paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:56

Sonja schreef:
Ben het helemaal met je eens, en met het bovengenoemde van RK e.a. ook.
Maar ik bedoel eigenlijk meer in de situatie dat bv een nieuwe bijrijder komt voor je paarden. En OF er uitgeprobeerd wordt... Zelfs door de paarden met eigenlijk een heeeeeel fijn en braaf karakter.
Mijn merrie maakt er a la minute een feestje van. Die heeft bij het poetsen en zadelen al lang door of het werken wordt of een lolletje. Als mijn trainer opstapt doet ze geen enkele poging tot lollig zijn. Maar bij haar nieuwe bijrijder is ze een volmaakte actrice en doet ze alsof ze volslagen achterlijk is en zelfs het verschil tussen links en rechts niet meer weet. Echter, ga ik erbij in de bak staan om instructie te geven, dan is het een engeltje en werkt ze keurig mee. Alleen wel continue met 1 oor op mij gericht.

Mijn jonge paard is heeeeeeel lief en gevoelig, en heeft een enorme wil om te pleasen. Is echter wel wat onzeker. Wel erg braaf. Mijn eigen vriend en mijn buurmeisje kunnen 'm gewoon longeren als ik er eens niet ben. Niets aan het handje. Maar de vorige bijrijder van Milena kon er werkelijk helemaal niets mee. Hij stond alleen maar recht tegenover 'm, OF hij ging als een debiel in het rond en bokte zelfs. Iets wat 'ie anders NOOIT doet in het werk...

DAT bedoelde ik eigenlijk met zekerheid zoeken. Eigenlijk is het een soort van kleine staatsgreep die een paard dan pleegt; stomweg omdat hij direct merkt of iemand het overwicht heeft of niet. En zo niet, dan moet er uitgemaakt worden wie de beslissingen gaat nemen.

Als je eigen paard dat met je doet, dan ehhhhh... is er iets niet helemaal goed zal ik maar zeggen (*snif-smiley, maar heb geen smileys hier op m'n werk...)

Verdrietig Verdrietig Verdrietig
(edit: ja goed gegokt in de codering, toch de bedoelde smiley)

Dus met dit hele verhaal geef je aan dat het niet uitproberen is, maar als je geen leider bent, zal het paard leider zijn.
Een paard zonder leiderschap-kwalteiten, wordt daardoor zeer onzeker er angstig en niet gelukkig. (en kan gevaarlijk worden) Zijn gevoel zegt dat 2 verschillende dingen:1) leider is niet goed, overnemen dus (2) Ik kan niet leiden en voel me daardoor niet prettig.
Die groep wordt vaak "onhandelbaar" gemaakt door zo'n situatie.

Het woord "uitproberen" vind ik misplaatst.
o.a manegepaarden kunnen streken hebben, maar uitproberen.... een paard weet meestal gelijk waar die aan toe is.
Het woord "uitproberen" staat mij gewoon tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:59

Misschien is "zekerheid zoeken" een betere term?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:01

Rianneke schreef:
ik denk dat je hoe langer je met paarden omgaat je steeds beter ziet hoe of wat er aan de hand is en hoe je het het beste kan oplossen... maar goed sommige blijven een bord voor hun kop houden Clown

superwoman schreef:
Ik zie helaas teveel mensen blijvend in conflict zijn over het leidersschap.

en dan maar niet toegeven dat het hun eigen schuld is Sigaar als je niet concequent bent, dan zal een paard blijven proberen om het baasje te worden...zo heb ik een pony gekocht waarvan ze zeiden dat ze heel erg dominant was en dus bleef uitproberen enz enz... ze heeft mij 1 keer uitgeprobeert en dat heb ik meteen afgekapt en nu is ze zo mak als een lammetje Clown naar mijn idee kan je een paard in het begin beter iets te strak houden en dat je later gaat kijken of je em wat losser kan laten, dan dat je em eerst vrijheid geeft en daarna mag gaan vechten omdat het toch niet zo goed uitpakt Ach gut en dan heb ik het nog niet eens over het rijden, maar puur over omgang...

