poging tot oefenen wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missanous

Re: poging tot oefenen wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:12

ik moet naar arnhem

Shema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:14

Loesje88 schreef:
missanous schreef:
mijn paard is western gefokt en daardoor kost het haar al meer moeite om in de dressuurhouding te lopen maar ja daar denken een hele hoop mensen niet aan

Dus jij beweerd dat een paard gefokt in een bepaalde richting, niet 'makkelijk' iets anders kan lopen?
ik zie genoeg springgefokte paarden supergoed presteren onder een dresuurruiter, ook genoeg paarden die dresuurgefokt zijn die een leuke sprong kunnen maken, en dan nog niet te spreken over dressuur of spring gefokte paarden die het leuk doen als westernpaard, misschien niet helemaal aan de top van de sport, maar de basisdingen, kunnen ze makkelijk.

En als je het dan allemaal zo moeilijk vind, waarom dan tóch doorgaan in de dressuur...? (als je hier wilt antwoorden omdat ze het wel kan, en ik ook wil, dan moet je dit dus niet meer als argument aanvoeren dat zij wat moeilijker is omdat ze westerngefokt is!)

volledig mee eens, ik ga niet veel commentaar geven op je rijhouding, want rijd zelf niet echt dressuur enzo, maar dit vind ik wel een beetje een ongegronde reden om de commentaar te verwerpen (niet verkeerd opvatten...)

als de dressuur haar echt niet zou liggen qua haar natuurlijke gangen, moet je er niet mee verderdoen... en hoewel ze dan gefokt is in een bepaalde richting, wil niet zeggen dat ze dan echt niet perfect iets anders kan gaan doen...
heb vroeger een aantal maanden in een fokkerij van AV's wat ervaring opgedaan, die waren allemaal westerngefokt op wereldniveau, maar af en toe zat er dan één tussen die er echt niet voor gemaakt was en veel beter dressuur ging doen of wat ging springen op wedstrijden, met absoluut geen slechte resultaten!
ieder paard heeft eigen talenten (met meer of minder aanleg), en ik denk wel dat de jouwe de capaciteiten heeft om in de dressuur te gaan, maar als ze iets nog niet kan, moet je der gewoon op oefenen ipv naar de gefokte lijn te kijken... friezen hebben uiteindelijk toch ook veel dressuuraanleg

(kan je echt niet rijden zonder sporen? ik vind sporen sowieso al "risky" en als je houding nog niet perfect is en het toch 'n gevoelig paard is, kan je 'r meer kwaad mee dan goed)

alleszins superveel succes nog met je paardje en gewoon oefenen en jullie geraken er, zeker weten! Knipoog

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:15

oh arnhem bij burgers zoo, strenge jurys meestal.. misschien niet in de B. succes! hou ons op de hoogte!

McRosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:14

Dat over die western gefokte houding kan wel waar zijn hoor. Ja

Westernpaarden worden vaker wat langer en lager gereden en daarom worden ze soms te hard in de mond van voor, en te zwaar met hun hoofd. Maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is. De fout zit 'm altijd ín het zadel, niet eronder. Knipoog

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:52

Submodopmerking:
Als je niet tegen commentaar kan, moet je geen topic openen.

Misschien is het een idee om eens naar het commentaar van bokt te luisteren ipv te 'jamaar-en'.
Het kan ook wel eens nuttig zijn om te zeggen van 'Ja, klopt. Ik had dit en dat anders kunnen doen.'

Als je paard (of jij) z'n dag niet heeft, kun je beter de foto's voor jezelf houden en een andere keer foto's plaatsen.
Ik zou graag eens een keer nieuwe foto's van een andere dag/wedstrijd of whatever zien, ik heb zo'n idee dat dat er dan heel anders uit moet zien.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:01

ik zou dan ook een keer graag foto's zien als ie zun dag "wel" heeft..
maar je zit allemaal te ja maren, maar je kan miss ok iets doen met het commentaar...
en als mijn paard zun dag niet heeft doe ik juist GEEN sporen om en alleen een zweepje...
maar dat moet je allemaal maar zelf weten, k vind het in ieder geval geen vriendelijk beeld geven
en als ie zun dag wel heeft wil ik graag foto's zien...!!

