Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hemingway @ dressuur les.. Beware; slof!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:32

Jij betaalt je instructie in natura, ik met geld, komt op hetzelfde neer Knipoog En ik zeg gerust mijn mening of vraag om verduidelijking! Goede les neemt je trouwens niet verder dan JIJ al kan, wat je paard kan maakt niet uit..

Ik rijd zelf een andalusier voor het moment die zowel in engelse dressuur als in western goed doorgetraind is, en al wat ik nu met hem die is hem netjes de bak doorsturen, tot ik hem daar helemaal door heb... Wat het paard kan, kan fijn zijn, maar jij moet het er eerst kunnen uitrijden, en dan begin je toch echt met de basis..

Ik zou zelf als paard ook nooit lekker lopen op een te groot bit.. Zeg duidelijk tegen de eigenaar dat je er met dit bit gewoon niet meer op wilt als het echt te groot is, het paard gaat toch voor? (jij gaat ook geen 5km lopen met slecht passende schoenen Knipoog ).

Verder ga ik mee met iedereen, wat jij rijdt zijn heus geen appuyementen en dergelijke, je trekt en duwt naar mijn idee tot het plaatje er enigszins op lijkt. Stelling, buiging en aanleuning rijd je grotendeels fout dus ik zou je sterk aanraden daaraan te gaan werken!

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:34

Reggs schreef:
SharonB schreef:
Maar één ding: Waarom rijd je hem met een slof als je van die moeilijke oefeningen doet? Je kan hem toch eerst los rijden met de slof en daarna die oefeningen gaan doen? Tong uitsteken Of zie ik dat verkeerd?

Hemingway kan de oefeningen, en als Juf tegen mij zegt dat ik moet gaan appuyeren is het niet aan mij om te zeggen ja daahaag, ik denk dat jullie dat wel even moeten onthouden. Bovendien Komt hij juist los in deze oefeningen.

bambam99 schreef:
Het slimste wat je kan zeggen is; Ik snap het niet.....

idd, maar wat dat hier mee te maken heeft?
missmiekie schreef:
KiWiKo d'r opmerking is inderdaad een goede opmerking! Je zal er niet veel vinden die dit toelaten!

Dat je met een slof rijdt, prima, zul je mij echt niet over horen, maar dan moet je hem wel op de goede manier gebruiken. Die goede manier hoeft van mij niet helemaal los op de grond te zijn, maar de manier waarop jij hem gebruikt, dat is alles behalve op een goede manier.

Je zegt dat je hem los maakt door allerlei oefeningen te stappen, schouderbinnenwaarts, travers etc. Dit zie ik in mijn omgeving ook wel eens gebeuren, het nut ervan?! Als je het mij vraagt: Heeft geen nut.

Je instructie: tja daar kan ik niet over oordelen, maar het feit dat zij met jou denkt aan oefeningen, zoals pirouetten ed, lijkt mij wel aan te geven dat er iets niet helemaal goed gaat. Een pirouette is niet meer dan een wending, die alleen goed gemaakt kan worden als er voldaan kan worden aan het scala van africhting. En voor zover ik kan oordelen van je foto's, kan daaraan niet voldaan worden.

Nee, ik kan daar ook niet aan voldoen, dat weet ik, maar zoals ik hierboven heb gezegd, Wie ben ik om er tegen in te gaan.
Over mn slof, als ik m zo verkeerd zou gebruiken als jij zegt, waarom zegt mijn instructrice er dan niks van?

knabbelgirl schreef:
Maar haal ajb die slof eraf en ga opnieuw bij de basis beginnen. Waarom rij je eigenlijk met slof

Mag ik zelf weten of ik met slof rij?

KiWiKo schreef:
WAT een SUPERBRAAF paard, zou er heel zuinig op zijn

mensen verwarren braaf altijd zo makkelijk met, makkelijk.. Hamingway is echt de makkelijkste niet.
Hij is braaf ja, maar verzet zich op een andere manier dan met stijgeren e.d.

Niine schreef:
Travers en schouderbinnewaarts, heel knap, waarom dan een slof! Verder vind ik dat je m beter een touw om de nek kan doen om aan te gaan hangen, ipv de teugels!

Ik zei toch dat ik er zelf ook van schrok..

Miss_Blimm schreef:
Zitlessen zouden denk ik als eerste wel goed zijn voor je Lachen leuk paard maar weet je uberhaupt wel hoe je em nageeflijk moet rijden? Zonder alleen aan die slof te plukken?? Jammer dat jij al met slof rijdt. Verder leuk paard. Suc6 ermee.

