Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Re: Skafti (ijslander) serieus aan de dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:06

Wat een mooie ijslander zeg Vingers aflikken
Aan je houding mag inderdaad gewerkt worden
Ik denk dat een juiste beenligging het plaatje al enorm veranderd
Je steekt je benen nu ontzettend af
Verder mag het zadel ook een klein stukje naar achteren, maar dat was ook al gezegd!
Veel succes ermee en lekker blijven oefenen Lachen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:21

Wat een gaaf beestje , hoe groot is hij? Erg leuk verder commentraar is gegeven dus dat ga ik ook niet doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:25

Taat schreef:
Roane schreef:
Je kan ook zeggen; je kan iets meer achterover gaan zitten in draf, dat staat wat netter. De tenen kunnen inderdaad ook naar binnen en af en toe moet je op je handen letten dat ze niet te ver naar boven gaan. Ik vind dat je een hele leuke ijslander hebt.

Je zit is bagger vind ik nou ook weer overdreven...

Zo had ik het indd ook kunnen zeggen maar niet gedaan.
Werk eerst aan jezelf en dan aan je pony. Ik vin dhet en een supper mooie ijslander Lachen

Zit wel wat in, maar ik heb haar ook vaak wél in een mooie, goede houding zien rijden, zowel ijslanders als 'normale' paarden. Lachen Denk dat het vooral heeft te maken met het last van de rug hebben; ik zat ook altijd niet helemaal goed als ik last van mijn rug had; je zit toch iets meer gespannen, en probeert bewust of juist onbewust om bepaalde spieren etc. te ontlasten Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:30

Leuk paard!

Je zadel kantelt wat naar achter, daarom is het voor jou ook moeilijk om de juiste houding te vinden. Een bontje dat he zadel aan de achterkant wat ophoogt zal voor jou makkelijker maken om te zitten en dan gaan ook automatisch je benen wat beter meewerken. Zoiets als dit bijvoorbeeld (de voorste): klik kost bij Divoza nog geen 16 euro! Lachen Naar achter leggen zal ook wel iets helpen, maar waarschijnlijk niet voldoende.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:59

Zoals ik al eerder in het topic heb gezet: Een IJslanderzadel hoort zo te zitten! Die hebben juist een zit naar achter om het tolten makkelijker te maken Knipoog

Bontje is dus alleen maar slecht voor onder het zadel Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:01

Siebjelover schreef:
Zoals ik al eerder in het topic heb gezet: Een IJslanderzadel hoort zo te zitten! Die hebben juist een zit naar achter om het tolten makkelijker te maken Knipoog

Bontje is dus alleen maar slecht voor onder het zadel Knipoog

Kijk, dát weet ik dan weer wel, dankzij Mirjam Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:10

hahaha Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:13

Siebjelover schreef:
Citaat:
Oprichting moet vanachter gekomen, niet van voren ....Juist als je je handen hoger gaat houden ( wat in mijn beleving echt een vaag fabeltje is in ijslanderwereld ), heeft een paard meestal de neiging om te gaan hangen en zijn rug weg te drukken..... Tenminste, dit is mijn bevinding tot nu toe...

Ben het hier helemaal mee eens! Ik dacht eerst ook dat je je handen flink hoog moest houden omdat er plaatjes in het boek stonden dat ijslanders hun hoofd hoog moeten houden. Mijn IJslander drukt dan ook haar rug weg.

Ben nu bezig met haar te laten tolten terwijl ze gewoon nageeflijk loopt en ik merk een wereld van verschil! Lachen

ook ik ben het hier mee eens.
ook zie ik op de foto's niet echt een toltgang

wel leuke pony n mooi kleurtje, en goed dat je er zo mee aan het werk bent

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:14

Siebjelover schreef:

IJslanderzadels zijn inderdaad vaak langer dan 'normale' zadels, maar dat betekend niet dat ze niet recht moeten liggen. Waarschijnlijk heeft Skafti nog niet voldoende spieren langs zijn wervels om het zadel goed te laten liggen, dat komt vanzelf goed als ze zo doorgaat met trainen. Dat bontjes slecht zijn is onzin, zadels die drukken op de wervels, dát is slecht en dat gevaar loopt ze wel als ze hier naar achter schuift bij de tölt en het zadel daardoor aan de achterkant omlaag drukt. Een bontje lost dat probleem op.

@ TS: Laat Els eens goed naar je zadel kijken, ook als je erop zit. Die ziet dat beter dan wij. Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:18

Wat ik mij afvraag is...als je wedstrijden wilt rijden dan zul je je paard een andere hoofdhouding aan moeten leren. De jury ziet dit niet graag en ik bedoel het niet gemeen, maar het zijn de feiten! Als jij serieus wil gaan rijden in de wedstrijdsport dan zal je toch heel wat aan de tolt moeten doen!

Bovendien vind ik het heel raar van je lesgeefster dat je je paard omhoog moet drijven met je hand, dit is namelijk helemaal verkeerd! Zo activeer je alleen de voorhand, terwijl de achterhand er maar wat bij slingert...

