Bitloos of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waarmee rijd je?

Met bit
73 (45%)
Zonder bit
28 (17%)
Met beide
61 (37%)

Totaal aantal stemmen: 162

eymeke

Re: Bitloos of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:46

Nog nooit over nagedacht eigenlijk. Heb dan ook geen eigen paard, rijd altijd op manege & ga binnenkort ook op mijn verzorgfriezen rijden. Klinkt wel goed, bitloos. Lachen

kimkristin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:49

Ik rij soms met bit en soms zonder. Zonder doe ik alleen in de bak als het een beetje rustig is op het erf.

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:29

ik rij met bit. Je moet als ruiter amazone gewoon je woede kunnen beheersen vind ik. Als je dit kunt voelt een paard niks van het bit en vinden ze het vaak prettig.

PouFlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:31

Ik rijd af en toe op een paard die met hackemon word gereden want die heeft iets aan zijn tanden ofzo weet niet precies maar zoiets volgens mij Tong uitsteken
xxx Mii

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:34

ik rijd zelf met bit omdat ik wedstrijden rijd bij de pony's en in de dressuur en daardoor moet ik dat en ik vind het wel fijn rijden.

maar die van mijn zus wordt bitloos gereden omdat die echt niet tegen een bit kan en daarom is ze ook gestopt met de wedstrijden (ook omdat die pony iets met zijn benen heeft) en dat kwam eigenlijk omdat een tandarts een paar wolfstandjes er niet uit wilde halen en een andere tandarts heeft ze er uit moeten halen en nou wil ze echt geen bit meer in maar ze rijd gewoon nog heel lekker dus ja dan maar geen wedstrijden is toch ook niet goed voor haar benen;)

PouFlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:36

PouFlam schreef:
Ik rijd af en toe op een paard die met hackamore word gereden want die heeft iets aan zijn tanden ofzo weet niet precies maar zoiets volgens mij Tong uitsteken
xxx Mii

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:45

hesy schreef:
ik rij met bit. Je moet als ruiter amazone gewoon je woede kunnen beheersen vind ik.

Ehhh, zit je vaak woedend op je paard?
Oh ja ik rijd ook alleen met bit; dubbelgebroken watertrensen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:49

Ik rijd zowel bitloos als met bit. Mijn bit is van leer dus nog natuurlijker dan een metalen bit.

Bitloos is voor mij echt ontspannen en bit is echt werken. Ik wissel het af en het gaat goed samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:55

hesy schreef:
ik rij met bit. Je moet als ruiter amazone gewoon je woede kunnen beheersen vind ik. Als je dit kunt voelt een paard niks van het bit en vinden ze het vaak prettig.

Helemaal mee eens dat je je woede (en frustraties en onkunde en onwetendheid etc etc) niet moet afreageren op je paard.
Maar dit heeft niets met bit en bitloos te maken.
(En je paard voelt het bit wel degelijk, ookal zit je niet aan de teugels.)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:31

hesy schreef:
ik rij met bit. Je moet als ruiter amazone gewoon je woede kunnen beheersen vind ik.

Welke woede? Ik zit nooit woedend op mijn paard......

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:24

Ik rij zowel bitloos als met bit. Soms even bitloos, daarna weer met bit. Op beide vind ik dat mijn paard moet kunnen lopen op dezelfde manier. En soms leren we samen iets beter met het bit, en soms beter zonder het bit. Voor iedere stap iets anders dus.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:15

hesy schreef:

Zit jij woedend op je paard dan? Verward
Dat herken ik totaal niet, ik ben zelfs nog nooit woedend op mijn paard geweest.
En geloof me, hij is nog jong, dus mijn geduld wordt echt wel zeer regelmatig op de proef gesteld, maar dat hoort erbij.
Woedend krijgt 'ie me niet, dan moet er heel wat gebeuren en zo'n relatie wil ik ook niet met mijn paard (heb ik gelukkig ook niet Lovers ).

Een paard voelt altijd een bit, of je nou beheerst rijdt of niet.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:21

jaren zonder gereden(manege). nu met eigen pony met bit. waarneer hij goed aan de hulpen staat zonder. hopelijk gauw

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:29

als ik woedend op m'n paard ga zitten nou dat komt nie goed dan word me paard zo hellig.. dan hebt het ook geen zin om er op te gaan rijden... ma iig ik rij met bit want als ik zonder bit ga rijden kan ik der niet houden.. is ze iets te sterk nog voor... ma iemand bij mij op stal is echt tegen het bit en die rijdt dan ook bitloos op der fries wat wel lomp en onbenullig isma die doet het opzich super.. afgelopen zondag zijn we op buitenrit geweest.. zij weer voor het eerst sinds een half jaar.. hij wil zich soms nog wel omdraaien ma zij is net sterk genoeg om hem tegen te houden.. vink best knap.. en die fries is iets van 1.80

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:38

hesy schreef:

Zou ook een beetje raar zijn als jij uit woede aan je teugels begint te sjorren. Dan zit er iets niet goed in de bovenkamer... Ik wordt wel eens kwaad als Mone aan het klieren is, maar trekken aan de teugels helpt dan toch niet. Daar komt voor het paard alleen maar verwarring van. Diep ademhalen en nog een keer proberen.

