Paardje 2 work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimpjj

Re: Paardje 2 work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:35

in de omgang kan je niet bij haar staart enzo komen. dan tilt ze haar benen op. maar dan praat ik en dan wordt ze rustig

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:36

Zoals je zelf zegt, paard moet rustig behandeld worden. Ik zou zeggen, nog veel oefenen en je komt er wel, veel succes. Lachen

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:37

ja dankje wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:38

ik weet niet wat ik ervan moet denken, als ik lees dat je vorige pony 42 is geworden, en je L1 rijd? dat zie ik hier niet op terug, zou eerst de galop laten zitten, en in stap en draf oefenen, veel overgangen rijden, heb je haar daarin onstpannen lopen, dan pas de galop meenemen, en vooral NIET laten gaan, zorg eerst dat je haar onder controle hebt, en ze naar jou hulpen luisterd, ze onstpannen galopeerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:40

Ik kan me vergissen maar ik zie een hele onrustige zit die zal je paardje zeer zeker onrustig maken.
Verder moet je die martingaal korter gespen nu hangt hij er vopor de sier aan.
Het pardje doet zijn hoofd omhoog en drukt gruwelijk zijn rug weg, logisch dat je er dan niets meer over te vertellen hebt laat staan dat je nog kunt blijven zitten.

Mijn advies is aan jou en daar moet je in stap mee beginnen is hem rond te houden stel hem rustig dieper in meer rond naar beneden en goed blijven begeleiden met je benen rijd hem van achter naar voren naar je handen toe.
Prima dat hij snel wordt onzin dat hij bang is voor je benen.
Rustige aanliggende benen bieden juist een vastliggend punt een referentie. Als je voorover gaat zitten dan zal het paardje alleen maar harder gaan dus rechtop en diep, handen laag benen lang en aan. Ook in de rengalop de benen blijven eraan. Probeer weer te herstellen en laag en rond te rijden opvangen op de buitenteugen en daarin mag je best doorkomen.
Sucses en laat je niet overvallen door zijn looplust gebruik die juist nuttig.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:41

@ dees-daan dat is een manege pony die zo oud is geworden. dit is op een pesioen stal. en ik rijd ook nog op een manege en daar rijd ik met een ander paardje L1

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:42

Maar dit is niet rustig oefenen. Paardje kan niet op een normaal tempo galoperen: Gaan met die banaan; Teugels los en ze mag doen wat je wil.

M.a.w zo krijg je haar vertrouwen totaal niet. Doe geen domme dingen en als je dit soort dingen te horen krijgt in de manegeles zou ik me er ernstige vragen bij stellen.

Ik denk als de eigenaar van dit paard deze foto's zegt, en deze persoon iets wat verstand heeft, dat je vliegt. Hard maar Waar.

Gaat je 'mishandelde' pony te rap bij de galop? Stap een draaf eens alleen maar. En figuren, en rust, en figuren. Alleen zo verkrijg je ontspanning, en niet op de manier zoals nu: even lekker laten gaan.

Volgens mij en je je er niet van bewust wat er gebeurt: je bent mensen aan het ompraten en aan het vertellen hoe deze 'mishandelde' pony toch ook is, en waarom je dit doet. Ookal is dit beestje zo stout, zo energiek, of juist niet; dit is fout. Denk daar eens over na.

De eerst komende rijlessen zou ik niet meer galoperen, maar ontspanning verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:43

Soet schreef:
Maar dit is niet rustig oefenen. Paardje kan niet op een normaal tempo galoperen: Gaan met die banaan; Teugels los en ze mag doen wat je wil.

M.a.w zo krijg je haar vertrouwen totaal niet. Doe geen domme dingen en als je dit soort dingen te horen krijgt in de manegeles zou ik me er ernstige vragen bij stellen.

Ik denk als de eigenaar van dit paard deze foto's zegt, en deze persoon iets wat verstand heeft, dat je vliegt. Hard maar Waar.

Gaat je 'mishandelde' pony te rap bij de galop? Stap een draaf eens alleen maar. En figuren, en rust, en figuren. Alleen zo verkrijg je ontspanning, en niet op de manier zoals nu: even lekker laten gaan.

Volgens mij en je je er niet van bewust wat er gebeurt: je bent mensen aan het ompraten en aan het vertellen hoe deze 'mishandelde' pony toch ook is, en waarom je dit doet. Ookal is dit beestje zo stout, zo energiek, of juist niet; dit is fout. Denk daar eens over na.

De eerst komende rijlessen zou ik niet meer galoperen, maar ontspanning verkrijgen.

