Meningen gevraagd..............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Re: Meningen gevraagd..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:06

Ja tuurlijk! Ben ik met je eens, maar als ik naar voren ga zitten op 't peerd, gaat hij alleen maar sneller.
Wel fijn dat jou paard dan wel stilstaat Lachen

MalPaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:13

haai,
ik had dat ook met mijn nu nog af en toe maar ik weet welke ramp dat is echt heel streng zijn en vaak naar buiten gaan met andere paarden en dat heel vaak en dan word het vanzelf minder gewoon streng worden hij/zij leerd het vanzelf wel .. suc6 Clown Cool

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:05

mijn vorige merrie liep ook onder het zadel en voor de kar. Buiten had ik haar liever voor de kar dan was ze veel koeler en makkelijker te rijden dan ohz. Tuurlijk heb ik het wel meegemaakt dat ze ervandoor ging voor de kar. Je kan dan weinig anders doen als korte rukken aan het bit geven. Ik had het geluk van een dubbele rem op mijn wagentje daar kon ik dus ook nog mee afremmen. Die korte rukken zijn mischien vervelend voor het paard maar je moet wat. Dat ze ervoandoor ging voor de kar is trouwens maar 2 keer gebeurt in de 5 jaar dat ze voor de kar liep, onder het zadel ging ze er tijdens iedere buitenrit wel een keer vandoor, vandaar dat ik liever met haar voor de kar als ohz reed.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:07

ik heb een vraag.

Hoe oud is de haflinger?

Als ze te jong is dan betekend dat jij en uw paardje gewoon ervaring moeten opdoen. Het feit dat hij in de binnenbak alles doet en braafjes zijn oefeningen doet dan denk ik niet dat het aan het grondwerk ligt maar eerder door onervaren te zijn en door het bloed en pit dat dit tot op een loopje komt. Sommige paarden worden nerveuzer op straat en willen zo snelmogelijk overal voorbij zijn. Ik zou ofwel op straat gaan aan de hand met bit en longetouw en zo proberen vertrouwen te geven ofwel met een ander paard meegaan waar je met uw paard kan achteraan zijn kont zetten wanneer die wil vertrekken. Voor de koets zetten zou wel kunnen maar daarvoor moet je hem natuurlijk eerst voor laten opleren, sommige paarden lopen beter in de koets en meer ontspannen als ohz. Met een koetsbit heb je wel meer te vertellen dan met een gewoon bitje. U zegt dat hij niet aan de kletter gaat maar gewoon alles of niets wil doen, dus dan denk ik wel dat je een zwaarder bit als een koetsbit kan verdragen en op die manier ook beter zal gaan luisteren. Ik ben er nog altijd voor dat het beter is van minder in de mond te gaan zitten doordat paarden beter reageren op een zwaarder bit dan met een heel zacht bitje te gaan rijden en dat je steeds in die mond moet gaan roeren en vragen en er wordt toch niet gereageerd, is ook niet aangenaam zowel voor paard als ruiter niet.

Bij mijn ene haflinger hij luisterd goed naar een bit maar wil steeds voorwaats gaan en als ik hem kalm moet gaan houden dan wordt hij nog nerveuzer. Ik ben constant bezig in zijn mond, nemen en geven en vragen naar beneden. Zo blijft ie licht. Ik hoef totaal geen zwaar bit in te steken maar moet wel constant bezig zijn maar zo blijft het ook leuk. Zo'n paardje als mijn haflinger verveelt zicht snel wanneer hij vb moet gaan dressuren en veel moet gaan stilstaan enzo, hij blijft mak zolang hij maar voorwaarts kan al was het stappen, ik proffiteer altijd van zijn voorwaarts zijn, als hij begint te trippelen dan gaan we extra verzammelen en spaanse draf gaan doen, enzo terug naar de stap. Ik hou hem altijd bezig en begin een oefening als hij even ongehaarzaam wil zijn. Haha! . Dus ik zou zeggen, hou hem bezig. Probeer van in die stap naar draf hem te verzamelen als ie gaat sneldraven kan je ook een kleine volte gaan maken. Beginnen roepen en hem streng de les gaan lezen zal volgens mij niet lukken want daar hebben ze geen oor voor wel met oefeningen te maken. Maak het intressant voor hem.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Knipoog
veel succes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:20

@ Elsie1: ik ben het niet helemaal met je eens. een scherper bit in de mond hangen is vaak niet de goede oplossing. Ik denk dat het hier meer gaat om 'onervarenheid' op onbekend terrein (openbare weg, verkeer e.d.) en respect voor de (hulpen) van de ruiter, dan dat er een 'te zacht' bitje in hangt.

