achterwaarts als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:14

Ik zeg toch ook duidelijk dat het gebruik van achterwaarts als gewone oefening zeer goed is. In de training zet ik mijn paarden ook altijd een paar pasjes achterwaarts. Niks mis mee. Ik snap dondersgoed wat je bedoeld en waarom de anderen met de oefening de concentratie (bij de les) op peil proberen te houden. Dus kom nou niet met kort door de bocht verhalen want ik heb ook de indruk dat jij niet duidelijk leest wat ik schrijf. Ik maak een duidelijk verschil tussen achterwaarts als STRAF en als OEFENING.
Jou stelling over het terugnemen van een paar passen en dat een paard dat zou snappen zie ik niet helemaal. Een paard kan die associatie niet leggen, zo intelligent zijn ze niet. Was dat maar waar.
Maar ik wil hier ook niet tot in het oneindige over blijven discussieren, ik denk dat het voornamelijk een probleem is in de communicatie tussen ons want de rest schijnt wel te begrijpen wat ik bedoel.
Wij hebben er gewoon een totaal andere benadering voor om dergelijke problemen op te lossen, is toch niks mis mee?
Het laatste dat ik wil is dat er ruzie ontstaat, nergens voor nodig.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:28

pmarena schreef:
Lees je nou niet

Ik bedoel , leg jij eens uit hoe je het naar voren op wilt lossen , een erg zenuwachtig en loperig paard dat ineens niet meer op een zeer zacht hulpje terugkomt ?

Ik heb het dmv achterwaarts in een paar seconden pico bello voor elkaar dat ze weer heel licht reageerd , daar zit echt geen kwaad in Lachen

Hoe wil je dat voorwaarts oplossen als je op een paard zit dat ECHT graag wil , en hard ook ?

Ik zeg ook helemaal niet dat daar kwaad in zit! Ik denk dat het probleem is dat het niet helemaal duidelijk is wanneer een paard gestraft moet worden en wanneer hij gecorrigeerd moet worden.
Misschien ben ik daar ook niet helemaal duidelijk in geweest maar ik maak wel degelijk een verschil met straffen en corrigeren/oefeningsgewijs dingen oplossen. Want wanneer moet je een paard straffen, de ene straft al als hij eens een keer te hard onder je vandaan loopt, de ander straft zijn paard pas als die op zijn achterste benen en al bokkend door de bak gaat.
Ik, en dat is persoonlijk, corrigeer mijn paard (hete knol kan ik je verzekeren en een dramzak) door hem stil te zetten of onder zijn tempo te laten lopen of door veel oefeningen achter mekaar uit te voeren waaronder ook het achterwaarts. Hier is het een correctiemiddel!
Als hij dan nog ongehoorzaam blijft en gestraft moet worden voor zijn gedrag dan maak ik een paar felle ophoudingen maar zal hem in een dergelijke situatie niet naar achteren zetten, ik ben hem immers aan het straffen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb uitgelegd. Er bestaat maar een dunne lijn tussen straffen en corrigeren en toch is het een wereld van verschil. Maar je bent het toch met me eens dat het nergens op slaat om je paard 3 keer de bak achterwaarts door te trekken omdat hij niet goed luistert? Verward
Ik denk ook wel dat jij het achterwaarts eerlijk toepast als ik dat zo lees en inderdaad, er lijden meer wegen naar Rome!
Ik hoop dat we er zo een beetje uit zijn want we bedoelen in grote lijnen nagenoeg hetzelfde maar zeggen het net even anders. Communicatiestoornis? Verward Haha! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:12

Zo langzamerhand begint het tot mijn grijze massa door te dringen dat wat ik straffen noem, jullie corrigeren noemen. Prima, what's in a name.

Maar wat bedoelen jullie dan in hemelsnaam met straffen? Ik begin nu visioenen te zien van stukken hout met spijkers erin en dan ofzo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 15:27

haha idd, sonja
En waren de visoenen van mij bij achterwaarts gaan bij een dranmerig paard toch goed?

