Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stilstaan met opstijgen, wat is dat toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:51

Sorry, snap je verhaal niet soet Blond

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:56

Soet schreef:
runningkawa: Op z'n plaats zetten. Dat was juist de reden van dat, pony vloog de stal in; Niet van gelijk naar buiten terug. (open stal) Pony was er niet mee akkoord en komt terug op de teen, eigenaar (met heel wat ervaring, en dus ook genoeg ervaring om te weten hoe ze moet reageren etc) valt op de grond. Ponylief kijkt mooi staan en kijkt wat er aan de hand is. Puur voor haar eten, maar op dat moment koos ze toch voor baasje, en niet voor het eten hoor...
Dus JoyCiej007, als je daar neer ligt kan je geen schop gaan geven. Mijn paard moet ook rustig gaan wachten, maar IK hou ook rekening met het feit dat al de andere paarden aan het eten zijn, haar eten er ook ligt, zij al dat gesmak hoort etc.

Snap ook niet wat je bedoeld; maar je bedoeld dat als je eten neer legt, paard mee naar binnen neemt, dat je dan geen schop kan geven? Maar dan gééf ik ook geen schop hoor. Als het mij niet bevalt dat hij hongerig en brutaal aanvalt op zijn brokken, dan trek ik hem gewoon terug in de hoek van de stal en zorg dat hij net zo lang wacht tot ík klaar ben, daar krijgt hij geen schop voor. Ik had het over een schop op het moment dat een beest gericht naar mij steigert Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:03

Ik had het ook over een schop wanneer een paard stijgert! Aangezien het meisje waar ik over vertelde dus op de grond lag, en op dat moment geen schop kan geven zoals jij zegt.

Verder zeg ik dat de paarden rekening moeten houden met ons, maar dat wij ook rekening moeten houden met hen. Dus niet gelijk nog even borstelen oid als het eten in de bak ligt.

Waar ik sta krijgen alle paarden op het zelfde moment het eten, als de mijne van bv het longeer werk kom doe ik zo vlug mogelijk het halster/hoofdstel af en laat ik haar eten.

Aangezien elk paard graag eet, en voor geen enkel paard het een pretje is om al dat gesmak te horen terwijl hij/zij juist weer miet stilstaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:05

ik moet wel zeggen dat ik een paard rust gun als het eet.... doe het halster af en ga dan de stal uit. Deken ed doe ik later wel als ze uitgegeten zijn

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:06

@Joycie007:Ik weet het niet hoor, maar het is mij opgevallen dat een paard na een tik van mij zoiets had in de stijl van oh, bij dit mens mag het niet en het vervolgens niet meer deed bij mij maar vrolijk verder deed bij de inmiddels consequente vaste ruiter. Haha!

Of een keer een pony die schijnbaar onhandelbaar was bij de eigenaar en waar ik (en andere van stal) zo kon opstappen zonder enig probleem, alleen een beetje spanning bij de allereerste keer dat ik erop zat. Duidelijk een hele foute conditionering met de foute eigenaar. Want pony was even "onhandelbaar" toen ze terug thuiskwam en had nooit iets gedaan bij ons (pony is daar inmiddels weg, voor de geintresseerden).

Bij onze hond merk ik het ook, ander mens, andere manier van (niet) luisteren Clown

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:07

De mijne moet het wel maar vertikt het heel vaak dan moet ik de teugels vrij strak doen dan stopt die, voor mij is het niet zo'n probleem ik kom er wel op maar ik vind het gewoon irritant ze loopt meestal de verkeerde kant op dan.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:08

mijn pony loopt ook weg tydens het opstappen..
erg lastig vind ik dat..
wat ik heb gedaan om dat te verhelpen: ik heb haar geleerd op comando stil te staan.
nu geef ik het commando dat ze stil moet blijven staan. ik stijg op en geef het comando dat ze mag lopen.
et Voila.. en ik zit erop Haha!

