Op 23e begonnen met paardrijden, kan ik nog goed worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

er1k

Re: Op 23e begonnen met paardrijden, kan ik nog goed worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:42

ik ben vorig jaar begonnen , nooit in me hoofd gehad verder om ooit te gaan rijden. me vriendin heeft me op een paard gezet en nu rij ik bijna wekelijks. Met mijn paard ist helaas niet mogelijk westrijd te rijden maar dat gaat vast nog komen!

Dus natuurlijk ben je niet te oud om goed te kunnen gaan rijden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:43

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:50

hoi Haha!
Tuurlijk lukt het je Haha! er zijn heel veel mensen die op zelfs nog oudere leeftijd er mee beginnen en die heel goed rijden hoor Haha!

Even off topic Knipoog ik zie dat je bij manege liesbreukers rijd Haha! daar heb ik ook een aantal keer gereden.. mijn nichtje rijd daar.. dus ik ging met dr mee.. maar ik reed mee in half gevorderd..omdat ze mensen die on-bekend waren niet in hogere groepen wouden, en ik moest daar nog in rijtjes Lips are sealed in de half gevorderde Lips are sealed en ik wou dus aan de gang gaan met de pony Knipoog dus even aan de teugel enz. zijden ze nee dat mag niet in de half gevorderde! Lips are sealed t lijkt me als je het kan dan kan je het toch Bloos! ? en nog wel meer dingen.. maar ik denk dat dit een leuek manege is om een beetje te leren pard rijden.. mar wil je ECHT verder komen.. of in ieder geval meer leren.. zou ik toch gaan kijken naar wat anders... ( dit is niet beledigend bedoelt tegen over liesbreukers.. maar ik zeg het maar even als tip... en als het onderhand allemaal is veranderd daar.. mijn excuus.. ik was er namelijk een half jaar geleden Knipoog )

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:48

Crizztel schreef:
Wat vinden jullie?
Ik ben op mijn 23e pas begonnen met paardrijden? (3 maanden geleden)
Kan ik nog goed worden of heb ik daar teveel voor gemist?
En wat kan ik doen om goed te worden?

Ik hoef niet per se op topniveau te rijden maar het lijkt me super om ooit aan dressuur of springwedstrijden mee te doen (nog lange niet nu haha, maar ooit)..
Denken jullie dat dat nog haalbaar voor mij is?

ik ben nu 45 ben op 28ste begonnen rij voor mijn lol

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:42

Tuurlijk wel!
Als je maar blijft oefenen & doorzetten!

Alles kan, dus op je 23e beginnen met paardrijden ook! Lachen

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:50

Tuurlijk!! Knipoog Je bent nooit te oud om iets te leren Haha!
En het is natuurlijk altijd t beste om vroeg te beginnen.. Maar met zoon leeftijd als jou kan t altijd goed komen Knipoog en natuurlijk altijd blijven lessen en veel trainen Lachen

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:15

als jij dat echt wilt moet dat zeker lukken!! maar je zal natuurlijk niet tot in hoge klasses geraken maar en L moet toch nog lukken denk ik

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:46

XxpaulinexX schreef:
als jij dat echt wilt moet dat zeker lukken!! maar je zal natuurlijk niet tot in hoge klasses geraken maar en L moet toch nog lukken denk ik

Pardon? En waarom zou dat niet kunnen?

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:09

Waar een wil is, is een weg! Bloos

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:25

XxpaulinexX schreef:

O nee?
Je hebt mijn voorbeeld zeker niet gezien?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:03

Waarom zou dat niet kunnen?
Ik heb van mij 8e tot mijn 18e gereden, maar dat was alleen maar recreatief.
Nooit een les gehad en crossen was het leukst.
18 jaar lang heb ik niets meer gedaan en afgelopen maart ben ik weer begonnen met paardrijden....... op mijn 36e.
Nu volg ik wel lessen en ik heb al heel veel geleerd!
Ik ben er nog lang niet, moet nog heel veel leren maar ik heb er wel reuzelol in!
Ook ik hoop dat ik ooit op een leuk niveau wedstrijdjes kan gaan rijden.
Het hoeft van mij niet zo fanatiek, zo'n 1x in de maand zou leuk zijn.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:11

Tuurlijk kan je later nog wedstrijden rijden!
Vooral als je alles snel oppakt en onder de knie hebt zal dat zeker geen probleem zijn!

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:18

met inzettingsvermogen en wil, kun je zeker wel wedstrijden rijden, door de juiste les en dergelijke!