Maar ik rij met een heel los teugeltje (waslijntjes) buiten, maar toch vond Mone het bit niet prettig. Een bit werkt niet voor elk paard. Ik snap het sowieso niet. We beleren paarden automatisch met bit, terwijl elk paard in principe natuurlijk bitloos kan, als het maar goed getraint wordt. Waarom pakken we er dan meteen een bit bij?

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:45

ik rij sinds kort me pony bitloos!
en als je al woedend bent of niet lekker in je vel zit ga dan niet rijden want dan werkt het toch niet ga dan lekker wandelen of zoiets

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 06:48

Bitloos, komt nooit meer een bitje in. Lachen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:32

eilleen333 schreef:
Maar ik rij met een heel los teugeltje (waslijntjes) buiten, maar toch vond Mone het bit niet prettig. Een bit werkt niet voor elk paard. Ik snap het sowieso niet. We beleren paarden automatisch met bit, terwijl elk paard in principe natuurlijk bitloos kan, als het maar goed getraint wordt. Waarom pakken we er dan meteen een bit bij?

Omdat het grootste deel van de paardrijders allemaal een bit in heeft. Natuurlijk zijn er mensen die zonder bit rijden maar zijn toch overduidelijk in de minderheid tegenover de dressuur, spring, men en andere sporten die ruiters beoefenen. Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:40

Precies geluksvogel, dat is gewoon écht de reden dat er voornamelijk mét bit gereden wordt. Ik ben echt niet 100% tegen het bit hoor, maar ik denk dat je pas mét bit moet rijden, als je je paard zonder bit gewoon dressuurmatig netjes kan rijden..
En dressuurmatig geldt daarbij ook voor alle ruiters die géén dressuur willen rijden Tong uitsteken

Vind het zó ontzettend jammer dat het bij paardrijden vooral gaat om wat de rest doet, en niet om wat het beste werkt voor jou en je paard..

Daarom rijd ik ook bitloos Ja En één van mijn verzorgpaardjes tussendoor wél met bit..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

geluksvogel schreef:
eilleen333 schreef:

Omdat het grootste deel van de paardrijders allemaal een bit in heeft. Natuurlijk zijn er mensen die zonder bit rijden maar zijn toch overduidelijk in de minderheid tegenover de dressuur, spring, men en andere sporten die ruiters beoefenen. Knipoog

Dat weet ik, maar waarom doen we dat allemaal? Net zoals standaard ijzers ondermeppen... Dat slaat gewoon nergens op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:16

standaard ijzers onder meppen?
Wat een vooroordelen toch weer...ken meer paarden zonder dan met...maar goed

eenbit, waarschijnlijk omdat veel mensen wel eens een wedstrijdje willen rijden?

Een bit in zachte hand niet vervelender voor een paard is dan een zachte hand met bitloos

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:25

eilleen333 schreef:
Dat weet ik, maar waarom doen we dat allemaal? Net zoals standaard ijzers ondermeppen... Dat slaat gewoon nergens op!

Nee idd Clown Maarja sommige willen met de mode meegaan, iemand een super mooi zadel.. ooh die wil ik ook. En voila zadel is er. Waarom we het doen? Eerder waarom zij het doen? Omdat dus het grootste deel met bit en ijzers rijd en als Anky ermee rijd, waarom zou het dan slecht zijn voor mijn pony? Zo in die gedachte ongeveer Haha!

Myukii schreef:
Precies geluksvogel, dat is gewoon écht de reden dat er voornamelijk mét bit gereden wordt. Ik ben echt niet 100% tegen het bit hoor, maar ik denk dat je pas mét bit moet rijden, als je je paard zonder bit gewoon dressuurmatig netjes kan rijden..
En dressuurmatig geldt daarbij ook voor alle ruiters die géén dressuur willen rijden Tong uitsteken

Vind het zó ontzettend jammer dat het bij paardrijden vooral gaat om wat de rest doet, en niet om wat het beste werkt voor jou en je paard..

Daarom rijd ik ook bitloos Ja En één van mijn verzorgpaardjes tussendoor wél met bit..

Ja idd, Ik rijd met en zonder en dat past het beste bij mij en mijn paarden. Ik trek me niks aan van al die mensen die er raar naar kijken. Ik accepteer hun methode en ze zien zelf maar of ze dat bij mij ook doen Knipoog

Lady_in_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:48

wat zijn de exacte voor en nadelen en waarom iis beter dan met bit?

peterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:51

ik rijd op een manege. daar rijd ik meestal op Spring. Ze is heel gevoelig dus op haar rijd ik altijd zonder, maar op de andere paarden rijd ik met bit.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:55

Lady_in_red schreef:
wat zijn de exacte voor en nadelen en waarom iis beter dan met bit?

Zolang de hand van de rijder zacht is, is een bit niet slechter dan zonder bit. Wanneer de hand van een ruiter hard is, doet het in beide gevallen pijn bij het paard.

een voordeel van bitloos kan zijn dat paarden het bit niet kunnen vastpakken om ermee vandoor te gaan, sommige zijn gevoelig op de mond en zijn gespannen en kunnen met bitloos geweldig lopen en heerlijk ontspannen zijn.

een nadeel kan zijn dat als je te hard trekt aan de neus, je het neusbeentje kan breken. Maar dan moet er ook wel wat gebeuren of je moet hem heel laag hebben hangen Knipoog