Help! Wild paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Help! Wild paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:15

@ horsefree: heb jij bij toeval een merrie? Clown

horsefree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:22

hihi , ja is een merrie.Hoezo? komt je bekend voor?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:24

je praat over ze en haar Knipoog , het betreft hier een mannetje Vork

horsefree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:36

ja, ik laat me nogal meeslepen. Goed opgelet roest.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:43

Goed opgelet omdat dat mij ook regelmatig overkomt Clown de ene keer zijn het allemaal zij's en de andere keer allemaal hij's Nagelbijten / Gniffelen

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:55

Ik ben het ook eens met MindFiels

Misschien ook een minder scherp bit gebruiken? Ik weet niet wat voorn bit je gebruikt? Het kan ook zijn dat het zadel niet goed op zijn rug ligt..

Er stond ook dat hij bij je nichtje van 8 jaar wel braaf was? Misschien is het 't gewicht dat hij niet zo veel kan hebben..

Wat ook helpt is zelf heel ontspannen zitten en de teugels losjes laten.. Dat wil ook wel eens helpen..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:58

Ik zou ook eerst het paard laten nakijken en het zadel en dan denk ik ook dat 3/4 per week rijden veel te weinig is voor een fris paard. Mijn Haffie rij ik pas sinds 4 jaar 5 keer per week daarvoor altijd 6 of 7 keer per week, 1 dag rust betekende een bom onder me en verder denk ik dat je eerst aan je eigen houding moet gaan werken. Je rijdt idd heel onrustig, je handen plukken en je benen schoppen, en je hobbelt af en toe best wel in het zadel, hier zou mijn super relaxe haf( inmiddels wel tenminste) je voor belonen met een enkeltje zandhappen. Voor los laten en niet bang worden van de snelheid, snelheid is het probleem niet, maar wel het stijgeren. Vind je dit zelf eng dan zoek iemand die er niet bang voor is en hem (mits er niets lichamelijks is) een tijdje goed doorrijdt.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:04

Vansky schreef:
Ik ben het ook eens met MindFiels

Misschien ook een minder scherp bit gebruiken? Ik weet niet wat voorn bit je gebruikt? Het kan ook zijn dat het zadel niet goed op zijn rug ligt..

Er stond ook dat hij bij je nichtje van 8 jaar wel braaf was? Misschien is het 't gewicht dat hij niet zo veel kan hebben..

Wat ook helpt is zelf heel ontspannen zitten en de teugels losjes laten.. Dat wil ook wel eens helpen..

Uiteindelijk maakt het geen donder uit welk bit je erin hangt, het zijn de handen van de ruiter die bepalen of het scherp is. (De onderbreking van de martingaal is hier eerder het probleem)
Nichtje van 8 kent het paard anders tot waarschijnlijk vrijwel niet, zal waarschijnlijk zeer rustig zijn met haar handen (aftasten van het paard + minder kracht en reflex).

horsefree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:27

Sanchowtju, hou je ons op de hoogte?
Knipoog

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:29

horsefree schreef:
zoals veel mensen hier ook al zeggen, laat haar nakijken. niet zoals xXutopiaXx zegt aanpakken en vooruit schoppen!!!
je vergeeft het jezelf NOOIT als blijkt dat ze pijn heeft,tewijl jij daar niet bij stil wilt staan en haar "gewoon" vooruit schopt of weet ik veel wat.(vaak op advies van "paardenmensen")IK SPREEK UIT ERVARING!
sluit alsjeblieft eerst uit dat ze pijn heeft of lichaamlijk ongemak.Dan kun je verder kijken naar zadel,rijtechnische gedeelte en voeding.

Ik zeg ook niet dat je hem vooruit moet SCHOPPEN, gewoon voorwaarts rijden. Ik snap ook wel dat je het met geweld niet oplost, dat werkt gewoon niet! Hoe zou het anders komen dat hij wel rustig over die balkjes heen loopt, dan is hij vrij van alle druk (op zijn rug, in zijn mond etc) zodra ze daarna weer gaat zitten begint ie weer te kl*oten.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:13

xXutopiaXx schreef:
Voordat je de schuld schuift op het lichamelijke: een paard is niet uit zich zelf zo vervelend, als iets fout gaat is het 9 van de 10 keer de fout van de ruiter, als dit niet het geval is is het iets medisch.