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:24

waar een wil is is een weg!!!! zet m op meid!!!
OK dan!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:27

Mijn eigen ervaring is dat je veel bewuster bezig bent met het rijden zelf, waardoor je een veel steilere leercurve hebt dan iemand die heel jong begint. Maar er zijn weinig volwassenen die net zo onbevangen op een paard stappen als een kind, dus vooral de techniek pik je veel sneller op.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:07

Ik ben 42 en pas 16 weken geleden begonnen met rijden (lessen). Haha! Clown

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:24

ik denk dat het geen probleem is dat je nu pas begint met rijden.

het nadeel is dat je de natuurlijke omgang met een paard mist. als je jong begint groei je op zonder angst voor het paard (tot dat je misschien een paar keer goed valt)

mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"

het grote voordeel is, is dat je gelijk serieus bent en doelen kunt stellen.

verder kan ik als tip mee geven.. zoek een paard om te rijden ipv een manege paard (als je er klaar voor bent)
niet omdat een manege paard slechter is, op een gegeven moment weet je ongeveer hoe het wat moet (lichtijden steuren.. daarna aan de teugel etc) dan is het een kwestie van kilometers maken en oefenen.. en 1 uur in de week gaat dan niet op tegen 3 of 4 uur in de week

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:43

Ik heb van kinds af aan altijd een speciale band gehad met paarden. Trouwens... met alle dieren. Ik voel dieren aan, en het lijkt alsof zij mij aanvoelen. Soms heb ik het idee dat ik meer van dieren hou dan van mensen.

jolentinus schreef:
.../... mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"

Inderdaad.... als je 42 bent dan ben je iets "breekbaarder" als wanneer je 22 bent. Haha!

Dit speelt toch altijd in je achterhoofd. Maar ik ben absoluut niet bang in het zadel.

jolentinus schreef:
.../... het grote voordeel is, is dat je gelijk serieus bent en doelen kunt stellen.

Yip ! Klopt helemaal. Ik wil gewoon lekker kunnen rijden, en in controle zijn van het paard. Maar ik wil me wel één voelen met het paard. Het paard zelf moet net zoveel plezier hebben aan het feit dat ik hem/haar berijd, alsdat ik het plezier heb aan het berijden van hem/haar. Mijn doel is overigens om ooit M1 te halen, en misschien ook om ooit een sprongetje van 1.20 meter te kunnen maken.

jolentinus schreef:
.../... zoek een paard om te rijden ipv een manege paard (als je er klaar voor bent)
niet omdat een manege paard slechter is, op een gegeven moment weet je ongeveer hoe het wat moet (lichtijden steuren.. daarna aan de teugel etc) dan is het een kwestie van kilometers maken en oefenen.. en 1 uur in de week gaat dan niet op tegen 3 of 4 uur in de week

Dat probeer ik nu ook. Bij ons op de manege staat een paard (semi-privé... loopt in de lessen maar is van een privé eigenaar) die M gelopen heeft. Hij is al wel 25 jaar oud, maar loopt nog als de beste. Ik wil hem eigenlijk part-time gaan leasen (2 tot 3 dagen per week) volgend seizoen (2007-2008). Het is een verschikkelijke lieverd, en hij en ik kunnen het erg goed vinden samen. Ik heb zo'n idee dat hij mij heel veel kan leren. Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:50

goeie plannen allemaal en zet m op..

en je doelstellingen zijn zeker wel haalbaar...

succes (mijn droom is ooit Z te worden.. )

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:54

jolentinus schreef:
het nadeel is dat je de natuurlijke omgang met een paard mist. als je jong begint groei je op zonder angst voor het paard (tot dat je misschien een paar keer goed valt)

mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"

Dat geldt lang niet voor iedereen, hoor!
Ik heb totaal geen angst voor paarden en ga op mijn manier heel natuurlijk met mijn paard om.
Ik neem overal de tijd voor, zet druk waar het nodig is en het gaat hartstikke goed.
Als het vandaag niet lukt dan komt het morgen wel, je moet ook niet té snel willen en je paard de tijd gunnen om iets op te nemen en ergens aan te wennen.
Natuurlijk schiet er wel eens door mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren, maar angst om te vallen heb ik niet.

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:56

Ik volg dit topic even.
Ben ook pad net begonnen met rijden en ben al 22jraar.

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:59

waarom zou je heel veel missen ??
je kan altijd alles nog bijleren je wordt vanzelf wel goed

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:01

Als je aanleg en talent hebt ben je echt niet te oud hoor.Je kan nog best een top ruiter worden.Het gaat toch meer om je lichamelijke conditie,talent en aanleg dan om de getallen?[leeftijd].

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:02

Nou dan ga ik hopen dat ik een beetje talent heb haha.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:39

_Saida_ schreef:
jolentinus schreef:

Dat geldt lang niet voor iedereen, hoor!
Ik heb totaal geen angst voor paarden en ga op mijn manier heel natuurlijk met mijn paard om.
Ik neem overal de tijd voor, zet druk waar het nodig is en het gaat hartstikke goed.
Als het vandaag niet lukt dan komt het morgen wel, je moet ook niet té snel willen en je paard de tijd gunnen om iets op te nemen en ergens aan te wennen.
Natuurlijk schiet er wel eens door mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren, maar angst om te vallen heb ik niet.

de angst bedoel ik daar niet bij.. maar bij ons op de pensionstal zijn een paar kinderen en die gaan altid buitenrijden.. zonderzadel en van alles en nog wat. staan op het paard.. koprollen onder het paard etc etc.. en dat doe je als je volwassen bent niet.. maar hierdoor krijg je wel "paardengevoel' evenwicht etc..

als je alleen maar serieus dressuur rijdt bijvoorbeeld rijd je anders voor mijn gevoel..