Jammer dat ik niet trots kan zijn op wat ik al heb bereikt..

Flevolander schreef:
Zoals hier boven al aangegeven, waarom al bezig zijn met oefeningen uit de M/Z tewijl de basis van de B er nog nieteens in zit ?

Zolang je paard niet nagefelijk en rechtgericht gereden word zou hij nooit zijn gewicht op de achterhand willen nemen en de oprichting die je bij deze oefeningen nodig hebt krijg je er dus nooit uit...

Ik zou ik als jou was lekker terug gaan naar de basis en je trainingen eerst beperken tot het rijden naar ontspanning en nagefelijkhied... Slof er af en lekker laag over de rug rijden, als de basis is gelegd... komt de rest vanzelf !

En als je instructrice hier anders over denkt moet je meschien is na gaan denken of ze wel op de juiste manier les geeft en of het wel bij je paard past Lachen

Suc6 Haha! gaat vast goed komen, want jullie vormen een leuke combi

Mijn instructrice heeft hemingway zelf ook heel veel gereden, en weet goed hoe hij in elkaar zit, ik heb nog niet heel lang les van haar, dus ik moet nog wennen aan de aanwijzingen die ze geeft, daarom gaat het ook wel eens fout..

Ik vind het leuk om te horen dat we een leuke combi zijn trouwens Lachen ik vind m ook super lief

Natasja91 schreef:
Aparte instructrice heb jij..

Iedereen is anders...

Reggs, ik ben het met je eens hoor. Okee, eigenlijk moet je eerst naar de basis en daarna pas gaan appuyeren, enzovoort (dat ben ik met jullie allemaal eens), maar mijn pony gaat daar juist super van lopen! En ook vind ik dat ze niet zo moeten miepen over die slof, want ook in dit geval gaat mij pony beter lopen. Ook vind ik dat je wèl trots mag zijn op wat je tot nu hebt bereikt, want niet iedereen kan appuyeren!
Even een tip: ( ik weet niet of het bij jou werkt) Maar ga bij het inrijden eens iets lager instellen, en dan langzaam oppakken, dat werkt bij mij heel goed Knipoog
Veel suc6 verder!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:35

Maar wat zij rijdt is helemaal geen appuyement in mijn ogen...

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:40

poes schreef:
Maar wat zij rijdt is helemaal geen appuyement in mijn ogen...

Dat weet ze zelf ook wel...

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:40

thnx Lydjaa en bambam99 Lachen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:42

Reggs schreef:

Dat je met zulke opmerkingen van Lydjaa blij bent, zegt wel genoeg denk ik.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:43

missmiekie schreef:
Reggs schreef:

Niet zeiken. Respecteer de mening van anderen, je mag opbouwende kritiek geven maar dit hoort daar niet bij Knipoog

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:44

Reggs schreef:

Waar word ik voor bedankt? Clown Clown

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:45

missmiekie schreef:
Reggs schreef:

Ooit aan gedacht dat ik ook nog een sblij zou kunnen zijn met het feit dat iemand me niet afzeikt?
@bambam99 dat je het iig voor me opneemt

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:49

Citaat:
@bambam99 dat je het iig voor me opneemt

Ahum..... effe denken.... Ik neem het niet voor je op zoals je nu bezig bent. (gebaseerd op een paar foto's, zegt ook niet alles, maar het beeld is gewoon niet goed zo)

Ik neem het voor je op in die zin, dat ik vind dat je meer zelfverantwoordelijkheid moet nemen en ik denk dat je dat heus wel kan. Maar je moet het wel doen!

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:51

Okee anders geformuleerd, maar dat je het iig aardig brengt, zo goed? Lachen

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:53

Reggs schreef:
Okee anders geformuleerd, maar dat je het iig aardig brengt, zo goed? Lachen

Prima! Knipoog Ben benieuwd wat je er mee gaat doen!

