Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
asjemenou schreef:Dat was ook degene die gelijk in mijn hoofd op kwam.

er zijn heel veel mensen die op zelfs nog oudere leeftijd er mee beginnen en die heel goed rijden hoor 
ik zie dat je bij manege liesbreukers rijd
daar heb ik ook een aantal keer gereden.. mijn nichtje rijd daar.. dus ik ging met dr mee.. maar ik reed mee in half gevorderd..omdat ze mensen die on-bekend waren niet in hogere groepen wouden, en ik moest daar nog in rijtjes
in de half gevorderde
en ik wou dus aan de gang gaan met de pony
dus even aan de teugel enz. zijden ze nee dat mag niet in de half gevorderde!
t lijkt me als je het kan dan kan je het toch
? en nog wel meer dingen.. maar ik denk dat dit een leuek manege is om een beetje te leren pard rijden.. mar wil je ECHT verder komen.. of in ieder geval meer leren.. zou ik toch gaan kijken naar wat anders... ( dit is niet beledigend bedoelt tegen over liesbreukers.. maar ik zeg het maar even als tip... en als het onderhand allemaal is veranderd daar.. mijn excuus.. ik was er namelijk een half jaar geleden
) Crizztel schreef:Wat vinden jullie?
Ik ben op mijn 23e pas begonnen met paardrijden? (3 maanden geleden)
Kan ik nog goed worden of heb ik daar teveel voor gemist?
En wat kan ik doen om goed te worden?
Ik hoef niet per se op topniveau te rijden maar het lijkt me super om ooit aan dressuur of springwedstrijden mee te doen (nog lange niet nu haha, maar ooit)..
Denken jullie dat dat nog haalbaar voor mij is?

Je bent nooit te oud om iets te leren
en natuurlijk altijd blijven lessen en veel trainen
XxpaulinexX schreef:als jij dat echt wilt moet dat zeker lukken!! maar je zal natuurlijk niet tot in hoge klasses geraken maar en L moet toch nog lukken denk ik
XxpaulinexX schreef:als jij dat echt wilt moet dat zeker lukken!! maar je zal natuurlijk niet tot in hoge klasses geraken maar en L moet toch nog lukken denk ik
jolentinus schreef:.../... mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"
jolentinus schreef:.../... het grote voordeel is, is dat je gelijk serieus bent en doelen kunt stellen.
jolentinus schreef:.../... zoek een paard om te rijden ipv een manege paard (als je er klaar voor bent)
niet omdat een manege paard slechter is, op een gegeven moment weet je ongeveer hoe het wat moet (lichtijden steuren.. daarna aan de teugel etc) dan is het een kwestie van kilometers maken en oefenen.. en 1 uur in de week gaat dan niet op tegen 3 of 4 uur in de week
jolentinus schreef:het nadeel is dat je de natuurlijke omgang met een paard mist. als je jong begint groei je op zonder angst voor het paard (tot dat je misschien een paar keer goed valt)
mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"
_Saida_ schreef:jolentinus schreef:het nadeel is dat je de natuurlijke omgang met een paard mist. als je jong begint groei je op zonder angst voor het paard (tot dat je misschien een paar keer goed valt)
mijn gevoel is vaak als je begint wanneer je ouder bent.. je hoofd begint te malen "als nou dit gebeurd dan dat etc"
Dat geldt lang niet voor iedereen, hoor!
Ik heb totaal geen angst voor paarden en ga op mijn manier heel natuurlijk met mijn paard om.
Ik neem overal de tijd voor, zet druk waar het nodig is en het gaat hartstikke goed.
Als het vandaag niet lukt dan komt het morgen wel, je moet ook niet té snel willen en je paard de tijd gunnen om iets op te nemen en ergens aan te wennen.
Natuurlijk schiet er wel eens door mijn hoofd wat er zou kunnen gebeuren, maar angst om te vallen heb ik niet.