mijn ijslander op training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: mijn ijslander op training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:08

Waarom moeilijk doen over een pony die bijna 4 is ???

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:10

Panache > Omdat het een IJslander is, Daarbij is het "normaal" om ze in te rijden als ze 5 zijn, omdat ze later volgroeid zijn maar daarintegen langer door te rijden *Meestal*

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:11

Marjo_x schreef:
Panache > Omdat het een IJslander is, Daarbij is het "normaal" om ze in te rijden als ze 5 zijn, omdat ze later volgroeid zijn maar daarintegen langer door te rijden *Meestal*

ooh wist ik niet Bloos ..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:15

Anders maken we er even een probleem van. De pony leid er niet onder, ik zie een vrolijke pony, en geen zwaar droevige die niet weet wat hij moet doen met dat gewicht op zijn rug. Dus al dat dramatische 'gedoe' hoeft niet. Ze rijd hem niet elke dag 1,5 uur, ze doet het rustig aan, zoals ze zelf zegt.

En ik denk niet dat deze woorden op bokt helpen om haar en haar instructrice van gedachte te doen veranderen. Clown

Kortom houd dit topic lekker gezellig, er is gezegt dat het vrij jong is voor een Ijslander, klaar. Het is niet jullie pony en het beestje leid er (zo te zien op de foto's) totaal niet onder.

Leuke pony! En het moet inderdaad een apart gevoel geweest zijn om voor het eerst op je pony te mogen rijden. Ja

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:17

*mijn laatste zeurmoment dan maar*
Dat er nu nog niet te zien is dat ie er last van heeft, wil niet zeggen dat hij later geen last van zn rug kan krijgen

er is waarschijnlijk een reden waarom IJslanders pas rond de 5 worden ingereden

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:20

Dat ziet de TS dan wel weer. Dat is haar eigen risico, en daar is ze nu prima van op de hoogte door jullie, wel 3 pagina's lang. Dus als ze het nu nog niet weet is ze èrg onnozel. Knipoog

Dan kunnen we nu dus weer gezellig doen met en tegen elkaar. Clown

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:19

Wil daar toch nog even op ingaan Bloos TS rijd het paard nu (jong) in.. Het dier ondervind er op dit moment misschien geen problemen van, maar misschien verkoopt ze het dier wel als ie 10 is.. De volgende eigenaar weet niet dat het dier vroeg is ingereden en krijgt al op (te) jonge leeftijd te maken met lichamelijke klachten van het paard.. reden: te vroeg ingereden

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:23

Wendy15 schreef:
Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaan Als je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd Scheve mond

Precies.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:26

wat jammer nou.....je ziet zo vaak dat mensen IJslanders te vroeg inrijden...Dan heb ik echt zoiets van: Als je niet kunt wachten met rijden koop dan een ouder ingereden paard! Ontzettend jammer Verdrietig

IJslanders mogen pas ingereden worden als ze 4 of 5 jaar oud zijn. En misschien denk je dat jouw ijslander al wel helemaal aan alles toe is met 3, maar dat is helemaal niet waar. Het botstructuur zit dan nog niet goed in elkaar.

Die regel is er niet voor niets....

Even een vraag van mijn kant: Waarom beleert jouw instructrice een IJslander van 3 Verward Ik ken hier echt niemand met IJslanders of IJslanderstallen in de buurt die vanaf 3 al paarden gaan inrijden...Nagelbijten / Gniffelen Vind dit eerlijk gezegd ook erg slecht van je instructrice.

Een goede instructrice/fokstal zal zeggen: Nee, ik begin er nog niet aan want het paard is te jong! Maar goed, tegenwoordig gaat het ook om het geld wat ze ervoor krijgen Boos!

* Vind het wel een leuke IJslander, maar ik zou hem nu als de wiedeweer in het land gooien, jaar laten stilstaan en het dan nog eens proberen!*

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:38

Tja ik heb lang geaarzeld of ik hier mijn mening over zou geven aangezien er al redelijk veel over geschreven is intussen maar ik lees nergens meer een reactie van de TS. Ergens in het begin lees ik dat hij zwaar irritant gaat worden als hij nog 2 jaar niet gereden zou worden...........dat vind ik zwaar vreemd. Niet één paard wordt liever als " kleuter" ingereden dan dat hij lekker met andere leeftijdsgenoten gaat spelen. Ik denk dat je paard over een paar jaar zwaar irritanter is dan wanneer je hem nu nog even met andere paarden het land indoet.
Las ik in je profiel dat jij veearts wilt worden???
Het is jouw paard en jouw mening maar als je een verstand en interesse in IJslanders hebt dan leg je dat zadel nu gauw weer in de kast, hij weet nu wat een zadel is, en pak je dat in het najaar van 2008 er weer uit.
Gun hem de tijd !

