Het gaat helemaal niet meer:S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Het gaat helemaal niet meer:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:54

Jij zegt dat je het gevoel hebt dat ze je uitprobeert. Wil je haar dan niet leren dat ze je kan vertrouwen?
Vandaar dat ik (en anderen) over bijvoorbeeld grondwerk beginnen. Je weet niet veel van haar, dus wie weet wat ze al meegemaakt heeft in haar leventje. Ik zou dan verder willen kijken, zodat ik die pony ga begrijpen en zij mij. Snap je?
Die Haf geeft uiteindelijk iets aan met haar gedrag en als je echt zo'n ervaren ruiter bent, dan kom je er wel achter.
Maar geloof me, dat leer je echt niet zomaar in 5 jaar, hoor (zeker niet op een manege, met alle respect).
Ik leer nog steeds een hoop van allerlei paarden, zeker van mijn eigen paard nu, elke dag weer.
Maar ik sta ook altijd open voor wat mijn paard mij aangeeft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:03

Haflinger__ schreef:
ik reed eerst altijd op de manege op 1 pony.. en die vloog d'r elke les vandoor bokken bokken en nog eesn bokken.. ik was met nog 1 meisje de enige die d'r nog op durfde te rijden.. door die pony hebik een helehoop zelf vertrouwen gekregen met het paardrijden..

hoe bedoel je met '' verder kijken '' ?

Sorry hoor, maar rondhobbelen in de manege op een paard dat bokt en blijven zitten heeft weinig te maken met het opvoeden van een paard.

Het verbaasd mij elke keer weer dat de ruiters die in mijn ogen juist al ontzettend veel bereikt hebben alsmaar doorlessen bij weer andere ruiters. Niemand is ooit uitgeleerd. Waarom denk je dat jij met je 5 jaar kennis zelf al uitgeleerd bent.

Het is geen schande dat je nog niet alles weet en dat je ergens tegenaan loopt, waarbij je bedenkt dat je zelf te weinig kennis hebt. Het wordt eerlijk gezegd kwalijker als je te eigenwijs bent om dit te erkennen..

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:05

een van de moderators? zet hier maar een slotje op;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:11

met 5 jaar ervaring ben je er nog laaaaaaaaang niet Haha!

bovendien ben je nooit uitgeleerd Knipoog

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:17

misschien helpt het van te voren te longeren zonder haffy erbij en dan haar erg moe laten worden en dan zadel pakken hoofstel en gaan rijden en misschien is het ook beter dat je alleen rijd ? ik weet het ook niet heb niet echt veel verstand van dat Rolleyes

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:19

mag er mischien een slotje op?
ik heb namelijk een berichtje gehad van de vroegere bijrijdster van mira Knipoog!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:34

Haflinger, je gaat niet eens in op wat ik je uitgebreid probeer uit te leggen, omdat ik wilde helpen. Verward
Echt jammer, maar dat zegt des te meer over hoe je die pony benadert blijkbaar.
Ik hoop dat de bijrijdster je wat wijsheid bij kan brengen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:36

@nadya; dat proberen we allemaal hier, maar TS wil geloof ik liever geen tips Rolleyes

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:37

@klomp .. ik wil wel tips ik heb hier ook wat aan. maar ik kreeg net een pm met een berichtje over welke mira ik het had en als het die en die was dan kende ze die . zij heeft daar 10 jaar gereden dus heb ik haar op msn even toegevoegt en zij vroeg naar de problemen en zij weet wat ik bedoel eigelijk [ ik zeg niet dat jullie het niet weten ] maar zij weet hoe mira is zij heeft mira ook gereden . Knipoog daarom zou ik heir nu een slotje willen omdat zij mij gaat helpen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:47

ik had het over de berichten van mesne die je willen helpen, voordat je uberhaupt een pm had gehad Knipoog

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:48

daar heb ik zeker wat aan ja;) ik zeg toch niet dat het niet zo is?:P

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:53

Haflinger__ schreef:
een van de moderators? zet hier maar een slotje op;)

Waarom een slotje?
Kan best zijn dat iemand die je pony kent je via msn wat heeft geholpen maar de tips van ervaren mensen hier kunnen toch ook erg nuttig zijn??
Ik heb ook 10 jaar manege gereden en ook op bokkende, steigerende paarden... maar dat heeft niets te maken met ervaring of zo. Ik krijg nu een dik jaar priveles en ik heb het dubbele geleerd van wat ik op manege leerde.
Niet alleen qua rijden maar ook qua inlevingsvermogen in mn paard en zijn denkwereld.
Ik ben ook met grondwerk begonnen ,rustig ook wat longeren zodat wij elkaar begrepen en het rijden was voor mij bijzaak.
Ook nu hij in een nieuwe groep staat od weide is hij onhandelbaar. Dan ga ik proberen er met grondwerk ed uit te komen en ik hoef niet per se te rijden.

