Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:Mijn god!!! IK lees toevallig dit topic! Een PRAAM om het bit in te krijgen???? Waar in godsnaam zit jullie verstand! ARM DIER!!
Ga een fietsenstalling beginnen, die hebben geen gevoel n.l!

Jolynn schreef:Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring,![]()
Wat wilde je in je pb vertellen?
Richtje schreef:Jolynn schreef:Ik ben ook mijn paard aan het beleren.
Ik vind dat als iets zo veel problemen geeft (met het bit) dat het paard op een of andere manier toch niet goed is voorbereid.
Als je alles met veel geduld en veel voorbereiding doet vind een paard het heel gewoon dat er weer een volgende stap komt!
Maar dat is mijn ervaring,![]()
Wat wilde je in je pb vertellen?
Helaas is dit niet altijd bij elk paard zo
Tiessie schreef:Och, och, ik wil wedden dat de helft die hier zo fel reageert(sommigen reageren rustig en doordacht, anderen beginnen gelijk over een paard verkloten)nog nooit zelf een jong pard beleerd hebben. Ik had vroeger ook van die ideale gedachten over beleren, met veel liefde, bloemetjes, vlindertjes en veeel roze!!!
Dimple schreef:Maar ik zou persoonlijk bang zijn dat het voorwaartse eruit haalt door de pessoa en ze gaat stijgeren.
Als jij inderdaad zegt dat jouw merrie een uitgebreide trukendoos heeft, zou ze dat ook nog wel eens kunnen proberen. Wees dus voorzichtig!
trudydejong schreef:Nee, vandaag nog niet geprobeerd.
De reden daarvan is dat ik het niet alleen wil proberen. Stel dat ze weer met haar hoofd gaat schudden en ik het bit niet in krijg, dan blijft ze dat doen.
Maar wat jij zegt, om het zo te doen is inderdaad goed!
Citaat:Ik vind het overgrote deel van de reacties hier overtrokken en geven klaarblijkelijk een beperkt kennisniveau aan bij de meeste.
CtjeLief schreef:Gaat er bij mij ook moeilijk in.. met geduld en vertrouwen leg je wat mij betreft een veel fijnere basis aan dan op bovenstaande manier.. en dat is MIJN bescheiden mening en JA, ik heb wel degelijk kennis en verstand.. heb zelf jaren op trainingsstallen gewerkt en een hoop paarden beleerd.. alleen: een andere visie dan de jouwe..
Citaat:Wie ben jij (of iemand anders) om te zeggen dat dit niet de juiste manier is voor deze merrie?
Citaat:En grenzen stellen en als het nodig is een keertje doorpakken, draagt zeker bij aan het krijgen van dat vertrouwen
CtjeLief schreef:Zeg ik niet, ik zeg dat ik het persoonlijk geen geweldige aanpak vind, zoals ik ook aangeef is dit mijn mening.
Wie ben jij om te zeggen dat anderen geen kennis/ervaring hebben? Dus hou jij dan ook wijselijk je mond zou ik zeggen. Verwijt een ander niet van een mening die je niet aanstaat, terwijl je zelf ook nogal een onterechte mening vormt..
Nu weer ontopic.

Tessebes schreef:Sorry hoor Vvalar, maar iedereen heeft een bepaalde mening en die mag ook gegeven worden. Het doel van een discussie is niet dat we het perse met z'n allen eens moeten worden, dat zou onmogelijk zijn. Om ons dan gelijk als mensen met beperkt kennisniveau te bestempelen vind ik wel erg kort door de bocht en zeker geen goed voorbeeld als (sub)moderator.
CtjeLief schreef:Citaat:En grenzen stellen en als het nodig is een keertje doorpakken, draagt zeker bij aan het krijgen van dat vertrouwen
O dit ben ik ook absoluut met je eens. Alleen krijg ik het gevoel dat er in te korte tijd teveel van dit paard wordt geeist. Het feit dat er een praam bij word gehaald geeft dat in mijn ogen aan. En dan denk ik: op een gegeven moment zal het paard het bit toch ook moeten innemen zonder die praam, maar hoe? hij neemt het bit alleen in 'onder verdoving' dus daarmee lijkt mij het probleem nog niet verholpen.. maar misschien heb ik het mis hoor, hou me ten goede.
Ik zou gewoon meer geduld hebben voordat ik naar zo;n hulpmiddel zou grijpen. En dat hoef je niet met me eens te zijn hoor, zoals ik al zei: ieder zn visie, alleen hoop ik dat het probleem van het bit zo wordt opgelost op een fijne manier, wat ik enigszins betwijfel, omdat een praam het probleem enkel uitstelt.