haflinger hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: haflinger hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:29

elsie1 schreef:
Dustinlover schreef:
Misschien is het een idee om met een dubbel gebroken of normaar trensje te gaan rijden en zonder die sporen..
En je handen bij elkaar en net boven zijn schoft dan zal het een heel ander beeld gaan geven.
Want je zegt ja ik heb die sporen OF zweep nodig voor de merries in de andere piste.. Gooi dan die sporen eraf en ga normaal met je kuiten rijden en een keertje een tikje als die niet oplet. Het ziet er namelijk echt niet fijn uit..

Die sporen en de zweep heb ik altijd wanneer er andere paarden in DEZELFDE piste lopen, gewoon uit veiligheid, zoals ik al heb vermeld. Dit is de reden dat ik ze gebruik.

Als hij dan zo gevaarlijk is met andere merries en je of/of doet kun je toch wel zonder sporen en alleen met zweep en waarom rijd je dan in hemelsnaam tussen die merries?
Ook trek je hem wel degelijk in de mond als je gaat kijken vooral op de laatste foto zie je het halve bit uit zijn mond komen..
Het is een heel mooi paardje maar ga asjeblieft wat rustigere rijden en laat hem nog genieten dat het een jong paard is..

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:53

tussen merries, omdat hij dat nu moet leren misschien?
gevaarlijk is hij niet geloof mij, hij is de braaf en liefheid zelve!(ik ken hem, was vroeger mijn 'verzorgpony' toen hij nog niet van haar was)
maar een hengst kan zijn concentratie al eens kwijt raken als er een merrie bij is.. maar dat moet hij leren.. is toch normaal?
er zijn zoveel hengsten die tussen merries rijden, ze moeten dit allemaal leren hoor Lachen

Ben het eens met Kaitlin Lachen je kan perfect met sporen rijden zonder ze te gerbuiken, net als met zweep..
Zoveel mensen rijden ermee, ook met jonge paarden, om hun paarden gemakkelijker te leren reageren op je hulpen..
en ik denk écht niet dat Elsie ze zal gebruiken wanneer het niet nodig is..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:52

ik vind echt het rijden met een mex (die ook nog veel te laag hangt) omdat ie geen passend hoofdstel heeft een waardeloos excuus. Als je een paard in gaat rijden zorg je voor fatsoenlijke tuigage, simpel...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:01

Vue schreef:
Je hoeft geen U te zeggen hoor, doe ik ook niet.
Maar toch bedankt voor je antwoord Lachen

Even op je laatste post; waarom lopen die in dezelfde piste als je aan het trainen bent ? Niet echt handig met een hengst.
Weg concentratie.

ja..juist maar ook dat moet juist geoefend worden...manieren houden terwijl er andere zijn, wij gaan namelijk heel veel op verplaatsing en daar stikt het van de merrie's.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:10

Leuk ding zeg, goeie achterbeen ook. Hij loopt echt netjes voor een 3jarige net onder de zadel, kan aard (mijn fjordenhengst, fotos op mijn website) wat van leren Tong uitsteken

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:12

vandaag les gekregen met mijn andere 3 jarige die nog niet ontspannen loopt en laat staan nageeflijk. Toch heb ik MOETEN hem zo goed als mogelijk laten nageeflijk lopen ook wanneer hij het nog niet wou. Ik heb de vraag dan gesteld waar jullie allemaal zo mee bezig zijn en het antwoord was: Je moet aan een jong paard ook eens vragen om die nageeflijk te worden, dit wil niet zeggen dat hij een gans uur zo moet gaan lopen maar hij moet gevraagd worden want als je altijd met losse teugels rijdt of niets vraagt dan zal je ook idd nooit iets kunnen vragen of gaat je paard gaan protesteren op later leeftijd, dit wil ook weer niet zeggen dat je iets onmogelijk moet doen maar dit kan wel.

Ik had ook gevraagd of hij wou kijken naar mijn handen of ik te streng ben: hij zei, zoals ik ook al vermeld had dat ik zeker niet te streng ben want dat ik zelf geen vuisten maak dan kan je gewoon niet streng zijn.

