Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Scherpe Cowboysporen ? Yes Or No ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:36

_sharona_ schreef:
ik vind het er maar vervelend uitzien dus als t even niet hoeft niet gebruiken!
x
Daarom is het ook zó belangrijk om écht goed te kijken, voordat je iets gebruikt. Die grote sporen zien er eng uit, maar zijn zó stomp, dat het voor het paard een heel vriendelijke spoor is. Die kleine wiel- of knopspoortjes zien er veel vriendelijker uit, maar zijn het absoluut niet!!!

Nog een voorbeeld: een elastiek ziet er vriendelijker uit dan een gogue, maar die gogue is voor het paard fijner.
Moraal van dit verhaal: eerst goed kijken en weten hoe een en ander werkt. Iets wat goed voelt, hoeft niet goed te zijn. Iets wat er vervelend uitziet, hoeft het niet te zijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:10

Yamcha schreef:
Nee. over die grote cowboysporen, die er zo eng uitzien maar juist zo vriendelijk zijn.

Oh. Nou die zijn niet paardonvriendelijk.

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:01

ik rij niet met sporen, maar als ik met sporen zou gaan rijden zou ik dat zeker niet met van die cowboysporen doen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:06

poeniwoeni schreef:
ik rij niet met sporen, maar als ik met sporen zou gaan rijden zou ik dat zeker niet met van die cowboysporen doen

Pak maar eens in de ruitersportzaak wieltjessporen uit het rek en rol er maar eens mee over je arm. Wedden dat je niet afgevoerd wordt naar de EHBO? Lachen

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:53

Ik vind dat je er alleen mee moet rijden als het noodzakelijk is en als je weet hoe je ermee moet rijden. Je moet je paard niet gaan pijnigen!
ik snap wel dat sommige mensen het gewoon stoer vinden om ermee te rijden maar dat is echt belachelijk!!!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:04

Het is onzin dat je een paard daarmee pijnigt. Nee, met een zweep je paard een aframmeling geven, dat is lief. Of hé, we gaan met die kleine poedersuiker-karteltjes wielspoortjes rijden, dan ben je lekker bezig. Rol die grote cowboysporen eerst eens over je arm en reageer dan nog een keer.

Love_Merarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:56

iiCk_angel schreef:
NO! alleen als het heel nodig is, maar ik dnek dat je dat ook anders op kan lossen.

sluit ik me bij aan

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:29

Al doe je echte pizza-snijders aan je laarsen ZOLANG je een rustig been hebt kan dat maar dat hebben de meeste ruiters/amazones niet, let eens op hoeveel mensen hun hak omhoog doen met het zgn aandrijven? die sporen zijn constant in contact met het paard elke stap elke beweging wordt er MET diezelfde spoor aangedreven, welke verfijning??????
een spoor is net als het bit zo scherp als de ruiter die het gebruikt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:43

ik vind het wel een positieve vordering in de dressuursport dat je steeds minder van die fijne wieltjes ziet, steeds meer mensen lijken over te stappen op grof wiel.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:46

Fijn wil vind ik echt not done, meestal worden ze ook verkeerd gebruikt.
De grove wiel vind ik wel goed, het verdeeld de druk van de spoor en port niet op één plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:43

Pfff... gelukkig zitten er ook nog verstandige mensen in dit topic...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:56

Sonja schreef:
Maar voor sporen geldt hetzelfde als voor bitten; het is zo scherp als de gebruiker.

Ja

Ikzelf gebruik ze niet, maar ik kan wel wat zien in de vbewering dat ze zacht zijn als je ze normaal afrolt. Ik gebruik kleine knopspoortjes..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:58

_Nicky schreef:
poeniwoeni schreef:

Pak maar eens in de ruitersportzaak wieltjessporen uit het rek en rol er maar eens mee over je arm. Wedden dat je niet afgevoerd wordt naar de EHBO? Lachen

*LOL* Dat klopt wel. Maar ik heb genoeg aan gewone knopjes, grove wieltjes zijn inderdaad veel zachter dan van die hele fijne..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:43

stef schreef:
ik vind het wel een positieve vordering in de dressuursport dat je steeds minder van die fijne wieltjes ziet, steeds meer mensen lijken over te stappen op grof wiel.

