Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjo_x schreef:Panache > Omdat het een IJslander is, Daarbij is het "normaal" om ze in te rijden als ze 5 zijn, omdat ze later volgroeid zijn maar daarintegen langer door te rijden *Meestal*
.. 
TS rijd het paard nu (jong) in.. Het dier ondervind er op dit moment misschien geen problemen van, maar misschien verkoopt ze het dier wel als ie 10 is.. De volgende eigenaar weet niet dat het dier vroeg is ingereden en krijgt al op (te) jonge leeftijd te maken met lichamelijke klachten van het paard.. reden: te vroeg ingereden 
Wendy15 schreef:Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaanAls je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd

Ik ken hier echt niemand met IJslanders of IJslanderstallen in de buurt die vanaf 3 al paarden gaan inrijden...
Vind dit eerlijk gezegd ook erg slecht van je instructrice.

i_horselover schreef:ja bijna 4, in juni

Ziet er netjes uit
mexxje schreef:Wendy15, maras en siebjelover mee eens
Sommigen denken echt dat ijslanders vanwegen mentale redenen later ingereden worden.
no way!
Ik heb laatst het verslag ontvangen van de ijslandervergadering of iets dergelijks, daar was hevig protest op 4 jarige onder het zadel keuringen. Erbij was een hele bijlage over groei en botten en groeischijven.
TS, trek er je alsjeblieft niets van aan... Ik ga volledig mee met MirandaFuego.
MirandaFuego schreef:mexxje schreef:Wendy15, maras en siebjelover mee eens
Sommigen denken echt dat ijslanders vanwegen mentale redenen later ingereden worden.
no way!
Ik heb laatst het verslag ontvangen van de ijslandervergadering of iets dergelijks, daar was hevig protest op 4 jarige onder het zadel keuringen. Erbij was een hele bijlage over groei en botten en groeischijven.
EN WEET JE NU WAT HET GRAPPIGE IS?????
Dit geld voor ALLE paarden, IJslanders, Shetlanders, Shires, het doet er niet toe, ze zijn ALLEMAAL ong. op dezelfde leeftijd pas volgroeid!
Dus rijdt bijna iedereen zijn paard te vroeg in!
4 jaar is geen schokkende leeftijd, om er eens op te gaan zitten en voorzichtigaan een beetje te rijden, vooral rechte stukken.
Er zijn genoeg paarden die met 2-en half al beleerd worden, met drie jaar al volop getraint worden, DAT is pas een slechte zaak!
Op 4 jarige leeftijd rustig wat doen is dat niet!
Ik weet niet hoe het fabeltje gekomen is van de ijslander, maar ik had liever gehad dat ALLE rassen zo behandeld werden!

Wendy15 schreef:Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaanAls je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd
Alet schreef:Nou wat zijn we weer gezellig met zn allen. Het is goedbedoeld dat weet ik zeker, maar welgesteld, het paard is bijna 4, ik ken veeeel ijslanders die met 4 beleerd worden. En die zijn allemaal 'jarig' op 1 januari, ongeacht de geboortedatum.
Vaak gaan ze daarna de wei op, of wordt het verder heel rustig aangedaan, geen zware belasting, gewoon een goed bevestigde basis. En dan bij 5 jaar vol aan de bak.
Het paard is en blijft van de TS en meningen zijn verdeeld, maar zij moet zelf bepalen wat ze ermee doet. Ze is samen met haar instructrice tot deze beslissing gekomen en zorgt voor goede begeleiding.
Het plaatsen van een topic is niks aan als iedereen met hetzelfde commentaar komt. Daarnaast denk ik ook niet dat dat enig nut heeft, want ze gaat nu heus niet ineens het paard stilzetten.
Ik zou overigens wel ergens een vakantie van enkele maanden inlassenKan hij alles rustig verwerken en heb jij (TS) nog jaaaren een leuk rijpaard