Dit komt van mijn tweede instructeur waar ik les van krijg die in het buitenland vele paarden gereden heeft voor vele stallen en nu terug in belgie is.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:13

GinnyBanshee schreef:
Leuk ding zeg, goeie achterbeen ook. Hij loopt echt netjes voor een 3jarige net onder de zadel, kan aard (mijn fjordenhengst, fotos op mijn website) wat van leren Tong uitsteken

Dank jewel. Toch nog iemand die zelf ook presteerd met zijn paard en ziet dat het toch nog goed is. Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:15

tassie schreef:
vind dat die erg op de voorhand loopt en je handen zijn veels te streng, laat hem eerst op zijn eigen benen lopen en lekker voorwaarts, ga daarna pas aan het neerwaarts en over de rug lopen werken, dit geeft een veel aangenamer beeld om naar te kijken dan wat ik nu zie, hij is trouwens wel super gaaf voor de kar

Wel voor de kar loopt hij juist niet beter hoor, daarom zijn we hem ook gaan berijden. Voor de kar loopt hij kort en gaat hangen, wat nu al veel beter is geworden door hem te rijden onder het zadel en vanachter naar voren te gaan rijden.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:27

Natje_Spirit schreef:
Hoi, jij bent toch Elsie van Ter Sloepe hé, ik sta bij Jozef (zeebruggelaan). Sorry beetje oftopic Bloos .
Nu weer ontopic. Ik vind het op de voorhand lopen best meevallen, op het bit heb ik niet echt commentaar, ik heb ook een tijdje met een zwaar bit gereden. Iets rechter zitten, handen iets dichter bij elkaar en iets naar beneden en dan ziet het er een stuk beter uit Knipoog . Leuke hengst hoor, wie is dit van de 2?

wel idd, dat ben ik.

Jij kan iedereen hier ook vertellen hoe mijn hengsten zijn want een goed week geleden was jij aan het rijden en ik kwam op jullie hof gereden in dubbelspan en dit waren de twee hengsten. Waren ze braaf of niet en gemanierd of niet?

Als ik dit niet zou oefenen van onder andere vreemde paarden te komen dan zou het nooit lukken dit te doen op later leeftijd.

Je weet waarschijnlijk ook van verschillende bij jouw op stal hoe ik rij, en de paarden mag rijden van bij jullie, niet omdat ik niet goed ben of te streng of eender wat dan ook. Het is niet voor niets dat ze mij vragen om met hun paard te komen rijden.

Maar goed iedereen zijn mening en die respekteer ik, wil iedereen dan de mijne ook respekteren?

Die van op de foto's nu is Agios dus.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 22:35

tassie schreef:
vind dat die erg op de voorhand loopt en je handen zijn veels te streng, laat hem eerst op zijn eigen benen lopen en lekker voorwaarts, ga daarna pas aan het neerwaarts en over de rug lopen werken, dit geeft een veel aangenamer beeld om naar te kijken dan wat ik nu zie, hij is trouwens wel super gaaf voor de kar

ik wist niet dat ik alles ging mogen uitleggen maar goed.

Hij werd dus geleerd voor de koets en heeft zes maanden in de koets voorwaarts neerwaarts gereden geweest zonder iets te vragen en met weinig contact. Hij heeft dus ruim zes maanden OP ZIJN EIGEN BENEN mogen lopen. De moment dat ik contact ging vragen dan ging hij gaan hangen. Dit is de reden waarom we zijn gaan rijden onder het zadel. In de koets kreeg ik hem absoluut niet van het bit ondanks het zwaar bit die een vereiste is in de koets. Ik denk dan ook niet als ik hem rij met een gebroken bitje dat dit dan te zwaar is, dat is groooote larie.

Ik ga nu niet meer alles gaan uitleggen alles staat hier wat je moet weten.

Ik heb vertrouwen in de lesgevers en ik doe zelf nooit iets wat ik niet kan of doe nooit iets zonder te overleggen of te vragen aan mijn instructuur of instructrice.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:50

Uh, je gebruikt een mexicaanse neusriem dus omdat je niks anders hebt? Probeer dan toch wat anders te regelen want dit is een erg scherpe neusriem en (vind ik dan) niet geschikt voor een 3 jarige!