Ik zal zeggen dat ik wel achterwaarts gebruik, maar niet op het moment van drammerig heid.
Maar gewoon soms na het halthouden, net als in de proef gevraagd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:18

Volgens mij hangt dit hele topic van communicatiestoornissen aan elkaar *LOL* *LOL* *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:29

Extra verzameling vragen is 2 à 3 stappen achteruit.
Drammerigheid straffen is rechterteugel naar je knie en 3x een héél klein circeltje laten lopen Boos! en zeer vermanend toespreken.
Verder heb ik geen communicatieproblemen Haha!

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:19

Van Dennis moest ik Spring ook altijd achterwaarts laten lopen nadat ie over de sprong was. Om rust terug te krijgen zeg maar, en te leren dat er ook nog een rem is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 17:28

Ik heb verder ook geen communicatieproblemen *LOL*
Maar ik wilde nogmaals ff duidelijk maken voor iedereen dat ik het dus alleen als oefening gebruik.

celinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:51

Hey sugarmiss....dat moest ik juist gebruiken (het draaien) om hem te laten opletten want die van mij stopt heel vaak als ik naar buiten ga. Want als hij stopte ging hij achteruit lopen ookal dreef ik mezelf helemaal gek...dus toen zei mijn instructriese....zet hem er dan achterwaarts langs EN GOED. nou dat deed hij eerste 2 keer goed en nu heeft hij het door en nu stopt hij voor alles...ik krijg hem bijna nergens meer langs, denken jullie dat ik dat eruit krijg?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 18:55

ik loop dit nu allemaal zo'n beetje te lezen en vol verbazing heeft iedereen het maar over straf straf straf nou sorry maar als het aan ij ligt geef hje een paard geen straf maar je corrigeert hem.
ik ben westernruiter en de enige reden dat ik mijn paard achterwaarts laat gaan is omdat hij zijn achterhand er meer onder gaat zetten en dat blijft doen als ik vervolgens weer voorwaarts ga.
ik denk niet dat je achterwaarts moet gebruiken als een corrigeermiddel omdat je paard iets verkeerd doet. ga liever nog een keer de oefening doen zodat ie het wel doet en beloon hem daarvoor want als het puntje bij paaltje komt bereik je met belonen veeeel en veel meer dan met een zogenaamde straf.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:01

Helemaal mee eens!!!

Ik kan me niet voorstellen dat een paard achterwaarts asocieert met het verkeerde gedrag van net te voren.
Zo slim zijn ze niet.
Ff allebei afkoelen en weer opnieuw beginnen.
Het heralen van dingen is waardoor een paard leert.
Niet door iets te doen wat er niets mee te maken heeft.
En nogmaals en echte drammer trek je alleen maar omhoog als je hem achterwaarts wilt krijgen als hij dramt.
Is dit niet het geval heb je ook geen drammer Lachen

En idd belonen als het een beetje goed gaat is het beste wat er is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:29

celinde schreef:
....zet hem er dan achterwaarts langs EN GOED. nou dat deed hij eerste 2 keer goed en nu heeft hij het door en nu stopt hij voor alles...ik krijg hem bijna nergens meer langs, denken jullie dat ik dat eruit krijg?

Als het jou niet lukt, zet er dan eens een ruiter op met veel ervaring die hem even streng aanpakt Boos! , want zo te horen neemt hij jou goed in de maling Verdrietig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:42

Het hele topic hangt idd van de communicatiestoornissen aan elkaar *LOL*

Er wordt heel wat door elkaar gegooid :

Het echt als onrechtvaardige straf gebruiken van achterwaarts , paard al schoppend en trekkend achteruit jagen als "hij niet luistert" .

En het achterwaarts gebruiken als nette oefening om het koppie erbij te houden , rust en beweging terug , achterhand eronder... de rem weer even op een heel vriendelijke manier op scherp zetten zeg maar.