Dat dikgedrukte ben ik niet met je eens.
Je moet het paard gewoon eerlijk behandelen, niet strakker of losser, gewoon normaal en consequent zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:03

Maar het is toch logisch als er een nieuw mens in je paard's leven komt, dat hij dan niet meteen het leiderschap toevertrouwt en het dus zelf overneemt? Zo iemand moet weer even een band opbouwen, waardoor het paard het leiderschap wel aan diegene toevertrouwt. Zo zie ik het eigenlijk. Niet zozeer als 'dwars liggen' als wel gewoon dat een paard zich veilig moet voelen om zich over te geven aan iemand's leiding. Sam werkt juist heel graag samen met mensen, hij is heel erg mensgericht, maar als hij het nog niet helemaal vertrouwt, neemt hij zelf het leiderschap op zich. Ik vind dat je als mens dat niet af moet straffen, maar dat je je best maar moet doen om hem zelf in te laten zien dat hij het leiderschap over kan geven aan jou. Ik vind dat een heel andere benadering, dan wat ik vaak om me heen zie gebeuren.

Ik zie ook sterk bij die van mij, dat als iemand anders hem even vast houdt, hij vaak over die persoon heen walst. Maar als ik dan bijvoorbeeld mijn bekapper zie die dan even zijn Parelli trukendoos opendoet, is het zo afgelopen. Zonder enige vorm van teveel druk of geweld. Terwijl een ander begint te trekken (wat je dus altijd verliest, hij is nogal sterk). Sam is ook geen allemans paard, hoor. Hij zou geen ideale manegepony zijn. Knipoog

@Sonja: Ik beleer mijn paard ook veel door lichaamshouding en kleine aanwijzingen. Ik doe ook aan loswerken. Gaaf is dat, he? Veel mensen zien amper wat je doet, terwijl het paard op de kleinste aanwijzingen reageert. Sam en ik zijn nog in de beginfase (hij is net 3), maar ik zie wel hoe snel hij het aanleert. Ben benieuwd hoe het over een jaar of wat gaat. Ik wil heel graag gaan centered riden met het inrijden, zodat hij op de lichtste aanwijzingen al reageert. En dan ook nog bitloos. Ik heb een hele hoop doelen en idealen en ook alle tijd. Haha! Haha! Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:04

Sonja schreef:
Misschien is "zekerheid zoeken" een betere term?

ja, ik denk idd dat dat de ruiter wat meer op de feiten drukt. Als jij geen zekerheid geeft,moet hij het zoeken...

Maar ja, bij uitproberen snappen de meeste het ook niet, als de pony/het paard weet waar hij aan toe is, zal hij niks uitproberen Knipoog

een andere benaming kan wel iemand wakker schudden Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:06

Superwoman, met je eens. Ik ga liever normaal, duidelijk en consequent om met mijn jonge paard, dan dat ik hem 'strak' hou. Dat vind ik oneerlijk en zo'n beeld hoeft hij van mij niet te krijgen. Ik wil dat hij mij een eerlijk baasje vindt. Niet meer, niet minder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:08

Nadya schreef:
Maar het is toch logisch als er een nieuw mens in je paard's leven komt, dat hij dan niet meteen het leiderschap toevertrouwt en het dus zelf overneemt?

juist jonge paarden geven je heel snel het leiderschap zonder problemen of wat.
De meeste paarden willen een leider. Wanneer je een goede leider bent, zal een noraal opgevoed paard jou gelijk herkenen als leider.
Echter als hij al eerder een truckendoos heeft gebruikt, door slechte ervaringen met zijn (niet goede) leider heeft gehad, zal hij je idd niet gelijk vertrouwen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:10

Ik ben het met de TS eens. Ik heb een 5 jarige haflinger die bijna nooit een stap verkeerd doet in mijn ogen. Hij is erg voorwaarts, omdat zijn achterhand nog niet sterk genoeg is. Nu heb ik sinds een aantal weken een nieuwe bijrijdster en bij haar is hij er nu 4 x vandoor gegaan en de laatste keer is ze er afgevallen in de les. Toen zei de instructrice dat mijn paard last van zijn rug zou hebben enz. Dus heb ik dat laten controleren. Niks aan de hand. Mijn paard is erg eenkennig en dat komt denk ik omdat ik er de eerste tijd sinds hij beleerd is (zelf gedaan) alleen maar zelf heb opgereden. Ik ben erg precies met opzadelen en rijd nooit met een jas van nylon ofzo. Een tijdje geleden had ik zelf net 3 kwartier gereden en toen heeft een ander meisje van de manege nog een kwartier op hem gereden. Ze zat net een paar minuten toenie er gigantisch vandoor ging. Er was geen zichtbare aanleiding waarom hij dit deed. Er was niks om van te schrikken en het meisje dat op hem zat kan behoorlijk goed rijden. Bij mij is hij er nog nooit vandoor gegaan!! 1 keer en dat was omdat hij last van zijn tanden had! Ik heb er toen ook direct een tandarts bij gehaald en na die ene keer was het opgelost.

