Cursus zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Cursus zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:48

Die drieluik van Emiel Voest is helemaal geen slechte cursus, hoor. En die duurt ook niet 2 dagen trouwens. Ik ken een paar mensen die hem hebben gedaan in de afgelopen jaren met hun jonge paard en dat ging heel goed. Die paarden zijn inmiddels allemaal netjes ingereden. Ik zou hem best willen doen, maar het is mij iets te prijzig en bovendien heb ik een paard die alles goed oppakt. Lachen

Wie geeft die 2-daagse cursussen dan? Daar ben ik wel benieuwd naar.... Niet dat ik er belangstelling voor heb, laat dat duidelijk zijn!

In mijn tienertijd heb ik ook een aantal paarden zelf ingereden (jaren 80!!). Naar mijn idee ging het meer om het gevoel voor je paard, de band die je ermee hebt en het niet overhaasten van zaken. Daarbij was ik toen totaal niet bang, terwijl ik nu ik ouder ben echt niet zomaar elk paard even in zou willen rijden. Totaal geen behoefte aan, behalve mijn eigen paardje natuurlijk.

Die ga ik wel zelf inrijden en als ik problemen tegen kom, helpen mijn instructrices me erbij. Ik zou niet zomaar wat willen aanrommelen, dat gaat ook niet gebeuren. En alles met geduld en in alle rust. Ik hoef niet na 3 weken al van alles te kunnen met hem, hoor. En dat mis ik vaak bij al die zogenaamde profs. Niet mijn ding. Ik ken best veel volwassen meiden die hun eigen paard beleerd hebben en als ik ze nu zie met hun paarden gaat het prima. Dus ik vind het wat overtrokken om te roepen dat het zo zwaar is. Het is een verantwoordelijke klus en je moet wel weten waar je mee bezig bent, maar om elk paard naar een africhtingsstal te sturen, vind ik echt onnodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:01

Nadya schreef:
Die ga ik wel zelf inrijden en als ik problemen tegen kom, helpen mijn instructrices me erbij. Ik zou niet zomaar wat willen aanrommelen, dat gaat ook niet gebeuren. En alles met geduld en in alle rust. Ik hoef niet na 3 weken al van alles te kunnen met hem, hoor. En dat mis ik vaak bij al die zogenaamde profs. Niet mijn ding. Ik ken best veel volwassen meiden die hun eigen paard beleerd hebben en als ik ze nu zie met hun paarden gaat het prima. Dus ik vind het wat overtrokken om te roepen dat het zo zwaar is. Het is een verantwoordelijke klus en je moet wel weten waar je mee bezig bent, maar om elk paard naar een africhtingsstal te sturen, vind ik echt onnodig.

Ik sta er precies zo in. En geen haar op m'n hoofd die overweegt om mijn nu jaarling over een paar jaar door iemand anders of ergens anders zadelmak te laten maken en in te laten rijden.
Ik ben van plan het allemaal zelf te doen, met hier en daar hulp van iemand die er zo'n beetje hetzelfde in staat als ik. En dan niet van 'nu gaan we beginnen en nu moet het gebeuren', maar héél geleidelijk aan, stap voor stap, wellicht zelfs verspreid over een aantal jaar (we hebben alle tijd). Eventueel gaan we samen naar Emiel Voest, we zien het wel.

(En mocht er een cursus zijn waarvan ik denk dat ik daar iets aan heb (bijv. in de trant van Voest), dan zou ik zo'n cursus zeker gaan volgen.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:27

Ja, Joviban, ik vind bepaalde cursussen ook heel erg interessant. Als ik het geld had, zou ik zo die drieluik van Voest doen, maar ja, ik vind het iets te duur en bovendien reageert Sam al zo goed op alles wat ik doe met hem. Dus het is gewoon niet nodig. Maar had ik nou een lastig paard, ja, dan is het een iets ander verhaal. Lachen

En wat je zegt, het inrijden zelf heb ik al gepland op een paar jaar qua tijd. Ik wil helemaal niet dat hij deze zomer al van alles kan, omdat dat zou moeten. Ik zou niet weten waarom, we moeten helemaal niets en we hebben alle tijd. Ik wil niets overhaasten. Ik vind het beleren juist heel leuk om te doen en ik wil dat mijn paard het ook fijn vindt. Dus als dat een paar jaar duurt, prima hoor.