Ik ben verder van mening (zie mijn vorige posts in dit topic) dat het voor de koets zetten van een deels ongehoorzaam paard het probleem juist NIET oplost. Deze 'oplossing' wordt vooral bedacht door mensen die géén verstand hebben van het mennen en alle risico's die daarbij komen kijken. Je zet een paard pas voor de kar wanneer je met grote zekerheid kan zeggen dat hij voor 99% luistert naar je. Hij moet gehoorzaam aan je stem en hulpen zijn, cool in het hoofd en niet kijkerig zijn, goed te sturen, respect hebben voor ruiter/koetsier e.d.

Eigenlijk is het zelfs zo dat de TS in dit geval EERST moet zorgen dat haar paard beter naar haar luistert, en DAN PAS het paardje voor de koets knuppen. Anders maak je het probleem vaak alleen maar erger, en lost het niets op, met alle gevolgen van dien...

Echter, wat betreft je laatste advies van afwisseling en 'hou hem bezig', hier ben ik het wel mee eens.

Zo pas ik vaak het principe toe, wanneer mijn paard bijvoorbeeld uit verzet achterwaarts gaat en weigert voorwaarts tegaan op hulpen van mij, dan laat ik hem éxtra achterwaarts gaan, óók wanneer hij er geen zin meer in heeft, zal en moet hij achterwaarts gaan tótdat die het zo beu is, en ik het genoeg vind, dat hij weer blij is om voorwaarts te kunnen.
Werkt bij veel paarden echt Lachen

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:10

elsie1 schreef:
U zegt dat hij niet aan de kletter gaat maar gewoon alles of niets wil doen, dus dan denk ik wel dat je een zwaarder bit als een koetsbit kan verdragen en op die manier ook beter zal gaan luisteren. Ik ben er nog altijd voor dat het beter is van minder in de mond te gaan zitten doordat paarden beter reageren op een zwaarder bit dan met een heel zacht bitje te gaan rijden en dat je steeds in die mond moet gaan roeren en vragen en er wordt toch niet gereageerd, is ook niet aangenaam zowel voor paard als ruiter niet.

Bij mijn ene haflinger hij luisterd goed naar een bit maar wil steeds voorwaats gaan en als ik hem kalm moet gaan houden dan wordt hij nog nerveuzer. Ik ben constant bezig in zijn mond, nemen en geven en vragen naar beneden. Zo blijft ie licht. Ik hoef totaal geen zwaar bit in te steken maar moet wel constant bezig zijn maar zo blijft het ook leuk.

Ik vind dit advies zo slecht nog niet. Je paard een beetje bezig houden zorgt dat hij op jou geconcentreerd blijft, en zich niet te veel aantrekt van de grote boze buitenwereld. De tinker waar ik vroeger op reed, reed ik buiten altijd met een pelhambit. Die had een beetje hetzelfde euvel als de haflinger van de TS. Volledig verkeersmak en bomproof als het haar uitkwam, maar absoluut niet te houden als ze het in haar bol kreeg. De teugels die aan de scharen van het pelhambit zitten hingen altijd los, ze fungeerden echt alleen maar als noodrem voor het geval dat mevrouw het in haar bol kreeg en de normale remmen niet meer werkten.

Ik ben er ook zeker niet voor om overal maar hulpmiddelen in en aan te hangen, maar je moet ook aan je eigen veiligheid denken. En ik ben het wel met Elsie eens dat je soms beter een iets scherper bit erin kan hangen dan dat je continu aan een zacht bitje in de mond moet sjorren om de remmen actief te houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:49

Maar soms reageert een paard scherper op een zacht bitje dan op een scherp bit. Misschien is het ook niet zo'n raar idee om juist een veel zachter bit te gebruiken.