Voorwaarts tijdens longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:52

Laura schreef:
mag jij me uitleggen hoe je hetzelfde effect krijgt als een netjes bijgezet paard, dat ingesteld kan worden van een lage stand over de rug tot meer opgericht. Commando 'hoofd laag/hoofd hoog' aanleren misschien? Haha!

Tja, dat is toch een kwestie van heel veel ervaring hebben om dat te kunnen bereiken zonder hulpteugels. Niet dat ik dat heb hoor, maar mijn instructeur kan dat dus heel goed. Ik rij van hem een volbloedmerrie die in het begin ook aardig met haar hoofd in de lucht liep. En hij is helemaal niet een voorstander van het gebruik van allerlei hulpteugels omdat dat het paard toch vaak in een bepaalde houding dwingt. Terwijl je door goed te longeren hetzelfde effect kan bereiken. Het is dus moeilijk uit te leggen hoe hij dat precies doet. Ik ben het nog steeds aan het leren bij hem Haha! .
Het is vooral het paard goed leren te reageren op de kleinste hulpen en dan vooral op je houding. Goed vwnw longeren en daarin variëren. Ontspanning blijft elke keer het uitgangspunt.
Het vereist heel veel geduld. Het heeft veel tijd nodig, tijd wat veel mensen niet lijken te hebben. Velen vinden dat het te lang duurt voordat het paard eindelijk wat naar beneden komt, dus grijpen ze maar naar hulpteugels om dat te bereiken. Het gevolg is vaak teveel spanning en het wordt alleen maar erger. Maar ja, hij loopt in ieder geval in de goede houding Frusty

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:27

longeren zonder hulpmiddelen kan ook zo zijn waarde hebben, maar daar wordt niets gericht mee getrained, dan heb je toch echt hulpteugels nodig. vn/nw longeren gaat bijvoorbeeld heel goed met een gogue.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:10

SuperPepeijn schreef:
longeren zonder hulpmiddelen kan ook zo zijn waarde hebben, maar daar wordt niets gericht mee getrained, dan heb je toch echt hulpteugels nodig. vn/nw longeren gaat bijvoorbeeld heel goed met een gogue.

Ook met jou ben ik het totaal niet eens dat er niets getrained zou worden zonder hulpmiddelen. Je kan wel degelijk heel veel trainen zonder allerlei hulpteugels. Maar goed, waarschijnlijk komt het toch niet over, veel mensen kunnen gewoon niet zonder allerlei hulpteugels iets bereiken bij hun paard (als je van iets bereiken kan spreken).
Let wel, ik zeg niet dat je nooit hulpteugels kan gebruiken. Maar ik krijg bij veel mensen het gevoel dat ze het teveel gebruiken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:14

vertel wat je precies traint (behalve commando's icm stem en zweep). een paard zoekt aan de longe de houding die voor hem het lekkerste is, en dat is vaak niet wat we willen. in jouw geval heb je dus met rijden ook geen teugels nodig?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:26

SuperPepeijn schreef:
vertel wat je precies traint (behalve commando's icm stem en zweep). een paard zoekt aan de longe de houding die voor hem het lekkerste is, en dat is vaak niet wat we willen. in jouw geval heb je dus met rijden ook geen teugels nodig?

Teugels vind ik toch heel wat anders dan hulpteugels. Maar goed, als jij daarin het verschil niet ziet Verward , dan is me al veel duidelijk.
Aan de longe kan je heel veel trainen. Ook het vwnw trainen kan heel goed zonder hulpteugels. Die volbloedmerrie waar ik over vertelde liep eerst ook met haar hoofd in de lucht, maar o.a. door het longeren (zonder hulpteugels) kwam ze steeds meer naar beneden en zocht daar echt de ontspanning.
Maar wat ik al eerder uitlegde, mensen hebben daar vaak niet het geduld voor en missen vooral de vaardigheid om dat goed te kunnen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:34

