brave paarden op bokt, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:54

Nou, ik wil helemaal niet zeggen dat ik een heel moeilijk paard heb hoor *LOL*
Hij is juist heel braaf, zeker voor zijn leeftijd, en heel lief. Vooral in de omgang is hij (voor mij) perfect ja Lovers . Knipoog
Verder met rijden is hij ook braaf, maar zijn enige, en redelijk grote probleem is dat hij vreselijk drammerig kan zijn. Mijn instructrice kan daar heel goed mee om gaan, maar ik heb daar nog wat moeite mee, maar binnen in de bak, gaat het inmiddels al best aardig. Maar buiten hang ik er dus soms een slof aan. Liever niet, maar ik heb met slof meer te zeggen omdat ik hem zo strak neem, dat hij gewoon kan lopen, niet aan de teugel ofzo, maar dat ie (alleen in galop) zijn hoofd niet "naar voren" kan steken, zodat ik niks meer te zeggen heb. Verder is het ook echt niet zo dat ik de enige ben die hem zou kunnen rijden ofzo, want er zijn zat mensen die dat beter kunnen, maar dat maakt me eigenlijk geen *** uit, want ik heb plezier aan hem, en dat vind ik het belangrijkste Lovers Haha! .
Overigens vind ik het onzin om "niet met een paard naar buiten te gaan als je hem niet 100% aankan" Verward want die van mij is over het algemeen buiten veel fijner. Ik kan hem buiten makkelijker dingen als middendraf enzo leren, en hij is veel vrolijker. MOet ik dan perse binnen blijven tot de rem enzo er voor 100% opzitten Boos! ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:28

Lot schreef:
Verder dat wat voor de een braaf is voor de ander dood...nee het hangt van je referentiekader af. .... 't Is ab-so-luut geen dooie Haha! maar ja, ik vind m braaf...!!!

Dat bedoelde ik dus ook Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:08

Fitz is gewoon een dombo, hij pikt alles Haha!
Iedereen rijdt zo op hem weg, maar dat was in het begin wel heel anders.
Voor mij is het een gouden paard en dat hij af en toe in de proef de lucht ingaat, ach, je moet als paard toch laten weten, dat je het er niet altijd mee eens bent. Haha!
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 13-09-02 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 00:24

Het zou leuk zijn om dezelfde vraag om te draaien en aan de paarden te stellen (zodra we een bokt-voor-de-paarden hebben).
Mijn paard is best braaf, maar heeft een apart karakter en dat merk je wel eens. Niet iedereen kan met hem opschieten, of is het andersom?? Mensen hebben al gauw hun woordje klaar en ze hebben niet altijd gelijk. Toch zou ik hem niet anders willen dan dat ie is, met al zijn fratsen en lieve kanten.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 07:49

Idd leuk om dezelfde vraag aan de paarden te stellen. Dan zou mijn paard waarschijnlijk net zo over mij denken als ik over hem. Lois is superbraaf zolang het hem uitkomt en hij niet echt hoeft te werken. Zodra hij naar zijn gevoel teveel onder druk komt gaat ie zich als een ezel gedragen. Hoe bozer ik word hoe stakeriger hij wordt. Zo ben ik ook op m'n werk. Als ze aan m'n bureau gaan staan zeiken dan kunnen ze het echt bekijken (rijmt nog ook). Bokken, trappen en steigeren doet ie nooit, maar met dat slome gedoe en gestaak haalt ie me vaak het bloed onder de nagels vandaan. En acties in het bos van schrikken om een scheet noem ik ook niet bepaald braaf. Of alleen maar willen racen en niet meer luisteren. Ik denk dat veel mensen op bokt het gemiddelde van hun paard laten zien. Lois is ook heel vaak braaf en af en toe heeft ie last van bovenstaande reacties maar globaal genomen valt ie wel mee Haha!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 08:04

Het is hier al eerder geschreven maar ik denk dat je eigen oordeel over je paard alles met je eigen referentiekader te maken heeft. Wat ben je zelf gewend te rijden? En hoe staat het met je eigen rijkunstige niveau?

