AniiQue schreef:@ sily: de eigenaar heeft het mezelf gezegt als de galop er redelijk goed op zit.. mag je gaan lessen niet eerder. omdat hij is een hengst en ik moet hem volledig in de hand hebben voordat ik tussen andere paarden ga rijden, als hij een merrie ziet bokt hij springt naar rechts steigerd en gaat dan heel stoer doen vandaar...
en zowiezo nu heb ik er nog niks aan om te gaan lessen want hij kent de bak nog helemaal niet.. hij is in de wei ingereden en dan buiten doorgereden..
Dat is echt pure onzin.
Ik ben zelf een 3-jarige aan het inrijden en ik heb vanaf het moment dat ik erop ben gekropen les genomen. Ik rij hem nooit zonder begeleiding. Dingen achteraf gaan verbeteren neemt veel meer tijd in beslag dan het van het begin af aan correct aan te leren.
En ik heb het hier niet over manegelessen maar over privélessen of over een bekwaam persoon die je begeleidt. Iemand die verstand van zaken heeft. Als je het mij vraagt, weet die eigenaar heus niet zoveel van zo'n dingen af als hij wilt laten merken. Het is niet omdat 'de eigenaar zegt dat mijn stijgbeugels lang genoeg zijn' dat dat zo is. Het is ook niet omdat 'de eigenaar zegt dat ik geen les mag nemen voordat de galop er goed op zit' dat hij gelijk heeft.
Een bak is daarbij iets dat een paard moet kennen, ooit gaat hij het moeten leren om in een bak te lopen ipv op een weide. En beter nu dan over een paar jaren. Daarbij is een bak in mijn ogen ook veel beter om een paard in te rijden dan een weide. In een bak heeft hij nl. de houvast van de hoefslag en bakrand, én het is een afgesloten ruimte; je bent tenminste zeker dat je paard geen kant op kan als jij er plotseling naast ligt.
Over die schoenen.. misschien zijn ze wel breed en kan je voet niet verder in je stijgbeugel glijden, maar heb je er al aan gedacht dat ze ook gewoon kunnen blijven vastzitten? Als ik de keuze had tussen zo'n schoenen of niet rijden, zou ik simpelweg niet rijden. Fatsoenlijk schoeisel, chaps en jodpuhrs hoeven helemaal niet veel te kosten. Hetzelfde met die weide. Geen bak, niet rijden met zo'n jong dier. Zo simpel is het bij mij.
Mijn raad: ga op zoek naar een begeleider/instructeur met verstand van zaken. Leg eerst een goede dressuurbasis voordat je met springen begint. Dit paard is allesbehalve ontspannen. Werk vooral aan jezelf, want op veel foto's heb je een veel te strenge binnenhand. Mij lijk je geen al te bekwame ruiter om zo'n pony op je eentje in te rijden/door te rijden. En bij zo'n jong dier kan je veel verkeerd doen.

foto 10 heeft ook wel wat leuks
alleen is hij daar overkruist in de galop... het viel me meteen al op maar dacht misschien heb ik het mis, maar ik las dat je zelf al aangaf dat hij soms overkruist galoppeert. 

?..
) en ik heb al meerdere keren een paard afgericht *niet ingereden maar doorgereden* ik kan wel goed rijden maar misschien niet als de beste.. ik rij wel al een stuk beter dan 1 jaar geleden..
ole: