Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:30

Heey,

wat een mooie knol heb je zeg!
Naar mijn idee weten jullie wel goed waar jullie mee bezig zijn, dus daar ga ik geen commentaar opgeven.
Overigens vind ik nadat ik je reacties heb gelezen niet dat jullie te snel gaan hoor met alles!
Nog veel plezier met je paard, het is een prachtig beest!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:38

Leuk paardje, je weet zichtbaar waar je mee bezig bent, dus het zal wel goedkomen, ik bedoel, je weet zelf ook wel wat het beste is voor je paard, toch?!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:19

aerdenhout1 schreef:
Mijn god!!! IK lees toevallig dit topic! Een PRAAM om het bit in te krijgen???? Waar in godsnaam zit jullie verstand! ARM DIER!!
Ga een fietsenstalling beginnen, die hebben geen gevoel n.l!

Moderatoropmerking:
Zou je zo vriendelijk willen zijn om wat minder te gillen en wat meer nuttig commentaar te geven? Knipoog

Dat dit een pittige discussie zou gaan worden, dat zal de topicstarter vast ook al wel voorzien hebben.
En daar is ook niets mis mee, het is juist goed om eens van gedachten te wisselen, ook al gaat het om een beladen onderwerp.

Als je iets nuttigs bij te dragen hebt aan deze discussie dan ben je welkom.
Als je alleen langskomt om te gillen dan liever niet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:33

Jolynn schreef:
Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring, Haha!

Wat wilde je in je pb vertellen?

Helaas is dit niet altijd bij elk paard zo Knipoog

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:50

Hé, jij komt me bekend voor..
Dus dit is je nieuwe verzorgpaardje?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:18

Richtje schreef:
Jolynn schreef:
Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring, Haha!

Wat wilde je in je pb vertellen?

Helaas is dit niet altijd bij elk paard zo Knipoog

Daar ben ik me zeker van bewust maar dan nog zijn er andere manieren! Bloos

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:34

Het is absurt om het bit in te doen met een praam. Daarbij vind ik dit paard alles behalve volwassen genoeg ogen om mee aan de slag te gaan. De manier hoe je aan het longeren gaat met een jong dier getuigt ook van onvoldoende kennis/ervaring. Ik zou het paard nog een tijdje de wei opgooien en zelf heel veel boeken gaan lezen over het beleren van jonge dieren en gaan kijken bij africhtingsstallen om zo te ontdekken hoe jij straks je eigen paard kunt gaan opleiden. Wanneer je nu al (onbewuste) fouten maakt zal dit negatieve gevolgen hebben voor het opleidingsproces van je paard in de toekomst. Zoek er iemand bij die er verstand van heeft (en als het mijn paard zou zijn, zou dit pas over minimaal een half jaar zijn) en ga dan verstandig en verantwoord te werk! Succes ermee!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:22

Tiessie schreef:
Och, och, ik wil wedden dat de helft die hier zo fel reageert(sommigen reageren rustig en doordacht, anderen beginnen gelijk over een paard verkloten)nog nooit zelf een jong pard beleerd hebben. Ik had vroeger ook van die ideale gedachten over beleren, met veel liefde, bloemetjes, vlindertjes en veeel roze!!!

Wellicht moet je het dan laten doen door mensen die daar verstand van hebben? Tis maar een tip hoor! Rolleyes

@TS, Ik geloof zeker wel dat je hier overna hebt gedacht. Maar ik zou persoonlijk bang zijn dat het voorwaartse eruit haalt door de pessoa en ze gaat stijgeren.
Als jij inderdaad zegt dat jouw merrie een uitgebreide trukendoos heeft, zou ze dat ook nog wel eens kunnen proberen. Wees dus voorzichtig! Knipoog

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 06:07

Dimple schreef:
Maar ik zou persoonlijk bang zijn dat het voorwaartse eruit haalt door de pessoa en ze gaat stijgeren.
Als jij inderdaad zegt dat jouw merrie een uitgebreide trukendoos heeft, zou ze dat ook nog wel eens kunnen proberen. Wees dus voorzichtig! Knipoog

Mensen, kunnen jullie dan echt niet lezen?? Ach gut

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:14

trudydejong schreef:
Nee, vandaag nog niet geprobeerd.
De reden daarvan is dat ik het niet alleen wil proberen. Stel dat ze weer met haar hoofd gaat schudden en ik het bit niet in krijg, dan blijft ze dat doen.
Maar wat jij zegt, om het zo te doen is inderdaad goed!

Meestal gaat het alleen juist beter, meer rust en minder spanning. En dat je wat hoofdschudden te zien krijgt is niet zo erg, als je zelf het paard beloond voor goed gedrag gaat het echt niet fout. Verder is het een kwestie van snel en handig zijn. Je moet zelf ook ontspannen zijn. Zoek desnoods een laag plekje zodat omhoog komen voor het paard geen optie is (al gaat mijn voorkeur gewoon uit naar de stal omdat dit de plek is waar ze meestal het rustigst zijn).
Als je dagelijks het bit tijdens het borstelen indoet weten ze na een paar dagen al dat het niet erg meer is.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:36

oh ik dacht dat dat praam een spreekwoord was, maar ik had het dus verkeerd.
Achja, het zal wel goed komen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:22

Ok ik wil hier ook even reagere in het topic, omdat ik de kriebels van jullie allemaal krijg! De meeste van jullie hebben klaarblijkelijk geen verstand hoe om te gaan met jonge paarden, anders zouden jullie niet zo reageren.
Allereerst wil ik iets zeggen over het gebruik van de praam. In het uiteinde van de neus zitten zenuwen, die een soort rustgevende stof afgeven wanneer men de praam hier op zet. Het gebruik van de praam heeft juist een rustgevende werking i.p.v een stressvolle werking op een paard. Wanneer een dier moeilijk doet met het bit, is dit een heel fijn en eerlijk hulpmiddel.
Ten tweede heb ik mijn paard(en) ook altijd direct met een hoofdstel en bit in gelongeerd omdat ik anders door de hele baan getrokken werd. Als je weet hoe je met jonge paarden om moet gaan is dit een prima keuze. Mijn paarden hebben een hele fijne mond en hebben er echt nooit geen trauma's aan over gehouden. In het geval van Trudy vind ik het niet meer dan logisch om het bit erin te doen tijdens longeren (indien het paard eraan gewend is).

Verder neem ik aan dat de TS voldoende kennis en inzicht heeft om op een juiste manier met haar (jonge) dieren om te gaan. Ik vind het overgrote deel van de reacties hier overtrokken en geven klaarblijkelijk een beperkt kennisniveau aan bij de meeste.

Verder ziet het eruit als een fijn dier! Ik vind haar al best compleet, natuurlijk moet ze nog wat uitzwaren maar het is een mooie merrie om te zien.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:44

Citaat:
Ik vind het overgrote deel van de reacties hier overtrokken en geven klaarblijkelijk een beperkt kennisniveau aan bij de meeste.

Praat liever voor jezelf, niet voor anderen. Het is en blijft een forum dus reacties kun je altijd verwachten zowel positief als negatief. Ik heb ook al aardig wat paarden beleerd maar ik pakte dat weer heel anders aan, nooit een praam nodig gehad, nog nooit alle kanten op gesleurd door een paard zonder bit dus daar valt ook wat over te zeggen. (band met je paard, kweken van vertrouwen enz) In de paardenwereld heb je nu eenmaal 101 verschillende visies, wat overigens NIET wil zeggen dat anderen er volgens jou maar geen verstand of kennis over hebben..

Ook ik vind het geen geweldige aanpak, enerzijds zeggen dat je alle geduld van de wereld hebt, en anderzijds maar ene praam e.d. gebruiken omdat het sneller gaat?!

Gaat er bij mij ook moeilijk in.. met geduld en vertrouwen leg je wat mij betreft een veel fijnere basis aan dan op bovenstaande manier.. en dat is MIJN bescheiden mening en JA, ik heb wel degelijk kennis en verstand.. heb zelf jaren op trainingsstallen gewerkt en een hoop paarden beleerd.. alleen: een andere visie dan de jouwe..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:47

Niet alle paarden zijn hetzelfde CtjeLief. De een heeft wat meer bloed dan de ander en vergt ook een andere aanpak. Wie ben jij (of iemand anders) om te zeggen dat dit niet de juiste manier is voor deze merrie? Als er nou echt gruwelijke dingen op de foto's waren te zien had je een punt gehad. Maar op deze foto's zie ik een paard die braaf zijn rondje loopt aan de longe en die uiteinlijk fijn het bit in heeft. Ik zie er niets aparts aan, ik denk dat de meeste mensen hier er een drama van maken. En ja, ik weet haast wel zeker dat het overgrote deel er weinig of geen verstand van heeft hoe om te gaan met jonge dieren. Hou dan wijselijk je mond lijkt me.

In jouw geval, juist jij die beweert veel ervaring te hebben met jonge dieren, zou dit moeten weten en iedereen in zijn waarde moeten laten wat betreft het beleren van de paarden. Nogmaals, er is niets fundamenteel verkeerd te zien op de foto's.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:50

CtjeLief schreef:
Gaat er bij mij ook moeilijk in.. met geduld en vertrouwen leg je wat mij betreft een veel fijnere basis aan dan op bovenstaande manier.. en dat is MIJN bescheiden mening en JA, ik heb wel degelijk kennis en verstand.. heb zelf jaren op trainingsstallen gewerkt en een hoop paarden beleerd.. alleen: een andere visie dan de jouwe..

En grenzen stellen en als het nodig is een keertje doorpakken, draagt zeker bij aan het krijgen van dat vertrouwen Lachen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:52

Citaat:
Wie ben jij (of iemand anders) om te zeggen dat dit niet de juiste manier is voor deze merrie?

Zeg ik niet, ik zeg dat ik het persoonlijk geen geweldige aanpak vind, zoals ik ook aangeef is dit mijn mening.

Wie ben jij om te zeggen dat anderen geen kennis/ervaring hebben? Dus hou jij dan ook wijselijk je mond zou ik zeggen. Verwijt een ander niet van een mening die je niet aanstaat, terwijl je zelf ook nogal een onterechte mening vormt..

Nu weer ontopic.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:09

Citaat:
En grenzen stellen en als het nodig is een keertje doorpakken, draagt zeker bij aan het krijgen van dat vertrouwen

O dit ben ik ook absoluut met je eens. Alleen krijg ik het gevoel dat er in te korte tijd teveel van dit paard wordt geeist. Het feit dat er een praam bij word gehaald geeft dat in mijn ogen aan. En dan denk ik: op een gegeven moment zal het paard het bit toch ook moeten innemen zonder die praam, maar hoe? hij neemt het bit alleen in 'onder verdoving' dus daarmee lijkt mij het probleem nog niet verholpen.. maar misschien heb ik het mis hoor, hou me ten goede.

Ik zou gewoon meer geduld hebben voordat ik naar zo;n hulpmiddel zou grijpen. En dat hoef je niet met me eens te zijn hoor, zoals ik al zei: ieder zn visie, alleen hoop ik dat het probleem van het bit zo wordt opgelost op een fijne manier, wat ik enigszins betwijfel, omdat een praam het probleem enkel uitstelt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:14

Sorry hoor Vvalar, maar iedereen heeft een bepaalde mening en die mag ook gegeven worden. Het doel van een discussie is niet dat we het perse met z'n allen eens moeten worden, dat zou onmogelijk zijn. Om ons dan gelijk als mensen met beperkt kennisniveau te bestempelen vind ik wel erg kort door de bocht en zeker geen goed voorbeeld als (sub)moderator.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:16

CtjeLief schreef:
Zeg ik niet, ik zeg dat ik het persoonlijk geen geweldige aanpak vind, zoals ik ook aangeef is dit mijn mening.

Wie ben jij om te zeggen dat anderen geen kennis/ervaring hebben? Dus hou jij dan ook wijselijk je mond zou ik zeggen. Verwijt een ander niet van een mening die je niet aanstaat, terwijl je zelf ook nogal een onterechte mening vormt..

Nu weer ontopic.

Kun je nu alsjeblieft ophouden om me na te praten en je eigen zinnen formuleren?

Dat ik stel dat er weinig mensen hebben met voldoende kennisniveau om dit beeld te bekritiseren is geen mening maar is een weloverwogen feit. Ik zou zeggen, sla er eens een paar profieletjes op na Knipoog

Als jij de werking van een praam niet begrijpt en niet goedkeurd, prima laat het gebruik dan lekker achterwege bij jouw paarden. Maar laat de mensen die er wel verstand van hebben lekker mee aan de slag. Wanneer je het goed speelt, heb je over een tijdje geen hulpmiddel meer nodig. Het is een extra steuntje in de rug, wanneer het dier het begrijpt en accepteerd kan de kind de was doen.

Nogmaals ik vind de TS lekker bezig en die gaat er wel komen met dit paard

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:19

Tessebes schreef:
Sorry hoor Vvalar, maar iedereen heeft een bepaalde mening en die mag ook gegeven worden. Het doel van een discussie is niet dat we het perse met z'n allen eens moeten worden, dat zou onmogelijk zijn. Om ons dan gelijk als mensen met beperkt kennisniveau te bestempelen vind ik wel erg kort door de bocht en zeker geen goed voorbeeld als (sub)moderator.

Gelukkig beperkt het zijn van submoderator me niet om mijn eigen mening te uiten wat betreft jullie reacties. Zoals al eerder gezegd vind ik jullie reacties van weinig kennis en inzicht getuigen, ik zeg niet dat jullie deze ook daadwerkelijk niet bezitten. Er zit een wezelijk verschil in. Als jullie zo volwassen zijn als jullie zeggen, zouden jullie reacties daar ook van getuigen en zou ik geen termen als 'fietsenrek' ed. voorbij zien komen. Nee dat is zeer volwassen zeker! Discussies zijn prima imo, maar waarom van dit topic een discussie gemaakt moet worden slaat kant noch wal.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:23

nou daar ben ik blij om, en hoop dat het uiteindelijk allemaal lukt, en ik heb voldoende eigen zinnen geformuleerd als je goed leest.. en ik heb wel degelijk verstand van een praam en hem helaas ook vaak genoeg moeten gebruiken in noodsituaties en bij getraumatiseerde paarden (als laatste strohalm)

tip: reageer gewoon niet zo onvriendelijk als mensen een mening vormen.. daar is het een forum voor!
als je je te erg irriteert kun je het beter negeren, dat zou je toch moeten weten als submoderator, of spreek ze anders per PB aan ofzo, je komt heel erg onvriendelijk en kort door de bocht over, das jammer! en dus ook niet erg volwassen zo, wat je over anderen beweert, heb je zelf ook de neiging naar, ik heb niemand aangevallen, alleen netjes verwoord mijn gevoel en mening weergegeven zoals dit is toegestaan in een forum..

Verder wens ik de TS veel sterkte met dr paard en hopelijk lukt alles!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:33

Goed ik ga verder niet meer in op VValar om het topic niet te verzieken met een discussie die hier niet thuis hoort.

Ik wens de TS heel veel succes met haar paard, ze doet het op haar manier en dat is niet mijn manier. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in de toekomst.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:35

CtjeLief schreef:
Citaat:
En grenzen stellen en als het nodig is een keertje doorpakken, draagt zeker bij aan het krijgen van dat vertrouwen

O dit ben ik ook absoluut met je eens. Alleen krijg ik het gevoel dat er in te korte tijd teveel van dit paard wordt geeist. Het feit dat er een praam bij word gehaald geeft dat in mijn ogen aan. En dan denk ik: op een gegeven moment zal het paard het bit toch ook moeten innemen zonder die praam, maar hoe? hij neemt het bit alleen in 'onder verdoving' dus daarmee lijkt mij het probleem nog niet verholpen.. maar misschien heb ik het mis hoor, hou me ten goede.

Ik zou gewoon meer geduld hebben voordat ik naar zo;n hulpmiddel zou grijpen. En dat hoef je niet met me eens te zijn hoor, zoals ik al zei: ieder zn visie, alleen hoop ik dat het probleem van het bit zo wordt opgelost op een fijne manier, wat ik enigszins betwijfel, omdat een praam het probleem enkel uitstelt.

Ik denk dat niemand hier kan oordelen over hoeveel geduld de TS heeft gehad. Wij kennen het paard en de reactie niet en weten niet hoe lang ze hier al mee bezig zijn.

De praam kan wel degelijk helpen. Het paard vindt het bit niet prettig en verzet zich daar tegen waardoor het alleen maar onplezieriger wordt voor haar om het bit in te krijgen doordat het met een hoop stress en logischerwijs minder subtiel gaat.
Door de praam staat ze rustig en kan op een normale manier en voorzichtig het bit in gedaan worden. Hierdoor heeft het paard alleen maar prettige ervaringen met het bit en kan ze ervaren dat het allemaal niet zo erg en eng is. Met als gevolg dat je na een paar keer op deze manier het bit in doen hoogstwaarschijnlijk wel gewoon zonder praam het bit in kan doen Lachen

Sommige paarden slaan zo door als ze iets niet willen/eng vinden, dat dit de prettigste oplossing is.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:40

Ik hoop van harte dat het op deze manier goed zal lukken! veel succes! (goed uitgelegd hierboven, zo kun je ook iets uitleggen)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:44

Ook ik vind het goed uitgelegd Richtje. Zo zie je maar hoeveel verschillende karakters er zijn, de één is makkelijk in de omgang en de ander wat moeilijker (paard) Haha!