losgooien voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: losgooien voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:29

Is imo alleen maar goed met jonge en overgevoelige paarden, worden ze tenminste niet zo flauw op wat beweging aan hun flanken. Ik laat juist bewust de beugels loshangen, als ik er afstuiter en de beugels klapperen dan raakt hij tenminste niet in paniek.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 21:02

Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik het altijd ga doen maar het is echt om de eerste spanning weg te krijgen. Ze staat 18 uur per dag buiten dus ze krijgt voldoende beweging.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:15

Onze merrie komt ook elke dag in de wei maar 1 keer in de week is er geen land mee te bezeilen met het werken, dan gaat het zadel en hoofdstel er gelijk af en gaat ze los nou dan zie je een reeks bokken en gek doen in 5 min dan denk je dat ze niet meer kan stoppen. Na het gek doen komt ze gelijk naar ons toe dan gaat het zadel enzo er weer op en loopt ze de rest van de week weer als een trein. Ik zeg altijd dat ze zich dan los bokt en ff het gekke half uurtje moet hebben om het werk weer lekker te kunnen doen. Ik denk maar zo wij hebben ook zo onze dingen om goed te kunnen werken en dat zie je bij de paarden ook.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:31

Ik 'gooi' m'n merrie ook eerst los, doe ik met alle jonge dieren.
Zitten er bokken in, dan heeft ze even de gelegenheid om zich te uiten, als ze ouder word bouw ik het af, het kan immers niet zo zijn dat je 'verplicht' word om haar eerst los te gooien.
Ze heeft trouwens heel goed in de gaten wanneer ze even 'los' mag en wanneer niet Knipoog , na een paar rondjes maf doen komt ze naar me toe en kunnen we aan het werk.
Ik persoonlijk vindt het een ontspannen manier van werken mits je niet het systeem van opjagen gebruikt, wat ik ook wel eens zie gebeuren