Ombos Pret(1.18) @ springen met mijn zusje van 6

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ombos Pret(1.18) @ springen met mijn zusje van 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:37

Hmm.. Zo goed vind ik het er niet uit zien. Er word niet goed omgegaan met het bit. En het meisje draagt sporen terwijl ze er niet goed mee om kan gaan. Sorry maar ik vind het niet fijn.
Ik zie dit op de foto's en ik geef commentaar op de foto's.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:40

blacklight schreef:
Verder krijgt ze les van 2 zwarte tour ruiters en die staan allebij achter het bit.

Ai dat zal het probleem dan wel zijn. Haha!

Verder kan ik alleen maar zeggen gooi er een gewone trens in en gooi de sporen eraf en leer dit meisje eerst eens de basis voordat je haar aan springen laat beginnen.
Ongeloofelijk hoe braaf deze pony is dat hij zich dit allemaal laat gebeuren.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:43

Hmm.. 2 zware tour ruiters zouden, volgens mij, moeten weten dat er voorzichting omgegaan moet worden met zo'n bit en sporen bij zo'n jong ruitertje dat haar benen nog niet stil kan houden, laat staan dat ze weet waarvoor sporen bedoeld zijn.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:31

ben het met de meeste mensen op bokt eens.! kan me voorstellen dat je er een passoa bitje inwil gooien vanwege de scherpere werking en dat e pony dan beter te houden is, maar ik zou met een meisje van 6 die niet goed weet hoe ze moet rijden en springen een ander bitje kopen.. ( of indoen) je hebt ook wel andere bitjes waar ze waarschijnelijk ook wel goed op loopt kan me niet voorstellen dat je paardje alleen op een passoa bitje goed loop en goed te houden is. ! die van mij is ook heet en eigenwijs die wissel ik ook om de week van bit... ene week passoa andere week knevel en weer een andere week een doodgewoon trensje.. en dit pakt ze echt super op. Maar even over jou pony ik zou er wel voorzichtig mee zijn ook omdat je uberskattige zusje hem flink in de mond zit.. ook met de stand foto zie je dat ze het naar beneden trekt en haar handjes vast zet.. let hierop.. Haha! verder is het een leuk stel. gaat vast wel goed komen..

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:45

Ziet er super leuk uit Lachen ! En echt fijn dat ze er zoveel plezier aan beleeft !
Verder wil ik ook nog even kwijt, nu iedereen toch persé het topic moet verpesten met gezeur over het bit: ik ga vaak kijken op ponywedstrijdjes voor kleine ruitertjes hier in de buurt, en die springen ook redelijk hoog, van die kleine meisjes die met een B-ponytje 85 cm springen, vind ik al knap.
Nu mag je eens komen raden hoeveel pessoabitten er daar te zien zijn, juist ja, bijna allemaal, en eigenlijk nog logisch ook !
Zo'n meisje heeft toch helemaal nog niet de manieren om een pony een beetje normaal terug te houden ! En sporen: hoe gaat dat kind met haar beentjes anders fatsoenlijk benen kunnen geven ? En al helemaal als het geen simpele pony is !
Ik sta in dit geval, voor de veiligheid van het meisje, en het feit dat ze er plezier in moet BLIJVEN houden, volledig achter het bit en de sporen !

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:54

Ik vind het er leuk utizien, maar hij zit wel erg diep aan de teugel. en zijn hele mond staat open, met dat bit zou ik niet zo veel trekken majaa, moeten jullie zelf maar weten, het ruitertje is jong maar misschien kan je haar wel uitlegegn dat ze metaan de teugel rijden sowieso niet zo moet trekken,<

.. Verder leuke foto´s

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:56

De sporen zijn omdat de pony nogal regelmatig bokt. Een flinke tik van de zweep lijd meteen tot het ziekenhuis. De sporen van 0,5 cm zijn dus om er een keer in te prikken als nodig is. Verder als je goed leest staat er dat het pessoabit is om de pony de goede kant in te sturen en niet omdat hij er vandoor gaat.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:59

Ja maar de mond staat helemaal open!!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:03

ohh wat schattig! Jong meisie op pittig ponytje, geweldig Haha! ziet er leuk uit Ja !