Wat ik ook niet goed snap is waarom jullie steeds per 2 in de piste rijden? Hoe gaat het dan als jullie apart rijden?
Ik zou toch overwegen les te nemen...

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:03

ze heeft 10 jaar Bij mira op stal gereden dus ze kent die pony's door en door

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:05

En wat gaf zij dan als verklaring?

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:07

gewoon heklemaal vanaf het begin dus net doen of ze weer ingereden word beginnen. veel poetsen enzo. en als het niet gaat gaat ze ons helpen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:09

Als ik me niet vergis heb ik dat ook meerder malen hier in het topic zien voorbijkomen.
Van deze mensen wilde je het niet aannemen, en nu in 1x wel? Tong uitsteken

Is toch het meest logische dat je teruggaat naar de basis.
Ik zou iig zorgen voor goede begeleiding!

Veel succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:10

Ik geloof best dat ze je een heel eind kan helpen, maar ik hoop ook dat je snapt dat als je weer een situatie hebt met Mira waarbij je hulp nodig hebt dat je dan waarschijnlijk geen msn bij de hand hebt Knipoog

Iemand die weet om wat voor paard en karakter het gaat kan je inderdaad op weg helpen, maar je moet het nog steeds zelf doen. En als ik het zo lees is de verhouding tussen dit paard en de ruiter scheef. Het paard neemt de leiding en doet zijn eigen zin. Het paard moet dus duidelijk gemaakt worden wat wel en niet de bedoeling is. En een paard dat eenmaal ontdekt heeft hoe zijn of haar zin behaalt kan worden is echt niet zo makkelijk dat weer bij te brengen.

Sowieso zou het goed zijn als je alsnog ook de huidige eigenaar inlicht over het feit dat dit paard nogal wat problemen oplevert.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:11

als het t de volgende x niet beter ging heb k ook gezegt dat ik dat zou doen ..Knipoog. en dan vraag ik meteen voor een lesje als het niet beter gaat. van die vrouw die daar dus al zo lang hefet gerede

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:41

Les lijkt mij sowieso wel slim. Met poetsen krijg je het echt niet voor elkaar. Je hebt hulp vanaf de grond nodig. Opnieuw beginnen heeft geen enkele zin als je daar geen goede hulp bij hebt. Dat krijg jij alleen nooit voor elkaar aangezien de verhouding met je paard niet in orde is.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:42

Hoi,

Hier een berichtje van "die mevrouw" Haha! (voel me nog niet echt een mevrouw, maar goed).

Ik heb op de betreffende stal gereden (10 jaar) en alles geleerd (wedstrijden, les, beleren, enz.) Ik heb erg veel geluk gehad dat de kinderen van de eigenaren van deze stal toen nog jong waren. Ik had veel begeleiding (nodig) en heb veel van ze geleerd. Helaas heeft de topic-starter dit geluk niet.

De betreffende haflingers heb ik gereden. Haffy op dressuurwedstrijden, Mirra heb ik nog ingereden voordat ik mijn eigen paard kocht en van stal verhuisde.

Toen al was Mirra een zeer gevoelig dier. Wat banging zelfs. Daarbij is Haffy erg dominant over Mirra wat het rijden met zijn tweeen in mijn ogen moeilijk maakt.

Ik ken Mirra dus en weet waar ik over praat.

Ik heb de topic-starter vertelt dat tips via bokt fijn zijn, maar vaak niet efficient. Geen paard is dezelfde. Soms zitten er dingen tussen waar je wat aan hebt, vaak niet. Toch is het fijn dat je je probleem hier kunt neerleggen/kwijt kunt en hier medeleven bij krijgt.

Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen reageren met de stelling terug naar de basis. Dit heb ik de topic-starter ook verteld.

Ik hoop dat het werkt voor de topic-starter en dat we hier binnenkort een topic gaan zien waarin ze verteld hoe goed het rijden met Mirra gaat.

Groeten,
Eva

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:08

Nou fijn dat ze hulp heeft gevonden! Ja

Natuurlijk moet je niet alles op bokt voor waar aannemen en is elke paard heel verschillend, maar in de basis zijn ze (net als mensen) toch wel gelijk naar mijn idee. En er zitten ook genoeg mensen op dit forum met jaren ervaring die toch regelmatige 'efficiente' tips kunnen geven Nagelbijten / Gniffelen Jouw terug naar de basis tip is zoals je zelf al zegt immers hier ook al vaker aangehaald. Hoe dan ook succes samen natuurlijk!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:28

Vreemd dat het de eerste keer geweldig ging. Paardje heeft volgens mij geen respect meer voor jullie, dat kan je terug krijgen door grondwerk te doen zoals sommige mensen hebben gezegt.
+ Ik denk dat de eigenaren het totaal niet erg gaan vinden dat je les pakt op het paardje, daar wordt het paard zelf ook beter van.