En dan ook het achterwaarts gebruiken als straf , of het achterwaarts gebruiken als middel om je doel te bereiken.

Als Rena dramt , en ik alleen op kracht of stevig zagen ofzo haar bij me zou kunnen houden (wat ik dus niet wil doen) , dan zet ik haar halt en laat haar achterwaarts gaan.
Hierbij komt ze terug op een heel licht hulpje , dus ik heb mijn doel bereikt.

Kijk , hoe je het dan noemt : straf , correctie of oefening , feit blijft dat ik mijn doel bereik , ze staat weer netjes aan de hulpen , heeft het koppie erbij en de ontspanning is weer terug.

En Kawa , blijkbaar heb ik toch echt een bijzonder paardje , want de mijne is op sommige dagen ECHT een drammer (rennen , springen , vliegen , schrikken,helemaal over de zeik van niks) , en komt vanuit halt toch
braaf achterwaarts , gewoon omdat die oefening heel goed bevestigd is , dat is haar knopje zeg maar om weer even met alle hoefjes terug in de werkelijkheid te komen.

De opvoeding is er wel , het heethoofd drukt dat alleen af en toe weg.
Maar dat wordt steeds minder gelukkig , ik heb haar nu net een jaar , dus wat betreft mag het ook wel eens natuurlijk Tong uitsteken

Geldt dat als drammer dan ?
Ik weet zeker dat als je er op zo'n dag op zou klimmen je het gegarandeert een drammer noemt ,
maar op een andere dag een heerlijk braaf keurig opgevoed paardje.

Kijk , en als een paard omhoogkomt als je hem achterwaarts vraagt dan heeft het natuurlijk helemaal geen nut om dat te vragen , in de situtie van mij en Rena heeft het juist heel veel nut , en zo ook bij veel anderen , zie alleen maar de reacties in dit topic van mensen die zelf ervaren dat het een nuttige oefening is ter bevestiging van "de rem" .

Of een paard een bepaalde oefeing koppelt aan een bepaald gedrag , daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar het blijven slechts meningen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:55

Wat ik elke keer uit jou verhaal lees pmarena is dat je na het gedram al een nette rustige stilstand hebt.
Vandaar uit ga jij pas achterwaarts.
Dan zie ik het meer als oefening.

Wat ik vaak zie is dat het paard naar het stilstaan word gereden, het paard daar vaak nog te drammerig is en dan achterwaarts word gereden.
Een hele andere manier dus dan bij jou.

maar goed als het bij ju zonder trekken en plukken werkt is het toch perfect! Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 20:21

Nou , de halt op zich daar heb ik dan toch wel even m'n teugels bij nodig..

Het is bij haar in die gevallen zo dat ze in draf maar loopt te douwen om steeds harder te gaan , ondertussen voel je dat ruggetje links en rechts opbollen , en wijkt ze her en der vandaan...ben je dus snel zat zo'n dronkemansloopje Haha!

Rustig in draf houden gaat nauwelijks , in ieder geval niet zonder plukwerk. Naar halt heeft ook enig plukwerk nodig , maar de HO is heilig , dus staat ze stil dan blijft ze stilstaan , hoe graag ze ook wil.
En bij het achterwaarts wordt de rust en "rem" nog eens bevestigd , en dat gaat dan al zonder gesjor of "veel" druk , in het ergste geval alleen de eerste pasjes even teugel erbij voor het overtuigend effect Knipoog

Vanuit het drammerig zijn doe ik het ook wel hoor.
De drammerigheid smelt dan tijdens die stuk of 6 pasjes weg.
We krijgen eigenlijk beiden ons zin : zij omdat ze beweegt , en ik omdat ze terugkomt op bijna niks.
En daarna even stilstaan , ademhalen , braaf en knuffeltje door manen zodat ze niet meteen weer wegstuift maar even tot rust kan komen , bij zinnen kan komen.
Net als ik Lachen
Wordt zelf ook bloednerveus van dat watervlugge ding Tong uitsteken
Goede deal dus Haha!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:25

als loulou door blijft drammen dan zet ik der op de rem, paar passen achterwaarts en ga ik verder waar ik mee bezig was.
ik heb niet alles gelezen, maar wel genoeg om te weten dat jullie het hier niet me eens zijn. maar het help bij mij wel dus...