Ik denk niet echt dat je een vaardigheid hoeft te hebben voor longeren op jouw manier, want als ik zo lees wat je vertelt laat je vnl je paard het zelf uitzoeken... en daar heb ik niks op tegen als het gaat om de balans te vinden, prima. Maar het echte trainen (als in op verschillende manieren instellen door anders bij te zetten, spiergroepen laten gebruiken) krijg je zo niet voor elkaar... je hebt namelijk geen manier om een 'weerstand biedende hand' te creeeren als je enkel een longeerlijntje eraan hebt.
Wat SP bedoelt qua teugels is denk ik dat bij het longeren de hulpteugels de functie van jouw hand en teugelgebruik overnemen.
Laatst bijgewerkt door Laura op 30-09-02 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:39

lees eens lammert haanstra, of e. van loon misschien kan je nog eens iets van hun leren, als je over vaardigheid wilt praten. je vindt het blijkbaar moeilijk om iets van ons aan te nemen.

natuurlijk zoekt een paard de ontspanning, maar dat wilt niet zeggen dat je er gericht iets meer traint (de rug icm achterhand bijv.), behalve lekker rondhuppelen en reageren op jouw stemcommando's icm de zweep.

er is een heel verschil tussen hulpteugels bij rijden en hulpteugels bij het longeren. een paard kan super ontspannen lopen EN werken tegelijk (de combinatie waar we allemaal naar toe willen) met hulpteugels aan de longe. je aanvallerige houding getuigt van onwetendheid. je hebt immers ook nog steeds niet aangegeven wat je precies traint.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 30-09-02 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:45

Uhm Laura, als ik mijn paard 'los' longeer, dus zonder iets eraan dan zeg ik wel eens "zakken maar" en dan laat ie zijn koppie zakken Haha!. Nu moet ik er wel bijzeggen dat hij graag een lage lijn opzoekt hoor Lachen.
Trainingswaarde van dit werk is nul, maar meer bedoeld voor ontspanning en gewoon lekker bewegen zonder extra aanspanning. Beetje spelevaren is het meer.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:56

Yep dat is ook best eens lekker om te doen Lachen Iwaldo gaat dan voor lange jan spelen, oftewel hij steekt zn neus helemaal naar voren zodat ie een lange lijn trekt van neus naar staart.. ziet er níet uit Haha! Misschien moet ik hem dat 'zakken maar' commando ook eens gaan leren Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:12

precies dat is de waarde. de mijne zakt trouwens vanzelf al, zonder hulpteugel, als hij ontspannen wilt zijn, maar vaak staat "stoer doen" de 1e 5 minuten centraal... Lachen dan is het een kwestie van voorwaarts drijven met de zweep en hij valt vanzelf in de ontspanning.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:19

Ga voor de gein eens kijken bij de paarden van Appie. Die paarden zitten dus echt onwijs mooi in hun bespiering, serieus. Vooral die halsen...
Ook Pompidou is in haar bespiering erg vooruit gegaan, en ik longeer weinig tot nooit met hulpteugels.
En Appie heeft mij haar manier van trainen aan de longe overgebracht. En het is zón fijne en goede manier van trainen. Ik heb die hulpteugels niet nodig. Knipoog

Ik ben ook van mening dat er té snel naar hulpteugels gegrepen wordt, vooral bij dat longeren. Maar wel mekkeren als iemand tijdens het rijden hulpteugels gebruikt. Verward

Laatst sprak ik iemand, en die zei: 'rij jij helemaal zonder hulpteugels'? Dat vond ie maar gek. Scheve mond

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:30

Het is trouwens niet dat ik er iets op tegen heb hoor, je kunt er zeer zeker goed mee trainen. Maar je ziet zoveel mensen prutsen.
De enige hulpteugel die ik bij het longeren écht iets toe vind voegen, is de Pessoa. Daar train je daadwerkelijk die achterhand mee, heel mooie manier in principe.
Maar tóch, als je keer op keer weer die hulpteugel pakt, wordt het wat mij betreft teveel van het goede.
Zonder kun je bijvoorbeeld zeer goed op ontspanning werken. Oók train je zeer zeker de achterhand. Je moet Pompidou maar eens haar overgangen zien maken aan de longe...
VWNW is ook erg goed te doen, dat is ook hoe ik train, en dat kan perfect zonder die touwtjes.
Mijn instructrice is zeer te spreken over mijn manier van trainen aan de longe. Ik heb het uitgelegd, en ze ziet Pompidou ook echt beter worden.
Pompidou was een paard dat echt muur en muurvast zat, als je haar 'toén zag, en hoe ze nu is, dat is toch wel zo'n verschil. Lachen