Zo ken ik iemand die altijd verteld dat haar inmiddels 20 jarige, ex manegepaard Knipoog te sensibel en te heet is om wedstrijden te rijden of een keer een sprongetje te maken Verward.
Ik denk dat verwijzingen naar een heet en sensibel karakter vaak, en zeker in dit voorbeeld, een uiting is van het verbloemen van je eigen rijkunstige beperkingen. Het is natuurlijk meteen een mooi excuus om te verklaren dat je merrie om die reden als een gek op de rem kan vliegen en onbestuurbaar wordt, in plaats van te bekennen dat je zelf de oorzaak bent van het gedrag van je paard. Haha!

In de meeste gevallen kan regelmatig en goed lessen een 'ondeugend' paard weer braaf maken, want in 99% van de gevallen is het puur rijtechnisch. Maar veel ruiters vinden het veel interessanter om te vertellen dat het erg goed gaat, alleen af en toe les nodig hebben, maar dat het paard gewoon erg heet is en dat dat een beperking is van het paard. Dat geeft aanzien.
Want wees eerlijk, je moet toch wel super goed zijn als je kunt rijden op een [20 jarig ex-manege] paard dat te heet is voor een onderling wedsrijdje of een sprongetje Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:22

Sheril is meestal braaf en eigenlijk nooit gemeen. Als er zandhappertjes in de bak zitten kan ze wel eens een sprintje trekken, maar ze gaat nooit als een idioot de bak door en stopt na een meter of 10 weer. Haar protest bestaat meer uit eigenwijs doen, niet de bocht om willen ofzo. In heb begin kon ze wel erg bokken met aangalopperen, nu nog steeds wel eens als ze een tik krijgt, maar die zijn wel uit te zitten.
Ze geeft geen problemen als er een ander opstapt, bij mijn vriend (die niet rijdt) is ze echt heel braaf, hoogstens wat lui.
In de omgang is ze ook braaf, al heeft ze een enkele keer de neiging om te steigeren als ze hengstig is. Verder kan ze wel wat narrig zijn, en wat lomp als het om eten gaat, maar dat geeft verder geen problemen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:56

Steef schreef:
en ik weet/denk van een aantal mensen dat zijn best heel redelijk kunnen sturen maar ik denk dat de gemiddelde bokker voor geen meter kan rijden, ook al denken ze vaak van wel.

Hoeft op zich geen probleem te zijn, dat iemand voor geen meter kan rijden. Wordt wel vervelend als die mensen hun problemen met hun paard openbaar op Bokt pleuren, maar totaal niet open staan voor opbouwende en goed bedoelde kritiek.

Problemen mbt rijden probeer ik wel IRL op te lossen, met hulp van zusje, instructie, stalgenoten of mensen uit de endurance. Daar heb ik Bokt niet voor nodig, vanaf het scherm is toch niet te zien hoe mijn paard en ik het doen bij het rijden. Ben mede daarom ook weinig op RT te vinden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:57

onze paarden zijn IMO prima te rijden door een ervaren ruiter. Dat levert natuurlijk de discussie op wat 'ervaren' is, maar wat ik bedoel te zeggen is dat je met wat ruitergevoel best met ze weg rijdt. Pablo is wat heter en kan eens wegspringen, Raimaer is wat stugger.

Runningkawa, het valt me idd ook op dat het hier of allemaal mishandelde, moeilijke paarden zijn die alleen de betreffende bokker kan rijden. Dat geloof ik dus niet, overigens zou dat wel verklaren waarom dan die slof en het achterwaarts toch gewoon mogelijk zijn, dat moeilijke paard valt best wel mee.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:11

Als iemand zegt een lastig paard te hebben denk ik altijd aan 2 dingen:
1. het paard is een excuus voor wat er allemaal niet goed gaat
2. als er iets wel goed gaat op een 'lastig paard' is dat naar mijn idee het vissen naar complimenten.

Lastige paarden bestaan niet als je zelf inventief genoeg bent om trainingen aan te passen aan het paard, en niet wat je zelf perse gewend bent.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:28

WEet je niet meer dat ik Paddy een tijdlang met slof gereden heb omdat de rem anders niet werkte? dat is niet braaf hoor!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:42

Ook al heb ik nog zulke brave paarden (ja echt), ze hebben wel degelijk een behoorlijk karakter en laten op hun eigen manier wel weten wat ze ergens van vinden.