Afgod (en dat van L1 het zal wel, wil er wel eens wat van zien)

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:44

@ soet ik weet wel wat ik doe hoor dit is op het laaste als ze goed heeft gewerkt en meestal laat ik haar 1 keer een rondje in de verlichte zit doen is dat erg nee want dat vind ze leuk want daarvoor was ze ook al heel erg braaf

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:45

Kafue schreef:
Ik kan me vergissen maar ik zie een hele onrustige zit die zal je paardje zeer zeker onrustig maken.
Verder moet je die martingaal korter gespen nu hangt hij er vopor de sier aan.
Het pardje doet zijn hoofd omhoog en drukt gruwelijk zijn rug weg, logisch dat je er dan niets meer over te vertellen hebt laat staan dat je nog kunt blijven zitten.

Mijn advies is aan jou en daar moet je in stap mee beginnen is hem rond te houden stel hem rustig dieper in meer rond naar beneden en goed blijven begeleiden met je benen rijd hem van achter naar voren naar je handen toe.
Prima dat hij snel wordt onzin dat hij bang is voor je benen.
Rustige aanliggende benen bieden juist een vastliggend punt een referentie. Als je voorover gaat zitten dan zal het paardje alleen maar harder gaan dus rechtop en diep, handen laag benen lang en aan. Ook in de rengalop de benen blijven eraan. Probeer weer te herstellen en laag en rond te rijden opvangen op de buitenteugen en daarin mag je best doorkomen.
Sucses en laat je niet overvallen door zijn looplust gebruik die juist nuttig.

Dit is wat ik bedoel, je benen moeten goed gesloten zijn en bij ev. overgang, gewoon zacht drukken. Ben het wel niet helemaal eens met dat van: blijven rond houden, imo gewoon maken dat hij zijn rug niet langer meer zo gruwelijk wegdrukt, dus daarom niet direct aan de teugel, maar gewone constante teugelvoering, als paard in de lucht loopt, idd beter om teugels "kort" te nemen en benen geven, dan zal hij naar beneden komen, maar niet in de krul trekken he, als paard nageeft jij ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:47

kimpjj schreef:
@ soet ik weet wel wat ik doe hoor dit is op het laaste als ze goed heeft gewerkt en meestal laat ik haar 1 keer een rondje in de verlichte zit doen is dat erg nee want dat vind ze leuk want daarvoor was ze ook al heel erg braaf

ja, en dat verpest je dus weer om haar te laten gaan, net was het nog dat ze wegspringt? zorg eerst voor de ontspanning, dan pas galoperen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:49

@ D_D En die kleine lettertjes ging ik juist ook zeggen.
Als L1 amazone zou je moeten weten dat dit niet kan. Ik vraag me überhaupt af wat je voelt, of denkt bij deze foto's?

Zelfs B-amazone's, of sterker nog kinderen die puur recreatief om de maand een lesje nemen op de manege weten dat dit niet kan.

Tuurlijk zoals ik al zei: je verdraaid je woorden. Waarom krijg ik het van dit soort uitspraken? Juist ja: je weet potverdikke hoe fout je bezig bent, maar toch ontken je het. Ik wil je niet afkraken meid, maar met alles te ontkennen geraak je er niet.

Als ik fout bezig ben met iets kleins zelf word ik er op aangesproken, op het verkeerd vegen van de stal zelf. Ik ontken het niet, néé ik leer er van. En dat is wat jij moet doen. Vat dit toch allemaal niet op als een aanvalling, maar als tips, en dingen die leerzaam zijn.

Als jij heel dit topic gaat blijven ontkennen weet ik dat binnen de 40 min hier tien pagina's staan over hoe fout je wel bezig bent, en alles wat je slecht doet. En dan weet je nog niet hoe je het moet verbeteren: als je rustig de waarheid zegt, en verteld dat je het gaat uitproberen zullen deze bokker meer tips geven dan commentaar.

Verder doe iets met de tips die gegeven zijn en dan met name ook deze van magli. Eerlijk gezegt ben ik er ook niet zo voor om zo rond te gaan, dan krijg je veel meiden/jongens die gaan trekken/zagen/plukken om het beestje rond te krijgen; wat uiteindelijk toch niet lukt.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:50

oke . ze springt weg voor me been en dat is waar. ik heb met doorzitten en ligt been haar in galop laten gaan

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:51

MMmm L1 tel toch geen ene ...... voor. En wat met een kant en klaar paard lukt is geen garantie dat het op een wat moeilijker paard ook gaat lukken. Daar komt ervaring om de hoek die het meisje waarschijnlijk nog niet heeft.