verder een leuk dekje Pling

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:15

McRosa schreef:
Dat over die western gefokte houding kan wel waar zijn hoor. Ja

Westernpaarden worden vaker wat langer en lager gereden en daarom worden ze soms te hard in de mond van voor, en te zwaar met hun hoofd. Maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde is. De fout zit 'm altijd ín het zadel, niet eronder. Knipoog

Wat is dit voor onzin? Een paard wat langer wordt gereden wordt JUIST niet hard in de mond
Het is notabe een Fries x Quarter, dus het lage van een quarter, het hoge van een fries, wordt samen: Een dressuurpaard Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:21

Past je zadel wel goed? Me name op de laatste foto zie ik toch een enorm groote ruimte wat niet hoort als je een bontje eronder hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:12

Kom, kijkt deze westernmuts met dressuurachtergrond effe per foto met je mee op positief kritische wijze.

Foto 1:
Als je moeite hebt met je hak laag houden, probeer je dan eens te richten op je knie. Zit letterlijk dichterbij. Probeer 'm lekker laag te houden, en aan je zadel. Tenen mooi naar voren, dan kun je ook niet per ongeluk met je spoor eraan komen (zie staart van je paard, mogelijke reactie op te weinig kuit en teveel spoor). Handen niet teveel bij je bovenbenen hoor, dan kun je je te makkelijk sterk maken zonder dat je 't zelf merkt.

Foto 2:
Weer die hak/knie. Hand ziet er wat sterk uit. Goed proberen je hand te ontspannen als het paard loopt waar je d'r hebben wilt, ZEKER als het paard een westernachtergrond heeft. Loslaten is onze beloning. Als jij op het gewenste resultaat je hand opent, zal je paard dat absoluut waarderen. Blijf jij teveel contact houden, dan zal ze gaan zoeken wat dan wél de bedoeling is, omdat ze geen bevestiging krijgt dat ze het goed doet.

Foto 3:
Weinig van te zeggen uit deze hoek. Ik hoop dat je haar direct na dit shot lekker onderlangs uitliet om de bovenlijn even voorwaarts-neerwaarts op te rekken.

Foto 4:
Als jouw paard rechts niet lekker stelling geeft, dan is deze foto niet zo best... Rechterhand hoort van de hals om ruimte te geven waar ze wél naartoe mag (in combi met mooi uitgedrukt rechter been), en linkerhand en linkerbeen moeten begrenzen. Je teugelhouding op deze foto (linkerhand laag breed en rechterhand richting schoft) zal uitlokken tot hoofd kantelen. Dus hoe moeilijk het ook is, probeer echt met rechts dat hoofd uit te nodigen naar binnen te komen door je hand echt opzij (dus niet naar achteren) te doen, in combi met rechterbeen.

Foto 5:
Kijk eens wat je paard hier voor reactie met z'n bovenlip geeft op jouw terugwerkende linkerhand? Heel nuttig zo'n foto, daar leer je van. Wederom; binnenteugel ruimte laten geven, dus van de hals en niet naar achteren. (knie kruipt hier ook weer ietsjes op, laat maar zakken)

Foto 6:
Absoluut niet erg, gewoon weer rustig verder werken.

Foto 7:
Dat ben ik toch echt niet met je eens, dat dat een mooie foto is. Of je moest willen gaan springen Knipoog Is overigens een galopfoto, kijk maar naar de beenzetting van je paard. Is halverwege een galopsprong in de linkergalop. In draf heb je tweetakt linksvoor met rechtsachter tegelijk, en rechtsvoor met linksachter gelijk. Is dus echt galop. En dan zie je zelf wel wat er mis mee is. Let vooral even op wat je linkerhand aan het doen is.

Foto 8:
Niet wat je wilde, maar geeft eigenlijk nog het sympathiekste plaatje van allemaal.

Foto 9:
Aardig, voor zover te beoordelen vanuit deze hoek. Eigen houding mag iets netter, maar verder niet storend hoor.

Foto 10:
Commentaar stoort me. Wat mooie foto's? Je spoor zit diep in het spek begraven, zoals ik dat in de les soms wat plastisch uitdruk, en kijk eens wat je linkerhand doet? Da's niet mooi... Je paard doet daar niet de mond open van plezier...

Foto 11:
Wederom strenge hand, en onsympathiek spoorgebruik. Mag echt minder, is ben ik bang toch wat grover geweest dan je zelf op dat moment doorhad.

