technische ruiter of meer op gevoel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: technische ruiter of meer op gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:39

Wil je echt goed kunnen paardrijden dan moet je zorgen dat je technisch weet hoe het moet. Want als jij niet weet hoe je een paard in galop moet krijgen, kan voorkomen dat je paard over de buitenschouder wegloopt, niet weet hoe je een scheef paard recht moet richten of een bepaalde oefening moet uitvoeren dan ben je nergens.

Dus technische kennis is belangrijk. Technische kennis is ook iets wat iedereen kan leren. Gewoon boek erbij of instructie van je lesgever en leren maar echt iedereen kan het.

Hoe kan het dan dat de één toch beter kan paardrijden dan de ander? Je leert immers grotendeels de zelfde hulpen.

Daar komt het ruitergevoel om de hoek kijken. Je moet voelen wanneer je bepaalde hulpen wel of niet toe moet passen.

Dus ruitergevoel maakt het verschil tussen wel aardig of echt goed kunnen paardrijden.

Als je weinig ruitergevoel hebt reageer je net te laat of niet op signalen die het paard afgeeft.

rochjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 20:05

zelf ben ik ook van mening dta je beide moet kunnen. 50/50 zeg maar. toch vind ik voelen lastig en twijvel ik ook wel eens of ik goed voel, sind vorige week ben k dan ook begonnen met mijn ogen dicht te doen. het helpt je voelen want je kan je alleen maar daar op consentreren...

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:10

ik denk dat ik en technisch en met gevoel rijd..
tjah wat moet je erover zeggen:P

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:03

Ik ben absoluut een gevoels ruiter!

Technische is zeker goed. Dit is tenslotte de theorie. Maar het een werkt simpelweg niet zonder de andere. Je moet voelen wat hoe en wanneer. Enkele jaren geleden was ik ook nog wel eens bot en gevoelloos. Als ik mijn ogen dicht had voelde ik het verschil niet of ik nou goed of slecht licht reed! (ha probeer dit ook maar eens thuis) door veel met je ogen dicht te rijden ervaar je het rijden heel anders. Wat ik denk dat belangrijk is. Is dat je weet wat je moet gaan voelen. Dan is dit veel beter te signaleren. Praat daarom eens met een gevoels ruiter bij je op stal. Als je weet wat je moet voelen gaat het steeds beter. Dit gevoel kun je dan gaan ontwikkelen. Wanneer het een automatisme word zit je op de goede weg!

Veel succes.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:08

Je moet kunnen voelen om het technische gedeelte te kunnen toe passen Knipoog

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:28

Vroeger reed ik op gevoel, maar dan zonder referentiekader. Ik wist dus niet of mijn gevoel ook het juiste gevoel was. Nu rij ik meer technisch, maar mis weer het gevoel. En ik probeer mijn rijtechnische fouten te verdoezelen met mijn gevoelsmatige (foute) rijden Knipoog
Hét gevoel, is voor mij dat het kwartje valt en de juiste techniek met het juiste gevoel samenvallen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:42

Ja 50/50 inderdaad, je moet weten hoe je een bepaalde oefening moet uitvoeren en voelen wanneer en hoe je dat het beste ken doen. 't Is ook weer niet zo dat een paard als een robotje werkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:52

PeruaansePas schreef:
Ik vind dit een theoretische scheiding want het is onmeetbaar. Knipoog Je kunt misschien wel heel goed op je gevoel rijden en dan voelt iets misschien goed, maar is je gevoel wel juist? Veel ruiters zitten scheef, ingeknikt of te ver naar achter of voren op hun paard. Voor hun gevoel zitten ze recht en goed. Het voelt 'normaal' want hun gevoelsnorm is scheef.

Als je enkel op techniek rijdt valt je er continu af: zonder balans (wat een gevoel is) kom je er niet. Haha!

Het is altijd een combinatie, zowel techniek als gevoel kun je ontwikkelen. Soms krijgt het een even meer aandacht en dan het ander. Paardrijden is een proces wat een leven lang duurt.

Idd, want je kan al het gevoel van de wereld hebben, als je de techniek niet hebt om het uit te voeren of correcties aan je paard te geven, kom je ook nergens.