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:08

Mijn paard moet ook stil blijven staan met het opstijgen. Dit doet hij dus ook, en hij wacht net zo lang totdat ik de hulpen geef om te gaan lopen, terwijl het toch een heethoofd is. Als hij een keer niet blijft stilstaan ben ik daar heel consequent in: ik waarschuw met mijn stem, zet hem weer terug op zijn plaats en stijg opnieuw op. In de meeste gevallen blijft hij dan gewoon weer stilstaan, doet hij dat niet, dan herhaal ik alles totdat hij het wél doet. Het lijkt me vreselijk irritant als je paard het op een gegeven moment aanleert om maar vast te gaan wandelen voordat je erop zit.
Trouwens het schuren: dat laat ik mijn paard wel altijd doen als ik weer naast mijn paard sta na het rijden, wel op mijn commando: ik geef hem een teken en dan mag hij pas gaan schuren. Ik zie er eigenlijk nietzoveel kwaads in? Verder blijft hij ook weer netjes wachten tot het zadel en hoofdstel af is, en ik hem het teken geef dat ie mag gaan rollen ofzo.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:09

Soet schreef:
Ik had het ook over een schop wanneer een paard stijgert! Aangezien het meisje waar ik over vertelde dus op de grond lag, en op dat moment geen schop kan geven zoals jij zegt.
Verder zeg ik dat de paarden rekening moeten houden met ons, maar dat wij ook rekening moeten houden met hen. Dus niet gelijk nog even borstelen oid als het eten in de bak ligt.

Waar ik sta krijgen alle paarden op het zelfde moment het eten, als de mijne van bv het longeer werk kom doe ik zo vlug mogelijk het halster/hoofdstel af en laat ik haar eten.

Aangezien elk paard graag eet, en voor geen enkel paard het een pretje is om al dat gesmak te horen terwijl hij/zij juist weer miet stilstaan.

Over dat steigeren; oh, zo snapte ik dat niet. Maarja, ik had dan waarschijnlijk die schop allang gegeven vóórdat ik zou liggen, daar dient hij ook voor, schop op zijn kont of zachtjes in zijn buik en komt zo weer naar beneden, maakt de situatie weer een stuk veiliger.

En ja, tuurlijk dat ben ik met je eens, ik ga ze ook niet eerst vervelen met nog lang naborstelen etc. meestal na werk gewoon gebruikelijke routine als hoeven krabben, hoofdstel + tuig af en evt. beenbescherming, of er nu eten ligt of niet, paard moet wachten tot ik klaar ben, dan mag hij eten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:10

wizewo schreef:
@Joycie007:Ik weet het niet hoor, maar het is mij opgevallen dat een paard na een tik van mij zoiets had in de stijl van oh, bij dit mens mag het niet en het vervolgens niet meer deed bij mij maar vrolijk verder deed bij de inmiddels consequente vaste ruiter. Haha!

Of een keer een pony die schijnbaar onhandelbaar was bij de eigenaar en waar ik (en andere van stal) zo kon opstappen zonder enig probleem, alleen een beetje spanning bij de allereerste keer dat ik erop zat. Duidelijk een hele foute conditionering met de foute eigenaar. Want pony was even "onhandelbaar" toen ze terug thuiskwam en had nooit iets gedaan bij ons (pony is daar inmiddels weg, voor de geintresseerden).

Bij onze hond merk ik het ook, ander mens, andere manier van (niet) luisteren Clown

Hahaha, ja, da's wel voorbeeld van slimme beestjes ja Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:11

KiWiKo schreef:
ik moet wel zeggen dat ik een paard rust gun als het eet.... doe het halster af en ga dan de stal uit. Deken ed doe ik later wel als ze uitgegeten zijn

Dat doe ik ook hoor; gaat hij eenmaal eten, dan ben ik de stal uit en ga spullen opruimen oid. de rest doe ik wel als hij klaar is Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:14

voelt zich nu ook aangesproken mijn draver had eigenlijk beetje aangeleerd (was toen nog stuk jonger, en paard leeft niet meer) maar toen sprong erzo op en dan mocht hij ookal lopen..wel gewoon stappen.. Bloos
1 paardje wat ik nu rijd doet het zodra ik met me kont in zadel zit en dit laat ook altijd wel toe me beugel doe onderweg wel in Bloos mischien heel fout maar ze kunnen ook wel echt stilstaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:15

Kenzo12 schreef:
Mijn paard moet ook stil blijven staan met het opstijgen. Dit doet hij dus ook, en hij wacht net zo lang totdat ik de hulpen geef om te gaan lopen, terwijl het toch een heethoofd is. Als hij een keer niet blijft stilstaan ben ik daar heel consequent in: ik waarschuw met mijn stem, zet hem weer terug op zijn plaats en stijg opnieuw op. In de meeste gevallen blijft hij dan gewoon weer stilstaan, doet hij dat niet, dan herhaal ik alles totdat hij het wél doet. Het lijkt me vreselijk irritant als je paard het op een gegeven moment aanleert om maar vast te gaan wandelen voordat je erop zit.
Trouwens het schuren: dat laat ik mijn paard wel altijd doen als ik weer naast mijn paard sta na het rijden, wel op mijn commando: ik geef hem een teken en dan mag hij pas gaan schuren. Ik zie er eigenlijk nietzoveel kwaads in? Verder blijft hij ook weer netjes wachten tot het zadel en hoofdstel af is, en ik hem het teken geef dat ie mag gaan rollen ofzo.

