Laura schreef:mag jij me uitleggen hoe je hetzelfde effect krijgt als een netjes bijgezet paard, dat ingesteld kan worden van een lage stand over de rug tot meer opgericht. Commando 'hoofd laag/hoofd hoog' aanleren misschien?
Tja, dat is toch een kwestie van heel veel ervaring hebben om dat te kunnen bereiken zonder hulpteugels. Niet dat ik dat heb hoor, maar mijn instructeur kan dat dus heel goed. Ik rij van hem een volbloedmerrie die in het begin ook aardig met haar hoofd in de lucht liep. En hij is helemaal niet een voorstander van het gebruik van allerlei hulpteugels omdat dat het paard toch vaak in een bepaalde houding dwingt. Terwijl je door goed te longeren hetzelfde effect kan bereiken. Het is dus moeilijk uit te leggen hoe hij dat precies doet. Ik ben het nog steeds aan het leren bij hem

Het is vooral het paard goed leren te reageren op de kleinste hulpen en dan vooral op je houding. Goed vwnw longeren en daarin variëren. Ontspanning blijft elke keer het uitgangspunt.
Het vereist heel veel geduld. Het heeft veel tijd nodig, tijd wat veel mensen niet lijken te hebben. Velen vinden dat het te lang duurt voordat het paard eindelijk wat naar beneden komt, dus grijpen ze maar naar hulpteugels om dat te bereiken. Het gevolg is vaak teveel spanning en het wordt alleen maar erger. Maar ja, hij loopt in ieder geval in de goede houding