paard met een moeilijke valkuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: paard met een moeilijke valkuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:23

lotjj92 schreef:
ik kan hem in vervolg wel wat naar achteren liggen. mar dat zal vast niet de oorzaak zijn van deze problemen!

jij kent je paard het beste.....

als je het paard losgooit in de bak, loopt zij dan van nature ook veel op de voorhand?

Jij kan het beste zien hoeveel kwaliteit je paard hebt....

denk je zelf dat ze kwaliteit genoeg heeft....om Z te lopen bv?

en hoeveel werk ben je bereid te verzetten om daar te komen....

en blijft het dan nog steeds leuk....als het heel veel moeite kost?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:33

Allereerst vind ik dat TS nog niet zo bezig hoeft te zijn met 'ik wil persee hoog komen in dressuur', want je bent pas 14 (staat in profiel?). Dus geniet allereerst gewoon van het paard rijden, want je hebt nog tijd zat om anky na te doen.

Maar goed, ik ken je probleem wel.
Zelf heb ik een tuigpaard ruin staan, die tot voorheen nog nooit een zadel op gehad had. Sinds ong februari ben ik er om de dag mee aan het trainen dressuurmatig. Ookal kost het vreselijk veel moeite en lijkt het soms helemaal niet vooruit te gaan en probeert hij op alle manieren onder het werk uit te komen (bak uit rennen etc). Nu aantal maanden later zie ik toch zeker verbetering.. (zie onderschrift).
Dus ik vind in ieder geval dat je niet zomaar de moet moet opgeven.. maar het moet wel leuk blijven uiteraard!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:26

sigrid1182 schreef:
lotjj92 schreef:
ik kan hem in vervolg wel wat naar achteren liggen. mar dat zal vast niet de oorzaak zijn van deze problemen!

jij kent je paard het beste.....

als je het paard losgooit in de bak, loopt zij dan van nature ook veel op de voorhand?

Jij kan het beste zien hoeveel kwaliteit je paard hebt....

denk je zelf dat ze kwaliteit genoeg heeft....om Z te lopen bv?

en hoeveel werk ben je bereid te verzetten om daar te komen....

en blijft het dan nog steeds leuk....als het heel veel moeite kost?

ja, want nature valt ze direct op de voorhand. ze zal niet haar achterhand laten zakken en eronder zetten en vervolgens voor omhoog komen. ook gebeurd dit los in de bak. ik denk dat er nog wel meer in zit dan L1, maar denk dat het op een goed moment ophoud omdat ze gewoon niet goed genoeg is. en ik wil het werk leuk houden. lekker ontspannen rijden. dat ik hoger in de dressuur wil komen, betekend niet dat ik mijn paard wil drillen. het werk moet leuk en ontspannen blijven. en ik ben bang dat als ik haar nog veel meer voor elkaar wil krijgen. dat er nog wel teveel spanning in komt. want als ik veel van dit paard vraag ontstaat er direct spanning en gooit ze het tong over het bit, en gaat ze scheef lopen. dus ik probeer haar juist op alle mogelijke manieren lekker ontspannen te rijden. en niet teveel druk op te zetten. ik denk dat mijn leeftijd er ook niks mee te maken heeft. ik ben inmiddels 15. en ik ben ook lekker aan het rijden, dat ik verder wil komen. betekend niet dat ik geen leuke buitenritten maak! of leuke dingen doe met mijn paard. ik betwijfel alleen of ik mijn paard wel zo ver krijg. en natuurlijk is ze vooruitgegaan, want dat gaat ze met de maand. maar toch niet voldoende om het plaatje af te maken!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:34

Ik heb de foto's in je profiel bekeken, en ik vind het eigenlijk best een leuk paard. Van hetgeen wat ik op de foto's kan zien aan houding, bouw en gangen, denk ik dat ze ook best Z kan lopen. Je geeft zelf aan dat het een braaf, eerlijk paard is dus het karakter zal ook niet het probleem zijn ga ik even vanuit.