Tsja ieder paard zijn eigen gebruiksaanwijzing hoor, dat is toch altijd zo. Maar sommige mensen denken goed bezig te zijn met hulpteugels, maar zien dan niet dat ze dat paard vaster hoe vaster maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:34

Longeren is een prima manier om je paard aan het werk te zetten en door het gebruik van hulpteugels zet je iets meer druk op de ketel waardoor het werk ook effect heeft op het paard zelf. Persoonlijk longeer ik met hulpteugels (touwtje van Ankone ook wel bekend als methode Haanstra) als ik serieus ga longeren. Spelevaren doe ik zonder en rijden ook.

nathalie1

Voorwaarts tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 20:03

Om nog even terug te komen op mijn paard.
Ik heb het vandaag gebrobeerd met een veter aan de longeerzweep en het werkte.
Hij liep echt perfect.
Ik liet hem ook veel overgangen maken.
Echt geweldig. Haha!
Bedankt allemaal voor de reacties. Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:08

ik ben daar blij mee! misschien is het boekje van lammert haanstra sowieso leuk om eens te lezen en staan veel meer tips en tricks in. en voor het geld hoef je het niet te laten liggen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:25

Hoezo allemaal erg kortzichtig. Dus ik vind het moeilijk om iets van jullie aan te nemen Pepeijn? Kan dat ook andersom gelden?
Ik vind het interessant om te lezen hoe anderen longeren en vind het leuk om daarover van gedachten te wisselen, maar om dan zulke opmerkingen naar je hoofd te krijgen Boos! ?
Ik weet dondersgoed waarover ik praat en ik krijg meer het gevoel dat jullie mij aanvallen dan andersom.
Laura, hoe kom je erbij dat ik het paard zomaar wat laat uitzoeken Verward ? Dat is dus totaal niet het geval. Probeer jij maar eens een paard te longeren zoals ik dat voor ogen heb, daar heb je wel degelijk vaardigheid voor nodig. En dat van die teugels begreep ik ook wel, maar ik vond een wat cynische opmerking van Pepeijn.
En je kan dus wel degelijk een weerstandbiedende hand creëren met alleen een longeerlijn en geen hulpteugels.
En Pepeijn, naar mijn gevoel gaf ik al aan dat je dus alles kan trainen met longeren. Alles, het hele bewegingsapparaat en de spieren (juist ook de rug i.s.m. de achterhand!), is dat zo moeilijk te begrijpen? Of moet ik helemaal in detail gaan treden wat je allemaal precies kan trainen? Het lijkt me toch wel dat je begrijpt wat je kan trainen met longeren. Wat jij dus waarschijnlijk allemaal met hulpteugels traint, dat kan dus ook zonder. En wat ik al eerder aangaf, ik ben helemaal niet tegen gebruik van hulpteugels (bijv. met een chambon heb ik ook weleens gewerkt, alleen bijv. een bijzet vind ik weer helemaal niks), alleen vind ik dat er te snel naar gegrepen wordt door mensen die er niet mee om kunnen gaan. En die niet inzien dat zonder ook heel veel bereikt kan worden.

Dank je Anneke Knipoog ! Maar je ziet dat ze dus al niet meer op je verhaal reageren. Ze willen dus totaal niet inzien wat ik nou bedoel. Met Pompidou ben je door het longeren erg vooruit gegaan. Zij zat echt vast in haar lichaam en in het begin liep ze ook gewoon maar wat aan de longe zonder echt te werken (daar waar Pepeijn/Laura mij nu van verdenken dat ik dat met longeren aan het doen ben), maar door jou mijn (of eigenlijk weer van mijn instructeur) methode te leren, is Pompidou echt veel gerichter aan het werk gegaan aan de longe. Daar waar ze eerst heel erg haar rug wegdrukte, op de voorhand liep en erg afgeleid was, kreeg je geleidelijk aan een Pompidou die heel ontspannen werd en echt haar rug meer ging gebruiken en meer met de achterhand onderkwam. Door dit alles ging Pompidou steeds meer swingen, werd veel regelmatiger, werd goed voorwaarts, overganger werden steeds mooier, doordat ze nu echt haar hele lichaam ging gebruiken.
Maar gelukkig Anneke, begrijp jij dat je dit dus zonder hulpteugels kan. Want wat je zegt, heel veel mensen hebben gewoon niet door dat ze door allerlei hulpteugels hun paard alleen maar vaster en vaster maken. Leuk trouwens dat je instructrice ook zeer te spreken is over die manier van trainen aan de longe Haha! .