Iedereen kan er zo opstappen, met sporen, zweep, slof whatever. No problemo. Dat wil niet zeggen dat ze ook voor iedereen aan de gang gaan... Haha! Door hun verleden hebben ze geleerd zichzelf te ontzien en daar zijn ze zo godvergeten handig in geworden dat je erg creatief moet zijn om daar oplossingen voor te vinden (en die staan helaas, helaas niet in de boekjes.... Haha! )

Mensen die alleen maar goed ingereden of groene paarden hebben beleerd, raken vreselijk gefrustreerd als ze op mijn paarden stappen. Je hoeft niet GOED te kunnen rijden, maar wel handig zijn in het bedenken van oplossingen of heel veel ruitergevoel hebben.

Aangezien ik niet zo heel veel ruitergevoel heb (wel meer gevoel dan talent denk ik...) en niet zo'n hele goede ruiter ben, raak ik regelmatig in de knoop. Gelukkig heb ik nu een hele fijne instructrice die me goed op weg helpt, dus tijd om zelf gefrustreerd te raken krijg ik niet meer Knipoog, de hulp is dan al onderweg! Haha!

Ik denk dat als we een jaar verder zijn, iedereen er zonder problemen op weg kan rijden, dan is de basis pas een beetje voor elkaar en bevestigd. Maar ze zijn echt heel braaf hoor, bokken, steigeren of aan de haal gaan zullen ze niet gauw doen, net zomin als slaan.

Als ik nou wat meer talent had..... Frusty

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 10:55

Dennis is eigenlijk altijd wel braaf. Het blijft een hengst maar eigenlijk nooit gevaarlijk. Maar ik laat er geen onervaren mensen mee aanprutsen tussen andere paarden. Thuis kan alles maar dan niet, dan moet je gewoon opletten.
Echt gevaarlijk is niet een paard bij ons. Nimber is wel moeilijk af en toe maar zal je d'r niet expres afgooien ofzo(maar hij zal het je ook niet makkelijk maken). De rest steek ik zo'n beetje m'n hand voor in het vuur.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:15

Mijn paard is braaf, op de grond, en als ik erop zit ook wel. Hij wil me er niet af hebben, maar hij heeft streken te over. Langzaam de teugels uit je handen trekken, in galop plat door de bochten racen, naar binnen vallen of juist uitwijken, ineens zijn achterbenen in de grond zetten en een jolige galopsprong naar voren maken. In mijn kont proberen te bijten bij het aansingelen, weglopen bij het opstijgen, stro uit zijn stal wegeten, trappen als je met een spray aankomt en hij wordt boos van water. Maar ik vind hem nog steeds braaf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:22

Ik vind iones een braaf paard..................... sinds ik er mee overweg kan. Want dat is wel eens ooit anders geweest. in het begin, toen hij nog een ondeugende 3 jarige bengel was, was ik nog een echte manegeruiter. Heb tamelijk wat vlieglessen van hem gehad. Ook tijdens het rijden heftig reageren op andere aanwezige paarden in de bak, oren plat en zo, alle hoeken van de bak zien.... Hij is nog steeds een dominant heerschap heb ik gemerkt. Maar dat merk ik altijd pas als er een wat mindere ruiter op rijdt. Ik dacht namelijk dat hij braver was geworden, maar op zo'n moment blijkt dat hij nog altijd dezelfde is. Ook in de omgang. Mij kent hij als z'n broekzak, evenals ik hem, maar anderen moet hij nog altijd uitproberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:22

bubbels schreef:
Mijn paard is braaf, op de grond, en als ik erop zit ook wel. Hij wil me er niet af hebben, maar hij heeft streken te over. Langzaam de teugels uit je handen trekken, in galop plat door de bochten racen, naar binnen vallen of juist uitwijken, ineens zijn achterbenen in de grond zetten en een jolige galopsprong naar voren maken. In mijn kont proberen te bijten bij het aansingelen, weglopen bij het opstijgen, stro uit zijn stal wegeten, trappen als je met een spray aankomt en hij wordt boos van water. Maar ik vind hem nog steeds braaf.