Ja, je hebt het natuurlijk wel op commando staan. Maar ik vind het gewoon een uiting van geen respect hebben voor de mens. Dat schuren kan érg heftig gaan hoor, bij van die grote lummels die ontzettend veel kracht zetten, heb wel eens gehad dat ik echt een dauw kreeg en een paar meter verderop belandde. Zo heb ik vorig jaar ook een aantal weken als begeleidster e.d gewerkt op een ponykamp. Wat je dan ziet is van die kleine hummelkindjes van een jaartje of 6 die een best wel grote pony rijden. Rijden is klaar, meiske stijgt af, pony begint gelijk te schuren, en dat meiske kríjgt me toch een stoot met dat hoofd! Zelf vond ze het niet erg, maar ik was gelijk ter plaatse om die pony éventjes bij te brengen dat dát niet de bedoeling was.

Waarop het meisje mij stomverbaasd aankijkt: 'ja, maar het paardje mag me toch wel even knuffelen, das toch lief???'. Waarop ik antwoorde dat dat echt geen knuffel was, maar dat hij haar gewoon als schuurpaal zag, en dat ze dat niet mocht tolereren Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:50

wizewo schreef:
Ik las in een vorig bericht, dat iemand een nieuwe 16-jarige pony het afgeleerd heeft. Dat is volgens mij echt iets anders als een paard wat het al jaaaren bij hetzelfde mens zo mag doen. Lijkt me voor een paard beetje onbegrijpelijk waarom het nu dan ineens niet mag bij dat mens (en zal het dus veel meer moeite kosten). Nieuwe pony maakt de connectie: nieuw mens, nieuwe regels, denk ik.

Dat is echt complete onzin! Heeft gewoon met consequent zijn te maken.
Iedereen maakt fouten tijdens het rijden, daarom heb je les en tijdens die les verbeter je je fouten. (althans als het goed is...) Bij sommige fouten moet jij zelf heel lang oefenen voordat je het zelf goed doet. Zou dan je paard het na een tijd opeens niet meer snappen "na zooo'n lange tijd dat jij het al fout doet?"

Natuurlijk zal een pony of paard in het begin zoiets hebben van Verward Ik mocht dit toch altijd, wat wil je van mij? Maar zodra ze doorhebben dat het eerdere gedrag ongewenst is én nu ander gedrag (namelijk stilstaan) word beloond, hebben ze het binnen de kortste keren door hoor!

Mijn pony mag inderdaad ook niet de stal invliegen op het voer af. Hij wacht netjes tot ik afgezadeld heb, (zweet) deken om gedaan heb en pas als ik zijn halster af doe mag hij zijn stal inlopen en rustig gaan eten. Intussen ga ik de spullen opruimen e.d. en val ik hem zoiezo niet meer lastig tot hij klaar is met eten.

Schuren mag hij ook niet aan mij, soms als hij zijn hoofdstel af heeft dan "boen" ik over zijn hoofd heen met een borstel of mijn hand, heerlijk vind hij dat Haha! Maar als ik dat niet doe dan gebruikt hij zijn stal om te schuren of gaat langs zijn benen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:32

Ineke2 schreef:
wizewo schreef:
Ik las in een vorig bericht, dat iemand een nieuwe 16-jarige pony het afgeleerd heeft. Dat is volgens mij echt iets anders als een paard wat het al jaaaren bij hetzelfde mens zo mag doen. Lijkt me voor een paard beetje onbegrijpelijk waarom het nu dan ineens niet mag bij dat mens (en zal het dus veel meer moeite kosten). Nieuwe pony maakt de connectie: nieuw mens, nieuwe regels, denk ik.

