discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:39

Als je er bagger opzit krijg je een paard niet netjes aan het lopen, daar geef ik je gelijk in Ja
Maar een niet nette houding is niet meteen bagger imo Lachen

Iemand die netjes it, mist misschien wel het gevoel om een paard fijn aan het lopen te hheb, dus netjes zitten zegt imo ook niks Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:44

dat is zo, maar iemand die netjes zit komt over het algemeen verder als iemand die er bagger op zit. en de bagger houding kom je misschien ook wel redelijk ver mee, maar dan kom je jezelf wel weer tegen op den duur. geef toe op het hogere niveau zie ik zelden iemand bagger op het paard zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:45

Maar er zit imo ogen nog een tussenstuk tussen bagger en zitten volgens het boekje Lachen

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:49

ik heb zelf een scoliose en een cyfose rug, en kan daarom niet lang rechtopzitten, en val ik voorover, maar daarom kan ik mijn paard wel lekker laten lopen.
Ik denk dat ik dit liever zie ( ondanks dat ik er zelf last van heb) dan dat je een super houding hebt, maar je paard niet lekker/goed loopt.

En je paard heeft van een bagger houding niet (altijd) last , ik dacht dat eerst ook, dat ze er last van zou hebben, maar er is een fysiotherapeut voor d'r bij geweesd, en die zei dat ze er juist helemaal geen last van had..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:58

ja tuulrijk zit er verschil tussen bagger zitten en volgens het boekje, maar wees eerlijk wie zit er nou volgens het boekje. en voor mensen die een reden hebben voor bagger (klinkt cru, niet zo bedoeld) vind ik het nog iets anders, die kunnen misschien niet anders en dan pas je je paard daar op aan. maar laatst zag ik ook iemand op wedstrijd, het arme kind kon echt niet doorzitten en zat te stuiteren op haar paard ik kan je op een briefje meegeven, die komt niet ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:01

Dat is imo bagger zitten, die komt idd niet ver.
Maar de aangehaalde springruiter zit ook naar voren, maar zit niet bagger Lachen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:05

ja owhkay maar dan zit je alweer in een andere discipline. Ik had het hoofdzakelijk over dressuur, van springen weet ik namelijk niet veel dus kan ik er niet over oordelen.
Bij ons op de manege was laatst een onderlinge wedstrijd waar ik was te kijken en 1 van onze beste springruiters hier in de buurd ging een Z dressuur proef doen en hij deed het wel petje af, maar we lagen allemaal krom om zijn houding, geweldig om te zien maar in het echie zou hij het niet redden in de dressuur, lagere klasses misschien wel maar de hogere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:24

Wat maakt de discipline uit?
Goed lopend is goed lopend Lachen

En die man in jou voorbeeld laat dus ook zien dat een minder nette houding dus niet meteen betekend dat je je paard in de weg zit Lachen

Dat ze in de dressuur een ander plaatje willen, is wat anders. Vind het zelf ook mooier staan Lachen
Maar betekend niet dat het paard dan beter loopt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:32

ik vind de discipline wel best veel verschil maken.
Die man zat het paard voor een deel wel in de weg, het paard betreffende paard wordt door verschillende mensen gereden en je kan zeer duidelijk zien of er een spring of dressuurruiter op zit.
maar nu heb ik het gevoel dat we van het topic afdwalen het ging over goed zitten en bagger zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:33

Moet ik kiezen?

Ik ga voor:
stap 1. de ruiter moet het paard niet in de weg zitten
stap 2. de ruiter moet het paard lekker aan het lopen hebben
stap 3. de ruiter gaat daarbij/ als dat bevestigd is, beter zitten en dat maakt dan dat het paard 'gruwelijk gaat lopen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:39

volgensmij ging het niet over goed en bagger zitten, maar over heel netjes en minder netjes Lachen

Bij bagger zitten, denk ik niet dat iemand een paard netjes kan laten lopen.
Er dus ook geen Z oefeningen uit kan halen

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:43

Ik ga voor optie 2!
Ik zie het zo; wij (de ruiters) zijn degene die willen rijden en het minste wat we voor de paarden kunnen doen is een zit nastreven waarbij we het paard het minste storen..
En je stoort een paard absoluut met een holle of een bolle rug of als je je hakken optrekt of wat dan ook... (dan zet je altijd wel iets vast ergens in je lijf) en ik heb zelf echt niet zo'n geweldige zit, maar ben er wel elke dag mee bezig om dat juist nog meer te verbeteren, ik zorg ook dat ik recht loop en zit en dat ik in veel dingen die ik doe links en rechts zo veel mogelijk afwissel zodat ik zelf zo recht mogelijk word.