Ik moet er niet aan denken dat een ander mijn paard even beleert. Die ander heeft die speciale band niet, die kent mijn paard helemaal niet en ik wil ook helemaal geen ander op mijn paard. Maar ja, dat zegt ook een hoop over mijzelf waarschijnlijk. Haha!

(Heb trouwens mijn hoofdstel nog niet binnen, hoor Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-04-07 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:55

runningkawa schreef:
98 van de honderd bokken idd niet.
Dat was op de stallen waar ik reed ook niet.

Maar ga je bijv knijpen met je benen omdat je het spannend vind, zie je ineens bij paarden die bijv 2 maanden braaf onder het zadel zijn en zo bij verkoop gereden worden, ineens een heel ander paard te voorzijn komen.
Zo'n ruiter is niet eens toe aan een al net ingereden paard, hoe denk je dat dat zou gaan als die dat zelf hadden gedaan?

idd Evelijn
mensen overschatten heel snel hun kunde en daar gaat het fout
Denken onafhankelijk te zitten (en dan heb ik het niet eens over zadelbonkers)
Maar als een paard ineens ff flink aanzet om aan te draven, want zoiets doen jonge paarden wel eens.
Eerst ff geen reactie op je stem en dan ineens royaal aan spurten, dan mag je niet in de mond hangen, flink achter de beweging zijn.
Het ene paard geeft daar geen donder om, de ander gaat aan de kletter.

En dat bedoel ik dus.
Het is een vak apart om jonge paarden in te rijden, ik laat dat liever aan een prof over.
Ik heb wel eerder paarden zadelmak gemaakt, met een heleboel geduld en liefde en ervaring en gezond verstand kom je een heel eind. Maar het echte inrijden laat ik liever aan een prof over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:02

Nou Yamcha, ik doe het toch liever zelf bij mijn eigen paardje. Lachen
Daar heb ik echt geen prof voor nodig. Vind het prima dat ze er zijn, hoor, mits ze het maar op een respectvolle manier doen naar het paard toe (dus de tijd nemen bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:13

Er zijn hele goede profs, die paarden op een keurige manier inrijden. Die de tijd nemen, ze netjes de basis aanleren. Ik kan me voorstellen, als je eerder paarden hebt ingereden, dat je het dan liever zelf doet.
Ik leerde ze altijd netjes meelopen aan een halstertje, dekje erop, zadel erop, hoofdstel in, en dan eerst gewoon wandelen. Kenden ze dan al, en konden ze gelijk aan al die nieuwe dingen wennen. Zonder druk, zonder dwang, en als het wat eng was, nam ik wat meer tijd.
Na een tijdje kon ik erop, en een beetje stappen en draven. Duurde al met al wel een maandje, soms korter, als ze erg stoer zijn, soms langer, net wat er nodig was. En dan gingen ze naar een trainingsstal, waar ze verder beleerd werden. Ging altijd prima, want een aantal dingetjes kenden ze al.
En dan zit de basis erin, en dan kun je best verder doorrijden. Maar ik vind het toch belangrijk dat de basisgangen en hulpen door een prof bijgebracht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:18

Ik heb er op een stal met erg goede hulp op de grond veel zadelmak gemaakt.
Toch breng ik dit jaar Zanda weg.