Dat is echt complete onzin! Heeft gewoon met consequent zijn te maken.
Iedereen maakt fouten tijdens het rijden, daarom heb je les en tijdens die les verbeter je je fouten. (althans als het goed is...) Bij sommige fouten moet jij zelf heel lang oefenen voordat je het zelf goed doet. Zou dan je paard het na een tijd opeens niet meer snappen "na zooo'n lange tijd dat jij het al fout doet?"

Natuurlijk zal een pony of paard in het begin zoiets hebben van Verward Ik mocht dit toch altijd, wat wil je van mij? Maar zodra ze doorhebben dat het eerdere gedrag ongewenst is én nu ander gedrag (namelijk stilstaan) word beloond, hebben ze het binnen de kortste keren door hoor!

Mijn pony mag inderdaad ook niet de stal invliegen op het voer af. Hij wacht netjes tot ik afgezadeld heb, (zweet) deken om gedaan heb en pas als ik zijn halster af doe mag hij zijn stal inlopen en rustig gaan eten. Intussen ga ik de spullen opruimen e.d. en val ik hem zoiezo niet meer lastig tot hij klaar is met eten.

Schuren mag hij ook niet aan mij, soms als hij zijn hoofdstel af heeft dan "boen" ik over zijn hoofd heen met een borstel of mijn hand, heerlijk vind hij dat Haha! Maar als ik dat niet doe dan gebruikt hij zijn stal om te schuren of gaat langs zijn benen.

Inderdaad; en een paard leert zo'n beetje zijn hele leven, net als ons, ook ohz nieuwe oefeningen e.d. Als je al járen een dressuurpaard hebt, en je gaat er eens mee springen, je denkt van 'goh, da's ook wel leuk', en het paard heeft er ook plezier in, kun je dit ook trainen (denk aan; optijd afzetten, rustig aanrijden, rechtuit na de sprong, etc.) dus waarom zou je stalgedrag niet af kunnen leren?

Kijk, dat je oud, ongewenst stalgedrag zoals weven of kribbebijten niet kan afleren, (of misschien wel; meeste mensen gebruiken tegen luchtzuigen een band om het te voorkomen, maar misschien is het ook wel af te leren) daar kan ik nog inkomen. Maar een paard een beetje fatsoenlijk gedrag aan leren, ook al ben je niet 'nieuw' als eigenaar, dat moet gewoon kunnen. Is het paard het er echter niet mee eens? Jammer voor het paard dan, ik heb respect voor mijn paarden, zolang ze dat ook voor mij hebben... Lachen

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:39

Ik vind ook verschrikkelijk irritant als een paard niet blijft staan TIJDENS het opstijgen.Maar mijn verzorgpony stapte altijd achteruit als ik teugels opnam en mijn voet in stijgebeugel zette.Hem telkens terug stil laten staan, tot dat hij stopte, ook heel vaak naast hem gestaan zonder dat op opsteeg.

Moet oppassen met schuren, de eigenares van mijn verzorgpont heeft een paardje dat je precies tegen haar lichaam aanduwt(vorige eigenaar nooit afgeleert) gevolg= paard duwt haar soms is de struiken, omdat moment enorm grappig, maar eigenlij k niet goed

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:41

veerle123 schreef:
Ik vind ook verschrikkelijk irritant als een paard niet blijft staan TIJDENS het opstijgen.Maar mijn verzorgpony stapte altijd achteruit als ik teugels opnam en mijn voet in stijgebeugel zette.Hem telkens terug stil laten staan, tot dat hij stopte, ook heel vaak naast hem gestaan zonder dat op opsteeg.

Moet oppassen met schuren, de eigenares van mijn verzorgpont heeft een paardje dat je precies tegen haar lichaam aanduwt(vorige eigenaar nooit afgeleert) gevolg= paard duwt haar soms is de struiken, omdat moment enorm grappig, maar eigenlij k niet goed

Inderdaad; en wat dacht je van een klein meiske die er toevallig naast staat of eventjes het paard wil aaien? die kan een flinke kopstoot verwachten Knipoog Ik heb mijn borst ook wel eens bont en blauw gehad doordat een paard eens flínk op die plek aan het schuren was, met fijn dat hoofdstel nog om zijn hoofd.... Sigaar

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:43

JoyCiej007 schreef:
Kom op joh, als ik een passagier in de auto meeneem rijdt ik toch ook niet alvast het opritje af terwijl mijn passagier probeert in de stappen?

Ik moet hier stiekem toch om lachen , stel het je maar voor ..