Ik denk dat mijn paard er af en toe bij anderen vandoor gaat, omdat ze anders aanvoelen. Ik ken mijn paard van top tot teen en ben vergroeit met zijn gangen. En ik denk dat als hij een ander op zijn rug heeft die anders klinkt (bijv. door het dragen van een jas waarvan de stof kraakt) en voelt (het af en toe iets verkeerd neerkomen in het zadel doordat hij een pasje harder loopt) hij uit een soort paniek gevoel door angst voor deze dingen ervandoor gaat. Hij is niet snel bang, maar als hij eenmaal angstig is moet je erg je best doen om hem gerust te stellen. En vooral voor ruiters die hem niet helemaal gewoon zijn is dat erg moeilijk. Ik probeer het gedrag van mijn paard altijd te analyseren. Soms is er idd iets waardoor hij moeilijk doet (hij heeft heel los vel bij zijn buik en dan kan er eens een velletje dubbel zitten onder de singel, nu strijk ik dat van te voren al glad) en dan vind ik niet dat je zo'n dier moet gaan afbeulen omdat hij zich zogenaamd zou aanstellen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:12

superwoman schreef:
Nadya schreef:
Maar het is toch logisch als er een nieuw mens in je paard's leven komt, dat hij dan niet meteen het leiderschap toevertrouwt en het dus zelf overneemt?

juist jonge paarden geven je heel snel het leiderschap zonder problemen of wat.
De meeste paarden willen een leider. Wanneer je een goede leider bent, zal een noraal opgevoed paard jou gelijk herkenen als leider.
Echter als hij al eerder een truckendoos heeft gebruikt, door slechte ervaringen met zijn (niet goede) leider heeft gehad, zal hij je idd niet gelijk vertrouwen.

Mijn jonkie geeft het leiderschap ook gauw uit handen, hoor, maar dan moet iemand wel eerlijk met hem omgaan. Dan heb je zijn vertrouwen zo gewonnen. Doe je oneerlijk, dan kun je het schudden. Haha! Haha! Haha!
Hij is heel gevoelig en kan ook echt zo'n verongelijkte blik (zo'n zuinig mondje/hoofd omhoog gooien) opzetten, als iets niet terecht is. Vind ik zooooo leuk aan hem. Lovers

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:15

Daarom vind ik het zo stom dat mensen zeggen dat een jong paard vervelender is...
Nee, ze moeten kijken naar zichzelf.
Een jong paard die protesteerd is 9 van de 10 x het werk van de ruiter

BeLoVeD, een eenkennig paard vind ik een ander verhaal. Zo heb ik er ook 1 gehad.
Gek genoeg kwam ik daar later pas achter, omdat ik er gelijk mee weg kon rijden.
Blijkbaar het ik "iets" in me en ik ben ook wat "onzeker"/gespannen als ik op een ander paard stap.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 23-03-07 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:16

Nadya schreef:
Superwoman, met je eens. Ik ga liever normaal, duidelijk en consequent om met mijn jonge paard, dan dat ik hem 'strak' hou. Dat vind ik oneerlijk en zo'n beeld hoeft hij van mij niet te krijgen. Ik wil dat hij mij een eerlijk baasje vindt. Niet meer, niet minder.

dus een paard strak houden is oneerlijk? het ligt puur aan een paard hoe strak je em moet houden naar mijn idee... het ene paard is het andere paard niet en daar moet je je ook op kunnen aanpassen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:16

BeLoVeD, ik denk dat het pure onzekerheid is geweest van je paard. Ik herken dat wel. Mijn jonge dier raakt volledig in paniek als de ruiter achterblijft in de beweging, dat vindt 'ie doodeng. En met een ritselende jas hoef je ook niet op te stappen. Hij is wat achterbang en vindt een ritselende regendeken ook griezelig.