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:04

Ja op een foto heeft hij inderdaad zijn mond open, hier trok ze even omdat hij aan wilde stappen naar een andere pony die binnen kwam. Ik heb helaas nog nooit een beginner gezien die perfect rijd en ik heb ook allang spijt van dit toppic

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:07

We hebben naar aanleiding van het toppic vanavond zonder gereden, dat ging helemaal mis. De pony heeft dus de komende weken geen een bit meer in dus heeft ook geen last meer van het pessoabitje

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:10

Er is al genoeg commentaar gegeven over dat bit enz. Dus, in ieder geval ziet het er schattig uit. Leuke pony is het! Lachen Let je er wel op dat ze haar voeten niet te ver in de beugels steekt, want als ze er wel af valt kan ze blijven hangen. Knipoog Succes verder..

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:45

blacklight schreef:
We hebben naar aanleiding van het toppic vanavond zonder gereden, dat ging helemaal mis. De pony heeft dus de komende weken geen een bit meer in dus heeft ook geen last meer van het pessoabitje

ik vind het jammer dat n.a.v. dit topic de veiligheid n beetje op het spel werd gezet. Je wordt natuurlijk ook een beetje onzeker van al die berichten, maar idd, op wedstrijden zie je ook hele veel ruitertjes van 6 die veel slechter rijden, met een scherp bit. Ik zou gewoon lekker verder gaan zo! en, die mond open is ook maar een momentopname, dat heeft iedereen bijna wel 1x in de les ofzo. Dat zij dan net een foto maakt, jammer dan.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:56

Ik vind vooral het springen er niet echt fijn uitzien.. en dat komt vooral door de rijkunsten van het ruitertje.. ze zit gewoon weg niet in de verlichte zit en lift mee op de pony boven de sprong. Hierdoor trekt ze in de mond.. dit is met een gewoon trensje al niet fijn laat staan met een scherper bit. Wat ik ook dubieus vind is dat dit dier alleen met scherpe hulpmiddelen in de handen van een 6 jarige gereden moet worden. Als het met een gewoon trensje niet goed gaat moet je jezelf echt afvragen waarom er een 6 jarige opzit en ook nog eens gaat springen. Begin dan weer met de basis en zet er iemand op met ervaring. Dit geldt niet alleen voor jullie maar voor zoveel jonge ruitertjes op te pittige pony's waar alleen maar aan getrokken en geschopt moet worden om het dier fatsoenlijk aan het lopen te krijgen en dan gaat het ook nog een parcours in... en geloof me ik heb erger gezien dat dit hier. Maar wat mensen dan gillen.. wat gaaf dat zo'n klein kind dat durft.. maarja zal wel aan mij liggen;)

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:02

ik ben het idd wel een beetje met je eens over het springen, maar dat zou ik gewoon oefenen door in de les gewoon rondjes te gaan draven in de verlichte zit, met aan het zadel zo'n hulpsteuntje, en als dat goed gaat over balkjes draven en zo verder. miss een tip?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:50

blacklight schreef:
De sporen zijn omdat de pony nogal regelmatig bokt. Een flinke tik van de zweep lijd meteen tot het ziekenhuis. De sporen van 0,5 cm zijn dus om er een keer in te prikken als nodig is. Verder als je goed leest staat er dat het pessoabit is om de pony de goede kant in te sturen en niet omdat hij er vandoor gaat.

Altijd dus?

Sorry maar als zoveel kleine ruitertjes op wedstrijd ook met pessoa rijden omdat ze hun pony anders niet kunnen houden, blijf dan alsjeblieft thuis en rijd wedstrijden wanneer je ook daadwerkelijk kunt rijden.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:52

knabbelgirl schreef:
ze zijn leuk hoor samen Haha! Ik ga geen commentaar geven want ik denk dat nu plezier belangrijker is

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:04

Het blijft toch altijd wel iets, als ik er een ervarener iemand op zet is het weer zielig omdat die te groot is of te zwaar. Ik ken geen kleine kinderen die deze pony aankunnen. De pony heeft met al die "scherpe" hulpmiddelen al veel geleerd, en door deze hulpmiddelen weet hij veel beter wat er van hem verwacht wordt en is het voor hem veel duidelijker.
Als ik niet had gesprongen was het weer zielig dat de pony altijd hetzelfde doet en nooit afwisseling heeft. Zo blijft het altijd wel iets.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:10

wat een mazze dat ze bleef zitten,
geboren jachtruitertje Haha!

leuke foto's en hoop plezier!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:03

Demone schreef:
blacklight schreef:

Altijd dus?