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:21

Je mag een oefening nooit als straf gebruiken. Iedere oefening die je rijdt moet bedoeld zijn om je paard beter te laten worden. Je kan je paard wel corrigeren door hem bepaalde oefeningen uit te laten voeren, nadat een andere oefening niet helemaal zo is gegaan, zoals jij had bedoeld.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:54

eerst even dit je kan een paard niet straffen want dat weten ze toch niet je kan hem wel corrigeren zo van "he let eens op zo moet het niet maar als je het zo doet dan ben je braaf..." dan denkt het paard van als ik dit doet ben ik braaf dus laat ik dat maar meer gaan doen (dat braaf zijn dan) positieve instelling krijg het paard dan met rijden en zal het dus fijner vinden om de ruiter te dragen en de hulpen te volgen.

Maar nu nog even over achterwaart als straf:
Ben het daar niet altijd mee eens maar mijn vorige paardje had als staak neiging achterwaarts gaan...dat hebben we opgelost door haar inderdaad achterwaarts te laten gaan (aangezien omkeren en weer voorwaarts te laten gaan, eens een flinke mep geven met de zweep en al de andere eventuele oplossingen niet werkte of die ik niet wilde doen)...en meer dan dat ze zelf wilde en uiteindelijk met haar kont tegen de muur stond (dat kon weleens 20 a 30 meter duren....hoezo achterwaart geen natuurlijke gang???).
Dat heeft bij haar geholpen maar het is nooit in het ruk en pluk werk uitgelopen want ze stapte heel ontspannen naar achter om daarna weer goed voorwaarts te lopen, waarna ze uitbundig beloont werd.

en nog heel even dit:
Wat je ook vaak ziet met het pluk en ruk werk dat het paard zijn hoofd omhoog doet, daarbij dus zijn rug vast zet, daardoor dus nooit zijn achterhand eronder kan doen en daardoor weer als verzet de lucht ingaat (resultaat nog meer straf).
hou er rekening mee dat dat verzet niet alleen daar door kan komen maar ook door pijn in de rug.
ook als het paard wel ontspannen door de hals heen aan de teugel gaat kan dat verzet gebeuren, kijk dus altijd na of je paard dan last heeft van zijn rug of dat er wat anders is, het is maar een tip voor misschien wel 1 iemand die daar wat aan kan hebben.

en ach ieder heeft zo zijn/haar manier en als het op dat moment zo uitkomt en het werkt en je gaat er uiteindelijk op vooruit dan moet het zo kunnen, want iedereen heeft nu eenmaal zijn/haar eigen stijl en is het nu eenmaal zo dat je het niet altijd met anderen eens bent en hoeft te zijn (gelukkig anders wordt het wel heel erg saai)

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 02:50

Lovely schreef:
Achterwaarts wordt ook vaak als controle-oefening gebruikt om te zien of het paard aan de hulpen is. Je ziet het vaak bij springruiters voordat ze naar de startlijn rijden, even controleren of het paard erbij is.

Hoi,

Dit is idd een aardig topic aan het worden Haha!

Lees veel goeie dingen, zoals hierboven wat Lovely schrijft !!!

Het achterwaarts/back-up gaan hoort wat mij betreft bij je basis... een paard wat goed aan de hulpen staat, zal zeer zeker ook makkelijk achterwaarts gaan.

Aangezien wij westernruiters niet met constante aanleuning rijden, is dit tevens een soort 'check' ; dus zitten, lang maken, zonder teugelcontact; whoa... en dan licht opnemen, back-up. (goh... hij doet 't Haha! )

Als je paard hier doorheen loopt, zit het in de basis dus al niet goed, ook bij drammigere paarden niet..

