geduld op, woede aanval, spijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: guduld op, woede aanval, spijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:47

pharagirlke schreef:
Gek dat als het paard niet moet leren en het gewoon doet als het hem juist gevraagd word, die grandprix ruiters dan nog zoveel moeite doen om die beesten op te leren...Doen ze dat dan omdat ze zoveel tijd te veel hebben? *LOL* Zo had ik het nog nooit bekeken...Saaie levens moeten die hebben... Haha!

Meen je dit nou serieus...?

Je begrijpt hopelijk dat een paard los genoeg in zijn lijf moet zijn, sterk moet worden, attent op de hulpen?

En dat dat inderdaad tijd kost?

Ik heb het alleen over de manier waarop je een paard iets kunt leren, dat je daarin zelf duidelijk en eerlijk moet zijn. Ik zeg niet dat een paard binnen een dag Grand Prix niveau loopt.

Maar je onderschrift zegt genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:51

Idd Mindfields

Een paard iets aanleren doe je niet door het er in te slaan.
Je bouwt het op met kleine stapjes, zodat je weet dat hij niet in protest gaat, want dan was je stapje te groot, te moeilijk of te onduidelijk.

Lukt dat kleine stapje, vraag je dat die dag niet meer.
Goed is goed, niet in 1 dag alles willen.
Morgen weer een dag, daarna ook en zelfs nog maanden...

Daarom heeft een half uur lang dezelfde oefening vragen geen nut.
De spieren verzuren, paard word "dwars" omdat het hem pijn doet. Ruiter gaat nog wat harder trekken en er gebeurd niets meer goed.

Idem met springen, een paar keer, gaat dat goed, stoppen
Niet doorgaan totdat het mis gaat, wat heb je er aan?

Voordat we zeggen, pokke knol dit en dat
Sta eens stil bij dat die pokke knol zomaar een ruiter op zijn rug laat.
Als het zo'n pokke knol was, zou jij als mensje daar boven kunnen blijven zitten als 600 KG denkt, pokke ruiter stik er maar in?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-07 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:55

Meestal merk ik wel wanneer een paard weigert als ik iets verkeerd doe... te vroeg handen naar voren, verkeerd of te krap aanrijden enz.. als hij/zij dan weigert krijgt hij een aai over de hals en rijd ik gewoon opnieuw aan.. 9 van de 10 keer wordt er dan weer normaal gesprongen of ik doe weer wat fout Clown
Ik heb ook eens op een paard gezeten die er gewoon een flauw spelletje van maakte en er langs glipte en met oortjes naar voren de bak doorliep.. die heb ik bij de tweede weigering stil laten staan voor de hindernis en een tik gegeven.. daarna was het dubbeltje wel gevallen Knipoog En heb ik hem uitgebreid beloont.
Ik zou nooit mijn paard uit onmacht gaan meppen.. het is gewoon absoluut niet eerlijk naar je paard toe. Ik heb vaak genoeg mensen gezien die afstappen en hun paard bont en blauw staan.. ik kan dan wel echt gaan staan janken en zeg er dan ook vaak wat van.. het enige wat je terug krijgt is een grote bek, helaas.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:56

*gaat helemaal mee met runningkawa...*
Als je paard altijd alles deed...dan reden we allemaal ZZ dressuur / springen...ect.
Is dat nou ook niet juist het leuke? Bezig zijn met je beest...3 keer vallen (als in dat je beestje je niet begrijpt of dat je iets aanleert) maar de 4e keer lukt het... ik ben dan altijd apetrots. En dat is veel beter dan dat schuldgevoel omdat je je paard over een hindernis hebt geslagen.

Wij zijn bezig paardjes te beleren in het tuig op dit moment...de 1e keer met het tuig om is een paar rondjes stappen al genoeg...waarom meer vragen? Ik wil graag dat een paard dat als positief ervaart...

En idd zoals ik al zei...waarom een half uur springen...3 hindernissen (of zelfs minder) is toch ook goed? De kunst is op het goede moment te stoppen. Goed is toch goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:05

CxX schreef:
Meer mensen die dit probleem ook wel is hebben?

Tsjah overdat eerder stoppen is wel duidelijk denk ik, ga daarover helemaal met runningkawa mee. De kunst is te stoppen wanneer het goed gaat.