Toch vind ik het wel belangrijk dat een paard leert om voor meerdere ruiters te werken. Met "eenkennigheid" ben ik helemaal niet blij. Misschien erg goed voor je eigen Pennygevoel, maar errrrreg onhandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:17

Rianneke schreef:
Nadya schreef:

dus een paard strak houden is oneerlijk? het ligt puur aan een paard hoe strak je em moet houden naar mijn idee... het ene paard is het andere paard niet en daar moet je je ook op kunnen aanpassen Haha!

Als je een paard strak houdt, ben je in feite continue aan het corrigeren.

Ik vind dat oneerlijk ja.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:23

Sonja schreef:
BeLoVeD, ik denk dat het pure onzekerheid is geweest van je paard. Ik herken dat wel. Mijn jonge dier raakt volledig in paniek als de ruiter achterblijft in de beweging, dat vindt 'ie doodeng. En met een ritselende jas hoef je ook niet op te stappen. Hij is wat achterbang en vindt een ritselende regendeken ook griezelig.

Toch vind ik het wel belangrijk dat een paard leert om voor meerdere ruiters te werken. Met "eenkennigheid" ben ik helemaal niet blij. Misschien erg goed voor je eigen Pennygevoel, maar errrrreg onhandig.

Nee je moet me niet verkeerd begrijpen! Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat hij zo eenkennig is met rijden! Nu heb ik een bijrijdster en dan kan ze zichzelf haast niet redden omdat hij dus zo doet af en toe bij haar. Dat vind ik heel vervelend. Daarom zijn we er ook samen mee bezig hem aan haar te laten wennen. Daarnaast hebben er wel eens andere mensen opgereden en als ik de kans heb dat er iemand anders even op wil dan doe ik dat ook. Hij zal toch moeten wennen daaraan, alleen heb ik de pech gehad dat mijn vorige bijrijdsters bang werden doordat hij er bij hun 1 x vandoor is geschoten. Dit meisje dat nu mijn bijrijdster is is gelukkig niet bang en we gaan zondag gelijk weer aan de slag samen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:23

ik ben van mening dat je een paard beter later kan loslaten, dat dat je later mag gaan vechten omdat je teveel hebt toegelaten...
strak heeft niet bij iedereen precies dezelfde gedachte he Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:24

Sonja schreef:

Dat is inderdaad heel onhandig. Ik ben al jaren de enige die op garinka rijdt, en heel af en toe rijdt een vriendin van mij ook wel eens op haar. Maar dan heeft ze het idee dat zen iet zo nauw hoeft te luisteren. Draf? Oh je bedoelt harder? nee daar heb ik geen zin aan. Galop? Kom op zeg, daar word ik móe van dat doe ik lekker niet.
Terwijl ik haar op hele lichte hulpen kan rijden zonder dat ze ook maar even twijfelt. Nu 'verstaan' wij elkaar natuurlijk ook wel beter, maar een kuithulp is een kuithulp Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:28

Rianneke schreef:
ik ben van mening dat je een paard beter later kan loslaten, dat dat je later mag gaan vechten omdat je teveel hebt toegelaten...
strak heeft niet bij iedereen precies dezelfde gedachte he Knipoog

Je moet een paard gewoon correct behandelen, niet strak, niet los.
Das eerlijk. Later losser,dat ligt aan het paard of dat kan en aan het vertrouwen dat je krijgt.
En ik denk idd ook dat jij het iets anders bedoeld.
Bij strak denk ik aan, strak en gespannen. geen vrijheid,zodat het paard ook geen keuze kán maken.
Een leider zorgt ervoor dat het paard wíl gehoorzamen, niet moet gehoorzamen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 23-03-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:30

Rianneke, ik vind het inderdaad oneerlijk om mijn jonge paard strak te houden. Ik ben liever duidelijk en normaal tegen hem, dan dat ik hem strak hou. Is ook nergens voor nodig bij hem. Jij zegt zelf dat je een jong paard liever 'strakker' houdt in het begin (misschien bedoel je het idd anders, hoor) en ik denk daar heel anders over. En die van mij heeft een sterk karakter, hoor, maar ik hoef hem niet strak te houden. Hij luistert prima. Hij heeft wel wat eenkennigheidsneigingen, hij zal nooit een ideale manegepony worden. Maar dat wordt 'ie ook absoluut niet. Haha!