Ik denk gewoon dat het heel moeilijk uit te leggen is op de computer. In de praktijk zouden jullie het misschien begrijpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:49

Even voor de duidelijkheid, we longeren zonder hulpteugels, met dubbele longe.
We longeerden eerst 6 dagen per week. Nu we weer kunne rijden wordt dat dus beter verdeeld en zal hij het ook wel leuker gaan vinden. Wat meer afwisseling in het werk zeg maar.
En het is niet zo dat we alleen longeerden en hem dan weer op stal gooiden, maar dan ging-ie lekker de wei in of los in de paddock.
We waren dus echt wel met hem bezig!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:52

appie, hoe zorg je in jouw methode ervoor dat je tijdens overgangen aan de longe je paard netjes gesloten blijft en zich niet uit elkaar drukt?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:08

Is dat je enige vraag Pepeijn na heel mijn verhaal Knipoog ?

Wat ik al eerder probeerde uit te leggen, longeren doe je ook heel veel met je houding. Wij leren onze paarden te reageren op de kleinste veranderingen van houding. Om tijdens overgangen het paard netjes gesloten houden is vooral belangrijk dat het paard ten alle tijde voorwaarts is. Anders kan je niet verwachten dat het paard een nette overgang kan maken. Je houdt het paard als het ware tussen de longeerzweep en je eigen houding gesloten. En bij de overgang zorg je ervoor dat het paard dus in de overgang het voorwaartse erin houdt. Dat zorgt ervoor dat het paard zich er niet uitdrukt, zoals jij dat omschrijft. Het paard blijft de rug goed gebruiken en treedt goed met de achterhand onder in de overgang.
Een beetje duidelijk?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:32

als jij je paard op een voor mij net zo wonderbaarlijke wijze als KF Hempfling het doet, gesloten kan houden met je houding, dan is dat heel mooi allemaal. op die manier heb je dus met rijden ook geen teugels nodig, zoals ik al eerder postte. want je houdt je paard daar ook met je houding gesloten. als dit zo is begrijp dan ook dat andere mensen een meer nuchtere insteek hebben (hulpteugels of dubbele longe). je lichaam hou je t.o.v. het paard iets schuinachter om hem zo voorwaarts te houden, icm zweephulpen. de energie moet door iets opgevangen worden, net als bij het rijden onder het zadel, zodat die energie omgezet wordt in tactmatigheid, goed ruggebruik, impuls en een goed ondertredend achterbeen. wij nuchtere hollanders gebruiken ipv de houding de hulpteugels.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:12

Dat klinkt weer heel cynisch Pepeijn, als je spreekt over wonderbaarlijke wijze. Je begrijpt dus gewoon nog totaal niet wat ik bedoel. Als het zo wonderbaarlijk is, waarom kan Anneke het dan ook zo goed oppikken? Daar hoef je echt niet één of andere goeroe voor te zijn, zoals jij het lijkt te zien.
Wat een onzin om dan te spreken over het niet rijden met de teugels. Je kan er gewoon op de één of andere manier niet bij dat er ook andere mogelijkheden zijn om een paard gesloten te houden aan de longe. Dat heeft niets te maken met nuchtere Hollanders, maar gewoon mensen die totaal niet open staan voor andere ideeën.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:27

ik spreek over een "voor mij wonderbaarlijke wijze". dat is niet cynisch maar een feit. de reden waarom hulpteugels gebruikt worden bij longeren is dezelfde als waarom er teugels gebruikt worden bij dressuur. begrenzing, opvangen van energie. je moet me er niet van beschuldigen dat ik niet wil accepteren dat er ook andere manieren zijn. als je met een nieuwe manier komt, moet je mij eerst vertuigen mbv goede beargumentatie en liefst praktijk voorbeelden (misschien is een foto van een mooi opgericht gesloten paard een idee?). tot die tijd blijft longeren zonder hulpteugels en zonder dubbele longe voor mij voor het paard een rondje speels rennen en geen werken. het enige wat ik nu gehoord heb is 'je gebruikt 1 of andere houding om je paard gesloten te houden'. dat is voor mij niet genoeg.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:56

