aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: aanspringen in galop:binnenbeen vs buitenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:05

Ik heb eigenlijk geen idee. Vork IK drijf in ieder geval met mijn binnenbeen dan zal ik mijn buitenbeen ook wel naar achter leggen, denk ik. Clown

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:01

pharagirlke schreef:
binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en druk geven. Lachen Andersom krijgk idd een contra *LOL*

Zo doe ik het inderdaad ook. Soms als die van mij echt heeeeel druk is, gaat ze al aanspringen als ik me benen een beetje verleg voor op de volte.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:30

Katja schreef:
Heb hele fijne pillen geslikt en ben niet zo scherp. Na je verhaal gelezen te hebben kom ik dan met een andere vraag. Hoe ga je weer terug in draf?

Benen aansluiten en kruis aantrekken Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:16

ik moet alleen aanbenen met mijn binnenbeen, anders snapt de mijne het gewoon niet en gaat continue in de verkeerde zodra ze mijn buitenbeen voelt. dus wel binnenbeen op, buitenbeen achter en stelling vragen, maar dan alleen druk geven op het binnenbeen. Zit er nu zo goed in dat ze op een recht pad netjes in zowel linker als rechtergalop gaat als ik het haar vraag. ( en dat zegt wat met die van mij, die heeft 5 jaar geen rechtergalop gekend)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:31

Ongeacht welke galop: linkerbeen op de singel, rechterbeen achter de singel (=hulpen voor linkergalop). Ik hoef niet echt extra aan te drijven, als ze deze hulpen voelt springt ze aan. Linksom altijd goed en met goed voorbereiding, ontspanning, geluk en een beetje stelling naar links ook rechtsom in de rechtergalop.

Gekke peerd van me snapt de hulpen van de rechtergalop niet en springt dan standaard verkeerd aan. Dus dan lossen we het maar zo op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:32

Dan had dat paard bij mij toch pech Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:43

runningkawa schreef:
Dan had dat paard bij mij toch pech Lachen

Bij mij niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:47

Dat blijkt Haha!
Hij zou bij mij maar gewoon de juiste hulpen moeten leren Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:49

ik leer de mensen aan, om met name druk te geven vanuit binnenbeen, dit omdat ze dan de hoek beter inrijden, en de kans groter is dat het paard in de juiste galop springt.
het buitenbeen gaat naar achteren en drijft ook, maar het binnenbeen is het meest drijvende been

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:56

mijn paard moet van mijn instructice juist wachten op de hulp van mijn binnenbeen
ook al leg ik mijn buitenbeen al naar achter.
ik heb tot in den treuren geleerd dat het belangrijk is vanuit je binnenbeen aan te springen
buitenbeen begrenst enkel

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:39

runningkawa schreef:
Dat blijkt Haha!
Hij zou bij mij maar gewoon de juiste hulpen moeten leren Lachen

Ach, dit is ook nog steeds een verbeterpuntje hoor Haha!
Op het moment ben ik al tevreden dat ze op een hulp in de rechtergalop aanspringt. Rechtsom is echt haar moeilijke kant en het kost haar veel moeite. We hebben momenten als ze echt compleet nagevelijk en goed recht gericht is dat ze op de juiste galophulp rechts aanspringt... maar voor die momenten moeten we nog hard werken en oefenen maar probeer ik ze wel te trainen en uit te breiden.
En je kan het ook zo zien: rechtsom zal ze nooit moeite hebben met contra-galop Knipoog

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:06

pharagirlke schreef:
binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en druk geven. Lachen Andersom krijgk idd een contra *LOL*

Zo doe ik het ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:16

En ik ook ! Lachen
Maar .. Hoe moet het nou officieel eigelijk ? Of maakt dat niks uit Knipoog

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:48

Urielle schreef:
pientje4 schreef:
Ik hou m iets achter de singel, inderdaad afhankelijk van de oefening die ik aan het doen ben. Ben je buitenbeen geef je de snelheid van het been aan. Als je met je butenbeen net een fractie sneller aangeeft dan de gallopade, merk je dat hij/zijn (probeert) sneller te worden.

Ik bedoel met sneller worden dus niet per se harder gaan, eerder voor de verzameling....

En scheelt het dan of je het been naar achteren legt? Wat is de theorie achter alleen inkomen met het buitenbeen?

