Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Soet schreef:Maar dit is niet rustig oefenen. Paardje kan niet op een normaal tempo galoperen: Gaan met die banaan; Teugels los en ze mag doen wat je wil.
M.a.w zo krijg je haar vertrouwen totaal niet. Doe geen domme dingen en als je dit soort dingen te horen krijgt in de manegeles zou ik me er ernstige vragen bij stellen.
Ik denk als de eigenaar van dit paard deze foto's zegt, en deze persoon iets wat verstand heeft, dat je vliegt. Hard maar Waar.
Gaat je 'mishandelde' pony te rap bij de galop? Stap een draaf eens alleen maar. En figuren, en rust, en figuren. Alleen zo verkrijg je ontspanning, en niet op de manier zoals nu: even lekker laten gaan.
Volgens mij en je je er niet van bewust wat er gebeurt: je bent mensen aan het ompraten en aan het vertellen hoe deze 'mishandelde' pony toch ook is, en waarom je dit doet. Ookal is dit beestje zo stout, zo energiek, of juist niet; dit is fout. Denk daar eens over na.
De eerst komende rijlessen zou ik niet meer galoperen, maar ontspanning verkrijgen.
(en dat van L1 het zal wel, wil er wel eens wat van zien) Kafue schreef:Ik kan me vergissen maar ik zie een hele onrustige zit die zal je paardje zeer zeker onrustig maken.
Verder moet je die martingaal korter gespen nu hangt hij er vopor de sier aan.
Het pardje doet zijn hoofd omhoog en drukt gruwelijk zijn rug weg, logisch dat je er dan niets meer over te vertellen hebt laat staan dat je nog kunt blijven zitten.
Mijn advies is aan jou en daar moet je in stap mee beginnen is hem rond te houden stel hem rustig dieper in meer rond naar beneden en goed blijven begeleiden met je benen rijd hem van achter naar voren naar je handen toe.
Prima dat hij snel wordt onzin dat hij bang is voor je benen.
Rustige aanliggende benen bieden juist een vastliggend punt een referentie. Als je voorover gaat zitten dan zal het paardje alleen maar harder gaan dus rechtop en diep, handen laag benen lang en aan. Ook in de rengalop de benen blijven eraan. Probeer weer te herstellen en laag en rond te rijden opvangen op de buitenteugen en daarin mag je best doorkomen.
Sucses en laat je niet overvallen door zijn looplust gebruik die juist nuttig.
kimpjj schreef:@ soet ik weet wel wat ik doe hoor dit is op het laaste als ze goed heeft gewerkt en meestal laat ik haar 1 keer een rondje in de verlichte zit doen is dat erg nee want dat vind ze leuk want daarvoor was ze ook al heel erg braaf
kimpjj schreef:oke . ze springt weg voor me been en dat is waar. ik heb met doorzitten en ligt been haar in galop laten gaan
Kafue schreef:En verder zou ik de topic laten sluiten voordat je depri gaat worden
Kafue schreef:MMmm L1 tel toch geen ene ...... voor. En wat met een kant en klaar paard lukt is geen garantie dat het op een wat moeilijker paard ook gaat lukken. Daar komt ervaring om de hoek die het meisje waarschijnlijk nog niet heeft.
Daarom altijd blijven rijden eraan, je kunt je benen niet afsteken want het paard is er bang voor. Je moet juist altijd blijven rijden en deze moet je rond houden.
Die martingaal korter want die doet zo geen dienst.
En vooral begeleiding zoeken. En blijven geloven in jezelf, geloof je in jezelf blijf je voorwaarts rijden en denken komt het allemaal goed. Rond houden in de gang en in de overgang.
Kimpjj zodra je het paard het initiatief overneemt is het wel erg en zeer zeker niet leuk. Speelkwatier moet niet onder het zadel zijn, onder het zadel is werken en als beloning moet je haar niet laten wegracen springen of wat dan ook want dan is het uurtje braaf zijn voor niets.
Een paard weet niet waarneer het lol is en waarneer menes.
En verder zou ik de topic laten sluiten voordat je depri gaat worden
kimpjj schreef:nee dat hoeft niet want hier leer ik juist van

magli schreef:Ben het dus weer met je eens. Maar denk je niet dat als het paard dan zo in een bolletje gaat lopen dat hij het helemaal verkeerd zal leren?