SuperPepeijn schreef:
ik spreek over een "voor mij wonderbaarlijke wijze". dat is niet cynisch maar een feit. de reden waarom hulpteugels gebruikt worden bij longeren is dezelfde als waarom er teugels gebruikt worden bij dressuur. begrenzing, opvangen van energie. je moet me er niet van beschuldigen dat ik niet wil accepteren dat er ook andere manieren zijn. als je met een nieuwe manier komt, moet je mij eerst vertuigen mbv goede beargumentatie en liefst praktijk voorbeelden (misschien is een foto van een mooi opgericht gesloten paard een idee?). tot die tijd blijft longeren zonder hulpteugels en zonder dubbele longe voor mij voor het paard een rondje speels rennen en geen werken. het enige wat ik nu gehoord heb is 'je gebruikt 1 of andere houding om je paard gesloten te houden'. dat is voor mij niet genoeg.

Weet je Pepeijn, ik kan je toch niet overtuigen. Dat is me gaandeweg wel heel duidelijk geworden. Voor mij is het een feit dat het geen 'wonderbaarlijke wijze' is van longeren. Op het verhaal van Anneke ga je ook totaal niet in, terwijl daarin toch heel duidelijk blijkt dat ‘mijn’ methode wel degelijk werkt.
Jij schrijft dat de reden waarom hulpteugels worden gebruikt dezelfde is waarom teugels gebruikt worden bij het rijden, namelijk begrenzing en opvangen van energie. Ik kan nog wel meer bedenken, maar goed. Hierin heb je wel gelijk, maar veel mensen kunnen op deze wijze niet met hulpteugels longeren.
Iemand overtuigen m.b.v. goede argumentatie lukt nauwelijks als het om paarden gaat. Het is allemaal maar theoretisch gepraat. Zo kan je ook niet van de computer inschatten hoe iemand kan rijden, hoe goed iemand ook lijkt te praten. Dus wat voor argumentatie ik ook geef, dat gaat toch niet door jouw ‘muur’ heen. Want als jij nog steeds praat over het paard een rondje speels te laten rennen en geen werken, dan heb je het totaal niet begrepen. En ik schreef niet alleen over één of andere houding, maar goed, je lijkt wel over meer dingen heen te lezen.
Foto’s heb ik niet, en ik ben ook helemaal geen voorstander van foto’s, want die kunnen nooit echt een goed totaalbeeld weergeven. Dan zou je het echt in de praktijk moeten zien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:02

ik denk ook dat het beste is als we de discussie hierbij laten. het is VOOR MIJ wonderbaarlijk, maar jij hebt daarin een manier gevonden waar je achter staat en dat is, zoals ik al eerder schreef heel mooi. van nature ben ik sceptisch en ik neem niet alles zo makkelijk aan als ik een andere nuttige manier gevonden heb, die al door de jaren heen werkt en bewezen is door allerlei kopstukken.
misschien als er ooit een moment is dat je foto's kan maken, zou ik ze ook graag willen zien want ik ben wel enigzins geintrigeerd door je postings.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:48

Dank je Pepeijn, in ieder geval nog een beetje geintrigeerd door mijn postings Haha! .

Maar het is zeker beter om er nu een punt achter te zetten, want alles is al gezegd. Om nog iets te verduidelijken, mijn instructeur heeft ook jaren gebruik gemaakt van allerlei hulpteugels bij het longeren. Maar door de jaren heen heeft hij ervaren dat het ook heel goed zonder kan.
En het is zeker een manier waar ik helemaal achter sta, als ik zie én voel hoe de paarden erdoor verbeteren.