Als hij wegspringt moet je niet gelijk in die teugels gaan hangen. Pak hem aan en 'schop' hem naar voren. Trek hem niet helemaal krom met die martingaal, hij kan geen kant op. Probeer het voorwaarts op te lossen. Springt hij weg, gelijk dat been erover heen en naar voren drijven, handen los!

Als je je ontspant, wanneer je over de balkjes loopt bijvoorbeeld, loopt hij super, gelijk daarna ga je weer in die teugels klimmen en wordt ie tegen gehouden in z'n voorwaartse gang. In een auto kan je toch ook niet met de handrem vast gaan rijden? Bij een paard idem. Gun hem die vrijheid en ontspannenheid, begin bij jezelf, hij komt vanzelf.

Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld, maar ik wil je graag helpen, want je verdient het om een goede relatie met je paard op te bouwen! Succes hiermee!

sorry, het staat er wel.
hij loopt over de balkjes wel even goed, maar dan moet het wel ander struikelt hij.

horsefree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:20

dank je melody21. Haha!
ik denk dat wel dat je gelijk hebt dat het met meer drijven en minder vasthouden met teugels beter wordt, maar dan moet de rest wel goed voor elkaar zijn.(gezondheid dus Lachen )
teugels helemaal losdoen lijkt me trouwens niet echt goed.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:33

waarom denk je dat ik schop tussen ' heb gezet? en niet alle paarden lopen wel goed over de balkjes omdat ze denken dat als ze dat niet doen ze struikelen. Er zijn zat paarden die dan ook écht struikelen ook. teugels helemaal los is inderdaad onzin, wel contact houden.

Uiteraard moet je gezondheid goed zijn, ik wacht het da-advies af..

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:15

eigenlijk vind ik dit gewoon zielig voor het paard.
laat hem stilstaan of ga longeren, en per direct een osteopaat!..
daarna kan je eropafschuiven dat het iets is wat NIET lichamelijk is.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:49

Van de rest weet ik allemaal weinig af maar wat ik kan afleiden
aan de video's van het rijden is dat je hem belemmert en dat
je zelf niet voorbereid welke kant je op wilt je bent alleen maar
bezig met naar voren drijven en van de voorkant tegenhouden.
Je moet consequent zijn als jij links wilt gaat hij links ik zie
dat hij 1 keer gewoon naar rechts gaat *bij de steigering* op het laatste moment
en dat jij gewoon doorrijd (oftewel hij mag lekker doen wat hij wilt)
ik draai ze gewoon om of laat ze gewoon tegen de "wand" lopen
maar linksom zullen ze gaan. wat ik daar wel goed vind is dat je
even doorgalloppeerd (laat hem maar rennen, maar dan zal hij ook
rennen totdat jij wilt dat hij stopt) je merkt als jij ontspannender zit en meer
voorbereid welke kant je op gaat en je overgangen meer voorbereid dat het
paard ook meer ontspannen zal zijn.. en de martingaal (of wat heb je om, niet
helemaal opgelet) moet je ook even wat losser doen, die belemmerd hem.
probeer eerst een goede indstructrice te krijgen (na medische uitsluiting
natuurlijk). En vergeet niet JIj bent de baas, niet het paard.. Succes ermee!

(hoop dat het nog een beetje duidelijk is)
Laatst bijgewerkt door xkusssx op 25-03-07 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:53

panache schreef:
eigenlijk vind ik dit gewoon zielig voor het paard.
laat hem stilstaan of ga longeren, en per direct een osteopaat!..
daarna kan je eropafschuiven dat het iets is wat NIET lichamelijk is.

De eerste zin vind ik niet zo'n gepaste opmerking , ten eerste wat moet ze ermee, ten tweede, niemand doet dit met opzet lijkt me. Waarom zou ze anders om hulp vragen hier. ten derde je geeft geen argumenten waarom je dit vind.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:12

Ik ben idd ook erg benieuwd wat de DA heeft geadviseerd, en blijkt dit duidelijk te zijn dat hij lichamelijk in orde is, en je een zadel hebt die hem idd wel past want zoals je zelf al schreef is dat bij dit zadel niet het geval is.