Maar het is ook wel een wisselwerking, dat als het paard fijn loopt je ook makkelijker kan zitten, maar dan nog vind ik het mijn taak dat ik eerst netjes onspannen PROBEER te zitten en het dan pas van mijn paard ga vragen.
Veel mensen met een niet zo beste zit zeggen dingen als; zo ben ik gewoon of ik ben gewoon scheef en dat arme paard moet het er maar mee doen! Maar owee als het paard scheef loopt! En dat paard heeft nergens een keus..

Toevallig hadden wij een tijd geleden op de club ook een springruiter die een Z dressuur proef ging rijden om te laten zien dat dat ook voor een springpaard gewoon de basis is en ik moet zeggen, dat zag er keurig uit!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:44

Ik ben het eens met optie 1 en dan vooral met de argumenten die RK aandraagt.
Verder is er verschil tussen houding en zit.
Iemands houding kan flut zijn, maar zijn zit uitstekend, dit zijn de mensen uit optie 1.
Iemands houding kan prachtig zijn, en zijn zit flut. Dit zijn de mensen uit optie 2. (categorie strijkplanken, noem ik dit altijd.)
Verder is het ook afhankelijk van de balans van het paard, op een jong paard dat nog wat meer gewicht op de voorhand heeft, zit je vanzelf iets voorover, zou je dit niet doen, dan ben je niet in balans met je paard.
Des te meer het paard in horizontaal evenwicht komt, des te meer je rechtop kan gaan zitten.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:41

Je kan volgens het plaatje zitten, keurig rechtop, hakken omlaag, handen op de goeie hoogte en dan juist daardoor je paard storen. Omdat je te geforceerd volgens het plaatje wilt rijden. Ik denk dat je dan beter iemand kunt hebben die naar voren zit, handen niet op de goeie hoogte, maar wel ontspannen meerijd en het paard niet stoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:45

iemand die een vreselijk nette houding heeft, het lopen van het paard is makkelijker aan te werken dan de houding van de ruiter..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:47

idd, ik zie genoeg mensen die 'perfect' zitten, maar daarbij het paard lang niet fijn aan het lopen krijgen, omdat ze alleen maar bezig zijn met hun houding netjes te houden...

daarom kies ik liever eerst voor het paard netjes laten lopen, als die netjes loopt, kan ik zelf ook netjes gaan zitten. Knipoog

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:06

Ik heb hier een tijd geleden ook al eens een topic over gestart Lachen

Ik vind dat je als ruiter er zelf eerst netjes op moet zitten, voordat je je paard lekker aan het lopen krijgt. Als je er niet goed op zit, belemmerd dat je paard in zijn beweging, en krijg je je paard dus ook niet 100% lekker aan het lopen.
Ik vind dus eerst de houding van de ruiter, en daarna het paard Lachen

(heb overigens niet het topic helemaal doorgelezen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:17

magic_lover schreef:
idd, ik zie genoeg mensen die 'perfect' zitten, maar daarbij het paard lang niet fijn aan het lopen krijgen, omdat ze alleen maar bezig zijn met hun houding netjes te houden...

IDD, ik vind dat je dat beeld heel veel ziet bij meer onervaren ruiters.
Ze zitten helemaal volgens het plaatje maar ze zitten alleen. Als ik ze zie rijden denk ik gelijk DOE dan eens iets, dat paard kan veel meer!
(en als zo'n ruiter de stap gaat nemen om zijn paard echt te gaan rijden ipv voornamelijk meehobbelen dan zie je ook dat die nette houding verloren gaat)

Echt al mijn respect voor mensen die zowel netjes kunnen zitten als hun paard stevig werken!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:41

Urielle schreef:
IDD, ik vind dat je dat beeld heel veel ziet bij meer onervaren ruiters.
Ze zitten helemaal volgens het plaatje maar ze zitten alleen. Als ik ze zie rijden denk ik gelijk DOE dan eens iets, dat paard kan veel meer!
(en als zo'n ruiter de stap gaat nemen om zijn paard echt te gaan rijden ipv voornamelijk meehobbelen dan zie je ook dat die nette houding verloren gaat)

Echt al mijn respect voor mensen die zowel netjes kunnen zitten als hun paard stevig werken!

helemaal wat ik bedoelde te zeggen! Ja

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:45

Een goede houding is natuurlijk belangrijk, ik denk dat je dan met goede begeleiding je paard ook wel goed aan het lopen krijgt. Uiteraard moeten de goed zittende ruiters niet alleen kunnen zitten, maar ook kunnen rijden.
Maar als je al het goede rijden kan hoef je alleen maar een goede houding te leren.