Maar die woedeuitbasrtingen, ja die ken ik. Om heel andere reden, ik heb mijn paard gekregen om iets voor mezelf te hebben weg van huis om te kunnen vluchten als het waren. Mijn broertje heeft adhd en mijn zusje pddnos, adhd en ocd.

Het wil nog wel eens voorkomen dat ik ga rijden als ik al geirriteerd ben, Cloud gaat dan iets minder zijn best doen omdat ik geirriteerd ben en hij op zijn hoede is. Uiteindelijk kan ik helemaal flippen om iets wat hij niet doet (wat hij anders trouwens ook niet kan) en wordt iets feller met mijn been, Cloud gaat er tegen in en het komt er altijd op neer dat we na een kwatier door de bak crossen omdat hij niet meer luistert. Op het moment dat ik hem echt wil slaan, en aan zijn haren trekken en weet ik veel wat (wat ik ook echt kan doen dat weet ik van mezelf) stopt hij, hij staat stil en wil dat ik afstap.
Ik kan naast hem staan schoppen en stampen (niet tegen hem hoor) en hij blijft rustig staan, vervolgens ga ik zitten in de deuropeingen en irriteer me aanhet feit dat Cloud me niet komt troosten, die staat nog doodleuk in de bak, word niet meer boos maar verdrietig. ALs ik dan helemaal rustig ben komt hij bij me en drukt zijn neus in mijn nek en kriebelt door mijn haar. Dan is het over, kan nog 10 minuten rijden en goed afsluiten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:30

runningkawa schreef:
Idd Mindfields

Een paard iets aanleren doe je niet door het er in te slaan.
Je bouwt het op met kleine stapjes, zodat je weet dat hij niet in protest gaat, want dan was je stapje te groot, te moeilijk of te onduidelijk.

Lukt dat kleine stapje, vraag je dat die dag niet meer.
Goed is goed, niet in 1 dag alles willen.
Morgen weer een dag, daarna ook en zelfs nog maanden...

Daarom heeft een half uur lang dezelfde oefening vragen geen nut.
De spieren verzuren, paard word "dwars" omdat het hem pijn doet. Ruiter gaat nog wat harder trekken en er gebeurd niets meer goed.

Idem met springen, een paar keer, gaat dat goed, stoppen
Niet doorgaan totdat het mis gaat, wat heb je er aan?

Voordat we zeggen, pokke knol dit en dat
Sta eens stil bij dat die pokke knol zomaar een ruiter op zijn rug laat.
Als het zo'n pokke knol was, zou jij als mensje daar boven kunnen blijven zitten als 600 KG denkt, pokke ruiter stik er maar in?

Wij zitten wel vaker op 1 lijn Kawa...
Nu inderdaad ook.

Weinig ruiters denken na over de spierpijn die een paard krijgt van wat we van hem vragen. Maar als ze zelf spierpijn hebben doen ze wel rustig aan met zichzelf.

Dressuur is net als fitness eigenlijk, je traint bepaalde spiergroepen. Een beetje spierpijn is goed, maar daar moet je als ruiter wel goed mee omgaan en de spieren de tijd geven zich te herstellen zodat ze sterker worden.

Wat dat pokke knol verhaal betreft, ook daarin ga ik helemaal met je mee.

Als sommige paarden wisten hoe sterk ze waren, kwam er dan ooit nog een pokke-ruiter op?
Dan gingen ze in een hoek van het weiland zitten en kreeg je er nooit meer een zadel op volgens mij!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:44

Ja ik had het vroeger ook wel es.(nu nog maar veeeeeeeeeeeeeeeel minder!)
Ook enorme spijt van....Ik ben eigenlijk wat rustiger geworden doordat ik wat meer van Boyd af weet
En wat meer van grondwerk doe.
Dan even naar het springen, Ze sprong iets waar ze normaal al moeite mee heeft?
ALs ze het een paar keer goed heeft gedaan stop dan ook,Want je schrijft ook dat je gelijk een halfuur springt terwijl het zo te horen best knap en moeite van haar kostte.
En als je voelt dat je boos word....Sluit het goed af met iets makkelijks ookal is het maar een klein iets.
En stop dan ....Want je bereikt er niks mee als je boos word Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:46

Mindfields schreef:
pharagirlke schreef:
Gek dat als het paard niet moet leren en het gewoon doet als het hem juist gevraagd word, die grandprix ruiters dan nog zoveel moeite doen om die beesten op te leren...Doen ze dat dan omdat ze zoveel tijd te veel hebben? *LOL* Zo had ik het nog nooit bekeken...Saaie levens moeten die hebben... Haha!