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 20:58

Natuurlijk ga ik er wel wat mee doen, toen ik het plaatste wist ik al dat er nog veel moet veranderen..
Maar tot nu toe heb iknog maar 2 adviezen gekregen, slof er af en beginnen bij de basis..
Om eerlijk te zijn, mijn alof gaat er niet af, Hij loopt veel beter met slof dan zonder.
Wel ga ik terug naar de basis, maar het feit blijft dat hij beter los komt in z'n lijf met wijken, travers en SB. Ik ga het anders proberen, maar ik weet voor 80% zeker dat het SB en travers beter blijft werken. Ik heb het eerst nl. anders geprobeerd.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:00

Strenge hand ? Dat kun je wel zeggen ja. En die slof ......
Nou ja, alles is hierboven al gezegd volgens mij.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:05

Reggs schreef:
Natuurlijk ga ik er wel wat mee doen, toen ik het plaatste wist ik al dat er nog veel moet veranderen..
Maar tot nu toe heb iknog maar 2 adviezen gekregen, slof er af en beginnen bij de basis..
Om eerlijk te zijn, mijn alof gaat er niet af, Hij loopt veel beter met slof dan zonder.
Wel ga ik terug naar de basis, maar het feit blijft dat hij beter los komt in z'n lijf met wijken, travers en SB. Ik ga het anders proberen, maar ik weet voor 80% zeker dat het SB en travers beter blijft werken. Ik heb het eerst nl. anders geprobeerd.

...zucht...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:05

oei!
dat is het eeste wat ik dacht. jij ontkent je probleen wilt alleen maar goede dingen horen. dat gaat lastig want die zijn op deze fotos niet te zien.
ik zie niet in dat je trots kan zijn op zoiets.
een paard dat dmv slof redelijk bij jou blijft, zonder lukt het niet, zeer strenge ruiter die zichzelf niet onder controle heeft (hand en zit) en een instructrice die in mijn ogen rare prioriteiten stelt.

je hebt eendmooi paard en duidelijk ook zeer mak. ik denk niet dat dit paard moeilijk te rijden is, ik denk dat jij of wie dan ook hem moeilijk heef gemaakt.
waarom open je je ogen niet en ga je werken aan de dingen die echt belangrijk zijn??

al bovenstaand commentaar is goed bedoeld, ik heb het gewoon heel erg anders geleerd. mijn paard was verschrikkelijk en alles met geduld en basis opgelos. nooit een slof eraan gehad. de dingen die niet goed gaan bij jezelf zoeken.
IK ben elke dag trots als ik zie hoeveel plezier mijn paard en ik hebben als we zonder slof supernageeflijk door de bak gaan, het wijken er helemaal aan elkaar gereden in zit en ik kan oefenen aan de volgende dingen!

in mijn ogen is dat iets goeds, niet dit!

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 21:13

denice schreef:
oei!
dat is het eeste wat ik dacht. jij ontkent je probleen wilt alleen maar goede dingen horen. dat gaat lastig want die zijn op deze fotos niet te zien.
ik zie niet in dat je trots kan zijn op zoiets.
een paard dat dmv slof redelijk bij jou blijft, zonder lukt het niet, zeer strenge ruiter die zichzelf niet onder controle heeft (hand en zit) en een instructrice die in mijn ogen rare prioriteiten stelt.

je hebt eendmooi paard en duidelijk ook zeer mak. ik denk niet dat dit paard moeilijk te rijden is, ik denk dat jij of wie dan ook hem moeilijk heef gemaakt.
waarom open je je ogen niet en ga je werken aan de dingen die echt belangrijk zijn??

al bovenstaand commentaar is goed bedoeld, ik heb het gewoon heel erg anders geleerd. mijn paard was verschrikkelijk en alles met geduld en basis opgelos. nooit een slof eraan gehad. de dingen die niet goed gaan bij jezelf zoeken.
IK ben elke dag trots als ik zie hoeveel plezier mijn paard en ik hebben als we zonder slof supernageeflijk door de bak gaan, het wijken er helemaal aan elkaar gereden in zit en ik kan oefenen aan de volgende dingen!

in mijn ogen is dat iets goeds, niet dit!

aaight, en dat kan jij zien van de foto's?
Naja, ik ga maar nergens meer op in, want he.. ik doe toch niks goed..

Ohja, en voor sommige nog, gefeliciteerd! ik heb zitten huilen!
Laatst bijgewerkt door Reggs op 19-04-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:15

Allereerst prachtig paard Ja

Maar als je nu eens álleen in de les met slof rijdt (omdat je niet tegen je instructische in wilt gaan).
Maar gewoon als je zelf gaat rijden lang en laag over de rug?
Lekker ontspannen, figuren rijden, voltes, slangenbogen, gebroken lijnen..

Ik vind dat je instructische verkeerde prioriteiten stelt.
Je bent op dit moment veelste streng met je handen om ook nog eens met slof te rijden.
Vraag je instructische gewoon of ze aanwijzingen wil geven voor je houding Lachen

Je paard loopt nu niet ontspannen, als het zo doorgaat zullen er staks ook rugklachten gaan komen...

