Dressuur Haf Goers Western :P hiha :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Dressuur Haf Goers Western :P hiha :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:51

Wallie schreef:
yeah right van de zomer staat tie hele dagen op het land.. waar die dan zelfs nog uitbreekt.. gras aan de overkant is altijd groener..

Beter hek plaatsen (flink stroom er op) en zorgen dat hij zich niet verveeld...

Wallie schreef:
hij komt er elke dag uit in de paddock

Een uurtje in een paddock is toch niks? Hij moet met andere paarden in het land. Liefst met andere jonge paarden. Zodat hij kan spelen en zijn energie kwijt kan.

Wallie schreef:
ik ga hem niet kapot rijden omdat hij teveel energie heeft...

Als je hem voldoende vrije beweging geeft (dus in het land) hoef je hem ook niet eerst af te matten voordat je fatsoenlijk kan rijden hoor.

Wallie schreef:
waldo is trouwens ondertusse al weer een tijdje 4..

Of hij nu 3, 4 of 5 is... Maakt niks uit. Elk paard heeft behoefte aan veel (vrije) beweging en contact met soortgenoten... Als je ze dat ontneemt krijg je vaak lastige paarden. Zeker als je ook nog eens niet zo goed weet waar je qua rijden en opvoeding mee bezig bent (waarvan ik denk dat dat bij jou het geval is)

Wallie schreef:
ik probeer gewoon van alles..

Tsja, als het geen geld kost kan het natuurlijk niet goed zijn...

Wallie schreef:
ben er zelf namelijk al uit.

Je bent er al uit, maar je gaat wel vanalles proberen??? Het lijkt mij dat je er dan nog niet uit bent... Anders was je probleem opgelost...

Probeer het nu eens: minder krachtvoer, hele dagen naar buiten in een koppel en een goede instructie. Ik weet echt zeker dat je daar een heel eind mee op schiet. En het is nog de eenvoudigste en goedkoopste oplossing ook.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:11

nou meid, je wordt weer lekker afgekraakt hier!! :S
niets van aantrekken Knipoog
Ik heb het zelfde soort probleem (pony schiet er steeds vandoor zonder reden) en dan rij ik hem ook op de korte volte.
Misschien niet leuk voor hem, maar als ik er door zijn gekke gedoe af val en me nek breek is dat ook niet leuk voor mij!!
Ik zie het altijd als een compromie: Is hij vervelend ben ik dat ook, is hij lief ben ik dat ook!!
Ik vind dat je trainster het goed heeft gedaan! Na een tijdje zal hij door hebben dat als hij niet gaat steigeren en bokken, hij ook niet op de kleine volte hoeft.
Een beetje jammer dat je zoveel commentaar krijgt..
Je wou alleen maar trots laten zien dat je paardje een western zadel op heeft Knipoog (wat trouwens erg stoer staat Tong uitsteken )
Veel succes en plezier met hem meid!! Ik weet zeker dat het helemaal goed komt Knipoog
Jij kent je paardje het beste!De rest "denkt" hem te kennen d.m.v 2 filmpjes :S
Niets van aantrekken dus Knipoog
En voor iedereen: Commentaar is altijd goed, maar hou het wel een beetje vriendelijk

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:15

Ik vind het een beetje dom dat je hem op de volte houd Clown Dan kun je hem beter even uit laten razen of van te voren even te longeren.

xxx evelien Knipoog

ps: wel leuk paardje.. Knipoog

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:20

Ik vind dat opstijgen wel grappig om te zien, wel beetje vreemd maar okee Tong uitsteken Mooi paardje Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:26

Vind dit zeker geen verkeerde manier van een cirkel doorbreken. Mijn paard kan nog steeds niet stilstaan onder het zadel dwing ik haar daartoe krijg ik ook een hele vervelende reactie zoals stijgeren enzovoort. Dan maar al lopende opstappen, misschien valt ooit het kwartje wel.

Iedereen heeft commentaar. Maar niemand bedenkt, tuurlijk is niet alles optimaal zoals het naar buiten gaan. Maar je probeert in ieder geval door te zetten. Weet zeker dat ongeveer de helft van de mensen hier het paard allang weg hadden gedaan.

En tja, of dat de juiste oplossing is..

Probeer alle dingen voor het paard zo geweldig mogelijk te maken, voor zover dat kan, en tja gewoon doorzetten hoor. De doorzewtters zijn vaak aan het eind het beste.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:18

Luv_Sil schreef:
Je wou alleen maar trots laten zien dat je paardje een western zadel op heeft (wat trouwens erg stoer staat )

Nou ja, zolang het zadel maar stoer staat, toch? TS kan amper opstappen, maar het zadel staat stoer Gestoord Verdrietig

Luv_Sil schreef:
Ik zie het altijd als een compromie: Is hij vervelend ben ik dat ook, is hij lief ben ik dat ook!!