Ik heb hier thuis niet die goede hulp en ik heb geen zin in een verprutst paard, daar heb ik er teveel van gezien omdat mensen het zelf wel allemaal dachten te kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:22

Ik heb idd altijd goede hulp en begeleiding gehad, maar ik zou het idd ook nooit in mijn eentje doen, of met iemand die wat angstig is of weinig ervaring heeft. Je kunt een jong paard snel dingen aanleren, goede, maar ook verkeerde dingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:32

Ik heb er ook hulp bij en ik neem ook korte lessen als Sam wat meer ingereden is. Ik ga bijvoorbeeld in het eerste jaar niet al een uur les rijden, ik bouw het liever heel rustig op.

Ik vind het sowieso fijn als iemand vanaf de grond me bijstaat. Maar dat vind ik iets heel anders dan hem naar een prof brengen. Uiteindelijk moet ik met hem gaan 'werken', dus ik doe het liever zelf met eventuele hulp ernaast (er zal niet altijd iemand bij me zijn, denk ik). Knipoog
Bovendien heb ik juist expres een jong paard gekocht, juist omdat ik het beleren zowel op de grond als op zijn rug zo ontzettend leuk vind om te doen. Anders had ik wel een ouder paard gekocht, dat was een stuk makkelijker geweest.

Vroeger is het me toch ook elke keer gelukt om fijne, rijdbare paarden te krijgen van jonge, speelse dieren. Dat waren ook paarden waar ik een band mee had, die ik van jongsaf aan kende, waar ik al geschiedenis mee had.

Natuurlijk zijn er veel mensen en paarden waarvan ik zeg 'zoek er absoluut professionele hulp bij', maar dat geldt echt niet voor iedere ruiter en ieder paard, hoor. Het ligt ook aan de combinatie. Lachen
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-04-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:36

Ik heb ook altijd maar een half uur les gehad, zelfs toen kawa 10 was en Z.

Na het zadelmak laten maken krijg ik van de persoon die dat doet ook gewoon weer les.
Net als vroeger met Kawa, van haar heb ik namelijk de laatste jaren les gehad.

Heb je een braaf paard kun je eens wat meer zelf klooien, bij een paard met veel sporkarakter om het zo maar te noemen, zoveel ellende van gezien...
Kan er niet genoeg over zeveren en waarschuwen Lachen
Paard is de dupe...vind ik zo erg...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:36

KiWiKo schreef:
ik doe nou al 20 jaar zadelmak maken en ik zit nog echt regelmatig op mijn hoofd te krabben hoe dit varkentje nou weer te wassen....

knappe knul die dat in 2 dagen kan vertellen Lachen Lachen

Nou inderdaad.
Vooral als je dus van die varkentjes krijgt die al lekker uitgeprobeert zijn.. heerlijk..
Heb je van die paarden met mensenproblemen...
En jij mag het lekker oplossen.
Met zulke paarden ben je vaak dubbel zo lang bezig om ze een beetje in vertrouwen te krijgen!
Drama..

(ik heb 3 jaar op een africhtings/dressuurstal gewerkt en we kregen regelmatig van die geprobeerde paarden... pfff.. als ik eraan terug denk.)

Zelfs nu ik 3 jaar heb geholpen met zadelmak maken ben ik er nog niet 100% klaar voor.
Heb 3 jaar dag in en dag uit geholpen..
De eigenaresse van stal ging er de eerste keer op, ik deed al het voorbereidende werk en ik hielp haar.
Heb overal letterlijk bovenop gekeken.
Letterlijk priveles van 10 uur perdag paarden zadelmak maken...
En dan wil z'n persoon dat na 2 dagen kunnen??

Ik ga straks wel zelf het voorbereidingswerk doen, longeren, zadeltje erop, hangen en dan mag er iemand anders op... en dan pak ik hem wel op als die er een paar keer opgezeten heeft..

Maar ik ga het echt niet riskeren dat ik mijn paard verpest omdat ik er persee de eerste keer op moet, echt niet!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:41

Nou, ik vraag me nu wel af hoeveel mensen hier menen te vinden dat ik mijn paard verpest als ik het zelf doe???? Ik bedoel, geldt dat dan meteen voor iedereen die niet professioneel met paarden werkt?

