Sonja schreef:Ben het helemaal met je eens, en met het bovengenoemde van RK e.a. ook.
Maar ik bedoel eigenlijk meer in de situatie dat bv een nieuwe bijrijder komt voor je paarden. En OF er uitgeprobeerd wordt... Zelfs door de paarden met eigenlijk een heeeeeel fijn en braaf karakter.
Mijn merrie maakt er a la minute een feestje van. Die heeft bij het poetsen en zadelen al lang door of het werken wordt of een lolletje. Als mijn trainer opstapt doet ze geen enkele poging tot lollig zijn. Maar bij haar nieuwe bijrijder is ze een volmaakte actrice en doet ze alsof ze volslagen achterlijk is en zelfs het verschil tussen links en rechts niet meer weet. Echter, ga ik erbij in de bak staan om instructie te geven, dan is het een engeltje en werkt ze keurig mee. Alleen wel continue met 1 oor op mij gericht.
Mijn jonge paard is heeeeeeel lief en gevoelig, en heeft een enorme wil om te pleasen. Is echter wel wat onzeker. Wel erg braaf. Mijn eigen vriend en mijn buurmeisje kunnen 'm gewoon longeren als ik er eens niet ben. Niets aan het handje. Maar de vorige bijrijder van Milena kon er werkelijk helemaal niets mee. Hij stond alleen maar recht tegenover 'm, OF hij ging als een debiel in het rond en bokte zelfs. Iets wat 'ie anders NOOIT doet in het werk...
DAT bedoelde ik eigenlijk met zekerheid zoeken. Eigenlijk is het een soort van kleine staatsgreep die een paard dan pleegt; stomweg omdat hij direct merkt of iemand het overwicht heeft of niet. En zo niet, dan moet er uitgemaakt worden wie de beslissingen gaat nemen.
Als je eigen paard dat met je doet, dan ehhhhh... is er iets niet helemaal goed zal ik maar zeggen (*snif-smiley, maar heb geen smileys hier op m'n werk...)![]()
![]()
(edit: ja goed gegokt in de codering, toch de bedoelde smiley)
Dus met dit hele verhaal geef je aan dat het niet uitproberen is, maar als je geen leider bent, zal het paard leider zijn.
Een paard zonder leiderschap-kwalteiten, wordt daardoor zeer onzeker er angstig en niet gelukkig. (en kan gevaarlijk worden) Zijn gevoel zegt dat 2 verschillende dingen:1) leider is niet goed, overnemen dus (2) Ik kan niet leiden en voel me daardoor niet prettig.
Die groep wordt vaak "onhandelbaar" gemaakt door zo'n situatie.
Het woord "uitproberen" vind ik misplaatst.
o.a manegepaarden kunnen streken hebben, maar uitproberen.... een paard weet meestal gelijk waar die aan toe is.
Het woord "uitproberen" staat mij gewoon tegen.
als je niet concequent bent, dan zal een paard blijven proberen om het baasje te worden...zo heb ik een pony gekocht waarvan ze zeiden dat ze heel erg dominant was en dus bleef uitproberen enz enz... ze heeft mij 1 keer uitgeprobeert en dat heb ik meteen afgekapt en nu is ze zo mak als een lammetje
en dan heb ik het nog niet eens over het rijden, maar puur over omgang...