Don Dancone incognito als de bruine Sjiem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: Don Dancone incognito als de bruine Sjiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:17

Het gaat er bij mij niet om of iets mooier is. Het gaat erom wat fijner is voor mijn ponies.
Western ruiters en veel polocrosse ruiters rijden ook zowat allemaal zonder, dus waarom zou de "engelse" manier (met neusriem) beter zijn?

En Wiki, achja. Dat is geschreven door en voor bokkers.

Wat RZDLover al zegt: ik rijd mijn paarden ook op zit. Het is niet voor niets dat ik op mijn andere pony zadelloos en bitloos (ook hoofdstelloos) door het bos scheur en bij stemgeluid en zit haar kan laten stoppen, sturen en versnellen. Ik rijd zowiezo bijna geen dressuur, deze keer was echt een uitzondering. Meestal speel in polocrosse (een sport waarbij je paard zelf moet nadenken en ook op zit gereden word) en rijd ik in het bos.
Op die foto's hier zit ik absoluut niet aan het bit te trekken of wat dan ook. Mijn pony's zijn heel erg zacht in de mond, en dat houd ik graag zo.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:21

Volgens mij zijn jullie gewoon een leuk vriendinnenclubje, die een beetje in de sfeer van dat polocross ed. willen rijden. Beetje stoer enzo, vooral geen dressuurmutsen willen zijn. Nou prima hoor. Mijn eerste gedachte bij jullie topic was ook, oei zonder neusriem..... in mijn ogen geeft een neusriem net een beetje extra steun en stabiliteit en hoeft helemaal niet strak aangesnoerd te zijn...laat ik het zo zeggen... ik loop liever op schoenen met mijn veters vast dan zonder, dat geeft net dat extra beetje steun.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:22

mag ik vragen waar een neusriem steun aan geeft?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:23

Cerize schreef:
Volgens mij zijn jullie gewoon een leuk vriendinnenclubje, die een beetje in de sfeer van dat polocross ed. willen rijden. Beetje stoer enzo, vooral geen dressuurmutsen willen zijn. Nou prima hoor. Mijn eerste gedachte bij jullie topic was ook, oei zonder neusriem..... in mijn ogen geeft een neusriem net een beetje extra steun en stabiliteit en hoeft helemaal niet strak aangesnoerd te zijn...laat ik het zo zeggen... ik loop liever op schoenen met mijn veters vast dan zonder, dat geeft net dat extra beetje steun.

en mag ik vragen waar dát op slaat? Nors opkijken

en veters met schoenen kun je beter vergelijken met ijzers, dan zou het nog ergens op slaan.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:27

Um ik heb niet gezegd dat je trekt/ruw bent met je handen dacht ik zo.

En ik probeer ik ook zoveel mogelijk met mijn zit te rijden.. Knipoog

En wiki..sja dat was even snel voorhanden Knipoog

En wat betreft dat bitloos/boomloos enz.. Ben daar totaal niet in thuis..
En wil/kan/ga de discussie dan ook niet aan..
Is ook niet echt te vergelijken imo.. 'Gewoon engels rijden' en 'NH-rijden' (om het maar even kort door de bocht te zeggen.. Knipoog

Ik wil niet flauw doen, maar het argument dat veel western ruiters+polocrossers geen neusriem lijkt me niet echt van belang..
Immers: veel (zo niet alle) spring/dressuurruiters hebben wél een neusriem.. Clown

Denk dat de enige overeenkomst is..dat we het beste willen voor onze paarden..
en voor de rest heeft een ieder zijn eigen standpunt..
Wat we maar hebben te respecteren/accepteren..
Al zegt dit niet dat we het met elkaar eens zijn, maar dat hoeft ook niet Knipoog

Ik zal nog eens zien of ik nog verdere argumenten kan vinden/bedenken..is best interessant nl. (Buiten dat het bit beter/stiller ligt..en het paard wat minder vrijheid heeft aan de voorkant..om tong over het bit en zulke fratsen te voor komen Knipoog )
Beter dan 'klakkeloos omdoen/aannemen' (of klakkeloos afdoen Knipoog )

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:29

Uuuuuh tjsa hoe kom ik daar nou bij Verward
Misschien door dit....
Citaat:
Wat RZDLover al zegt: ik rijd mijn paarden ook op zit. Het is niet voor niets dat ik op mijn andere pony zadelloos en bitloos (ook hoofdstelloos) door het bos scheur en bij stemgeluid en zit haar kan laten stoppen, sturen en versnellen. Ik rijd zowiezo bijna geen dressuur, deze keer was echt een uitzondering. Meestal speel in polocrosse (een sport waarbij je paard zelf moet nadenken en ook op zit gereden word) en rijd ik in het bos.