Ik denk dat het weinig zin heeft om nu verder te gaan kijken dan het Z, ook gezien je leeftijd. Als je straks de kans hebt om door te stromen zou dat heel mooi zijn, maar dat is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen het paard, ik denk niet dat je daar nu iets over kan zeggen. Echter een normaal gebouwd paard, met drie normale gangen en een prettig karakter kan best Z lopen! Ik vind echt dat je een knap paard hebt nu.

Het ligt er een beetje aan wat je mogelijkheden zijn. Heb je de mogelijkheid om een ervaren Z/Z+ leerpaard te kopen, is dat natuurlijk wel een mogelijkheid. Je kan er zeker veel van leren. Maar verwacht niet dat je dan niet tegen problemen aan loopt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het beter is om je eigen rijstijl nog een kritisch te bekijken. Misschien is het rijden van dit paard gewoon teveel voor jou op deze leeftijd. (je klinkt trouwens wel verstandig hoor, had niet verwacht dat je 14 zou zijn!) Maar je hebt met 14 jaar nou eenmaal niet de rijervaring die iemand van bijv 20 heeft, dat kan bijna niet.

Mijn punt is eigenlijk: Het ligt volgens mij niet aan je paard. Ik denk dat het een prima paard is, maar dat jij mogelijk nog niet de kennis en ervaring hebt om haar te kunnen trainen. En dat geeft helemaal niks, maar is niet leuk voor je. En het plezier in de sport is het belangrijkste. Dusja, misschien is het wel een goed idee om naar een meer ervaren paard te zoeken, waar je veel op kan leren. Houdt alleen in de gaten dat het ook daarop nooit makkelijk zal zijn, en dat je ook op een ander paard gewoon heel hard moet blijven werken, en veel moet leren. Je bent nooit uitgeleerd, en je zal van tijd tot tijd met ieder paard mindere periodes hebben.

edit; sorry, 15, maar punt blijft hetzelfde Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:41

ik ben het volledig met je eens, ik denk ook dat het probleem is dat ik haar nog niet de juiste hulpen kan geven om haar op de juiste manier te laten lopen. ik rijd pas sinds 2 jaar 'serieus'. en daarvoor was het toch meer hobbelen. want zoals je zegt, het is een leuk paard. ze is werkwillig, en heeft ook een leuk uiterlijk. alleen soms/vaak lukt het me niet om haar net datgene te geven wat ze nodig heeft. omdat ze toch heel massaal is, en ze veel ondersteuning nodig heeft. ik zou eerst met mijn ouders moeten overleggen of zij het er voor over hebben om extra geld te moeten bijleggen voor een duurder paard. en anders ga ik het toch doorzetten met dit paard. omdat het niet zo is dat ze een slecht paard is. maar ze heeft een aantal zwakke punten, die heel sterk naar voren komen. en waarbij ik in alles belemmerd word.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:59

Vind ik heel verstandig Lachen

Ik herken het ook wel een beetje...toen ik 17 was heb ik een tijdje op een paard gereden van 1.75, moeilijk te rijden, verreden eigenlijk. Ik kwam net van de pony's en kon er helemaal niks mee..gewoon te massaal, te sterk en te snel voor me. Nu zijn we ruim 2,5 jaar verder, ik ben ongeveer een half jaar geleden weer met hem begonnen en het gaat super! Het komt echt wel goed, maar ze zijn gewoon zo mega sterk en slim soms is echt ongelofelijk.

Het belangrijkste is dat je er lol in hebt en blijft hebben, en het paard ook natuurlijk. En als jij lol hebt in het wedstrijden rijden en graag verder wil komen en je hebt de mogelijkheid om een daarvoor meer geschikt paard te kopen, denk ik dat ik het ook zou doen.

