Beauty (hengst) & ik @ work (eerste x springen!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: Beauty (hengst) & ik @ work (eerste x springen!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:41

AniiQue schreef:
@ sily: de eigenaar heeft het mezelf gezegt als de galop er redelijk goed op zit.. mag je gaan lessen niet eerder. omdat hij is een hengst en ik moet hem volledig in de hand hebben voordat ik tussen andere paarden ga rijden, als hij een merrie ziet bokt hij springt naar rechts steigerd en gaat dan heel stoer doen vandaar...
en zowiezo nu heb ik er nog niks aan om te gaan lessen want hij kent de bak nog helemaal niet.. hij is in de wei ingereden en dan buiten doorgereden..

Dat is echt pure onzin.
Ik ben zelf een 3-jarige aan het inrijden en ik heb vanaf het moment dat ik erop ben gekropen les genomen. Ik rij hem nooit zonder begeleiding. Dingen achteraf gaan verbeteren neemt veel meer tijd in beslag dan het van het begin af aan correct aan te leren.
En ik heb het hier niet over manegelessen maar over privélessen of over een bekwaam persoon die je begeleidt. Iemand die verstand van zaken heeft. Als je het mij vraagt, weet die eigenaar heus niet zoveel van zo'n dingen af als hij wilt laten merken. Het is niet omdat 'de eigenaar zegt dat mijn stijgbeugels lang genoeg zijn' dat dat zo is. Het is ook niet omdat 'de eigenaar zegt dat ik geen les mag nemen voordat de galop er goed op zit' dat hij gelijk heeft.

Een bak is daarbij iets dat een paard moet kennen, ooit gaat hij het moeten leren om in een bak te lopen ipv op een weide. En beter nu dan over een paar jaren. Daarbij is een bak in mijn ogen ook veel beter om een paard in te rijden dan een weide. In een bak heeft hij nl. de houvast van de hoefslag en bakrand, én het is een afgesloten ruimte; je bent tenminste zeker dat je paard geen kant op kan als jij er plotseling naast ligt.

Over die schoenen.. misschien zijn ze wel breed en kan je voet niet verder in je stijgbeugel glijden, maar heb je er al aan gedacht dat ze ook gewoon kunnen blijven vastzitten? Als ik de keuze had tussen zo'n schoenen of niet rijden, zou ik simpelweg niet rijden. Fatsoenlijk schoeisel, chaps en jodpuhrs hoeven helemaal niet veel te kosten. Hetzelfde met die weide. Geen bak, niet rijden met zo'n jong dier. Zo simpel is het bij mij.

Mijn raad: ga op zoek naar een begeleider/instructeur met verstand van zaken. Leg eerst een goede dressuurbasis voordat je met springen begint. Dit paard is allesbehalve ontspannen. Werk vooral aan jezelf, want op veel foto's heb je een veel te strenge binnenhand. Mij lijk je geen al te bekwame ruiter om zo'n pony op je eentje in te rijden/door te rijden. En bij zo'n jong dier kan je veel verkeerd doen.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:53

leuk dier hoor!
als hij soms zo druk en bokkerig is, dan kun je hem toch eerst even longeren? dan is de ergste energie er alvast uit.
Longeer je hem wel eensvoor het rijden? want dan zou het een stuk relaxter worden voor je met rijden waardoor je je ook ontspannender kan zitten. (dan hoef je niet steeds bang te zijn dat hij gaat ontploffen Knipoog
succes! Haha!

ohja foto 8 vind ik het leukst voor de vergroting, foto 11 is ook wel leuk: mooie belichting en jullie kijken gezellig Knipoog Tong uitsteken foto 10 heeft ook wel wat leuks Ja alleen is hij daar overkruist in de galop... het viel me meteen al op maar dacht misschien heb ik het mis, maar ik las dat je zelf al aangaf dat hij soms overkruist galoppeert.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:23

AniiQue schreef:
@bolhvj: iedereen die ik ken (niet van bokt) vind mij en beauty juist echt iets voor elkaar. ik wil iets tempramentvols en dat is hij. ik weet dat mijn houding niet super is.. maar dat komt nogwel..
Op zoek gaan naar een bravere pony hoef ik niet.. die heb ik al de moeder van beauty sandra van 18 m dressuur en m springen
met het 'springen' was meer ook een beetje van kijken of hij het in zich heeft. (heeft hij blijkbaar ook)

@gootje. idd nu valt het me ook pas op met die neusriem, *maar hij heeft wel maar een fijn kopje*

@ shanedow, hij kan heeeeeeeel lastig zijn zoals vandaag meestal zit ik iets rechter (kijk bij [JITP] Beauty(hengst)& ik @ eerste buitenrit)

