Join-up en draffoto's met dominante hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Join-up en draffoto's met dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:56

Ik zie het op ongeveer alle foto's waar jij zelf op staat. Op bijna al die foto's heb je je binnenschouder voor je buitenschouder. Daarmee blokkeer je de voorhand als het ware.
Zeker als je hem om wilt laten draaien moet je dat deel van je lichaam echt naar achteren doen voor je gevoel om hem de ruimte te geven om te draaien zeg maar.

Verder heeft een join up alleen niet zoveel zin. Ook de rest van je benadering van dit (schitterende) beestje zul je moeten aanpassen om je leiderspositie te handhaven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:04

ponyzotje schreef:
ja inderdaad, zo heb ik ze ook al bezig gezien Haha!
Maar bij Hans was het precies nog een slagske erger. Als je er bent, moet je eens naar Marnik kijken, de grootste van de vossen. Dit lief welshje heeft vorige week zijn neusvleugel doorgebeten... Netjes gehecht, maar het zullen wel littekens blijven.

Ergens heb ik het gevoel dat doordat ik geen leider meer was, hij feller uitviel naar de andere pony's. Diezelfde dag was uit het kleine zwarte hengstje zijn onderlip ook een stuk verdwenen... Hopelijk worden ze nu wat rustiger in het algemeen. Maarja, er lopen weer vele interessante merries buiten die de hormoontjes op hol doen slaan Haha!

Idd dat heb ik gehoord. ja ze kunnen tekeer gaan. Haal maar eens een ander paard van stal bij hen, gilletjes van alle kanten. Haha! Vooral toen anneke daar nog stond.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:07

Wendy schreef:
Ik zie het op ongeveer alle foto's waar jij zelf op staat. Op bijna al die foto's heb je je binnenschouder voor je buitenschouder. Daarmee blokkeer je de voorhand als het ware.
Zeker als je hem om wilt laten draaien moet je dat deel van je lichaam echt naar achteren doen voor je gevoel om hem de ruimte te geven om te draaien zeg maar.

Verder heeft een join up alleen niet zoveel zin. Ook de rest van je benadering van dit (schitterende) beestje zul je moeten aanpassen om je leiderspositie te handhaven.

Binnenschouder voor de buitenschouder doe ik geloof ik onbewust om te voorkomen dat hij naar het midden komt om te steigeren. Maar ik zal erop letten meer open te staan naar het midden. Is dat geen uitnodiging voor hem om naar binnen te komen?
In mijn verdere berichten in het topic (en ook in het eerste) zeg ik ook dat die join-up maar een van de sleutels is. Ik ben ook begonnen met een simpele volg-oefening, waardoor hij in een paar minuten eigenlijk een stuk handelbaarder werd, ook bij merries, en dat vond ik al super Haha!
Daarbuiten wil ik nu echt wel eens zijn achtervoeten kunnen pakken. De voorhoeven gaan als een speer als ik er nog maar naar wijs, maar die achterhoeven... Die zijn na de "join-up" wél gelukt... Was blij Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:24

ponyzotje schreef:
Binnenschouder voor de buitenschouder doe ik geloof ik onbewust om te voorkomen dat hij naar het midden komt om te steigeren. Maar ik zal erop letten meer open te staan naar het midden. Is dat geen uitnodiging voor hem om naar binnen te komen?
In mijn verdere berichten in het topic (en ook in het eerste) zeg ik ook dat die join-up maar een van de sleutels is. Ik ben ook begonnen met een simpele volg-oefening, waardoor hij in een paar minuten eigenlijk een stuk handelbaarder werd, ook bij merries, en dat vond ik al super Haha!
Daarbuiten wil ik nu echt wel eens zijn achtervoeten kunnen pakken. De voorhoeven gaan als een speer als ik er nog maar naar wijs, maar die achterhoeven... Die zijn na de "join-up" wél gelukt... Was blij Lachen

Als hij naar binnen wil komen moet je dat snel oppikken en corrigeren. Maar zo lang je in feite je lichaam parallel aan dat van hem beweegt nodig je hem zeker niet uit.
Het zijn allemaal subtiele dingen, paarden zijn daar zo vreselijk goed in Clown
Alleen wij mensen zijn wat verleerd om op onze lichaamstaal te letten, maar in de omgang met paarden is het ontzettend belangrijk. Helemaal bij dit soort werk.