Sorry maar als zoveel kleine ruitertjes op wedstrijd ook met pessoa rijden omdat ze hun pony anders niet kunnen houden, blijf dan alsjeblieft thuis en rijd wedstrijden wanneer je ook daadwerkelijk kunt rijden.

Hoe gaan ze het dan ooit leren als ze geen ervaring opdoen ? Jong geleerd is oud gedaan, toch ?

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:06

wat heeft dat beestje toch een wegsmeltend koppie echt een mooi diertje hoor Haha!
leuke combinatie Haha!

inkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 03:08

blacklight schreef:
Het blijft toch altijd wel iets, als ik er een ervarener iemand op zet is het weer zielig omdat die te groot is of te zwaar. Ik ken geen kleine kinderen die deze pony aankunnen. De pony heeft met al die "scherpe" hulpmiddelen al veel geleerd, en door deze hulpmiddelen weet hij veel beter wat er van hem verwacht wordt en is het voor hem veel duidelijker.
Als ik niet had gesprongen was het weer zielig dat de pony altijd hetzelfde doet en nooit afwisseling heeft. Zo blijft het altijd wel iets.

Dat vind ik nu toch ook wel weer wat overdreven hoor.
Het gaat de meeste mensen die hier reageren nog niet eens zo zeer om het feit dat je dat bit gebruikt of dat je zusje met sporen rijdt, maar meer om de onervarenheid die zowel pony als meisje nog hebben.
Het is begrijpelijk dat je zusje er nog moeite mee heeft met het springen aangezien dit de 2e keer is en ze nog zo jong is. Waar je misschien dan wel over na kunt denken of dit dan al de juiste tijd is om met die pony te gaan springen. Waarom niet even wachten tot je zusje wat ervarener is of wat ervaring op een rustige manege pony heeft opgedaan?
Zo is het voor je zusje misschien wel leuk, maar ik geloof niet dat de pony er echt veel plezier in had.
Als je afwisseling echt zo belangrijk vind is er zo veel meer te doen als alleen springen. Daar zou ik eerlijk gezegt pas aan beginnen als je zusje en de pony beiden wat meer ervaring hebben.

Neemt niet weg dat ik het er giga schattig uit vind zien en je kan zien dat ze er veel plezier aan heeft.
Ook vind ik het een grote plus dat ze een body protector aan heeft. Echt super!!!!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 06:48

blacklight schreef:

Is ze gevallen? (Dat kleine meiske)

Ik vind dit erg naar om te horen. Ik vind de combi in de eerste foto's er lief en leuk uitzien, en doet me denken aan hoe we allemaal zelf begonnen zijn: vol goeie moed en de pony helemaal het einde vinden.
Natuurlijk heeft de kleine amazone nog geen stabiele, zachte hand, en natuurlijk geeft ze bij de eerste sprong niet netjes mee. Kom op jongens, het is een KIND! We hebben allemaal alles moeten leren en dat gaat met horten en stoten.

Ik vind die reacties altijd zo overdreven hier op bokt, alsof het paardje mishandeld wordt.
Aan alle mensen die over het bitje struikelen (in de handen van een 6 jarig kind, hoeveel kracht denken jullie dat dit kleine meisje in haar armen heeft om aan dat bit te rukken??) heb ik wel een paar vragen:

[*] Bezit je een hond? Zo ja, gata hij/zij in de bench? Vind je dat niet zielig?
[*] Sport je? Zo ja, ervaar je daarbij wel eens pijn of ongemak? Vind je dat niet zielig?
[*] Ben je wel eens gevallen en heb je je daarbij tot bloedens toe bezeerd? Zo ja, vind je dat niet zielig?
[*] Heb je wel eens in een ruzie toen je jong was je zusje of broertje geslagen? vind je dat niet zielig?