Ik niet, dit vind ik onopgevoed en bij onze paarden onaanvaardbaar gedrag.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 11:34

Mirte schreef:
Als iemand zegt een lastig paard te hebben denk ik altijd aan 2 dingen:
1. het paard is een excuus voor wat er allemaal niet goed gaat
2. als er iets wel goed gaat op een 'lastig paard' is dat naar mijn idee het vissen naar complimenten.

Lastige paarden bestaan niet als je zelf inventief genoeg bent om trainingen aan te passen aan het paard, en niet wat je zelf perse gewend bent.

hehe das waar Lachen De mijne steekt geregeld ook wel wat uit. In het begin kon ik hem niet rijden op de buitenpiste van de manege. Hij probeerde me er dan steeds af te gooien en terug naar huis te rennen (ja dat heeft hij een keer gedaan) En dat was idd omdat ik niet durfde rijden, ik ben altijd bang dat ik wat veel vraag en dat hij daarom begint te bokken of iets dergelijks. Inmiddels heb ik een goeie instructrice gevonden die me leert om meer te durven en er meer aan te rijden. Het is dus echt mij schuld als er iets niet gaat hoor. Daarvoor bestaan er instructrices...
en tja, als er plots wel iets lukt op een "lastig" paard, tja, dan ben je zo blij dat je eigenlijk wel wat trots bent Haha! eigenlijk is dat alleen maar eindelijk leren rijden, hihi. Haha!
xxx

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:18

Mieke schreef:
Ook al heb ik nog zulke brave paarden (ja echt), ze hebben wel degelijk een behoorlijk karakter en laten op hun eigen manier wel weten wat ze ergens van vinden.

Iedereen kan er zo opstappen, met sporen, zweep, slof whatever. No problemo. Dat wil niet zeggen dat ze ook voor iedereen aan de gang gaan... Haha! Door hun verleden hebben ze geleerd zichzelf te ontzien en daar zijn ze zo godvergeten handig in geworden dat je erg creatief moet zijn om daar oplossingen voor te vinden (en die staan helaas, helaas niet in de boekjes.... Haha! )

Mensen die alleen maar goed ingereden of groene paarden hebben beleerd, raken vreselijk gefrustreerd als ze op mijn paarden stappen. Je hoeft niet GOED te kunnen rijden, maar wel handig zijn in het bedenken van oplossingen of heel veel ruitergevoel hebben.

Aangezien ik niet zo heel veel ruitergevoel heb (wel meer gevoel dan talent denk ik...) en niet zo'n hele goede ruiter ben, raak ik regelmatig in de knoop. Gelukkig heb ik nu een hele fijne instructrice die me goed op weg helpt, dus tijd om zelf gefrustreerd te raken krijg ik niet meer Knipoog, de hulp is dan al onderweg! Haha!

Ik denk dat als we een jaar verder zijn, iedereen er zonder problemen op weg kan rijden, dan is de basis pas een beetje voor elkaar en bevestigd. Maar ze zijn echt heel braaf hoor, bokken, steigeren of aan de haal gaan zullen ze niet gauw doen, net zomin als slaan.

Als ik nou wat meer talent had..... Frusty

Ik denk dat jij dankzij Toon en Kaminka juist best wat creativiteit hebt ontwikkeld en anders wel steeds meer gaat ontwikkelen. Paarden die niet 'werken' zoals het boekje zijn de beste leerpaarden, als ruiter word je steeds handiger en veel diverser. Ik denk dat gebrek aan gevoel erger is dan gebrek aan talent.
Ik weet van mijzelf dat ik ook geen talent heb, maar ik kan redelijk een paard 'voelen' en daar moet ik het ook van hebben. Voor de rest voer ik alleen mijn geleerde kunstjes uit.
Máár ik heb wel een braaf paard! Haha! Het heeft mij zeker 2 jaartjes gekost om hem helemaal naar mijn zin te vormen, maar het is nu ook echt een makkelijk paard en dat is wat ik wil. Het lijkt mij vreselijk dag in dag uit in gevecht te zijn.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:34