Een goede instructeur op de grond die jou aangeeft wanneer iets goed is, dat is belangrijk, dan kun je dat gevoel onthouden en zij kan je met de techniek helpen het juiste gevoel te behouden.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:08

Goofy44 schreef:
Voelen is het allerbelangrijkste. Op veel paarden rijden kan goed helpen. Je kan echter niet op je eigen gevoel als basis afgaan omdat dat gevoel zich moet ontwikkelen. Je moet een referentie hebben, een ankerpunt in je gevoel dat je herkent als goed. T.o.v. dat referentie gevoel kan je je ontwikkelen met veel lessen, veel correcties, verschillende paarden.

Inderdaad, daar ben ik mee eens.
Vooral door veel verschillende paarden te rijden kun je dat gevoel goed ontwikkelen.
Als je als ruiter met gevoel kunt rijden, kun je je ook goed aanpassen aan elk paard en niet dat het paard zich aan de ruiter moet aanpassen. Als je dat eenmaal kan, kun je in principe op elk paard weg rijden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:56

Ik heb denk ik wel een redelijk ruitergevoel. Ik ga juist de fout in als ik te veel ga nadenken over hoe een oefening technisch gereden moet worden. Ik rij het beste als ik gewoon rij. Ik was bijvoorbeeld laatst aan het prutsen met de wending om de voorhand. Paard deed stapje naar voren, stapje naar achter, schouder er te veel uit enz en ik maar nadenken en corrigeren. Toen moest ik het van mijn instructrice rijden met mijn ogen dicht en ik moest proberen om niet te denken en tadaaa, het ging perfect.

Ik wordt op stal regelmatig gevraagd om les te geven maar dat kan ik dus ook niet. Ik zie dat het niet loopt en ik zie ook wat er mis is maar de oplossing zie ik niet in woorden maar in een gevoel en dat kan ik dan niet overbrengen op de persoon die op het paard zit.

Ik heb heel veel bewondering voor mijn instructrice die dat wel kan. Zij kan in woorden een gevoel overkrijgen en dat vind ik zo ontzettend knap. Misschien dat dat iets is wat je kan leren maar ik heb er in elk geval behoorlijk moeite mee.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:59

Ik ben een gevoelsruiter die achteraf het gevoel analyseert Haha! En vanuit die analyse (theoretische techniek) probeer ik het gevoel de volgende keer weer terug te krijgen Lachen

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:48

Ik rijd het meeste met mijn eigen ideeën en doe voornamelijk waarvan ik denk dat het het beste is. Ik ben in een korte tijd verscheidene malen van instructrice gewisseld, ik vond dat ze te weinig rekening hielden met het paard waarop ik rijd. Het is een mentype fries en het duurt even voordat zij nieuwe dingen in de gaten heeft en onthoud. Hierdoor is veel herhaling belangrijk en moet je niet te snel willen.
Ook heb ik iemand gehad die mij constand op het 'belangrijke' rondrijden wees, door haar heb ik een geweldige zit gekregen maar verder hadden we tegengestelde ideeën over het rijtechnische gebeuren. Mijn gevoel was niet goed, ik schudde liever de hand met iemand die mij kon leren op een rustige paardvriendelijk manier te rijden, waarop het 'aan de teugel begrip' verder ging dan alleen het hoofdje naar beneden gedwongen.
Momenteel heb ik enkele lessen bij mijn nieuwe instructrice, die niet alleen aan het paard maar ook aan mij werkt. Ze geeft les vanuit rust en ontspanning en ze weet onze zwakke punten enorm te verbeteren.
Ik merk dat ik de juiste keuzes heb gemaakt, het paard gaat met sprongen vooruit. Ik heb gekozen vanuit mijn gevoel, en ik voel me erg fijn bij deze manier van rijden. Het is iets wat bij jouw en bij jouw paard als combinatie moet passen. Ik vind het belangrijk om als ruiter aan te voelen wat jouw en je paard het meest helpt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:50

Ik rijd mn paardenmet gevoel, ik denk wel aan de techniek. Ieder paard is anders en kun je dus niet met de zelfde techniek trainen.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:01

half half Knipoog
ik rij zelf op techniek en gevoel maar soms wil ik te graag en dan moet ik eens een keer volgens hun even laten gaan hoe het is Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:09

De volgorde van je ruiter ontwikkeling is toch:
1. alles gaat onbewust en je doet het onbekwaam
2. alles gaat bewust en je doet het onbekwaam
3. alles gaat bewust en je doet het bekwaam
4. alles gaat onbewust en je doet het bekwaam

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:06

Je kunt iemand met heel veel muzikaal gevoel een Steinway geven, maar zonder de juiste begeleiding en/of het voorbeeld van toppianisten zal hij op gevoel nooit een concertpianist kunnen worden.
Omgekeerd zal het iemand die helemaal niet muzikaal is zelfs met de allerbeste begeleiding nooit lukken om een pianoconcert van Rachmaninov of een fuga van Bach te leren spelen.