@ anne_GTI: hij heeft idd meer in zijn mars dan rond huppelen, maar dat komt allemaal nog hij is namelijk nog niet zooooooo lang onder het zadel paar keer gereden. dat hij zoveel in zijn mars heeft hij te danken en de geweldige combinatie (sandra×O. two step G)

@ sily: de eigenaar heeft het mezelf gezegt als de galop er redelijk goed op zit.. mag je gaan lessen niet eerder. omdat hij is een hengst en ik moet hem volledig in de hand hebben voordat ik tussen andere paarden ga rijden, als hij een merrie ziet bokt hij springt naar rechts steigerd en gaat dan heel stoer doen vandaar...
en zowiezo nu heb ik er nog niks aan om te gaan lessen want hij kent de bak nog helemaal niet.. hij is in de wei ingereden en dan buiten doorgereden..
ik heb al zovaak met gympen gereden een keer is helemaal fout gegaan. als ik voel dat ik ga vallen gooi ik mijn beugels al uit..
meestal ben ik ook ontspannender.. maar vandaag niet hij was wel voorwaarts en braaf enzo.. maar hij was soms wel flink aan het bokken geweest en omdat ik de eerste keer moest springen.. Ik geloof dat het goed komt. we gaan binnenkort voor het eerst naar de manege.. en hopen dat er niemand in de bak is.. we gaan dan met de trailer.. moet nog eens vragen wanneer we dat eens gaan oefenen... Scheve mond

oke, ik vond het in iedergeval zover ik op de foto's kon zien, maar als meerdere mensen dat zeggen moet je het eigenlijk inn het echt zien, dan kan het vast wel nog veel plezier er verder mee, en probeer wat aan je houding te doen misschien zijn het moment opnames, maar dat weet ik niet

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:17

Ziet er leuk uit!! Commentaar geef je zelf al Knipoog

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:27

Voor het springen vind ik dat je je beugels goed hebt zitten, maar bij dressuur mogen ze langer.
Ik weet niet of je les hebt (heb niet het hele topic doorgelezen)maar je houding is idd heel slecht (sorry!) Probeer hier aan te werken.
Leuke pony, maar het ziet er niet echt ontspannen uit...!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:47

Oei oei oei!!! Je bent nog heel jong, kijk in godsnaam uit dat je niet voor de rest van je leven in een rolstoel (of erger ) komt!!!
Ga niet je leven wagen op de rug van een hengst, in het bos, met hindernissen!!!! Ik weet het...jou overkomt dit niet, je hebt alles onder controlle, je weet precies wat deze hengst gaat doen enz. enz. maar als ik de foto's bekijk denk ik dat je niet weet wat je aan het doen bent! Alle goed bedoelde adviesen heb je een weerwoord op! Ik hoop in godsnaam dat je zonder al te veel letsel tot het besef gaat komen dat dit het niet waard is!

Poffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:02

Citaat:
ik moet er idd meer in het zadel gaan zitten.. handen ook iets beter.. maar dat komt allemaal wel goed. we gaan binnenkort op zoek naar een goed bak en trailer mak maken.. dan komt er verandering in!!..dat zweer ik op de dood van Bobby mijn fjord (rip)

Er is vooraan in Montfort een prachtige bak (ben even de naam kwijt van de manege) waar je ook kunt gaan rijden, en aangezien Montfort niet zo heel groot is hoef je niet per se een trailer daarvoor te hebben.

Voorderest ga ik mee met wat er gezegd is. Lachen

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:36

Je zegt dat je opzoek bent naar een temperamentvol paardje, maar je houding zegt wat anders.
Je zit erg gespannen en zegt eerder ook dat je het al vervelend vindt als de eigenaar van de pony je vertelt hoe hij ervandoor is gegaan met hem/haar.

Ik denk dat je er echt goed aan zou doen om eerst op een andere pony aan je houding te gaan werken, dit is nog een jonge pony en die moet nog veel leren, met iemand op zijn rug die zelf nog niet genoeg beheerst is dit al helemáál moeilijk.

Als hij zo druk met de galop, longeer hem dan even voor je hem gaat rijden zodat hij zijn grootste bokkensprongen kwijt is.

Het is een superleuk beestje maar ik denk dat hij meer in zijn mars heeft dan jij er op dit moment uit laat komen. Ik denk, zoals ik al zei, dat het niet verstandig is dat jij hem de basis gaat leren, wanneer je deze zelf nog niet voldoende beheerst.