Verder een leuk paard en mooie combinatie.
Probeer je iets meer in de theorie van het sturen te verdiepen, dat maakt het doorgaans makkelijker en logischer om uit te voeren. Probeer in gedachten te houden dat sturen op de dressuur- en westernmanier hetzelfde principe heeft, maar dat het in de western iets 'extremer' qua ruimte geven gaat. Dan kom je d'r vast wel uit.

De 'vakkundige' opmerkingen van McRosa zou ik overigens maar niet te serieus nemen. Daar klopt niet zo veel van...

Succes!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:01

Nou, nu is iedere foto mooi besproken, dus u kan je weer vooruit Lachen
Je hebt een mooi paard, ik begrijp best dat een paard het lastig kan vinden om te switchen, maar jouw houding heeft daar niks mee te doen. wat ook helpt als je het moeilijk vindt om je hakken uit te drukken is zonder beugels rijden, of je beugels korter maken.
Ik zou ook echt mijn sporen afdoen. je gebruikt ze helemaal verkeerd en op deze manier is het effect alleen maar negatief. ( afstompen, protest,...) dan kan je er beter een tijdje een zweepje bij nemen, om je hulpen te verduidelijken bijvoorbeeld.

probeer ook te focussen op je handen. gewoon constant aan proberen te denken. want je paard laat zijn kaak niet los omdat jij zo loopt te trekken. natúúrlijk laat hij dan niet los! 600 kilo tegen 60 Lachen beter hem een half uur ernaar toe werken en dan fijn oppakken, dan elke keer opnieuw een strijd aangaan. want dit kan je paard echt niet fijn vinden. en hij is heel braaf dat hij dit allemaal pikt, want veel paarden pikken constant hard geprik van een spoor niet.

succes!! Lachen

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 18:10

ik zou best met zweep willen rijden maar dat heb ik 1 keer geprobeerd en dat doe ik geen 2de keer meer

@ sonja
bedankt voor je uitleg

@ allemaal:
de volgende foto's volgen snel en dan hoop ik dat die er wel beter uit zien
o ja ff over het onderwerp dat het voor mijn paard wat moeilijker is
dit zegt mijn instructeur namelijk ook en de rede daarvan is dat ze een heel klein beetje overbouwd is

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:11

haha sorry maar dat is echt eerste klas flauwekul!!!!! Je paard wat lastiger omdat ie overbouwd is??? Verward

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:12

missanous schreef:
@ sonja
bedankt voor je uitleg
Verdrietig Nu Sonja zegt dat je in galop zit is het wel opeens zo? En ik les het ook netjes uit en krijg alleen maar een grote mond terug.

*gaat verdrietig in een hoekje zitten* Knipoog

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:28

Waarom heb ik zo'n idee dat je je er zelf onderuit wilt praten?
Misschien moet je maar eens fouten toegeven want op sommige foto's ziet het er echt niet vriendelijk uit. Allemaal hebben we wel eens een slechte dag waar je soms wel eens eventjes flink been geeft maar toen ik mijn oude pony nog had die super gevoelig was op het been zoals de jouwe schijnbaar ook is hoefde ik het niet te proberen om er maar met een spoor zo als jij doet in te prikken. Iedereen doet wel eens iets wat niet hoort maar geef het dan gewoon toe en neem dit advies aan Knipoog
Verder heb je een erg leuk paardje en wens ik je nog veel succes.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:29

Kun je misschien reageren op mijn reactie Lachen .

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:44

Wauw Sonja,jij hebt echt de moeite genomen,perfect uitgelegd Afgod

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 18:45

Liins schreef:
Past je zadel wel goed? Me name op de laatste foto zie ik toch een enorm groote ruimte wat niet hoort als je een bontje eronder hebt.

mijn zadel is goed
er is namelijk iemand geweest die verschillende zadels is komen passen Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:47

missanous schreef:
Liins schreef:

mijn zadel is goed
er is namelijk iemand geweest die verschillende zadels is komen passen Lachen

Dat viel mij ook al op.
Of is je bontje misschien te groot want hij steekt aan alle kanten uit.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:49

Nou vooral bij één van de laatste foto's zie ik toch echt een 'gat van ongeveer 20cm zitten hoor Nagelbijten / Gniffelen . Lijkt me niet echt goed passend Haha! .