Maaruh, niet meteen zo boos doen hoor, ik vind het er verder wel vriendelijk uit zien Haha!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:29

ow B2Bc, het was niet tegen jou bedoeld hoor Knipoog

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:30

@ Cerize:
Oh, dus nu heeft je rij manier er ook al mee te maken of je vriendinnen bent met iemand of niet?

En dat ik geen dressuurmuts wil zijn, heeft toch echt wel redenen. Je reageert alsof we een stelletje penny's zijn, terwijl wij echt wel weten waar we over praten. Ik vind het gewoon af en toe niet normaal hoe mensen die hoger dressuur rijden met hun paarden omgaan.

Prima, ieder zijn sport toch? Jij dressuur, wij polocrosse.

PS. Ik loop helaas toch altijd met mijn veters in mijn schoenen, in plaats van gestrikt. Dus die reactie is ook een beetje ver gezocht.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:32

Cerize schreef:
Maaruh, niet meteen zo boos doen hoor, ik vind het er verder wel vriendelijk uit zien Haha!

sorry, maar ik voelde me toch wel lichtelijk beledigd door die opmerking over 'dat vriendenclubje' Bloos

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:32

@ Born2BCrazy:
Ik weet dat dat argument van western en polocrosse er niet toe doet, het was meer om aan te geven dat wij niet de enigen zijn die er over denken hoe wij erover denken zeg maar Knipoog
Ik vind dit ook best een interessante discussie, die ik graag op een leuke, normale manier verder wil gaan Ja
Je argument klopt: we willen beide het beste voor onze paarden.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:36

Citaat:
ow B2Bc, het was niet tegen jou bedoeld hoor

Maar toch wel tegen mij?? Ik ben degene die zegt dat ik het er verder wel vriendelijk uit vind zien hoor.....
Citaat:
Je reageert alsof we een stelletje penny's zijn, terwijl wij echt wel weten waar we over praten.

Penny's Ach gut Nee hoor voel je niet aangevallen, maar jullie profielen leken zo op elkaar dat ik niet anders kon denken dat jullie hele close vriendinnen zijn.
Citaat:
PS. Ik loop helaas toch altijd met mijn veters in mijn schoenen, in plaats van gestrikt.
kijk je uit dat je je enkels niet zwikt Haha! en veel plezier met de polocross, super stoer

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:36

Thats_Me schreef:
Ik vind het er erg netjes uitzien! Kan me dan ook niet vinden in het commentaar van Barmat.

Lijkt er op dat jullie een gezellige dag gehad hebben samen met de paardjes Haha!

Wat een pracht paardje heb je!

Veel plezier&geluk er nog mee! Lachen

Kusje

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:40

Cerize schreef:
Citaat:
PS. Ik loop helaas toch altijd met mijn veters in mijn schoenen, in plaats van gestrikt.
kijk je uit dat je je enkels niet zwikt Haha! en veel plezier met de polocross, super stoer

Oh, dat zal wel mee vallen hoor, sterke en stoere enkels he Huilen van het lachen

Het is trouwens HET PolocrossE Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:40

Veel westernhoofdstellen hebben ook geen neusriem.

Ik zie het probleem niet zo.

Leuk paard en als afwisseling prima toch zo?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:41

Precies Apple Knipoog Dat probeer ik ook al eventjes duidelijk te maken Nagelbijten / Gniffelen Dankjewel Knipoog

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:50

Cerize schreef:
Penny's Ach gut Nee hoor voel je niet aangevallen, maar jullie profielen leken zo op elkaar dat ik niet anders kon denken dat jullie hele close vriendinnen zijn.