Daarom altijd blijven rijden eraan, je kunt je benen niet afsteken want het paard is er bang voor. Je moet juist altijd blijven rijden en deze moet je rond houden.
Die martingaal korter want die doet zo geen dienst.
En vooral begeleiding zoeken. En blijven geloven in jezelf, geloof je in jezelf blijf je voorwaarts rijden en denken komt het allemaal goed. Rond houden in de gang en in de overgang.

Kimpjj zodra je het paard het initiatief overneemt is het wel erg en zeer zeker niet leuk. Speelkwatier moet niet onder het zadel zijn, onder het zadel is werken en als beloning moet je haar niet laten wegracen springen of wat dan ook want dan is het uurtje braaf zijn voor niets.
Een paard weet niet waarneer het lol is en waarneer menes.

En verder zou ik de topic laten sluiten voordat je depri gaat worden

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:52

Heb je filmpjes? Dan kunnen we het totaalbeeld zien.

Ingeltje

Deze foto's geven niet echt een leuk beeld.
Misschien is het een idee om 'em te longeren?

Je hebt L1 gereden, dan zou je naar mijn gevoel ook wel weten hoe je goed moet zitten?
Je zit nu te vèel voorover, en je gooit in de galop de teugels los.
Je zegt dat ze een hittepetit is, dan zou ik juìst rustig aan doen.
Probeer hem eerst gewoon in stap of draf goed voor elkaar te hebben, en dan rustig opbouwen met de galop, en de stukken waarin ie te snel gaat, gewoon weer terugzetten.

Anoniem

kimpjj schreef:
oke . ze springt weg voor me been en dat is waar. ik heb met doorzitten en ligt been haar in galop laten gaan

en? je reageerd niet op ons, en de tips, de ene keer is ze braaf, dan weer niet, laat haar eerst ontspannen, en ga dan pas met de galop bezig.. waarom heb ik het gevoel dat ik tegen een muur aan het praten ben?
?

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 20:53

nee dat hoeft niet want hier leer ik juist van

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:55

Kafue schreef:

Ik denk dat dit topic best open kan blijven als iedereen rustig aan tips kan geven.
Misschien komt de TS wel tot inzicht en dan bereiken we weer wat; Tenslotte moet ze het ooit eens horen: Dan zou ik het liever van onbekenden hoor (bokker bv) dan een manegehouder.

magli

Kafue schreef:
MMmm L1 tel toch geen ene ...... voor. En wat met een kant en klaar paard lukt is geen garantie dat het op een wat moeilijker paard ook gaat lukken. Daar komt ervaring om de hoek die het meisje waarschijnlijk nog niet heeft.

Daarom altijd blijven rijden eraan, je kunt je benen niet afsteken want het paard is er bang voor. Je moet juist altijd blijven rijden en deze moet je rond houden.
Die martingaal korter want die doet zo geen dienst.
En vooral begeleiding zoeken. En blijven geloven in jezelf, geloof je in jezelf blijf je voorwaarts rijden en denken komt het allemaal goed. Rond houden in de gang en in de overgang.

Kimpjj zodra je het paard het initiatief overneemt is het wel erg en zeer zeker niet leuk. Speelkwatier moet niet onder het zadel zijn, onder het zadel is werken en als beloning moet je haar niet laten wegracen springen of wat dan ook want dan is het uurtje braaf zijn voor niets.
Een paard weet niet waarneer het lol is en waarneer menes.

Ben het dus weer met je eens. Maar denk je niet dat als het paard dan zo in een bolletje gaat lopen dat hij het helemaal verkeerd zal leren?

Anoniem

kimpjj schreef:
nee dat hoeft niet want hier leer ik juist van

? je leert ervan dat ze zo doet? lekker paardvriendelijk, ja maar dat hoort erbij, mijn paard is bang, dat wil ik zo houden want daar leer ik van pfff

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:56

Dees daan; niet beginnen e, ze bedoelt heel hoogstwaarschijnlijk dat ze nt wil dat het topic gesloten wordt omdat ze van dit commentaar leert

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:57

Ik denk dat ze bedoeld van onze commentaar Nagelbijten / Gniffelen
Fijn Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:57

magli schreef:
Ben het dus weer met je eens. Maar denk je niet dat als het paard dan zo in een bolletje gaat lopen dat hij het helemaal verkeerd zal leren?

Hoe bedoel je in een bolletje?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:58

Over dat in de krul lopen, of nageefelijk lopen. Volgens mij krijgt ze deze pony niet eens naar beneden. En als er dan word getrokken??

Kafue: Niet elk paard is makkelijk mooi te rijden, en volgens mij dit paard al helemaal niet; Stel je voor, eerst moet je gaan crossen, en dan moet je mooi gaan rijden en word er veel te veel spanning op de teugels gelegt (wat dat verwacht ik als je dit soort tips geeft)..