Ik vind wel dat je overal een antwoord op hebt, je moet ook open staan voor Commentaar als je een topic opent.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:00

Liins schreef:
Nou vooral bij één van de laatste foto's zie ik toch echt een 'gat van ongeveer 20cm zitten hoor Nagelbijten / Gniffelen . Lijkt me niet echt goed passend Haha! .

Ik vind wel dat je overal een antwoord op hebt, je moet ook open staan voor Commentaar als je een topic opent.

Idd en vooral op bokt... Vork

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:16

missanous schreef:
ik ben ermee bezig om haar meer voorwaarts te houden
ikzelf vind het nog een beetje moeilijk om haar aan de teugel te rijden en tegelijkertijd stelling te vragen en ondertussen dat ik deze 2 dingen aan het doen ben moet ik haar ook nog meer voorwaarts houden ze remt namelijk af als ik stelling enz ga vragen maar hier ben ik mee aan het oefenen om er op te letten dat ze meer voorwaarts blijft

Mijn tip is om rustig één probleem per keer aan te pakken en niet alles tegelijk. Alles begint bij de ruiter, en je zit is volgens mij het eerste waar je zou moeten aan werken. Als jij correct en ontspannen kan zitten zal je merken dat je paard gaat volgen.
Dus, beugels er af, sporen uit, sperriem er af .. en dan oefenen maar Vork. Met als enige doel, zelf ontspannen zitten en je paard in drie gangen rond rijden. Als dat als vanzelf gaat kan je weer aan stelling en in de hand rijden gaan denken. Eventueel kan je je paard de eerste paar keer aan de longe laten nemen, dan kan je je 100 % op je eigen lichaam concentreren en heb je geen gedoe met teugels wat je uit balans kan brengen.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:27

Ik vind het wel een heel leuk paard, fijne uitstraling!

Ik denk dat je je alleen niet zoveel op de 'voorkant' moet richten, je paard loopt daardoor nu heel erg op de voorhand...Probeer zijn neus er juist uit de rijden en van achter flink blijven drijven. Dan komt die aanleuning vanzelf!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:52

ik wilde nog even ingaan op je verbazing over het feit dat je meer commentaar krijgt op een 'slecht topic' dan op een goed topic. Ergens ook wel een beetje logisch, niet? Op deze foto's zijn duidelijk een aantal knelpunten te zien die steeds terugkeren. Dit valt blijkbaar veel mensen op, dus zien veel mensen een reden om opbouwende (ik heb hier in dit topic nog niemand op een afkrakende manier kritiek zien geven, dat is ook wel eens anders geweest. iedereen heeft het op een positieve en opbouwende manier gebracht) En als mensen een topic kijken wat er netjes uitziet en er staat al een hele pagina met 'wow, mooi paard, ziet er netjes uit' onder staat. Zie ik persoonlijk vaak niet direct een hele goede reden om daar nog een keer onder te plaatsen dat het er netjes uitziet. En dit zal voor veel mensen gelden.
Bovendien maak je het zelf ook nog wel een beetje erger met de manier waarop je de kritiek opneemt.
Mijns inziens heb je in de bovenstaande reacties al ontzettend veel goede tips gekregen (vind het dan ook niet nodig om er nog wat aan toe te voegen) en ik hoop echt dat je nu even eerlijk tegen jezelf bent en probeert om te geloven dat er ook nog wel andere mensen zijn die er (misschien zelf nog wel meer) verstand van hebben. Doe dus je voordeel met de gekregen tips en ga er aan werken! Daar kunnen jij en je prachtige paard allleen maar profijt van hebben!
succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:16

als je niet tegen commentaar kan, je verdedigt jezelf van alle kanten. moet je geen foto's plaatsen
ook ik vind ze geen vriendelijk beeld geven, maar dat hoeft niet te betekenen dat je altijd zo rijdt he! Lachen

wel vind ik jullie een leuke combinatie!
en bovenstaande reactie zou ik zeker even in je hoofd houden Haha!

_Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:25

Ik ben het ook eens met het commentaar van hiervoor allemaal, dus ga het niet nog een keer herhalen.. Lachen
Mischien zijn het wel moment opnames dat het "lijkt"dat je grof bent, maar foto's liegen niet je prikt er namelijk echt mee. Misschien eens zonder rijden?
En probeer wat mensen hier zeggen als tip mee te nemen, al is het niet altijd even aarlijk gezegd.
Lekker door blijven rijden, en succes met je wedstrijd Lachen