En RK, tuurlijk moet je niet als 'leek' gaan klooien met een paard met bepaalde karakters. Helemaal mee eens. Mij niet gezien, die behoefte heb ik ook helemaal niet. Ik heb een gezin thuis, ik wil nog langer genieten van mijn leven.
Ik heb die van mij gekocht op karakter en op de klik die we samen hebben. Ben ik dan soms zo arrogant dat ik zeker weet dat het me 'alleen' ook wel lukt? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:45

prof. heeft er niks mee te maken.
Kunde wel. En veel mensen missen de kunde maar geloven dat zelf niet.

Jij kent je paard, dus ik vind je niet arrogant.
Als je het maar eerlijk durft te bekijken en gezien de berichten die ik van jou zie op bokt geloof ik dat wel.
Maar veel mensen, zoals dat meisje wat TS aanhaalt denken ook dat ze de kennis in huis hebben.
En al helemaal na die cursus.
En dat soort paarden krijg je dus op een africhtingsstal.
En dat vind ik erg..dat had voorkomen kunnen worden...

Ikz eg het met rijden wel vaker
Kijk eens eerlijk naar je kunde. (of dat nu met inrijden is of zadelmak maken)
Maar dat vinden veel mensen toch heel erg moeilijk.
Want veel denken dat ze heel wat kunnen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:48

Yamcha schreef:
runningkawa schreef:
98 van de honderd bokken idd niet.
Dat was op de stallen waar ik reed ook niet.

Maar ga je bijv knijpen met je benen omdat je het spannend vind, zie je ineens bij paarden die bijv 2 maanden braaf onder het zadel zijn en zo bij verkoop gereden worden, ineens een heel ander paard te voorzijn komen.
Zo'n ruiter is niet eens toe aan een al net ingereden paard
, hoe denk je dat dat zou gaan als die dat zelf hadden gedaan?

Ja inderdaad...
dat klopt,
Zo deden ze op stal waar ik werkte mij er op dumpen en een vriendin van mij voordat ze de verkoop ingingen..
Mochten wij de paarden eerst uittesten om te kijken hoe ze reageren op een andere zit..
Leer je wel veel van, vond het altijd erg leuk!
Maar je merkt het wel hoor.
Heb vaak genoeg gehad dat een paard ee week onder het zadel was en braaf en dan ging ik erop en heb toch een andere zit als degene die hem ingereden heeft (logisch)
En dan draaf je aan en dan schieten ze ineens weg omdat ze schrikken van een andere verdeling van het gewicht.
Dat is geen ramp, je blijft gewoon rustig, gaat goed mee met de beweging en probeert het paard rustig en netjes terug te nemen.
maar als er dan iemand opzit die dat totaal niet kent.. brr, moet er niet aan denken.

(dat deden ze niet allemaal, maar vaak waren het toch de sensibele beestjes die een beetje rilliger zijn)

We hebben dat trouwens wel een keer gehad bij de verkoop.
kwam een meisje op een advertentie af.
een jong schimmeltje, niet de makkelijkste..
erg rillerig en het was een angstig beestje.
Hij schrok altijd van dingen achter hem, zoals je vlecht die op je jasje tikt enz...
en dan schoot hij behoorlijk hard weg.
je gaat mee in de beweging en neemd hem rustig terug, praat een beetje tegen het dier en is zo weer rustig, maar dit meisje trekt me er de rem op!!!
]Ze trekt hem zo om tegen het schot aan... dat beest ging alleen maar harder en maffer doen omdat de ruiter de handen zowat boven zijn hoofd had, begon te gillen en te knijpen..
Je moet er niet aan denken dat z'n paard in die handen komt, daar komt nooit meer wat van terecht!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:53

Ik heb mijn eigen pony ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden... Nouja sterker nog ik MOEST het zelf doen van mijn instructrice (Kiwiko btw)
Uiteraard wél met haar hulp en begleiding...