Paardrijden is geek kwestie van compromissen. Het is een kwestie van eerlijk, duidelijk en consequent met je paard om gaan. En er voor te zorgen dat je paard naast dat ene uurtje per dag jij op zijn rug zit OOK een fijn leven heeft. Iig een leven waar hij in zijn belangerijkste natuurlijke behoeftes wordt voorzien (contact met soortgenoten en voldoende beweging) wordt voorzien...

Luv_Sil schreef:
Een beetje jammer dat je zoveel commentaar krijgt..

Dat weet je nu eenmaal als je een topic opent op HAW...

Luv_Sil schreef:
Ik weet zeker dat het helemaal goed komt

Gewoon een stoer westernzadel op doen en al je rijtechnische problemen verschijnen als sneeuw voor de zon... Gestoord

Stravero schreef:
Ik vind het een beetje dom dat je hem op de volte houd

Met de methode van opstappen en even op de volte zetten is niks mis hoor... Wel met de achterliggende oorzaak...

Tarah5 schreef:
Maar niemand bedenkt, tuurlijk is niet alles optimaal zoals het naar buiten gaan. Maar je probeert in ieder geval door te zetten.

Met doorzetten is niks mis. Wel met je ogen sluiten voor de achterliggende oorzaken...

Tarah5 schreef:
Weet zeker dat ongeveer de helft van de mensen hier het paard allang weg hadden gedaan.

Of niet... Bij andere mensen had het paard wellicht de hele dag buiten gelopen, minder krachtvoer gekregen en door een deskundigere ruiter bereden... Dan hadden die problemen waarschijnlijk niet eens ontstaan...

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:31

Jasmijn. gelukkig heb jij er verstand van :S
je loopt haar helemaal af te kraken, maar doe jij zelf alles wel goed? en als dat meisje haar pony zo wil rijden.. Laat dat lekker.. het is toch niet jou beest ? ik snap niet dat mensen hier allemaal problemen van gaan maken zeg daarom plaats ik hier nooit rij foto's, aangezien iedereen het beter weet

ontopic. Ik vind het een leuk beestje Haha! en dat zadel staat ook super stoer

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:59

Ben het helemaal met robijn eens. En jasmijn volgens mij is jou al eens eerder verteld dat je niet overal zo'n enorm punt van moet maken in een ander topic.

VInd het jammer dat jij overal en overal op moet reageren.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:02

Ik doe niet mee met de discussie, je weet immers zelf wel wat het beste voor je pony is Knipoog
Leuk beestje! Lekker stoer Haha!
Westernzadel staat inderdaad stoer!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:03

Dit is opzich een goede manier om het probleem op te lossen.
Ik weet niet hoe de situatie is op de stal waar je paard staat, maar misschien kan je regelen dat hij wat langer naar buiten kan gaan Lachen .

Aan jasmijn. Ik vind het knap dat jij zulke dingen allemaal weet. Jij weet niet wat de situatie is op de stal! Ze zegt dat haar paard al weinig krachtvoer krijgt. En jij zegt vervolgens dat hij nog minder moet krijgen. Hoe kan je dat nou zeggen als je niet weet hoeveel dat paard precies krijgt. Misschien is het wel een half handje. Maar dat kan je niet weten. Als je de situatie weet van de TS kan je pas echt zulk commentaar geven!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:13

Quellian schreef:
xx_Irisje schreef:
na het lezen van de TS,
draait de trainster het dier express zo kort, zodat hij geen kans krijgt enorm te gaan bokken, daarom ook die manier van opstappen..

Valt IMO niet onder de noemer 'rijtechnisch oplossen'.

Hoe kan je zoiets dan rijtechnisch oplossen als je er niet eens bovenop komt omdat je er dan al lang en breed weer afgebokt bent? Verward

However, op het moment dat het kan vergroot ze de volte wel mooi en ontspant ook en zo te zien heeft het iig geholpen. Nu ze erop zit kan ze er rijtechnisch aanwerken Ja
Zolang hij maar helemaal doorgecheckt is dat er niets lichamelijks is heb ik wel eens ergere dingen gezien dan dit, ze slaat hem niet verrot of wat...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:07

__Robijn__ schreef:

Nee, hoor... Gewoon even het gezonde verstand gebruiken...

Als je paard kampt met een overdosis energie dan moet je zorgen dat hij die kwijt kan... Dat zal je rijtechnische problemen niet direct helemaal oplossen, maar waarschijnlijk zullen ze dan wel een stuk makkelijker op te lossen zijn...
Als ik mijn paarden 3 dagen in de box laat staan en ik wil dan rijden ben ik mijn leven ook niet zeker...
(als voorbeeld, ik zeg niet dat TS haar paard 3 dagen binnen laat staan)

Yinka schreef:
Jij weet niet wat de situatie is op de stal!