Eens. Ik heb toch wel eens met die hele fijne wieltjes gereden. Had eerder zo'n geweldig luie en flegmatieke pony, dat ik juist met die wielen reed, zodat ik mijn spoor niet zo vaak hoefde te gebruiken. Met van die rechte pinnen haalde je die pony helemaal open, terwijl ik met die scherpe dingen hem één keer duidelijk kon maken wat de bedoeling was en dan liep hij.
Verder geen commentaar aub over dat ik hem dat ook op een andere manier kon leren, want dat kon níet bij deze pony.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:19

sjaantje schreef:
stef schreef:

Eens. Ik heb toch wel eens met die hele fijne wieltjes gereden. Had eerder zo'n geweldig luie en flegmatieke pony, dat ik juist met die wielen reed, zodat ik mijn spoor niet zo vaak hoefde te gebruiken. Met van die rechte pinnen haalde je die pony helemaal open, terwijl ik met die scherpe dingen hem één keer duidelijk kon maken wat de bedoeling was en dan liep hij.
Verder geen commentaar aub over dat ik hem dat ook op een andere manier kon leren, want dat kon níet bij deze pony.

Inderdaad heel irritant... Als je al ergens over mee discussiert moet je oppassen dat je niet aangevallen wordt Knipoog

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:40

Sonja schreef:
Wielsporen zijn zowiezo vriendelijker dan knopsporen en echt scherpe karteltjes heb ik bij westernsporen nog nooit gezien, en ik dacht dat ik aardig wat gezien had zo onderhand. De wielen aan westernsporen zijn doorgaans groot en grof, oftewel een grote drukverdeling, oftewel 'vriendelijk'.

Die kleine smerige karteltjes aan dressuur-wielsporen, dát is pas scherp.

Maar voor sporen geldt hetzelfde als voor bitten; het is zo scherp als de gebruiker.

Mooi gezegd Afgod

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:49

Prik jezelf eens met een vinger in je zij, en aansluitend met drie vingers in je zij: wat voel je beter? Die ene vinger, omdat de druk over een kleiner oppervlakte verdeeld wordt. En precies dat gebeurt met een grof wielspoortje ook.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:28

Westernsporen zijn zeker niet scherp. Er wordt op wedstrijden ook streng gecontroleerd, er mag geen spoortje bloed te zien zijn. Bovendien rijd je met afhangend been zodat je geen contact hebt met tussen spoor en paard behalve als je dit bewust doet. (zie veel engelse ruiters, bij elke pas met spoor drijven). En voor alles geldt, het is maar hoe je het gebruikt.

leOwniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:01

Wat ik net heb gelezen zijn die sporennog niet zo erg. Maar ik vind wel dat de sporen stomp moeten zijn. Als die sporen heel erg scherp zijn vind ik dat ziellig voor het paard.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:28

Ik heb mijn paard gereden met gewone sporen, nou ze vloog de lucht in. Nu rij ik met wieltjes (het grofste wat je maar kan krijgen) en nu loopt ze wel normaal dus ik ze!! YES

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:41

Afbeelding

dt vind ik dus gemene klere dingen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:05

Hier heb ik nog nooit mensen mee zien rijden. Maar die zien er een beetje akelig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:33

Dat is een heel normaal dressuurspoortje hoor, veel gebruikt. En verrekte scherp qua inwerking...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:04

heb ik dus wel eens mee gereden. om bovenstaande reden.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:07

Helaas ken ik iemand die er mee rijdt, dat paardje heeft de meest lelijke plekken van die sporen. Overigens is dat paard niet aan het been, en wordt er dus verrot meegeschopt.