Ik heb een aantal jonge kwpn-ers beleerd, ging altijd wel redelijk braaf en goed. Maar nu ben ik wel blij dat ik een paard wat verder door kan rijden en af en toe ook eens lekker vertrouwd in het bos kan uitwaaien.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 12:50

Mijn bollie is en blijft een volbloedje. Hij kan heethoofderig (wat een woord) zijn maar ook heel braaf.
Wanneer je iets vraagt dat hij niet wil gaat hij tandenknarsen en dan hoeft er maar dit te gebeuren of hij ontploft. Hij raced als een gek weg, bokt of steigerd of gaat gewoon stokstijf stilstaan. Wanneer je iets vraagt dat hij niet snapt en je blijft doorzanniken dat hij het moet doen hetzelfde verhaal. Ik longeer hem altijd met slof, en dan accepteerd hij. Maar als ik hem nu ga rijden met slof word hij driftig. Dat accepteerd hij niet of hij vind het gewoon moeilijk. Als je er iemand opzet die niet kan rijden en/of niks vraagt zal hij nooit iets doen, zo'n brave sul is hij dan. Maar als je er iemand opzet die van allerlei moeilijke dingen vraagt gaat hij 9 v.d 10 keer in de staking. Af en toe moet je flink boos worden, even accepteerd hij dat niet maar later geeft hij het over. IK kan ook niet alijtd zomaar wegrijden op hem. Hij merkt meteen aan mij als ik niet lekker in me vel zit ofzo en hij werkt daar opin. Het probleem met hem is gewoon dat hij slim is, en je op je zwakke punten pakt wanneer jij hem treitert. Logisch vind ik dat en je leert er alleen maar beter van rijden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:12

Mirte schreef:
Máár ik heb wel een braaf paard! Haha! Het heeft mij zeker 2 jaartjes gekost om hem helemaal naar mijn zin te vormen, maar het is nu ook echt een makkelijk paard en dat is wat ik wil. Het lijkt mij vreselijk dag in dag uit in gevecht te zijn.

Precies, een goede ruiter maakt zijn paard braaf.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:23

Graziano is braaf, hij zal je nooit opzettelijk proberen tegen te werken/te lanceren.

wel kan hij behoorlijk kijkerig zijn, maar heeft dat met 'braaf' te maken?
en hij is vrij snel gespannen, je moet er wel relaxt opzitten.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:28

Een keertje vechten met je paard overkomt iedereen wel eens, maar het is inderdaad vreselijk als dat iedere dag moet gebeuren. Dan wordt het tijd om een andere weg in te slaan.

Dat heb ik dus gedaan, zowel bij Toon als bij Kaminka en dat werkt... tot nu toe. Best kans dat we straks weer een periode continu overhoop liggen, maar ik hoop voor die tijd te kunnen merken dat het weer tijd wordt voor een creatief nachtje wakker liggen.... en wakker worden met een idee.... wat een oplossing blijkt te zijn.

Vaak blijf je in hetzelfde cirkeltje doorwerken omdat dat nou eenmaal de manier is waarop het volgens officiele wijze moet en ook goed hoort te komen. Frusty Helaas.... ik weet wel beter ondertussen.

Creatief wordt je inderdaad, je ontwikkelt ook een beter gevoel, das waar, dus zeker leerzaam!

Ik ben wel blij dat ik geen steigeraars heb, steigeren vind ik doodeng en ik denk niet dat ik daar doorheen durf te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:49

Lielle schreef:
Runningkawa, het valt me idd ook op dat het hier of allemaal mishandelde, moeilijke paarden zijn die alleen de betreffende bokker kan rijden. Dat geloof ik dus niet, overigens zou dat wel verklaren waarom dan die slof en het achterwaarts toch gewoon mogelijk zijn, dat moeilijke paard valt best wel mee.

pffff, ben ik toch blij dat ik niet de enige ben die dat allemaal opvalt en die er dan zo overdenkt Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:40

En dan komen we weer uit bij de bekende vraag: wat is moeilijk... Per persoon en per paard verschillend denk ik...