Als mensen het beide kunnen is dat natuurlijk super, maar ik denk dat dat niet veel voorkomend is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:22

LiSSy schreef:
ik wist niet goed hoe ik het in de titel moest verwoorden.
ik kwam vanmorgen aan het denken, wat vinden jullie belangrijker:

- iemand die een niet zo'n nette houding heeft (denk aan voorover vallen, hakken niet uitdrukken enz.) maar het paard wel gruwelijk aan het lopen krijgt.

of

- iemand die helemaal volgens het boekje zit en die niet zo geweldig rijdt.

ik zou zelf gaan voor de 1e optie, natuurlijk is goed zitten en in balans zijn wel belangrijk, maar ik vind het belangrijker dat de ruiter het paard echt goed aan het lopen heeft en niet een beetje op de voorhand rondkachelt.

ben benieuwd hoe jullie erover denken!

Wel, ik leer nog volop en heb niet de illusie ooit bij benadering alles over paarden of paardrijden te weten dus hou me liever aan wat mensen met meer kennis en ervaring daarover onderbouwd vertellen.

Hét basiswerk voor het huidige paardrijden is het aloude boek van Müsseler. Dan wel een vroege druk of de oudste nederlandstalige bewerking. Hoe later hoe slechter.
Hij noemt het 'aan de hand stellen'. Dat een paard de ruiter draagt en open staat voor diens aanwijzingen.

Net als Duarte en Steinbrecht (om er twee te noemen) stelt hij dat dé zit niet bestaat, niet als uiterlijke mal tenminste.

HC

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:05

Ik kies ook voor optie 1.
Als iemand een paard fijn aan het lopen heeft, zit hij het paard niet erg in de weg en heeft de ruiter tijd om op zijn houding te gaan letten zodat het plaatje ook mooier wordt.

ik ben ook zo iemand die niet mooi rechtop en perfect stil kan zitten als ik een paard niet ontspannen en fijn aan het lopen heb. Ik moet in balans zijn met het paard, het paard onder me laten ontspannen en dan kan ik steeds mooier rechtop en op mijn kont zitten en als het paard meer op de achterhand komt en ik het meer opgericht kan rijden dan komen mijn handen ook meer in het opgerichte dressuur plaatje...

Iemand die het paard echt in de weg zit is een ander verhaal...
Maar ken genoeg mensn die niet altijd even mooi zitten, maar wel een paard goed aanvoelen en kunnen corrigeren en motiveren en het dus lekker aan het lopen krijgen terwijl er ook mensen zijn die ontzettend netjes kunnen zitten, maar nog niet echt kunnen "rijden". Zodra die mensen op een paard moeten rijden dat niet vanzelf netjes loopt vallen ze door de mand...
En ook in de dressuur wordt een minder mooi zittende ruiter meestal makkelijker vergeven, dan een minder mooi lopend paard...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:40

Als je goed zit loopt je paard goed. Als je niet goed zit looptje paard niet goed. Dus een ruiter die niet goed zit zal zijn paard niet goed aan het lopen krijgen. Dat het voor het oog er niet zo mooi uitziet wil niet zeggen dat de ruiter niet goed zit. Andersom net zo goed. Als het voor het oog er perfect uitzit kan het best zijn dat de ruiter niet goed zit en dus het paard niet goed loopt. Het is maar net wat je onder een goede zit verstaat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:14

Als iemand perfect zit, gaat het paard op zijn best lopen. Helaas is de perfecte zit maar voor een handvol ruiters weggelegd. De rest moet het doen met iets minder. Wel vind ik dat je eerst bij jezelf moet gaan zoeken, voordat je je paard gaat corrigeren. Als jij constant bijvoorbeeld een gram meer gewicht op links als op rechts hebt, en je paard daardoor niet perfect recht loopt, dan ga je niet het paard corrigeren zodat hij die gram negeert, maar zou je aan jezelf moeten werken.

Ik ga dus voor: eerst je zit, dan je paard.

Ook al ziet een goed lopend paard er met een slechte ruiter misschien nog steeds mooi uit, hij kan beter... iemand die nog niet de perfecte balans / zit heeft, zit zijn paard altijd ergens in de weg. En dus belemmer je je paard, ook goed hij ook al loopt.

Wel denk ik dat je zit op een goed lopend paard erg kan verbeteren, maar dan is het paard JOU iets aan het leren, en dat moet je dan ook accepteren, en dan niet tegelijkertijd je paard willen corrigeren.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:17

De eerste lijkt me wel meer wat.
Allhoewel met wedstrijden is het natuurlijk wel handig als je ook nog eens heel erg netjes zit.
voorover vallen en voeten die uitsteken dat het net kapstokken lijken vind ik eigenlijk niet zo heel erg mooi.
Maar het lijkt me ook fijn als je je paard gruwelijk aan het lopen krijgt.

kus kus, Sigaar