Ik kan me voorstellen dat je 'geneigd' bent als je paard overal doorheen loopt, de achterwaarts als 'soort straf' te gebruiken, maar het is geen oplossing !!!

In het westernrijden wordt de back-up idd veel gebruikt, om de achterhand eronder te krijgen en sterker te maken, om je paard soepel te maken (voor de trail), dus ook 'gebogen' back-ups, en voor de 'check up'.... maar zeker niet als straf... Frusty

Kan me voorstellen dat als je paard al niet 'lekker' loopt, je hiermee alleen maar meer 'frustaties' krijgt... en daaropvolgend 'ruk & plukwerk'.. en misschien een 'steigerend paard' Scheve mond

Als de basis goed is, zal je paard altijd gewillig de back-up ingaan, of je nu 2 passen... of 20 passen vraagt... je paard wéét dat het geen straf is... maar een 'oefening' en na een oefening komt de beloning !!! Knipoog

Zo... dat wilde ik even kwijt !!!

groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:30

Colinda schreef:
In het westernrijden wordt de back-up idd veel gebruikt, om de achterhand eronder te krijgen en sterker te maken, om je paard soepel te maken (voor de trail), dus ook 'gebogen' back-ups, en voor de 'check up'.... maar zeker niet als straf... Frusty

Datzelfde geldt voor dressuur ook min of meer. Bij het achterwaarts gaan laten ze de achterhand al wat zakken en dat wil je graag weer meenemen in het voorwaartse, daarom is het helemaal niet zo gek om het achterwaarts op te nemen in je schakelwerk.

Achterwaarts gaan is een prima oefening ter controle van o.a. de gehoorzaamheid, daarom wordt het ook in proeven gevraagd al vanaf L2.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 19:11

zoals ik dus al eerder zei...net als colinda en lovely.. je gebruikt achterwaarts als een oefening voor je paard (voor de achterhand)
dus niet voor corrigeren.
laat een paard wat de fout in gaat liever herhalen.. daar leert ie veeel meer van!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:17

Leuk he, dat er meerdere wegen naar Rome leiden! Alleen jammer dat een aantal mensen nogal vastgebakken zit aan de eigen route en niet eens naar een andere weg durft te kijken *LOL* (misschien een beetje offtopic, misschien ook niet want het geldt voor de meeste topics op RT)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:21

Sonja schreef:
Leuk he, dat er meerdere wegen naar Rome leiden! Alleen jammer dat een aantal mensen nogal vastgebakken zit aan de eigen route en niet eens naar een andere weg durft te kijken *LOL* (misschien een beetje offtopic, misschien ook niet want het geldt voor de meeste topics op RT)

Het is niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt, maar dat kan ook aan mij liggen.
Wat betreft off-topic of niet, soms is daar sprake van en soms ontwikkelt een discussie zich een richting uit en dat vind ik niet echt offtopic maar vaak wel een goede zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:24

Wat ik er mee bedoel, is dat je helaas toch steeds weer reacties krijgt als "dit moet je nooit doen", "dit mag absoluut niet" en "je moet altijd"....

Is jammer, want als het zo zou werken, zou je gewoon paardrijden kunnen leren uit 1 boek. Dan zouden er geen verschillende manieren en stijlen zijn.
Dat bedoel ik dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:29

Aha, op die manier Lachen. Ik vond juist de cross-over met de westerners wel weer leuk, maar dat is mijn mening.
In het algemeen heeft iedereen altijd zijn woordje klaar en wordt er al snel geroepen dat iets absoluut niet door de beugel kan, internet eigen denk ik? Als het goed onderbouwd wordt, is er geen probleem denk ik. Ondanks alles wil ik er voor waken dat er niet teveel groffe adviezen over het scherm gaan. Zoals met steigeren bijvoorbeeld, dan worden er al gauw allerlei gevaarlijke adviezen gegeven en dat zou wat minder mogen van mij.