Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:43

Ik kan geen antwoord geven op de vraag of dsit betere ruiters zijn, dat weet ik niet.

Ik rijd zonder op allebei mn paarden omdat ik het ondingen vind!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:15

ik rijd zonder sperriem. Nooit problemen mee gehad en bit blijft altijd perfect in de mond.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:26

ik rij zonder neusriem Knipoog
als een paard met zijn mond open loopt lijkt mij dat er iets niet goed is aan de optoming Clown
naar mijn mening heb je helemaal geen neusriem nodig,dat dichtsnoeren van die kaak is nergens voor nodig!
als je met een rustige hand rijd gaat de mond echt niet open.
ik heb toen ik mijn draver net had een hele tijd ook met neus en sperriem gereden ,maar bij hem was op de baan mijn mond verziekt.
later reden we hem met een gebroken K&K bit zonder neusriem en dat ging prima
vooral als je kijkt bij springen ,daar zit alles dichtgenoerd en er word keihard in de mond gerukt!
dit geld niet voor elke springruiter,maar bij springen komt het wel vaak voor Clown

ik heb mijn pony ,[die ik met een myler rijd]zonder neusriem en ze loopt daar netjes mee aan de teugel en haar mond staat nooit open. Knipoog

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:34

Citaat:
Dan heb ik het dus wel over de mensen die de aansnoerneusriem ook op de letterlijke manier gebruiken

Zo ken ik er eentje waar het paard soms de neiging heeft het bit vast te pakken en er van door gaat, dus snoeren we de mond volledig om maar geen risico te lopen.
En dan nog liever zo strak dat er geen vinger meer tussen kan, het paard meer paniek voelt omdat die bij inspanning niet eens meer kan ademhalen.
En als je dan zegt 'denk je dat je een paard tegen kunt houden als die besluit aan de kletter te gaan' moeten ze nadenken en krijg je de opmerking 'ik wil er toch wel op rijden'
Tuurlijk dat willen we allemaal, maar de paniek die het uitstraalt die zien we niet.
Maar naar de reden zoeken of er iets aan doen kost tijd, die is er ook niet.
Vandaar dan mijn opmerking, alles wat je er aan en op hangt is in de verkeerde handen een martelwerktuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:26

Ik vind juist dat bij het springen niet zoveel zit dichtgesnoerd
Misschien zie je daar eerder een open mond, maar dan juist omdat het paard het nog kan...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:11

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:17

Maakt allemaal weinig uit denk ik, In het Z is er geen sperriem meer maar vervolgens krijgt het paard wel een berg ijzer enz in zn mond gedrukt, Sperriem geeft meer controle over het bit enz als het niet nodig was hadde ze het ook niet uitgevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:18

er wordt wel meer uitgevonden dat niet nodig is, dus vind dat geen argument

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:46

De markt geeft, waar de klant om vraagt, zo simpel is het. Vraagt de klant om een sperriem, dan wordt ie uitgevonden. Of het nou goed is of niet. Het levert toch geld op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:50

Idd
U vraagt, wij draaien

Maar nodig?
Vaak niet

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:52

als je met een stang en trens rijd.. wat meestal iedereen doet in het zz en hoger, kan geen sperriem aan het hoofdstel. daarom word er ook zonder sperriem gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:44

Ik rijd ook zonder sperriem. Met een simpel trensje. Heb gewoon een hoge neusriem, paard heeft een hekel aan een sperriem, en ik ook. En ik rijd heus geen Z.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:23

nou dat vind ik niet.
want ik vind dat het bij het paard ligt en niet bij de ruiter.
een pony bij de manege heeft ook geen sperriempje, maar dat betekend niet dat iedereen die op die pony stapt meteen een goeie ruiter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:11

we hebben het hier niet over manegepaarden, zo draai je het om. Als daar een slechte ruiter op zit, op dat paard, dan trekt ie het bit alsnog door de mond. Het gaat er ook niet om of het paard een sperriem nodig heeft, maar of de ruiter er 1 nodig heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:15

2 weken geleden was ik voor zover ik weet de enige die met een engelse neusriem zonder sperriem startte. Ik rij altijd zonder sperriem, met een hele losse neusriem.

Verder kunnen sommige mensen best met stang en trens en sperriem rijden. Ik heb wel eens foto's gezien van een Fjord die met sperriem en stang en trens gereden wordt. Mag dan wel in een show geweest zijn, maar in mijn ogen is er wel wat mis als je een sperriem nodig hebt, zeker bij stang en trens.

Een correct gegespte sperriem is niet zo veel mis mee. Maar mensen die kussentjes onder de neusriem en de sperriem nodig zijn om de boel goed dicht te snoeren en wondjes te voorkomen zijn natuurlijk wel fout bezig.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:22

runningkawa schreef:
Ik vind juist dat bij het springen niet zoveel zit dichtgesnoerd
Misschien zie je daar eerder een open mond, maar dan juist omdat het paard het nog kan...

idd ! Is wel lekker makkelijk om het paard de mond te snoeren !!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:09

als je een stang en trens hoofdstel hebt, kan daar geen sperriem aan omdat je dat lusje mist waarvoor het nodig is.

Ik rij gewoon met een lage neusriem.. veel makkelijker en mijn paard vind het fijner

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:14

het gaat erom of een goede ruiter geen sperriem nodigheeft
Het wil niet zeggen dat mensen die in het Z rijden goede ruiters zijn...

Je mag ook niet starten met een neusriem MET lusje en zonder sperriem.. Dan moet je een neusriem aanschaffen waar geen lusje aan zit

ikzelf vind zonder sperriem fijner rijden dan met !!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:16

klopt idd..

Volgens mij weet niemand eigenlijk precies waar voor de sperriem bedoelt is of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:39

Bijna niemand idd. Hij is bedoeld om te voorkomen dat het paard de mond open doet tijdens het rijden. Maar als je vriendelijke handen hebt, en niet zit te trekken, doet het paard heus zijn mond niet, open, en heb je er dus geen nodig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:34

Denk niet dat ie nodig is....toevallig gisteren zonder gereden, simpelweg omdat ik ging lessen en er ter plekke achter kwam dat ie niet meer aan mijn hoofdstel zat......Les ging goed hoor, paard doet echt niet ineens zijn mond open ofzo!

Mensen die dat riempje gebruiken om de boel aan te snoeren in de hoop dat een tong binnenboord blijft, zijn in mijn ogen toch niet goed bezig. Als ik zo'n combinatie in de ring krijg waarvan ik het vel eromheen echt eroverheen zie puilen, ga ik mooi even voelen of er uberhaupt nog een vinger tussenkan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:56

Als je het vel er echt overheen zit puilen, zit ie toch sowieso veel te strak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:57

hij is niet bedoeld om de mond dicht te houden
Hij is bedoeld om het bit stiller te laten liggen
En dan niet voor het van links naar recht trekken, maar dat hij stil tegen de mondhoek blijft zitten.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:23

Ik rij zelf zonder sperriem, maar als ik er een meisje komt rijden dat een van de eerste keren op een paard zit doe ik hem er liever aan. Die meisjes die ik zie zijn meestal niet erg rustig met hun handen de eerste keer en dan vind ik het wel beter om een sperriempje te leggen.
Volgens mij heeft niemand die verantwoord weet om te gaan met een paard en een redelijk goede handhouding heeft geen sperriempje nodig *maar ik ben ook maar een meisje dat niet rijd als de beteren onder ons Bloos *

gr OP

M_nimco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:36

ik vind eigenlijk dat echt goed ruiters of ruiters die hoog rijden (M,Z) geen sperriem nodig moeten hebben hoor Knipoog