Jawel, dat heeft ze hier zelf verkondigd. Het paard kan alleen af en toe in de paddock.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:59

Ze heeft het een en ander verduidelijkt. maar nog lang niet gezegd wat hij precies eet. dUS TJA ALS JIJ DAAR ALLES AL UIT KAN HALEN BEN JE WEL ECHT MET JE VERSTAND BEZIG JAH!!!!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:31

jasmijn78 schreef:
__Robijn__ schreef:

Nee, hoor... Gewoon even het gezonde verstand gebruiken...

Als je paard kampt met een overdosis energie dan moet je zorgen dat hij die kwijt kan... Dat zal je rijtechnische problemen niet direct helemaal oplossen, maar waarschijnlijk zullen ze dan wel een stuk makkelijker op te lossen zijn...
Als ik mijn paarden 3 dagen in de box laat staan en ik wil dan rijden ben ik mijn leven ook niet zeker...
(als voorbeeld, ik zeg niet dat TS haar paard 3 dagen binnen laat staan)

Misschien hebben sommige mensen niet de gelegenheid om hun paard nu al de hele dag naar buiten te doen!!! En ohja,,,voor als je het nog niet wist.. het is hier geen discussie forum;) aangezien jij overal een discussie van gaat maken!!

Jij hebt iedere x je mening klaar maar je weet niks van dat beest af en ook niet van de TS de beetje raar als je dan gelijk allemaal meningen gaat geven!! en WAT maakt het uit hoe zij HAAR paard rijd? daar heb jij toch niks mee te maken? of wel soms? Niet iedereen doet het zoals jij.........
en misschien moet je daar ook eens over nadenken..
iedere x je oordeel er over geven helpt ook niet..want ik denk niet dat de TS het zal gaan veranderen!
Er word ook helemaal niks gevraagt over meningen over haar rij stijl....... dus wat jij allemaal zegt,zal ze waarschijnlijk niet toepassen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:19

Moderatoropmerking:
Kunnen wellicht ook nog op een respectvolle manier met elkaar in discussie blijven?

janyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:28

wat een onzin, dat van dat kort op de volte trekken...
wanneer een paard niet luistert, zoals de joue... is het juist goed om hem even flink op de kleine volte te zetten, dit is namelijk heel inspannend, en je paard zal zijn strijd hierdoor eerder opgeven, en toegeven dat jij de baas bent.
ik vind het dus helemaal neit paardonvriendelijk uitzien, ik vind juist dat jullie goed bezig zijn. want je moet uiteindelijk wel zover komen dat je er gewoon op kunt gaan zitten zonder problemen. Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:53

Ik vind dat er eigenlijk niets fout is aan deze manier van opstappen, zodra hij braaf is word de volte vergroot en uiteindelijk loopt hij braaf op de hoefslag.

Ik doe bijna het zelfde met mijn jonge merrie(5 maanden onder het zadel), zij blijft wel keurig staan met opstappen maar tijdens draf en galop wil ze nogal eens weg schieten, dan zet ik haar ook een tijdje op de volte totdat ze weer afgekoelt is, daarna vergroot ik weer tot ik weer op de hoefslag rijd.

Het enige wat zou kunnen verbeteren is begeleiding bij het opstappen, dat mis ik hier, misschien is het handiger als er iemand is die de pony gerust kan stellen tijdens het opstappen.
Wat ik ook niet zie(kan ook aan mij liggen) is dat de pony niet beloond word, dat is toch wel het belangrijkst bij een jong ding, ik beloon voor alles wat ze keurig doet.

Laat vooral de moed niet zakken,volhouden is het sleutelwoord, uiteindelijk zal het met een hoop geduld echt wel goed komen.
Veel succes met je haffie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:02

Tsjah, er is veel nuttig en respectvol commentaar gegeven. Ik hoop dat je er iets mee doet en hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden.

Is hij goed ingereden? Bovendien zit hij ook net in de puberteit, dan is elk paard aan het klieren, hou je daar rekening mee?