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:49

Wendy15 ben het met haar eens !!!

Ik moet er wel bij zeggen dat ook ik vroeg ben begonnen met 4 jaar 2 maanden... omdat meneer geopereert was, en moets lopen ! (door 2 artsen vast gesteld) toen hij beter was meteen 3 maanden de wei in gegooid om hem rust te gunnen
zelf was ik liever met 4.5 begonnen.

er zijn trouwens ook andere dingen die je kunt doen, ik heb veel gewandelt en gefietst, of als hand paard mee genomen!

Oke dat je vroeg begin, prima, hij is bijna 4 eigen keuze... ik wil je alleen wel een tip geven... jonge paarden gaan zich ook met rijden snel vervelen, en krijgen streken .. dus doe rustig wil niet te veel ! geef hem na zijn training ook 2 a 3 maanden rust, hij zal niks vergeten ! maar er juist van op knappen !

mijne heeft elk jaar 2/3 maanden rust ! en hij geniet er egt van ! en zoek een leeftijds genootje ! maakt niet uit wat voor ras... als hij maar lekker kan dollen !

veder veel suc6 met hem ! het is een leukert om te zien !

( jammer dat er idd nog mensen reageren die niet zo veel verstand hebben van een ijslander, als het al 5 keer gezegt is dat het anders is ...)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:58

Het dier IS al 4. En word niet intensief bereden.
Volgensmij weet de TS nu wel dat het niet goed is.

Ik vind het zó onnozel dat dit nu al 3 pagina's lang word herhaald.
Iedereen moet het even aanhalen. Scheve mond

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:20

i_horselover schreef:
ja bijna 4, in juni

@ Faelivrin : Hier zie je dat hij nog geen 4 is Knipoog

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:33

Alles wat ik vind is al gezegd, dus ik houd mijn mond.
edit; Het is toch logisch da er zoveel commentaar op komt als iets anders wordt gedaan dan mensen gewend zijn, Faelivrin.
Wel een hele leuke foto dat je trainster erachteraan fietst! Clown
en een snoezig koppie heeft ie zeg! Ja

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:35

Wendy15, maras en siebjelover mee eens Haha!
Sommigen denken echt dat ijslanders vanwegen mentale redenen later ingereden worden.
no way!
Ik heb laatst het verslag ontvangen van de ijslandervergadering of iets dergelijks, daar was hevig protest op 4 jarige onder het zadel keuringen. Erbij was een hele bijlage over groei en botten en groeischijven.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:36

Leuke IJs Lachen Ziet er netjes uit Knipoog

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:14

mexxje schreef:
Sommigen denken echt dat ijslanders vanwegen mentale redenen later ingereden worden.
no way!
Ik heb laatst het verslag ontvangen van de ijslandervergadering of iets dergelijks, daar was hevig protest op 4 jarige onder het zadel keuringen. Erbij was een hele bijlage over groei en botten en groeischijven.

EN WEET JE NU WAT HET GRAPPIGE IS?????
Dit geld voor ALLE paarden, IJslanders, Shetlanders, Shires, het doet er niet toe, ze zijn ALLEMAAL ong. op dezelfde leeftijd pas volgroeid!
Dus rijdt bijna iedereen zijn paard te vroeg in!
4 jaar is geen schokkende leeftijd, om er eens op te gaan zitten en voorzichtigaan een beetje te rijden, vooral rechte stukken.
Er zijn genoeg paarden die met 2-en half al beleerd worden, met drie jaar al volop getraint worden, DAT is pas een slechte zaak!
Op 4 jarige leeftijd rustig wat doen is dat niet!
Ik weet niet hoe het fabeltje gekomen is van de ijslander, maar ik had liever gehad dat ALLE rassen zo behandeld werden!