De eerste 3,5 maand ging ik er ook niet op zonder dat zij erbij was. Ik had 3x in de week zo'n 20 minuten les (soms langer, want als hij "stout" was moesten we wel goed eindigen...Maar als hij een kwartier lang braaf was, stopte we de eerste weken ook al wel na een kwartier...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:55

of dat zo iemand dus zelf zo'n paard had en hem wel ff zadelmak ging maken...

ongeveer zelfde heb ik dus gezien bij een paard waar ik succesvol L mee sprong, altijd braaf geweest, nooit gebokt of wat ook.
Meisje dat door de ouders nog eens op gehemelt werd omdat ze goed was was na 2 min al aan de kletter...en maar knijpen en harder gaan...

Paard liep dus al L.. en meisje was zo goed Ja
Die hebben ook zoveel ego en geen goed zelfbeeld, die zouden ook vrolijk zelf aan de slag zijn gegaan...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:56

runningkawa schreef:

Als je het maar eerlijk durft te bekijken en gezien de berichten die ik van jou zie op bokt geloof ik dat wel.
Maar veel mensen, zoals dat meisje wat TS aanhaalt denken ook dat ze de kennis in huis hebben.

Ik denk dat ik het zou kunnen als het zou moeten (zadelmak maken)
Maar ik vind het best nog wel eng,.. niet zozeer dat ik bang ben om te vallen ofzo..
Maar meer dat ik toch iets fout doe wardoor ik het verpest.
(op stal waar ik gewerkt heb hebben ze mij er welleens op willen zetten voor de eerste keer)
Maar ik durf dat niet aan.
Ik heb nu vaak genoeg alle voorbereidingen gedaan en weet dat ik dat kan.
De resultaten waren altijd erg goed en als ik een moeilijk dier onder mijn hoede kreeg riep ik er de "prof" in kwestie bij en kreeg ik duidelijke begleiding.
En dan losten we het samen op.

Ik weet dat ik kundig genoeg ben voor het doorrijden van een paard want daar heb ik ervaring mee, maar of ik ECHT kundig genoeg ben voor zadelmak maken?
En zolang ik daar een vraagteken achter zet doe ik het zelf niet! Haha!
En laat ik het over aan degeen die ik vertrouw.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:25

runningkawa schreef:

Bedankt voor je vertrouwen, RK. Lachen
Ja, ik denk inderdaad dat er in het gemiddelde paardenvolk een hoop mensen zijn die denken dat ze heel wat kunnen. En vaak zitten ze er compleet naast. Wat is dat toch, vraag ik me dan af?

Ik vind me zelf echt niet de kundigste persoon, het is meer dat ik Sam gewoon heel goed aanvoel. Maar zomaar (probleem)paarden inrijden, nee hoor, bedankt. Die kunde heb ik niet, absoluut niet.
Theoretisch weet ik best wel wat, maar de praktijk is vaak heel anders. Die cursus lijkt me ook niet zo geslaagd, maar ik weet nog steeds niet wie dat aanbiedt en daar ben ik wel benieuwd naar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:33

Ik vind het ook eng om iets te verpesten, hoor, want ik zie het inrijden van Sammy als een hele zware verantwoording. Zo voelt het gewoon, jij maakt je paard of niet. Maar dat geldt net zo goed voor de dagelijkse omgang, het grondwerk, het verkeersmak maken e.d. En vallen doe ik liever ook niet, maar ja, ik hou er wel rekening mee dat 'ie nog wel eens gek kan gaan doen. Ook al denken ze bij mij op stal dat 'ie zo lief op mij reageert, dus dan zal het wel meevallen. Ik weet, dat hij ook nog enorm kan schrikken en/of gek doen op zijn tijd en hij is vrij sterk. We zullen zien..... Tot nu toe verloopt alles op rolletjes....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 06:00