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:36

goed even weer reactie van mij.. de pony krijgt een handje granen ochtend en avond.. verder krijgt hij wat musli (ook niet veel) en wat wortels.. bij ons op stal kunnen de paarden nog niet op het land.. dara zal ik nog ongv een maandje mee moeten wachten. wij hebben meerdere paarden op stal staan en die willen ook erg graag in de paddock.. zo als we dat een beetje door kunnen wisselen is elk paardje weer erg blij.. (we hebben ongeveer 7 paddocks.) dus ze kunnen best lang blijven staan maar er moet gewoon door gewisseld worden. ik zag ook ergens staan dat ik niet eens weet hoe ik op moet stappen??? ik zelf ben het niet die er op stapt.. hij staat nu toch niet bij mij.. enne als je paardje wegloopt bij het opstappen dan stap je er toch niet gelijk op zo leert hij het nooit af :S je hoort de trainster ook in het filmpje zeggen :blijf je nou eens staan joh.. dus al met al.. ik zie wel hoever hij met deze methode komt en anders probeer ik wat anders.. zoals ik las hier wou ik alleen laten zien wat jullie van hem vonden met western zadel op.. dit hadden we dan gedaan omdat met een western zadel een beetje de druk over de rug verdeeld word.. want we denken waar mijn dressuur zadel eindigt zou hij evt last kunnen hebben van zijn rug.. we hebben laatst eerst dressuur zadel op gehad,helemaal flippen, toen gelijk een western zadel zo opstappen en wegrijden. en toen weer dressuur.. en weer helemaal flippen dus het ligt aan het zadel of aan zijn rug.. of aan beide.. er word naar gekeken.. ik vind de andere reacties erg leuk die ik krijg Tong uitsteken super

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:08

Jammer dat je niet eerst hebt gekeken of ie last van z'n rug had ofzo Knipoog
Maar het is een heerlijk paardje om naar te kijken Lachen

& @ Tarah5 & Robijn; wie maken er nu een discussie en punt van dan?
Zij geeft haar mening erover, omdat ze de TS wil helpen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:41

x_Marr schreef:
Jammer dat je niet eerst hebt gekeken of ie last van z'n rug had ofzo Knipoog
Maar het is een heerlijk paardje om naar te kijken Lachen

& @ Tarah5 & Robijn; wie maken er nu een discussie en punt van dan?
Zij geeft haar mening erover, omdat ze de TS wil helpen.

noem het niet helpen.. maar ik ga geen mening meer geven..

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:10

Tjonge zeg, wonderlijk toch altijd hier, dat mensen zo van achter hun PC de hele situatie kennen>;) Ik reageer eigenlijk nooit hier, lees alleen maar mee, maar vind dat er soms wel heel heftig tekeer gegaan wordt, terwijl volgens mij de meeste mensen paardrijden als hobby hebben en dan neem ik aan dus ook het beste voor hebben met hun paard, en iedereen lost zijn of haar problemen nou eenmaal anders op, blijf alsjeblieft wat vriendelijker zeg!

Ik wens je veel succes hoor met je Haflinger en hoop dat je er helemaal uit gaat komen, geef de moed niet op! Enne Haffies in westernoutfit vind ik super om te zien.

Groetjes Thessa

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:25

Ik kan de filmpjes niet zien....
Wortelen kunnen een paard alleen maar meer energie geven, doe dan hooi extra bijvoorbeeld of slechts 1 worteltje.
Ik zou zelf eerst de rug checken en dan pas verder gaan met het opstappen. Nu kan het zijn dat hij ook met het westernzadel (minder) pijn heeft en daarom het opstappen niet accepteert, daar moet je ook respect voor hebben.
Als hij helemaal oke bevonden is zou ik pas verder gaan met het opstappen je kan hem dan niet op zijn donder geven voor iets waar hij niks aan kan doen. Een niet passend zadel is jouw schuld, maf doen om niks en zonder reden (is het bijna nooit) is zijn schuld. Zogauw jij weet dat er niks lichamelijks is kan je opnieuw beginnen met beleren.

En idd jammer dat ze niet meer naar buiten kunnen, dat hebben paarden echt nodig.....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:26

Staat hij dan wel met andere paarden buiten?
Verder vind ik dit inderdaad niet de goede manier. Het paard geeft duidelijk aan dat hij er nog niet klaar voor is, en bovendien heeft hij totaal geen respect voor de ruiter. Ik denk dat dat eerst maar eens opgelost moet worden, bijvoorbeeld met grondwerk. Volgens mij kan dat een hoop verbetering brengen. Denk je trouwens niet dat je paard je een boodschap probeert door te geven door het steigeren? Ik zou er in ieder geval niet meer op gaan voordat de kraker is gekomen. Dadelijk heeft je paard gewoon pijn en wordt er nu gewoon doorheen gereden. Verder vind ik 3 jaar inderdaad ook nogal vroeg.
Maar je probeert in ieder geval oplossingen te zoeken en dat is heel positief. Lachen Succes!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:30

zo wat een gebabbel weer hier !

ik heb niet alle reacties gelezen (lees: bijna geen)

opstart problemen of niet ik vind het een superhaf !
mooie sterke uitstraling Ja

op deze manier is mijn dravermerrie ook in het begin beleerd, eerste keer heel kort en ook meteen een kleine volte.
dat was alleen de eerste 2 keer, daarna ging ze super Ja

ik hoop dat het bij je haf ook zo verloopt! (en bij mijn haffie over een jaartje ook Knipoog die is nu 2)
houd je ons op de hoogte van de vorderingen ?

p.s: wortels bestaan voor het overgrote deel uit water.