Verder probeer rechtop te zitten, schouders naar achter, hakken uitdrukken en dan je handen hmm je handen horen 1 á 2 cm uit elkaar te zijn geen halve meter!! Nors opkijken en zorg dat je staande vuisten hebt (jij hebt ze meer horizontaal) nog een puntje om op te letten is dat je vooruit moet kijken (of te wel, niet naar beneden) Knipoog

Hoop dat je hier wat mee doet. Verder heb ik geen commentaar Knipoog nog heel veel succes ermee verder

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:23

Maartje1990 schreef:
Uh, je gebruikt een mexicaanse neusriem dus omdat je niks anders hebt? Probeer dan toch wat anders te regelen want dit is een erg scherpe neusriem en (vind ik dan) niet geschikt voor een 3 jarige!

Verder probeer rechtop te zitten, schouders naar achter, hakken uitdrukken en dan je handen hmm je handen horen 1 á 2 cm uit elkaar te zijn geen halve meter!! Nors opkijken en zorg dat je staande vuisten hebt (jij hebt ze meer horizontaal) nog een puntje om op te letten is dat je vooruit moet kijken (of te wel, niet naar beneden) Knipoog

Hoop dat je hier wat mee doet. Verder heb ik geen commentaar Knipoog nog heel veel succes ermee verder

ik heb altijd geleerd dat je bij een jong paard de binnenteugel moet openen in de wending. Want zo geef je hem plaats om zijn hoofd naar binnen te laten komen, lichte stelling voor een jong paard. Waarom het moeilijk maken voor een jong paard als makkelijker ook kan. Knipoog Dit klinkt logisch in mijn oren en zo doen we het ook.

Wat het hoofdstel betreft is waar hij is te groot maar kheb wel andere ook, die dan te klein zijn. COB te klein.....FULL te groot. Tjah beter te groot dan te klein, lijkt mij.

Als je vuisten maakt ben je snel te hard in je handen. Met mijn handen ben ik liever voorzichtiger bij zo'n jong paard en neem ik de teugel licht vast door ze horizontaal te houden. Als ik vuisten maak dat doe ik met een ouder paard die het gewoon is van met meer constante contact te gaan rijden. 1 à 2 cm uit elkaar Ach gut is wel heel erg weinig 10 à 15 cm is beter, de nek van uw paard moet er ook nog tussen komen zonder dat je deze gaat insluiten in de wending. Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:10

Ik zou ook voor een andere neusriem kiezen omdat de mexicaanse neusirem erg scherp kan inwerken. Maar volgens mij gaf je ook al aan dat dit eenleenhoofdstel was.

Persoonlijk vind ik dat je al veel van hem vraagt en het voor de kar beleren op 2,5 jarige leeftijd, daar ben ik ook niet zo voor. Ik heb gehoord (van kenners) dat de meeste hafje laat rijp zijn.
Ik zou zuinig op hem zijn want het is een leuke haflinger.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:15

elsie1 schreef:
Maartje1990 schreef:

ik heb altijd geleerd dat je bij een jong paard de binnenteugel moet openen in de wending. Want zo geef je hem plaats om zijn hoofd naar binnen te laten komen, lichte stelling voor een jong paard. Waarom het moeilijk maken voor een jong paard als makkelijker ook kan. Knipoog Dit klinkt logisch in mijn oren en zo doen we het ook.

Wat het hoofdstel betreft is waar hij is te groot maar kheb wel andere ook, die dan te klein zijn. COB te klein.....FULL te groot. Tjah beter te groot dan te klein, lijkt mij.