Nadya, zoals jij over je paard praat, denk ik ook dat het allemaal wel rustig gaat verlopen. ik heb dat ook met die knollie van mij. Toen ik hem kocht dacht iedereen dat het een draak zou worden, maar je kan een kanon naast hem afschieten en hij kijkt nog niet op. HIj heeft werkelijk nog nergens een probleem van gemaakt en is erg vergevingsgezind, dus met hem ( en mijn instructrice met 30 jaar inrij-ervaring) durf ik het wel aan. MAar dat moet je wel van je zelf en je paard kunnen inschatten. We hebben hier nog een andere 3-jarige staan, die is veel anders. Ook wel braaf, maar rillerig en veel sneller op zijn tenen getrapt ( net als mama, die ook niet de makkelijkste is onder het zadel, daar heb ik ook al naast gelegen bij het opnieuw aanrijden na een blessureperiode van 2 jaar ). Daar ga ik niet aan beginnen, want dat vertrouw ik niet. Ik ben bang dat ik het met hem niet opgelost krijg als er iets gebeurt. En mijn instructrice durft het niet aan, want die wil niet meer vallen ( dan ligt heel haar bedrijf meteen plat ). Daar komt dus iemand anders voor, die veel handiger is. Maar wij zijn zo eerlijk om dat toe te geven. Ik geef je te kennen die mensen die het dan toch nog eerst zelf willen proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 06:34

Ik geloof best wel dan jij dat kan hoor Nadya Lachen Alleen moet je zorgen voor een goed grondpersoon die jij vertrouwd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 06:51

Geweldig toch die geld uit de zak-klop-cursussen die dan de eigenaren geld moeten gaan besparen? Haha! Het leed wat er daarna volgt kost wel 3 x zoveel, maar dat heet leergeld.

Nou als je eerst 2 dagen NH doet, dan 3 dagen zadelmak maken en daarna nog 3 dagen NB, dan ben je all-round en die mannen met deurne enzo, dat is maar overdreven........ Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:12

KiWiKo schreef:
Ik geloof best wel dan jij dat kan hoor Nadya Lachen Alleen moet je zorgen voor een goed grondpersoon die jij vertrouwd Lachen

Volgens mij is dat nog het allerallerbelangrijkste bij het zadelmak maken. Toen ik 18 was kon ik gewoon netjes zitten en toen ben ik bij iemand begonnen met hengsten zadelmak maken, niks aan de hand. Die gaf precies aan wat ik wanneer moest doen (eigenlijk alleen maar stil- en meezitten) en hij hield ze vast met opstappen, liet ze voorwaarts gaan als ze wilden stoppen, haalde ze bij zich als het te hard ging, hield het hoofd naar binnen gesteld (je paard zal eens omdraaien aan de longe met jou erop) en stond in de bak als ze voor het eerst los gingen. Inmiddels heb ik er een redelijk stel zadelmak gemaakt, maar sinds die man wegens gezondheidsproblemen het niet meer kan doe ik het niet meer. Mijn eigen paard hebben we als laatste samen zadelmak gemaakt. Ik kan een paard alles bijbrengen tot aan het eerste opstappen en dan houd het gewoon op zonder ervaren persoon op de grond!

(of zouden ze bij die cursus zo iemand erbij leveren?)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:12

WowAmigo schreef:
(of zouden ze bij die cursus zo iemand erbij leveren?)

Dat zou mooi zijn.. cursus zadelmak: aan het eind van de cursus krijgt u mee naar huis een informatiemap met de stof die behandeld is en een ervaren paardenmens. Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:29

LDRD schreef:
Hee ja, dat lijkt me ook wel wat '2 daagse cursus GP'! ROFL
Daar wil ik me ook graag voor opgeven. Haha!

Welke idioot biedt die cursus aan?