Wat Jacimatho zegt is helemaal waar, je paard moet van achter in de tolt gereden worden en niet met gesjor aan de mond en je handen richting je oksels....van haar heb ik ook leren tolten, want Skessa was eerst van haar Knipoog

een bontje geeft inderdaad een andere pasvorm aan het zadel, maar er zijn bontjes vooral die goedkope die gaan bobbelen onder het zadel en drukplekken veroorzaken. Lijkt mij ook niet zo prettig voor je paard!

Bovendien ligt er een shabrak onder waardoor de ligging van het zadel alweer anders oogt, vooral bij de dikkere shabrakjes.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:25

Allereerst, Skafti is een leuk ding Knipoog

Ook in IJslanderzadels zit nog een wereld van verschil, er zijn modellen met een diepere zit en dikkere kussens. Ben het verder met Wind eens, een bontje kan jullie beide misschien een tijdje helpen.

Over het al dan niet nageeflijk lopen in tölt: Ik ben het ermee eens dat je paard niet gespannen moet lopen. Hoe hoger hij zijn hoofd de lucht in steekt, des te meer kans dat hij zijn rug wegdrukt. Aan nageeflijk rijden kleeft dan weer het nadeel bij een ijslander dat tölt door de spierspanning die het het paard kost een complexe gang is voor zowel paard als ruiter. "Nageeflijkheid" in tölt kan daarom erg verraderlijk zijn, omdat ze zo de kans hebben om hun achterhand ver weg te laten en dus bergafwaarts gaan lopen.

Erg handig dat je les krijgt binnenkort dus!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:29

@ MaiMai; ze heeft al wel les, al aantal lesjes gehad zelfs Knipoog

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:31

rechtop zitten, en tenen naar binnen! verder netjes!

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:34

Siebjelover schreef:
Als jij serieus wil gaan rijden in de wedstrijdsport dan zal je toch heel wat aan de tolt moeten doen!

gelukkig is ze daar dan ook hard mee bezig... Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:39

JoyCiej007 schreef:
@ MaiMai; ze heeft al wel les, al aantal lesjes gehad zelfs Knipoog

sorry, dat had ik verkeerd onthouden Bloos Hoe dan ook, les is goed, dus ts moet vooral zo doorgaan Knipoog

@siebjelover: wat betreft het omhoog kneden, daar kan ik wel een beetje inkomen. Een van de vijfgangers die ik rijd kan zo lateraal op de voorhand gaan lopen, dat haar even omhoog prikkelen en tegelijkertijd bijdrijven goed werkt om haar te laten ontdekken dat ze ook op eigen benen kan lopen. Wel onwijs belangrijk dat je je paard niet omhoog trekt en dus gelijk ook weer meegeeft, hij moet niet op je hand gaan hangen. Ook door mijn instructeur meerdere keren ingefluisterd... Echter, het beeld wat weleens wordt opgeroepen van een ijslanderrijder met zijn handen boven het hoofd van het paard is natuurlijk geen gezicht.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 21:56

Ik ga het nog eens goed met mijn lesgeefster erover hebben...want ik word er nu ook niet meer wijs van Tong uitsteken

Maar even voor de duidelijkheid: Dit is slechts het begin van de tolt vragen d.m.v hulpen, hij is vanuit Aldenghoor gewend om zelf te kiezen. Meestal laat ik hem ook lekker, maar af en toe probeer ik het met hulpen zoals het mij is aangeleerd. Ik moest mijn handen iets hoger plaatsten, links en rechts kneedjes geven met zachte babyhandjes (ja dat is de uitleg die ik heb gekregen Tong uitsteken ) en dan aandrijven, weer links recht etc en hem zo in tolt laten overgaan (vanuit het stappen dus Lachen ). Als hij in de draf viel moest ik hem weer wat rechts en links vragen. Verder moest ik vooral gaan oefenen met verzameld stappen van de bakrand af zodat zijn evenwicht beter wordt en hij zijn achterhand meer gaat vragen. Ik weet dat tolt niet alleen zijn kop omhoog doen is, ik weet dat de kracht uit zijn achterhand moet komen. Skafti heeft de spieren nog niet, maar met rustig trainen kom ik er vast wel.

Wat betreft het zadel: Ik heb het vandaag iets naar achter gelegd, dat scheelde wel wat. Aan bontjes begin ik niet, wel bedankt voor de tip, maar vaak geloof ik er niet echt in. Ik heb 2 zadels, ook eentje met ribzit, ik ga die ook nog even uitproberen. Kijken wat het best past en als beide goed past, waar ik het netst in zit.....

Ik rij naast ijslanders ook "gewoon" een KWPN'er en daar heb ik een heerlijk diep zadel voor Tong uitsteken Het is allemaal dus weer even wennen Tong uitsteken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 01:14

Leuke ijslander!
Idd die houding
Kom op,laat zien dat je een vrouw bent,borst naar voren,schouders naar achter en pronken maar Haha!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 13:24

haha, ik probeer mijn best te doen Tong uitsteken