Veel succes met je beslissing, en veel plezier met rijden!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:17

simpyl en ik begonnen ook heel moeizaam, ik kwam van een pony van 1.50 die ik heb verkocht omdat ik haar niet aankon. en ze hele rare streken had (lees: milt gescheurd. hersenschudding, ze trapte gericht enz) dus toen kwam ik ineen keer aan deze. ik kreeg haar niet eens de volte rond Bloos . nmu heb ik haar eigenlijk wel prima onder controle. maar ze blijft heel moeilijk. ik moet er constant 100 % energhie in steken. ik kan niet een keer ontspannen en relaxed rijden (hoewel de laatste keren ging het steeds beter). maar ze heeft een heel consenquent iemand nodig. die constant haar de grens laat zien, ik ben wel consenquent maar niet heel ervaren. ik groei nu met het paard mee. en ik vind dat soms heel erg lastig. het is een tijd zelfs zo erg geweest, dat er gewoon niks meer mee te beginnen was. ze trok zich er echt CONSTANT uit. ik heb toen een maand met halsverlenger gereden. en nu is ze echt met sprongen vooruit gegaan. en ik ook! misschien moet ik zo kijken. hoewel ik het soms heel lastig vind. omdat ik ook eens wil gaan zitten op een paard, en leuke oefeningen kan trainen. en niet altijd keihard moet oefenen om haar aan elkaar te houden. ik denk dat ik binnenkort ga overleggen met mijn ouders. en dan zien hoe we het verder gaan doen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:04

Karoliefje_ schreef:
Nooit heb je commentaar gekregen, Lotte heeft bij verschillende ruiters les gehad, we zijn vorige week nog met haar bij annemarie van der toorn geweest en geen commentaar op het zadel, hij ligt inderdaad iets te ver naar voren. Maar dit zal zeker het probleem zijn.

Niet elke lesgever is ook daadwerkelijk goed. Vaak letten ze niet echt op of het dier wel goed is opgetoomt, hoe weinig wordt er op een goede zit gehamerd? Wordt wel eens gezegd, netjes rechtop zitten, maar als je steeds iets voorover valt, hoor je dat dan 100 x in je les??

Als je te veel op de voorhand gaat zitten, is het logisch dat je paard je dan ook op zijn voorhand zet. Kan een paard dan goed verzameld lopen als al het gewicht op de voorhand leunt? Leg je je zadel wat naar achteren dan heeft je paard ook wat meer balans in het midden. Je zadel mag nooit liggen waar de haargrens een plooi maakt bij zijn lendenen, er wat voor blijven met je zadel.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:05

Ik moet toch nog even nog een keer reageren ( vorige post die bladzijde 2).
Een paard moet je vanuit achteren rijden , dwz de achterhand is de motor.
Als een paard op de voorhand rijd is het dus nodig om de motor eerst aan te zetten dat kan bijvoorbeeld door :
slangenlijntjes rijden/rechtrichten/onderstappen/goed instappen )
Lukt dit niet onder het zadel ?
Probeer het dan eens met grondwerk? Circling game, friendly game e.d. van Parelli.
Het zou zonde zijn als je je paardje zou verkopen omdat je niet hoger komt, terwijl je er zelf wel aan zou kunnen werken Knipoog !
En inderdaad zoals ik al zei , vragen of je instructrise er eens op wilt stappen ( en dat je haar zo nodig een keertje betaald ervoor )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:40

ik den kdat ik er onderhand aardig uit ben, heb het er vandaga met mijn instructise over gehad. en die zei letter 'verkopen'. ze is A braaf B makkelijk in omgang en C leuk om buiten mee te rijden. maar om serieus hoger dressuur mee te rijden is ze gewoon niet geschikt. dus als ik nog overlegd heb met mijn stiefvader want die is op het moment niet thuis. zet ik hem te koop Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:28

Als je er makkelijk afstand van kan doen en je hebt het geld voor een duurder paard, moet je doen wat je hart je ingeeft. Veel succes met je nieuwe paard.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:42

Je hebt haar ondertussen te koop gezet, hopelijk vind je leuk baasje voor haar.