Oke zand erover, we zijn ook hele goede vriendinnen Ja en ik voelde me niet aangevallen, maar wel beledigd vooral door het 'penny' gevoel inderdaad ( Huilen van het lachen ) ik heb al iets te veel ervaring om een penny te zijn Huilen van het lachen .
Maar goed dat duurt altijd maar 2 seconden Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door RZDLover op 08-05-07 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:51

Ik heb even gezocht..(niet zo uitgebreid geef ik toe.. Bloos even gegoogled)

En mét kwam vooral neer op dat
-Het bit stiller/stabieler in de mond ligt
een ander forum-er schreef:
Een neusriem is dus toch handig om te voorkomen dat het bit (onbedoeld) door de mond schuift van het paard.

-Het paard geen misbruik maakt van de vrijheid als je zónder neusriem zou rijden (tong over het bit etc)
-Sommige paarden zouden, als ze geen neusriem om hebben, lastiger zijn om onder controle te houden...doordat ze geen 'controle' voelen dmv geen neusriem/druk op de neus

Karin Donckers schreef:
Zij zorgen ervoor dat het paard de mond niet kan openen om zich zo aan de werking van het bit te onttrekken. De lage (Hannoveraanse/Duitse) neusriem wordt vier vingers boven de neusgaten op het neusbeen vastgemaakt en moet onder de trens door gaan. Je moet tussen neusbeen en neusriem twee platte vingers kunnen steken. De hoge (Engelse) neusriem wordt ongeveer twee vingers onder het jukbeen vastgemaakt. De Mexicaanse neusriem combineert de hoge en de lage neusriem, wat het paard veel ademvrijheid laat. De keuze van de neusriem hangt af van het paard, het doel, en de voorkeur van de ruiter..

Argument 2 en 3 zijn echter meer rijtechnisch op te lossen...vooral het 3e argument vind ik best slecht Bloos
Argument 2 vind ik dan wel weer redelijk(er)..Het ging hier ook mn om jonge paarden..dat die geen rare gewoontes aanleren..want zeg nou zelf..zo'n uitstekende tong is geen gezicht Knipoog
Ook rijd ik 1 paard wat ook een handje er van heeft om bij teveel vrijheid (bv bij de mexicaanse neusriem) zich vrolijk te ontrekken aan mijn (teugel)hulpen..
Dit wordt een ramp zonder neusriem vrees ik Nagelbijten / Gniffelen Als ik per se zonder zou willen, zal dit eerst mét neusriem opgelost moeten worden denk ik Knipoog

Argumenten mbt zónder neuriem laat ik aan jullie over..aangezien ik zoals gezegd niet thuis ben in de NH. Knipoog

@apple:
is ook geen probleem..alleen wel interessant..toch?
Misschien een nieuw topic? Of mag het ook gewoon hier?O:)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:57

Zonder neusriem is niet gelijk NH Knipoog Ik doe niet aan NH, want mijn paarden gaan ook in de winter op stal en krijgen een dek om en ik ga erop zitten.

En misschien klinkt dit in jullie oren heel stom, maar waarom mag een paard af en toe geen misbruik van de vrijheid maken? Je bent toch SAMEN aan het werk? Nee, ik vind het niet eens "werken" ik noem het meer spelen. Mijn paardje mag best af en toe weg springen, jolig met zijn hoofd schudden of vertellen dat het iets engs of spannends ziet. Ik dwing hem niet met zijn neus op de borst te lopen en de hoogste hindernissen te springen, dat doen ze omdat ze dat graag zo willen, omdat ze graag WILLEN werken, niet omdat ze moeten.
Dus ik hoef mijn ponies niet door middel van neus riem te dwingen, of onder controle te houden. Ze luisteren zoals ik al eerder zei naar zit en stem Knipoog

Ik weet niet of er een nieuw topic voor geopend moet worden?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:58

het is best wel een interessante discussie..

vind ik.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:59

Ja Vind ik ook

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:03

Ik heb de foto's en de reacties is goed bekeken. En opzich zie ik het ook allemaal liever met neusriem. de redenen? Nou ook omdat ik het gewoon mooier vind (maar dit is gewoon mijn smaak en is ook niks mis mee als jullie dat niet vinden tog Lachen ) Maar verder zie ik op sommige foto's dat het bit aan 1 kant ongeveer 1/2 centimeter uitsteekt (kan niet precies zien hoeveel cm maar dit is een gokje) Dus OF het bit is te groot OF het bit ligt toch niet helemaal stabiel. Ik zie op sommige foto's dat het bit niet uitsteekt, dus dan kom ik tot conclusie dat het bit toch niet helemaal stabiel ligt.
Maar ik wil er ook bijzeggen dat ik op de foto's niet zie dat het paard er veel last van heeft. en ik wil er ook nog even bijzeggen dat ik jullie en het paard niet ken dus het kunnen momentopnames zijn of dat de foto's een vertekend beeld geven (omdat het paard er op de foto's te zien geen last van heeft)