Ik denk trouwens dat het meer zin heeft hem eerst rustig aan de bak te laten wennen en daarna toch zeker wel les te gaan nemen, dan eeuwig zo door het bos te gaan rijden (aangezien je zelf laat weten dat je met hem wilt gaan starten, dacht ik op te kunnen maken),

FJAL_HL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:30

Hée !

SUPERRRRR LEUK BEEST ! Pling
maar je houding Ziek ?..
Ehm.. tever naar voren
maar dat komt goed Knipoog

Ik wil effe advizeren NIET met gymschoenen te rijden !
dat mag in geen enkele manege !
zeer slecht voor de veiling heid, meid !

Groetjes ! Knipoog

Lisa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:51

Ziet er leuk uit Haha!
Commentaar geef je zelf al. Ik zou foto 10 nemen om te vergroten, die vind ik echt geweldig Knipoog .
Veel plezier en succes verder met hem.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:32

@ aerdenhout1: ik ben al 14 en de eigenaar zegt dat ik goed bij hem pas en hem goed aan kan.
Ja ik waag mijn leven op een lieve lieve lieve hengst.. mijn leven is toch al niet veel waard, en mij over komt het wel, ik heb hem niet altijd onder controle ik ben NIET de beste ruiter.. zo denk ik niet..

@ Zoë_Iris: ik ben ook op zoek daarna.. n heb hem gevonden,
ik kan wel zo'n paard aan en ik beheers de basis zeer goed. op sandra kan ik het ik heb een paardje Bo een appaloosa alles geleerd en ik heb begeleiding van de eigneaar die al sinds zijn 3de rijd
binnenkort gaan we ook naar een bak Knipoog

@_sjrottie_: dat weet ik dat manege de boshoeve een goede bak heeft Knipoog ik ken die manege uit mijn hoofd want ik WOON op die straat Knipoog

aub stoppen met dat geze*k over die gympen (nikes) i get the clue
met longeren is hij poeslief bokt niet.. alleen met de galop geeft hij me ervan langs.. met een paar bokken.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:57

oef!

Citaat:
@ aerdenhout1: ik ben al 14 en de eigenaar zegt dat ik goed bij hem pas en hem goed aan kan.
Ja ik waag mijn leven op een lieve lieve lieve hengst.. mijn leven is toch al niet veel waard, en mij over komt het wel, ik heb hem niet altijd onder controle ik ben NIET de beste ruiter.. zo denk ik niet..

Sorry , ik denk dat dat vetgedrukte een boel mensen tegen het hoofd stuit... ennne al 14?? kom op zeg pas 14 je kan de basis wel goed kennen maar je houding is iig op die foto's niet echt goed, En een jong paardje moet natuurlijk wel de basis dus ook een goede
zit kennen ... Snap je? het is niet aanvallend bedoeld hoor alleen even een feedback op je eigen woorden..

En dat de eigenaar je goed bij hem vind passen? Misschien passen jullie wel bijelkaar qua karakter (denk dat jij ook aardig fel bent) wat ook tegen kan werken een zelfde karakter Lachen
en is de pony hartstikke lief met poetsen en verdere rijden maar een klik hebben en een pony iets goed leren zijn 2 dingen. Het kan ook nog zijn dat de eigenaar van dit paardje jou niet kwijt wil omdat jij geen ángst'heb voor wat er kan gebeuren en andere ruiters wel? en hij dus blij is dat jij m iig wil rijden Lachen

let ajb een beetje op jezelf , aan dit topic te lezen is de pony vrij fel, en dat kan je wel leuk vinden maar het kan echt verkeerd uitpakken snap je ?

Verder veel succes

edit tikfoutjes

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:08

Ik zou geen van deze foto's laten vergroten.
Ik vind niet dat je netjes zit, dus ik zou hier wat aan veranderen en op een later moment foto's (laten) maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:17

het eerste wat je moet doen is les nemen imo, ik heb mijn paard zonder les ingereden, en later kreeg ik de problemen. of eigenlijk niet ik, maar mijn paard, doordat ik hem verkeerd bereden had. het heeft wel lange tijd geduurd voor dat bovenkwam. ik had niet de mogelijkheid om les te nemen, door omstandigheden. jij hebt dat wel, doe er iets mee.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:21

nou.. iedereen geef het commentaar al:).. ik zou foto 8 uitvergroten Haha!

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:18

Anique leuk beestje, Vind alleen: FJAL_HL beetje dom maar ik weet bijna zeker dat dit iemand is die wij kennen en eventjes een login gemaakt heeft en even wat domme dingen gaat zeggen Leuk, GA zo door hee Anique

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 21:28

@ avanti4ever ik weet ik weet,, maar het gaat nu eenmaal niet zo goed tussen mijn ouders en mij.. maar daar praat ik liever niet over... Knipoog de eigenaar vind mij ook zo qua rijden bij hem passen maar die dag ging alles zeer slecht binnenkort komen beter foto's!!