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:44

TS had het van te voren kunnen bedenken dat hier reactie's van kunnen komen.
Het paardenverstand is ver te zoeken bij haar in iedergeval.
Beleren noem ik het niet meer maar je paard verpesten, dat is tot nu toe een goede bewoording.
Nee, hier heb ik geen respect voor.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:48

Wat een verschrikkelijk overdreven reacties, abnormaal gewoon Haha! TS, trek er je alsjeblieft niets van aan... Ik ga volledig mee met MirandaFuego.
Overigens bij licht belasten op jongere leeftijd heb je het voordeel dat het bot sterker remodelleert en je dus sterkere botten zal hebben. Maar overdrijven is natuurlijk nooit goed.
Veel succes verder TS Lachen

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:03

Ivyyyy!!

Wat een onwijs gave kanjer!
(Buiten alle Bélachelijke reacties om.. vind ik het een heerlijk beeld om naar te kijken)

Wat een plaatje! zodraa hij weer thuis staat.. kom ik hem bewonderen..

[edit] rare typfout

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:54

MirandaFuego schreef:
mexxje schreef:
no way!

EN WEET JE NU WAT HET GRAPPIGE IS?????
Dit geld voor ALLE paarden, IJslanders, Shetlanders, Shires, het doet er niet toe, ze zijn ALLEMAAL ong. op dezelfde leeftijd pas volgroeid!
Dus rijdt bijna iedereen zijn paard te vroeg in!
4 jaar is geen schokkende leeftijd, om er eens op te gaan zitten en voorzichtigaan een beetje te rijden, vooral rechte stukken.
Er zijn genoeg paarden die met 2-en half al beleerd worden, met drie jaar al volop getraint worden, DAT is pas een slechte zaak!
Op 4 jarige leeftijd rustig wat doen is dat niet!
Ik weet niet hoe het fabeltje gekomen is van de ijslander, maar ik had liever gehad dat ALLE rassen zo behandeld werden!

Ben ik het helemaal mee eens, en ik heb misschien nog een interessante link voor je Lachen
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:03

tja mensen, ts moet natuurlijk zelf weten wat ze doet en wanneer ze het doet maar mijn idee is het ook niet.
ben trouwens wel benieuwd of je ijs een 4 of 5 ganger is en zijn gangen al goed laat zien......begin alsjeblieft nog niet met tolt of telgang.....
verder wens ik je veel plezier met je paard en hoop ik dat je verstandig handelt; en wellicht is het voortaan handig eerst wat meer ervaring op te doen voordat je een paard koopt/inrijdt/traint etc.
en dit geldt voor álle paardenmensen die met 3 jaar op hun knol gaan zitten.....verdiep je eens in de anatomie,spierontwikkeling maar vooral geestelijke en emotionele ontwikkeling van je paard.
Een paard wat knuffelen fijn vindt is niet per definitie een lief paard; en als hij/zij een uurtje voor zich uit kijkt in het weiland betekent dat ook niet dat hij/zij zich aan het vervelen is en aan het werk moet.....
Grow up....and learn

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:44

ook ik vind dat je een ijslander (eigenlijk elk paard) pas met 4,5 moet inrijden. Let er wel ff goed op dat je paard genoeg te eten krijgt daar (voor nadere uitleg pm graag..)

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 06:12

Wendy15 schreef:
Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaan Als je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd Scheve mond

ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat mensen zo reageren zonder dat ze het hele verhaal en eht paard kennen. dat over irritant en gevaarlijk heb i niet helemaal zo gezegd, enn dan weet je nog steeds niet het hele verhaal.

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 06:14

Alet schreef:
Nou wat zijn we weer gezellig met zn allen. Het is goedbedoeld dat weet ik zeker, maar welgesteld, het paard is bijna 4, ik ken veeeel ijslanders die met 4 beleerd worden. En die zijn allemaal 'jarig' op 1 januari, ongeacht de geboortedatum.
Vaak gaan ze daarna de wei op, of wordt het verder heel rustig aangedaan, geen zware belasting, gewoon een goed bevestigde basis. En dan bij 5 jaar vol aan de bak.

Het paard is en blijft van de TS en meningen zijn verdeeld, maar zij moet zelf bepalen wat ze ermee doet. Ze is samen met haar instructrice tot deze beslissing gekomen en zorgt voor goede begeleiding.
Het plaatsen van een topic is niks aan als iedereen met hetzelfde commentaar komt. Daarnaast denk ik ook niet dat dat enig nut heeft, want ze gaat nu heus niet ineens het paard stilzetten.

Ik zou overigens wel ergens een vakantie van enkele maanden inlassen Knipoog Kan hij alles rustig verwerken en heb jij (TS) nog jaaaren een leuk rijpaard Lachen

haha dank je Alet, had ik net even nodig Tong uitsteken