Als je vuisten maakt ben je snel te hard in je handen. Met mijn handen ben ik liever voorzichtiger bij zo'n jong paard en neem ik de teugel licht vast door ze horizontaal te houden. Als ik vuisten maak dat doe ik met een ouder paard die het gewoon is van met meer constante contact te gaan rijden. 1 à 2 cm uit elkaar Ach gut is wel heel erg weinig 10 à 15 cm is beter, de nek van uw paard moet er ook nog tussen komen zonder dat je deze gaat insluiten in de wending. Knipoog

nu zal ik eerlijk zijn, dat 1à 2 cm doe ik ook niet hoor. nooit geweten dat dat moest maar ik heb zo'n boekje van de fnrs en daar staat dat in, en ik ga er van uit dat dat goed is. maar je hield je handen wel meer dan 10 à 15 cm uit elkaar! ik hou ze meestel 5 cm uit elkaar trouwens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:16

elsie1 schreef:

Geen van beide, gewoon passend degelijk materiaal (en zéker met een mexicaan)
Nieuw passend hoofdstel kopen of niet rijden, dat zijn IMO de keuzes die je hebt, maar dat schijn je niet te willen zien

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:17

quote]

nu zal ik eerlijk zijn, dat 1à 2 cm doe ik ook niet hoor. nooit geweten dat dat moest maar ik heb zo'n boekje van de fnrs en daar staat dat in, en ik ga er van uit dat dat goed is. maar je hield je handen wel meer dan 10 à 15 cm uit elkaar! ik hou ze meestel 5 cm uit elkaar trouwens.[/quote]

10 à 15 cm op een rechtdoor stuk in de wending is het openen van de teugel dit wordt dan ja...meer dan dat ..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:19

stef schreef:
elsie1 schreef:

Geen van beide, gewoon passend degelijk materiaal (en zéker met een mexicaan)
Nieuw passend hoofdstel kopen of niet rijden, dat zijn IMO de keuzes die je hebt, maar dat schijn je niet te willen zien

dan schijnt jij niet gelezen te hebben dat ik nog wel een oud gewoon hoofdstel liggen heb die ik zal gebruiken en die zal passend zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:20

oke, dan gebruik je die toch? en dan stop je zolang met rijden tot dat je die in orde hebt lijkt me?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:21

ja zal ik zeker doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:21

waarom kom je dan nog met dergelijk belachelijke argumenten?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:25

stef schreef:

welke?

voor jouw mss voor mij niet.

Jij bent belachelijk bezig door te blijven zagen. Clown

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:28

stef schreef:

Wat jij doet ziet er anders ook niet echt prof uit en van een kenner.

Dus lees maar eens mijn onderschrift. Clown

Je hebt alles gezegd en laat het dan daarbij.... ik heb het begrepen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:53

elsie1 schreef:
wel idd, dat ben ik.

Jij kan iedereen hier ook vertellen hoe mijn hengsten zijn want een goed week geleden was jij aan het rijden en ik kwam op jullie hof gereden in dubbelspan en dit waren de twee hengsten. Waren ze braaf of niet en gemanierd of niet?

Als ik dit niet zou oefenen van onder andere vreemde paarden te komen dan zou het nooit lukken dit te doen op later leeftijd.

Je weet waarschijnlijk ook van verschillende bij jouw op stal hoe ik rij, en de paarden mag rijden van bij jullie, niet omdat ik niet goed ben of te streng of eender wat dan ook. Het is niet voor niets dat ze mij vragen om met hun paard te komen rijden.

Maar goed iedereen zijn mening en die respekteer ik, wil iedereen dan de mijne ook respekteren?

Die van op de foto's nu is Agios dus.

Ik vind hem heel braaf Bloos
Want als ik zó met mijn handen zou rijden op mijn NEGEN-jarige merrie dan zou ze me er af steigeren.. Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:55

elsie1 schreef:
stef schreef:

welke?

voor jouw mss voor mij niet.

Jij bent belachelijk bezig door te blijven zagen. Clown

Ik denk dat Stef alleen maar het beste wilt voor je paardje Knipoog
En meissie.. als (bijna) iedereen hetzelfde commentaar geeft, betekent dat dan dat zij het allemaal fout hebben..?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:31

het komt niet over dat je het begrepen hebt....
Verder ben ik benieuwd waar je op doelt dat je met een vingertje naar mij gaat wijzen.....
Ik ben niet diegene die met een te lage mex rijdt... maar wijzen is altijd zo makkelijk he...