@ Jill.. Ja idd die FJAL_HI of wat dan ook is idd een beetje raar,, maar ik heb het gevoel of het niet diegene is die die is die wij denken.. ik mail je er ff over.. op msn xxx hvvJ

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:15

binnenkort ga ik eens met hem naar manege op de berg.. ik weet niet of iemand die kent? misschien?

komt allemaal goed!! Knipoog

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:15

niemand meeer??? Verdrietig

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:57

Ik ben wel heel benieuwd wat de eigenaar dan voor ervaring met paarden heeft??? Als hij een 14 jarig meisje, wat nou niet echt ( aan de foto's te zien )weet hoe ze een paard moet africhten, in het bos op een hengst over boomstammen laat springen heb je in mijn ogen geen verantwoordelijksheids gevoel!
En AL 14??? Meisje je komt net kijken!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:03

Ben het eens met bovenstaand, maar als 14'jarige KUN je goed kunnen rijden. Helaas is dit niet altijd het geval. Denk erom dat je niet van dit jonge dier af valt. Lachen Verder wil ik je veel succes wensen, en ga lessen volgen zo snel mogelijk. Voorzichtig&Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:25

aerdenhout1 schreef:
Ik ben wel heel benieuwd wat de eigenaar dan voor ervaring met paarden heeft??? Als hij een 14 jarig meisje, wat nou niet echt ( aan de foto's te zien )weet hoe ze een paard moet africhten, in het bos op een hengst over boomstammen laat springen heb je in mijn ogen geen verantwoordelijksheids gevoel!
En AL 14??? Meisje je komt net kijken!

yups. het feit dat iemand paarden heeft wil niet zeggen dat hij alles weet. onze buurman bijvoorbeeld, die 'beleert' shetten voor de wagen, met de bokkebitten ONDERSTEBOVEN in de mond. en hij laat meiden die veel te groot zijn op de shetten rijden. die meiden geloven het, omdat hij de eigenaar is en ze ervan uitgaan dat hij het wel weet. ik ban misschien pas 22 jaar, maar heb genoeg 'paardenmensen' meegemaakt om te weten wat je voor je hebt. en teveel 'ervaren' eigenaren klooien maar wat aan. meestal speelt geld de hoofdrol om vooral niet naar anderen te luisteren. trots is daarin ook een goeie overigens.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:25

de eigenaar heeft wél verantwoordelijkheidsgevoel (wat een woord Bloos) en ik heb al meerdere keren een paard afgericht *niet ingereden maar doorgereden* ik kan wel goed rijden maar misschien niet als de beste.. ik rij wel al een stuk beter dan 1 jaar geleden..
de eigenaar heeft ook nog een zoon.. jeroen van 25 ofzo.. en die heeft hij ook vaker op hengsten laten rijden op jonge.. en die reed toen ook zo.. maar dat komt nog allemaal.. volgens hem.. Gsus Misselijkole:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:39

AniiQue schreef:
de eigenaar heeft wél verantwoordelijkheidsgevoel (wat een woord Bloos) en ik heb al meerdere keren een paard afgericht *niet ingereden maar doorgereden* ik kan wel goed rijden maar misschien niet als de beste.. ik rij wel al een stuk beter dan 1 jaar geleden..
de eigenaar heeft ook nog een zoon.. jeroen van 25 ofzo.. en die heeft hij ook vaker op hengsten laten rijden op jonge.. en die reed toen ook zo.. maar dat komt nog allemaal.. volgens hem.. Gsus Misselijkole:

een paard doorrijden kan iedereen, de kwestie is alleen om het ook goed te doen. aan de foto's te zien moet er nog wel eea gesleuteld worden aan je rijstijl, geeft niets, dit geldt voor praktisch iedereen.
ik heb zelf ook meerdere paarden ingereden (ook hengsten, niet dat dat wat uitmaakt of dat het stoer is, de hengsten die ik gereden heb waren over het algemeen makkelijker dan de merries), maar altijd op basis van rust en ontspanning. en dat mis ik op de plaatjes.

niks aan de hand nogmaals, alles is te verbeteren, maar dan zal je wel goed les moeten nemen, en ook dingen aannemen van mensen die er anders over denken dan jij, want zo kom je niet verder. overigens is de rijstijl van Jeroen geen garantie ervoor dat jij goed bezig bent.

anikaxvally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:17

komt wel goed met haar