Ik hoop dat je wat met de tips van de bokkers doet.
Want dat geven we, tips, we bedoelen het goed en willen graag dat jij en je paardje plezier houden in het rijden en steeds meer verbeteren.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:15

Áls je al een slof gebruikt, hoort deze (imo) gebruikt te worden als een aanvulling op je rijden. Hier wordt het gebruikt als een tekortkoming aan jou rijden. Een strenge hand los je niet op door een slof, maar door dat ding er juist af te halen en (wat al gezegd) een tandje terug te schakelen.
Het spijt me zeer, maar mij maakt je echt niet wijs dat je paard alleen door zijgangen loskomt. Bij zijgangen hoort je paard bevestigd te lopen, wat ik bij jou niet echt terug zie komen. Dat je paard deze oefeningen beheerst, betekend niet automatisch dat jij ze ook beheerst en ze naar behoren uit kan voeren. Je paard wordt ook los in zn lijf door stelling links en recht op een rechte lijn, voltes, wendingen en veel overgangen, noem het maar op. Een keer een pasje wijken is prima, maar dingen als SB en travers vind ik net iets boven het niveau gaan wat ik op de foto's terug zie.

Dit is echt geen aanval, zie het al opbouwende kritiek. Ik denk wanneer jij een tandje terug gaat met je moeilijkheid van de oefeningen/ambities, en iets meer terugvalt op de basis en vooral meer op je handen gaat letten het totaalplaatje een stuk netter wordt. Hang die slof in de wilgen en ga aan jezelf als ruiter werken, want dit lost niks op.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:17

Reggs? Alsjeblieft? Zie je niet dat je fout bezig bent? Het lijkt mij trouwens ook niet heel fijn rijden op een gespannen paard. Je zou het echt gewoon eens minder doelgericht moeten proberen. Rijd maar eens gewoon een halfuur ontspannen in een bak, zonder ook maar IETS te moeten. Wedden dat Hemingway het heerlijk zal vinden? Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:18

Waarom rijd je een appuyement als je niet eens je basis aanleuning voor elkaar hebt? Ach gut

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:18

ik vind, mening dus, dat je een enorme aandachttrekker bent (met je opmerking ik heb zitten huilen)
kan je nagaan wat je paard voelt Knipoog

ik heb echt geen medelijden met figuren als jij. ik heb altijd overal keihard voor geknokt en het is ook allemaal gelukt, en jij denkt het met een simpele slof allemaal te kunnen.
groei op!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:20

Volgens mij zit er hier iemand de boel op stang te jagen ....... Reggs misschien ?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:23

Petulan schreef:
Áls je al een slof gebruikt, hoort deze (imo) gebruikt te worden als een aanvulling op je rijden. Hier wordt het gebruikt als een tekortkoming aan jou rijden.

Lees dit bovenstaande even en denk er goed over na... Lachen

En als het paard bepaalde oefeningen beheerst betekend dat niet dat de ruiter die automatisch opeens ook kan rijden.
Je moet van hem leren, en langzaam! stapje voor stapje samen opbouwen en groeien!

Mijn eerste eigen paardje was M2, ik reed qua rijvaardigheid B/L1, maar hoe je precies nagevelijk moest rijden wist ik niet.
Nu bijna 3.5 jaar later zijn we samen langzaam gegroeit, stapje voor stapje, en hij heeft mij opgeleid tot waar ik rijtechnisch L2/M1 rijdt.
Terwijl hij M2 beheerst...maar ben ik er alleen nog niet aantoe...zelfs na 3.5 jaar.
Maar wat we beheersen beheersen we goed, en dat is belangrijk!
Het gaat niet om de hoeveelheid die je beheerst...maar om wat je beheerst dat je dat ook goed beheerst.

Ik vind het op deze manier zo sneu voor het paard... Ach gut
Haal gewoon wanneer je geen les hebt de slof eraf, en ga lekker ontspannen laag over de rug rijden, met 'simpele' oefeningetjes.

Edit: allemaal typfoutjes Bloos
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 19-04-07 21:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:24

Beetje rustig aan met de reacties kan ook wel.. Opbouwend commentaar is niks mis mee maar de laatste reacties heeft niemand wat aan.
Reggs zit niemand te stangen Lachen imo kan Reggs er sowieso zelf niet zoveel aan doen. Denk dat ze best geschrokken is van de reacties en heeft dit echt niet geplaatst om te stangen.

En het is als je een eigen paard hebt en zelf kan kiezen van wie je les hebt allemaal erg makkelijk reageren.