Als je hier meer over wilt weten kan ik je aanraden om eens op zoek te gaan naar een DVD van Chris Irwin, the roundpenn redefined. Daar legt hij het heel duidelijk uit.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 19:10

ik weet het, die details zijn moeilijk, het is ook mijn eerste keer en dan let je niet op alles, vandaar ook dat hij niet perfect reageerde. Maar het is een zeer slim paardje en hij reageerde sowieso wel, hij snapte het volgens mij wel.
Die details zijn de eerste keren ook erg moeilijk (het loeren vanuit je ooghoek bijvoorbeeld Knipoog ), en daar werk ik aan.
Ik zal eens zien of ik die DVD kan vinden. Dankjewel! Lachen

_Simone_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:52

wat een leuke hengst meid!! Haha! Haha! wel apper dat je zoiets toepast... ik krijg misschien een longeerles van motey robberts met duveltje..
groetjes simone Haha!

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:54

ziet er grappig uit ! en hopen dat ie nu iets minder dominant is Tong uitsteken

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:01

een join up met een schuw of bang paard is anders dan een dominant paard , je past je aan op het paard en het paard op jou zo ook de schuwe paarden Knipoog die hebben gewoon een andere aanpak in de join up nodig de rustige, waar je lichtjes leiding geeft en toch genoeg afstant om het vertrouwen te winnen Knipoog
(zo zie ik het , en zo heb ik het ervaren bij schuwe en bange dieren )

mooi paardje zo te zien begrijp hij nou wel dat jij de baas bent Knipoog
veel suc6 verder

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:11

merrieveulen schreef:
het probleem ligt bijna nooit bij het paard, maar bij de opvoeder. TS is nu bezig met het contact en opvoeding te herstellen. het paard de schuld geven is lekker makkelijk, wat niet wegneemt dat een verkeerd opgevoed paard ook verkeerde dingen aanleert, die wel weer rechtgelegd moeten worden.

mijn ruin was levensgevaarlijk door fouten in zijn opvoeding. schuld van de mens, maar er moet wel wat aan gebeuren. het dier weet niet meer beter, dus het probleem verschuift.

Precies Knipoog

Vind het echt een fantastisch beestje Lovers Heerlijk ondeugend koppie.
Goed dat je toch wat met de Join-Up gedaan hebt, ookal hou je er niet van!
Je moet wel even opletten (ik zeg niet dat je het doet hoor, kan ik niet zien vanaf foto's Knipoog ) dat je niet voor het paard komt.

Jullie moeten een driehoek vormen.
Jouw rechterarm naar het paard, dan het paard, en dan weer naar jouw lichaam.
Kom je voor het paard, 'verbreek' je de driehoek en zal het paard stoppen, want hij mag het niet voorbij.
Het ene paard reageerd daar beter op als het ander, maar Farouche maakt vanuit galop een beetje een eits te erge slidingstop aangezien ik het even vergeten was en perongeluk een stap te ver naar voren zetten en me paard ineens stil stond met de achterhand er helemaal onder. Nagelbijten / Gniffelen
Denk er nu dus heel erg aan Ja

Veel succes ermee, het gaat jullie lukken. Echt waar! OK dan!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:14

Heb hem vorige week nog gezien dacht ik, als het de juiste is Tong uitsteken echt een mooi diertje, heb je er al wat meer mee gedaan? of ligt het stil door de examens

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:17

Pff. Oud topic. Ik tem..

yo_ute

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:19

zoo zegg, echt gaaf beestje:D

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:31

Hey dame Lachen Hij lijkt goed te reageren en je hebt er zo te horen flink over nagedacht (maar daar twijfelde ik niet over hoor Haha! ). Ga zo door en veel succes ermee Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:39

Dit is inderdaad al een oud topic, daarom hier een slotje.