Zoals ik het nu doe:
Ik geef gewoon 2 benen om meer activiteit op te vragen in de galop, dus beiden op de singel. Wanneer ik alleen inkom met het buitenbeen zet ik de achterhand wat naar binnen.

Ik [url]leg[/url] mn been naar achter, eventueel met beide kuiten iets druk.
Inderdaad als ik mn been te ver achter de singel hou, kom kontje naar binnen. als ik kontje naar binnen wil drijf ik juist meer met mn binnenbeen: hierom moet het paard tenslotte buigen. Buitenbeen geeft slechts aan... (snap je het nog Vork ??)

Maar zoals gezegd, je kan het je paard op verschillende manieren leren. Maar het feit dat het buitenbeen naar achter gaat om aan te springen is imo wél logisch...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:34

inderdaad, buitenbeen is voornamelijk begrenzen,maar veel ruiters geven ook iets druk bij de hulp dan.
enige wat de mijne moeilijk vind, ik reageren op mijn buitenbeen als ze eenmaal in de galop zit en ik haar wil begrenzen, dat wil ze niet altijd ( links wel, rechts niet) en begint te rennen en zich sterk te maken. maaaarr.. we komen er wel en dit is met training op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:35

daarom leg ik dat buitenbeen ook weer terug op de plaats
Die gaat weer een factie naar achter als ik haar wil begrenzen, doe dat dus niet de hele galop door Lachen
Dan komt namelijk zijn kont naar binnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:03

pientje4 schreef:
Maar zoals gezegd, je kan het je paard op verschillende manieren leren. Maar het feit dat het buitenbeen naar achter gaat om aan te springen is imo wél logisch...

Dat snap ik Haha!
Maar zoals ik jouw stukje las, gebruik jij dus bij het onderhouden van (en niet het aanspringen in) de galop enkel het buitenbeen om je paard verder onder te laten springen. Ik was benieuwd naar de motivatie daarachter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:15

Ik heb ook nog mensen geleerd die dit aanleren. de redenatie is dat je hiermee enkel het buitenachterbeen activeert en dus de sprong sterker/ruimer maakt. Bij mij hangt het echt van paard tot paard af: binnenbeen stil, buitenbeen naar achter en duwtje met de zit, indien nodig buiten of binnenbeen druk naargelang het paard eigenlijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:47

Pff, aanspringen is makkelijker dan de hulpen hier opschrijven. Binnenbeen op de singel en buiten eraf, daarbij mijn kuiten gebruiken en buitentuegel ietsje begrensen.
Het is iets wat tegenwoordig op de automatische piloot gaat.
Buitenteugel begrensen is btw omdat mijn vp er graag vandoor schiet en daardoor kan ik haar beter bij me houden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:41

Ik heb er ontzettend hard op moeten oefenen, dus nu heb ik het wel goed in mijn hoofd zitten Lachen Maar veel hangt af van het gevoel en het paard dat ik rij. Ik ben er nog steeds niet uit welke hulp nu de beste is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:45

Ik herinner me altijd van mijn manege de kreet; ''Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, aandrijven!''.

Ik doe dat dus nog altijd braaf... Haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:45

Op mijn drijvende zit en het aandrukken van mijn buitenbeen is mijn paard weg. Lachen
Imo maakt het niet zoveel uit welke hulp je gebruikt, zolang je maar consequent hierin blijft en het paard correct aanspringt.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:02

Met mijn zit en binnebeen met wat meer 'druk' geven voor één moment. Mijn buitenbeen leg ik onbewust dan íets naar achter.
Voor de contra doe ik mijn buitenbeen 'op de singel' en binnenbeen minimaal naar achter.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:12

Binnenbeen op de plaats, buitenbeen naar achteren om te begrenzen.
Drijven (nou ja drijven, been aanleggen) alleen met het binnenbeen. Aanspringen op het buitenbeen zou ik ze juist niet leren ivm de series. Als ik een been naar achter leg wil ik namelijk geen gehuppel! Bij mij werkt dit, series om de 3 en 4 (en 3 om de twee op een goede dag Schijnheilig ) zitten er op).

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:14

Ik leg eerst mijn buitenbeen naar achteren (de singel) en druk dan door met mijn binnenbeen, als je later in het werk komt heb je je buiten been ook nodig om soms je paard te begrenzen en dan is het niet fijn dat hij dan op je buitenbeen aanspringt