En dit aub niet verkeerd opvatten, het is vriendelijk bedoeld Lachen
Laatst bijgewerkt door Chris_Fire op 08-05-07 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:06

Born2BCrazy schreef:
'NH-rijden' (om het maar even kort door de bocht te zeggen.. Knipoog

En wat betreft dat werken..
ik noem het wel werken..
wel samen werken..
maar wel serieus werken..dus als ik serieus ben, verwacht ik dat ook van mijn paard..en tuurlijk er tegenin komen zo af en toe kan, maar is niet heel handig in je dressuurproef Knipoog
En als ik op een hindernis af ga, heb ik toch liever dat ie even op (mij) let ipv alle toeters en bellen er om heen.. Knipoog
(enne tussendoor wissel ik ook wel af hoor! Af en toe een buitenritje/niet werken/lol maken mag ook hoor Knipoog )

Best lastig deze discussie..omdat we een totaal ander doel hebben qua rijden..
maar daarom wel interessant vind ik Lachen

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:07

_Florien_ schreef:
Waarom zou mijn hoofdstel niet vriendelijk zijn? Wel eens naar een stang en trens hoofdstel gekeken ? Huilen van het lachen

Sorry, maar ik vraag me af wat daar grappig aan is? Verward Een S&T is iig een stuk vriendelijker als hij goed gebruikt wordt, dan dit Bloos

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:08

Born2BCrazy schreef:
Argument 2 en 3 zijn echter meer rijtechnisch op te lossen...vooral het 3e argument vind ik best slecht Bloos
Argument 2 vind ik dan wel weer redelijk(er)..Het ging hier ook mn om jonge paarden..dat die geen rare gewoontes aanleren..want zeg nou zelf..zo'n uitstekende tong is geen gezicht Knipoog
Ook rijd ik 1 paard wat ook een handje er van heeft om bij teveel vrijheid (bv bij de mexicaanse neusriem) zich vrolijk te ontrekken aan mijn (teugel)hulpen..
Dit wordt een ramp zonder neusriem vrees ik Nagelbijten / Gniffelen Als ik per se zonder zou willen, zal dit eerst mét neusriem opgelost moeten worden denk ik Knipoog

Argumenten mbt zónder neuriem laat ik aan jullie over..aangezien ik zoals gezegd niet thuis ben in de NH. Knipoog

argument 1: Bit schuift niet 'onbedoeld' als je er met beleid en verstand mee omgaat.
argument 2: Een paard maakt geen 'misbruik' van vrijheid, maar volgt zijn instinkt en gevoel en 'vlucht' (vluchten is uiteraard een groot woord, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) dus voor druk of pijn/ onprettig gevoel.

verder wil ik nog even kwijt dat ik altijd gewoon 'engels' gereden heb (en nog steeds doe) ik was altijd van het 'een paard is om op te rijden en verder leuk, maar het heeft niks te vertellen' type. Tot ik een paard kreeg waarmee ik flink met mijn neus op de feiten werd gedrukt en ik moest wel veranderen wilde ik fatsoenlijk met haar om kunnen gaan.

Sindsdien denk ik heel anders over paarden (ben me in hun denkwijze en gedrag gaan verdiepen) en kijk ik zéker met 1000 keer meer respect tegen ze aan.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:09

Celine_M schreef:
_Florien_ schreef:
Waarom zou mijn hoofdstel niet vriendelijk zijn? Wel eens naar een stang en trens hoofdstel gekeken ? Huilen van het lachen

Sorry, maar ik vraag me af wat daar grappig aan is? Verward Een S&T is iig een stuk vriendelijker als hij goed gebruikt wordt, dan dit Bloos

hhm die mening deel ik niet. Wel is de werking van een stang goed bekeken?