Sommige mensen hebben veel ruitergevoel en 'van nature' een mooie ontspannen zit. Maar dressuurmatig goed leren rijden vergt toch wel wat kennis lijkt mij. Soms denken mensen dat ze dingen op gevoel doen, maar ze hebben het eigenlijk geleerd door bijv. te kijken of luisteren naar anderen. Mensen die als kind al het geluk hebben gehad dat ze goede instructie hadden en veel ruitergevoel hebben zijn heel vroeg in de vierde fase van leren beland. Ze zijn dermate onbewust bekwaam dat ze zelfs vergeten zijn hoe ze het ooit hebben geleerd. Dit kan je dan weer het gevoel geven dat je het op gevoel geleerd hebt.

Mensen die het paardrijden of musiceren of welke andere gedeeltelijk technische vaardigheid dan ook al heel jong hebben geinternaliseerd zijn niet altijd de beste docenten - zeker niet voor beginners - omdat ze vaak niet meer in staat zijn het totale kennispakket dat ze hebben weer uit elkaar te rafelen tot de elementaire brokstukken die je een normaal begaafde beginner moet aanreiken.

Van een opmerking als "je moet juist meer op gevoel rijden" kun je eigenlijk niet veel leren. Misschien moet je je instructeur maar eens vriendelijk vragen hoe je dat dan moet doen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:11

Ik rijd op gevoel, maar onderbouwd met techniek.

Ik wil graag weten hoe het technisch gezien in elkaar zit, maar aan de hand van mijn gevoel begrijp ik of ik iets goed of fout doe en wanneer ik iets moet toepassen. Door het technische gedeelte begrijp ik meer het "waarom".

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:32

Goofy44 schreef:
Ik geloof dat veel ruiters op hun gevoel rijden, maar dat het gevoel waarmee ze rijden, totaal verkeerd ontwikkeld is..... Het zal geen of een uitermate mager resultaat opleveren. Ik geloof niet dat iemand die een instructeurs cursus gedaan heeft en relatief weinig ervaring heeft, in staat is om ruiters het goede gevoel bij te brengen.....

En hier kom je bij de kern van het probleem.

Ik ben zelf meer een gevoel-ruiter, maar dat betekent zeker niet dat het allemaal perfect verloopt en (redelijk vlot) resultaat oplevert (al is dat weer afhankelijk van wat je onder 'resultaat' verstaat, in dit geval doel ik op de dressuurmatige ontwikkeling van het paard). Omgang met paarden doe ik wel echt op gevoel, maar een vaste zit hebben en geen angst/ handigheid met paarden maakt me imo nog geen goede ruiter Knipoog Mijn 'gevoel'rijden is meer uit nood geboren omdat ik lange tijd geen (goede) instructie heb kunnen volgen. Maar is wel aangevuld met kijken bij anderen, vragen stellen en theoretische studie. Ik denk dat technisch rijden en gevoel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, vanwege het referentiekader dat je moet ontwikkelen om een goed gevoel te kweken.

Laten we het er maar gewoon op houden dat ik nog veeeeel te leren heb Tong uitsteken

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:43

ik rij denk ik vooral, helaas, technisch. Ik voel dat er iets mis is, dan ga k denken wat dat is en probeer ik het op te lossen door wat ik heb geleerd. Dat gaat nog niet vanzelf, zoals "oh er is iets mis, dus ik ga automatisch iets meer linkerbeen gebruiken, of een half ophoudinkje op rechts".
Rijden op gevoel is iets heel moois, maar ik denk dat er maar weinig zijn die dat echt echt kunnen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:44

Ik doe het op gevoel. Denk niet bij alles wat fout gaat "oh ja dit is de oplossing".. want dan is het al te laat voor die "oplossing."
Het gaat dus wel op gevoel maar met enige technische achterkennis Lachen