Meen je dit nou serieus...?

Je begrijpt hopelijk dat een paard los genoeg in zijn lijf moet zijn, sterk moet worden, attent op de hulpen?

En dat dat inderdaad tijd kost?

Ik heb het alleen over de manier waarop je een paard iets kunt leren, dat je daarin zelf duidelijk en eerlijk moet zijn. Ik zeg niet dat een paard binnen een dag Grand Prix niveau loopt.

Maar je onderschrift zegt genoeg...

Ik ben bloedserieus.
En fijn dat je onderschriften kan lezen enzo...Jammer dat je geen ondertonen uit berichten kan halen (of uit onderschriften) Misschien eens op oefenen? Knipoog Djiez. Overigens doet mijn onderschrift er ook helemaal niet toe in dit topic dus ik veronderstel dat je niets beters vond om jezelf mee te redden?

Ik weet goed genoeg hoe het zit met dressuur en paarden Knipoog Excuseer dat er mensen met humor zijn in deze wereld! Vork *valt op knietjes en smeekt om vergiffenis*

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:48

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dit geen manier is om je paard iets aan te leren en dat het puur frustatie is door onkunde.
Ik heb er ook wel eens last van en dan is het boosheid naar mezelf dat het mij niet lukt om te rijden zoals ik wil. Het kost me dan soms ook heel veel moeite om het te onderdrukken en helder na te denken. En het is idd een kwestie van doen, net als paardrijden, maar bij de een makkelijker als bij de ander, kwestie van verschillende karakters en temperament Knipoog

Wat naar mijn mening wel helpt is idd als je het op voelt komen even stappen met lange teugel (of stoppen). En van te voren je doelen helder hebben en vooral niet te hoog gegrepen vpprdat je gaat rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:53

Maar ook je doelen bij kunnen stellen

Vandaag loopt mijn paard de sterren van de hemel, morgen gaat dat toch wat minder. Durf dan ook tevreden te zijn met minder.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:21

kimbuuron schreef:
een paard spiegelt je jezelf voor en als het paard niet doet wat jij wilt dan is dat in beginsel omdat jij niet duidelijk genoeg bent in je communicatie. Je gaat toch tegen iemand die dezelfde taal niet spreekt ook niet steeds harder praten in de hoop dat hij het wel snapt? Je moet zelf rustig blijven, nadenken dit lukt niet en dan eens kijken hoe je het anders kunt doen. Het ligt 99 van de 100 keer aan de ruiter en mij maak je nog steeds niet wijs dat een paard expres iets fout doet. Een pard wil van nature voor zijn leider werken, maar als je je paars afranselt, dan gaat het resprect voor de leider weg.

Dus let op jezelf, blijf kalm en probeer het op een andere manier nog een keer. En als je er zelf niet uitkomt, neem dan lez bij een goede instructeur... Succes verder

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb zelf ook al twee keer in vier jaar tijd heeeel kwaad geworden op mijn paard, ik nochtans veel geduld en begrijp veel maar in sommige gevallen begrijp ik het niet en denk ik dan dat het echt met mijn voeten is dat hij aan het spelen is. Je maakt je kwaad en het gaat dan nog niet. Dus waarom dan kwaad maken? De mijne blokkeerd en kent dan helemaal niets meer. Ik verhef gewoon even mijn stem en probeer het rijtechnisch op te lossen. Schaaf jezelf goed bij en lukt het niet, eindig in schoonheid met iets anders te doen dat wel kan. In jouw geval, probeer een volgende sprongetje of een drafbalkje of gewoon wat dressuren. Zelfs al ben je op een wedstrijd en het lukt niet dan stop je er gewoon mee. Zo zijn er mensen die internationaal rijden die ook de ring uitgaan wanneer het niet gaat. Het is echt geen schande om te stoppen.