Het gaat erom dat je altijd consequent en rechtvaardig moet zijn, zeker als ze alles nog moeten leren.

Als iemand met gevoel voor paarden met hem bezig is, gaat het prima. Het gaat pas fout bij oneerlijke behandeling bij hem. Soms gaat dat wat onbewust, bv. een meisje leidt hem rond en gaat trekken aan zijn halster, terwijl ik altijd met loshangend touw met hem rondloop. Bij mij loopt 'ie heel netjes mee, bij dat meisje gaat hij zich verzetten.
Dat getrek is hij niet gewend. Ik vind het niet gek dat hij dan zo reageert en ik vertel zo'n meisje hoe ze hem beter kan leiden en dan is het probleem opgelost.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:42

zoals jullie gewoon omschrijven vind ik dat gewoon strak houden...consequent zijn bij een paard en meteen ingrijpen etc etc...vooral als je net met een paard werkt vind ik dat heel belangrijk! daarna laat ik het touw ook wel vieren om het zo maar te zeggen Haha! als ik kijk hoe ik bijv met paarden loop die ik ken en nieuwe paarden dan is dat een wereld van verschil...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:46

Dan hebben we het dus over consequent zijn Knipoog . Maar ik hou mijn paard verre van strak, hoor. Ik laat hem vooral juist heel veel los doen. Als we 'werken' (grondwerk) ben ik zo consequent als wat. In de dagelijkse omgang ben ik best los, omdat hij hartstikke lief is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:51

Sonja schreef:
Maar toch, LDRD, ik wilde DAT ze eens de moeite namen om dergelijke boeken te lezen, dat zou ik al heel wat vinden....

En dan svp niet alleen dergelijke boeken, maar álles wat los en vast zit mbt paarden ook uit andere disciplines dan degene waar je voorkeur naar uit gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:00

Ja

Ook eens wat theorie over hoe een paardenlijf in elkaar zit, en de theorie van dressuurmatig rijden.

Ik mis dat zo bij de ruiters van nu, dat stukje theoretische kennis en het vermogen om theorie en praktijk bij elkaar te brengen.
Bij instructie ook trouwens.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:03

strak heeft meerdere betekenissen Knipoog ik ben extra consequent, maar ik hou ze niet zo strak vast zodat ze alleen maar de goede kant op kunnen gaan...zoiets?
ik heb mijn jonge pony 1 keer aan moeten pakken, maar dat lag volgens mij vooral aan de niet consequentheid van de vorige eigenaar ofzo Ach gut daarna heb ik nooit meer wat hoeven te doen want nu ze is zo mak als een lammetje en een hele erge slijmbal Haha!
verder laat ik ze eigenlijk ook heel erg los... 2 pony's mogen bij mij zelfs letterlijk los naar hun stal toe lopen Clown en de andere 2 gaan mee aan een relax los touwtje, omdat ik weet dat ze me niet mee zullen trekken of wat dan ook Lovers jij moet vertrouwen in het paard hebben, maar het paard ook in jou!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:16

Sonja schreef:
Ja

Ook eens wat theorie over hoe een paardenlijf in elkaar zit, en de theorie van dressuurmatig rijden.

Ik mis dat zo bij de ruiters van nu, dat stukje theoretische kennis en het vermogen om theorie en praktijk bij elkaar te brengen.
Bij instructie ook trouwens.

Absoluut, maar dat komt ook omdat men tegenwoordig alleen maar met de kont op het paard wil zitten en verder eigenlijk helemaal niet in het paard geinteresseerd is. De kennis van het paard is bij de gemiddelde ruiter ver beneden alle peil.
Wie zoekt nog het aloude paardenboertje op en luistert zorgvuldig wat die te vertellen heeft?

Ik merk het ook als bij mij mensen over de vloer komen die graag één van mijn paarden zouden willen rijden. Ipv dat ze zich afvragen of ze wat van mij zouden kunnen leren, willen ze stuk voor stuk het liefst direkt het paard op en Anky naspelen. Ik ben de 'echte' nog niet tegengekomen helaas.

Let wel, ik ben zeker geen NH'er mocht dit indruk misschien ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:18

Extra consequent bestaat wat mij betreft niet, zoals je ook niet een beetje zwanger of erg dood kunt zijn Haha!