Daarbij wat je nu misschien wel kan doen of het idd niet aan het zadel ligt zonder zadel rijden(alleen moet dit wel vertrouwd zijn, geen onnodige risico´s nemen natuurlijk)

Hetgeen wat ik op alle filmpjes zie:
Je geeft aan ongeveer 3 a 4 keer in de week een uur hem te rijden, en zegt dat als meer van hem vraagt dat hij dit dus gaat doen.
Wat ik zie op alle filmpjes ook die van het longeren dat het maar wat rondlopen is, dit is geen werken, dus ook geen wonder dat hij niet zal zweten behalve op de stukken waar wat opligt zoals zadel.
Op de momenten dat hij begint te protesteren wil jij dan wat van hem vragen?? Zo ja wat? want dit is mij niet duidelijk
verder voorwaarts rijden, jij bepaald het tempo en dit tempo moet natuurlijk niet te hoog maar ook zeker niet te laag zijn(want de tempie die ik van rijden en longeren op de filmpjes zie zijn erg laag, en als hij zijn energie kwijt wil gaat hij dit doen door te dribbelen) dus wel voorwaarts rijden maar geen racepartij ervan maken Knipoog
Ook de oefeningen die je wilt gaan rijden, gaan voorbereiden niet ineens af willen wenden eerst voorbereiden dan afwenden, en hiermee rustig en duidelijk zijn met je hulpen(want had ook begrepen dat hij nog niet erg veel kende?) en probeer zelf zeker te zijn als met hem bezig bent en duidelijk te zijn in wat je wilt Knipoog

Verder ben ik benieuwd naar de bovenstaande vragen die ik stelde
Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:45

Als ik je zo zie rijden (en sorry is geen aanval ofzo hoor), maar dan kan ik me wel voorstellen dat je pony zich ellendig voelt. Er zit gewoon weinig structuur in je rijden. Je zit zo half wat rond te lummelen draait een keer langs hier dan een keer naar daar, waar het je goed uitkomt, dit idee krijg ik er toch van. Dan zie ik nog een behoorlijke onderhals bij je pony, en volgens mij loopt hij waarschijnlijk maar zelden netjes ontspannen naar beneden. Hoofd omhoog gespannen rug, als dit al jaren zo doorgaat zou het me niet verwonderen als hij een pijnlijke rug heeft. Verder lijkt hij me stijf in de hals, hij wendt ook niet bepaald goed. Je geeft hem daarnaast verder alle tijd om omhoog te gaan, te bokken, te draaien,... In een van de filmpjes zie je hem omhoog gaan, draaien en je corrigeert hem totaal niet. Rij die pony vooruit. Veel actiever dan nu en laat hem werken, nu heeft hij teveel tijd om te denken wat hij als volgende weer kan doen om aan het werk onderuit te komen. Verder zou ik hem toch leren om laag te lopen met zn hoofd. Dus actief naar voor, teugels langer en gewoon vooruit rijden. Die martingaal zou ik er persoonlijk aflaten, vind het behoorlijke ondingen. Je lijn mond-teugel-arm is continu onderbroken. Verder veel ruimer je piste gebruiken, nu draai je mini-rondjes als het ware. Pas als hij losser word in zn rug, zn energie kan aflaten zul je meer over hem te zeggen hebben. Ook als hij gek begint doen, gewoon benen eraan, handen naar voor en vooruit rijden. Volgens mij valt hij zeker te rijden hoor.
Ook op je houding letten, je valt vaak naar voor, op je zitvlak blijven zitten en bovenlichaam achteruit.

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:20

Sorry dat ik een beetje lang niets heb laten horen. Hij is nagekeken en er is niets mis met zijn rug. Inmiddels gaat het met rijden ook al een stuk beter, hij heeft sinds mijn vorige reactie ook al niet meer gebokt. Nadat bleek dat er niets met zijn rug mis was, heb ik hem gewoon aan het werk gezet, lekker voorwaarts gereden, diep instellen en het gaat nu super goed. We hebben ook kleine stukjes buiten uitgestapt en dat gaat ook al stukken beter. Het zadel waar ik het eerder over had, die niet goed ligt, daar rij ik ook al een tijdje niet meer, tot ik een nieuw goed zadel heb, rij ik met een wat ouder zadel, wat op hem wel heel goed ligt, maar die voor mij niet zo prettig zit Clown maar dat is minder belangrijk nattuurlijk Knipoog