Maar je hebt idd 100% gelijk .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:47

schuren mag van mij ook niet... bijten ook niet

maargoed nu heb ik er een die mij graag vastpakt, ik heb hem er echt op aangepakt.. en mensen die mij hier kennen weten dat als ik aanpak, ik echt aanpak..... maar beessie wil het niet laten.

nu laat ik het maar, het valt hem niet af te leren met een klap voor zn bakkes.......

hij is wel voorzichtig, dat zeker wel gelukkig........

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:48

Hmm die van mij moet wel stil staan maar of die dat doet ... NEE.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:49

Miss_Maya schreef:
JoyCiej007 schreef:
Kom op joh, als ik een passagier in de auto meeneem rijdt ik toch ook niet alvast het opritje af terwijl mijn passagier probeert in de stappen?

Ik moet hier stiekem toch om lachen , stel het je maar voor ..

Maar je hebt idd 100% gelijk .

hahaha, ja, sorry, maar ik dacht; da's wel een slimme vergelijking Tong uitsteken

Toen ik klein was en met mijn vader wel eens uit winkelen ging en ik wilde instappen, reed hij expres ook altijd een stukje verder, maar dan zonder dat ik het portier open had. Ik kon daar dan zó kwaad van worden dat ik lopens naar huis wilde. Vond hij best, huis was 100km. verderop Tong uitsteken Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:50

KiWiKo schreef:
schuren mag van mij ook niet... bijten ook niet

maargoed nu heb ik er een die mij graag vastpakt, ik heb hem er echt op aangepakt.. en mensen die mij hier kennen weten dat als ik aanpak, ik echt aanpak..... maar beessie wil het niet laten.

nu laat ik het maar, het valt hem niet af te leren met een klap voor zn bakkes.......

hij is wel voorzichtig, dat zeker wel gelukkig........

Sommigen zijn hardleers he, al geef je ze nog zón optater, luisteren, ho maar Clown En dan staan ze je vaak ook nog zo aan te kijken van 'nou, denk je nou echt dat die tik van jou helpt?! Mooooi niet! ' Vork Koe

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:50

Mijn vader is wel zo slim om terwijl mijn broer nog instapt al naar achter(zacht) te rijden.Begint mijn broer super hard te roepn van de pijn, rij naar voor riep hij, je staat op mijn voet(met de auto).Mijn vader is schock doet 5 seconde niks wil da naar achetere rijden(was helemaal de kluts kwijt), mijn andere broer en ik roepen: rij naar voor!!!
Mijn vader wou naar het spoed, maar mijn broer wou niet.Mijn moeder heeft er dan zalf enzo opgedaan, is allemaal goed gekomen

er bestaan dus mensen die rijden terwijl er mensen willen instappen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:51

veerle123 schreef:
Mijn vader is wel zo slim om terwijl mijn broer nog instapt al naar achter(zacht) te rijden.Begint mijn broer super hard te roepn van de pijn, rij naar voor riep hij, je staat op mijn voet(met de auto).Mijn vader is schock doet 5 seconde niks wil da naar achetere rijden(was helemaal de kluts kwijt), mijn andere broer en ik roepen: rij naar voor!!!
Mijn vader wou naar het spoed, maar mijn broer wou niet.Mijn moeder heeft er dan zalf enzo opgedaan, is allemaal goed gekomen

er bestaan dus mensen die rijden terwijl er mensen willen instappen

Oeh.... dan kun je, als je zo'n geintje wil uithalen beter inderdaad naar VOREN rijden; in ieder geval minder kans om iemand letterlijk 'van zijn sokken' te rijden Knipoog

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:56

Mijn paard moet ook stil blijven staan als ik op stap, maar dat betekent niet dat dat ook altijd lukt.
Ze is altijd een bonk stress en energie aan het begin van de rit. Vroeger ging ze al gelijk in volle galop voor je goed en wel zat. Dat is nu terug gebracht naar een paar pasjes. Als ze dat doet zet ik haar met haar hoofd tegen de muur aan en zorg dat ik dan goed zit. Grappige is dat ze nu zelf ook al tegen de muur aan gaat staan met haar hoofd als ik op stap.
Maar sommige paarden blijven die tik altijd wel houden om toch een stapje te zetten, maar heeft t misschien niet ook iets met evenwicht te maken, of zeg ik nu iets heel doms?
Lijkt mij dat als je echt gigantisch kwaad er om gaat worden dat het paard bij voorbaat al voor je gaat rennen als je op wil stappen.