Ik stel die vragen omdat ik vind dat men ten opzichte van paarden altijd gelijk zo overdreven reageert. Een paard ondervind altijd wat ongemak van het feit dat hij bereden wordt, dat KAN niet anders dan, hij staat op dat moment immers niet vrij en blij op de weide te grazen. Een paard werkt gemiddeld 5-7 uur in de week (manegepaarden niet meegerekend). Zelfs als hij daar wat ongemak van ondervind, bijvoorbeeld zoals te zien is in deze plaatjes, dan is dat beestje heus niet gelijk verpest of mishandeld hoor. Mijn man (chronische rugklachten waar hij dagelijks veel pijn aan heeft) werkt daarmee 24 uur in de week, lichamelijk vrij zwaar werk. Toch gaat hij met plezier aan de arbeid, want er staat nog wat anders tegenover: sociaal contact, samenwerken etc.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat we dieren EN mensen altijd met het uiterste respect moeten behandelen, en een dier mishandelen (of een mens) is uit den boze. Maar dat geneuzel altijd over optomingen en wel of geen spoortjes, komop, heeft niemand van jullie ooit een keer hard aan de teugel getrokken? Nooit een keer te hard met het been gewerkt?
Ik in elk geval wel, en van mensen in mijn omgeving hoor ik altijd dat ze niemand kennen die zo toegewijd en lief is naar dieren als ik.

Ik rij zelf overigens op een dik dubbelgebroken K&K bitje, zonder zweep en sporen, zonder hulpteugels, martingaal of wat ook maar, maar dat is MIJN keus en geeft me niet automatisch het recht een ander die het anders doet te veroordelen.

@TS: dat gaat helemaal goed komen met de kleine amazone, ik vind het een leuk stel!

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:50

Ik ga mee met de rest qua commetaar over de foto's.
Ik heb alleen 1 vraag: Waarom rijd je niet met 2 teugels met een pessoabit? Ik doe dat ook, 1 in de grote ring, en 1 in de kleine ring. De teugel van de kleine ring hangt 'los', en gebruik je alleen op moment van NOOD, dus niet de hele tijd! Zo rijd je hem dus met gewoon bit, alleen als 't nodig is met de 2e teugel erbij.
Zolang je thuis rijd is dat geen probleem. En ik neem aan dat deze combi nog lang niet op concour gaat.
Succes verder.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:07

Ik begon ook met rijden op een pony toen ik pas 6 was.. Maar dat was wel een oudere pony die makkelijk was zodat ik eerst kon leren rijden en pas daarna op een moeilijkere pony stapte.
Deze pony van het topic is pas 5 jaar oud, zal zelf heel veel nog moeten leren en snapt er zelf nog niet veel van. Dit geldt ook voor het meisje.
Dus een combinatie die het nog niet erg goed kan en allebei nog zeer veel moeten leren.. Dat is niet erg slim. Ik snap dat je het bitje wilt in doen omdat ze hem anders niet aankan. Maar, is het dan niet een beter optie een ruitertje te zoeken die al wel kan rijden en die de pony betere manieren leert?
daarnaast als zowel de pony pas 2 keer heeft gesprongen en de ruiter ook.. Sja, vind ik weer dat dat geen cominatie is. De ruiter en paard zijn allebei nog niet stabiel met springen, dat kan dus goed mis gaan. ( en dat gaat het op de1e springfoto ook een beetje).
Ik heb zelf ook een 5 jarige die nog veel moet leren, als ik daar een beginner op laat springen.. Dan gaat ze zeker door het lint.. Want ze is zo jong en raakt snel in de war/paniek als er iets gebeurd wat niet lekker voor haar voelt. ( dus niet mee geven ect)
Ik snap overigens niet waarom je je aangevallen voelt.. We geven je tips en informatie.. Daar is HAW toch voor?

En dan zegt iedereen; ja op wedstrijden zie ik ook poassoa bitjes bij jonge ruiter blablabla.. Dussss? als iemand in de sloot springt doe jij dat dan ook? Ik zie op sommige wedstrijden ook wel eens dat de paarden goed geslagen worden met een zweep, daarom is dat nog niet minder erg als ik dat nu ook zou doen..!