@ Zitake: Dat er zo weinig structuur in zit kwam omdat ik balkjes aan het rijden was en hij daar dus ook heel gespannen van werd, het is echt niet zo dat we al 7 jaar op deze manier rijden Knipoog Hij loopt ook niet maar zelden ontspannen naar beneden, z'n hoofd omhoog en gespannen rug is zeldzamer. Tong uitsteken het is ook zo dat we de tijd voor het filmpje niet zoveel hebben kunnen rijden, ook door het weer, want ik moet altijd buiten rijden en dan ben je vaak toch wat afhankelijker van het weer Knipoog nu het weer beter is kunnen we ook vaker rijden, meer aan het werk zetten en dat scheelt heeeel erg veel, ik denk dat we gewoon in een dipje zaten Knipoog

@ Ies_: Ik heb niet gezegd dat hij amper is ingereden, toen ik hem kocht was hij amper ingereden, bij mij is hij gewoon ingereden hoor Knipoog

Nog iets, het klopt dat ik in de filmpjes niet bepaald ontspannen zit, maar toen de filmpjes gemaakt waren was ik er pas een paar keer afgevallen, doordat hij iets nieuws had ontdekt Clown Eerst schrikken van iets en daardoor op de rem gaan, waardoor ik ongeveer op z'n hals terechtkom en dan even een leuk bokje na geven Sigaar Hierdoor was ik dus de laatste tijd wat angstiger geworden. het bokken en steigeren vind ik op zich niet zo eng, maar omdat zo'n schrikreactie van een paard, voor de ruiter vaak onverwacht komt, werd ik daar heel gespannen van. De hele tijd bang dat hij ergens van gaat schrikken en ik er zo weer naast lig Knipoog maar ook dat is nu al stukken beter gelukkig.

De opstapeling van bepaalde dingen, zoals mijn angst, zijn energie enz enz. hebben er denk ik voor gezorgt dat t niet echt lekker ging, maar nu we aan al die punten appart werken, gaat het stukken beter gelukkig Lachen Bedankt allemaal voor alle tips en commentaar Lachen

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:04

heel veel succes nu met het rijden van het leuke paardje!!
hoop dat je wat aan mijn zitake en bren79 verhalen hebt gehad,
want onze verhalen komen wel overeen (ik kan het alleen nooit
zo duidelijk vermelden) laat je ons over een tijdje weten hoe
het nu gaat???

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:39

[quote="Sanchowtju

@ Zitake: Dat er zo weinig structuur in zit kwam omdat ik balkjes aan het rijden was en hij daar dus ook heel gespannen van werd, het is echt niet zo dat we al 7 jaar op deze manier rijden Knipoog Hij loopt ook niet maar zelden ontspannen naar beneden, z'n hoofd omhoog en gespannen rug is zeldzamer. Tong uitsteken het is ook zo dat we de tijd voor het filmpje niet zoveel hebben kunnen rijden, ook door het weer, want ik moet altijd buiten rijden en dan ben je vaak toch wat afhankelijker van het weer Knipoog nu het weer beter is kunnen we ook vaker rijden, meer aan het werk zetten en dat scheelt heeeel erg veel, ik denk dat we gewoon in een dipje zaten Knipoog

[/quote]

Ok klinkt iig beter dan de filmpjes, die waren dan ook niet echt goed om een goed beeld van het probleem te krijgen;

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:34

fijn dat t al een stuk beter gaat!
nu willen natuurlijk over een tijdje nieuwe filmpjes zien Knipoog

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:10

gewoon rustig blijven proberen en vooral niet in de stress schieten. als het echt niet over gaat zou je kunnen proberen om er eens iemand anders op te laten rijden en je pony dan weer rustig te krijgen. veel succes !

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 21:23

jorretje schreef:
fijn dat t al een stuk beter gaat!
nu willen natuurlijk over een tijdje nieuwe filmpjes zien Knipoog

Geen filmpje maar wel foto's Knipoog Klik
het is natuurlijk nog niet perfect, maar Sancho doet het in ieder geval al stukken beter, nu ik nog Clown m'n houding is niet zo best soms Knipoog
Maar dankzij alle goede tips, gaat het vast wel goed komen allemaal, daarom iedereeen nog heel erg bedankt Lachen