Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Haflinger vliegt er vandoor tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:45

Tinkerloos schreef:
Tuurlijk kan je je paard omtrekken als ie ervandoor gaat,...

Laat ík er nu van overtuigd zijn dat een paard dat écht gaat niet 'om te trekken' is. Enig idee hoe sterk een paard in de nek is?

Citaat:
maar beter is het om te voorkomen DAT ie er vandoor gaat,en dat doe je door te oefenen,oefenen.en nog meer te oefenen. Knipoog

en DAAR heb je de crux. Alleen vind ik het niet 'beter' maar essentieel.

Goed paardmanschap zit in voorkomen. Inderdaad is voorbereiding 99% van het paardrijden.

Een vraag die in dit geval opportuun is, is of het paard bewust ongehoorzaam is of een stressreactie heeft. Dat zijn namelijk twee fundamentele verschillende 'problemen' die beiden een andere aanpak vragen.
Oh en geen van beide 'laat maar zien wie de baas is'.....

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:01

Jaja,ik bedoelde wat jij zegt.
Alleen jij pakt het mooier in. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:03

Tinkerloos schreef:
Jaja,ik bedoelde wat jij zegt.
Alleen jij pakt het mooier in. Haha!

neeee mooier ingewikkeld Knipoog

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:20

Jullie hebben het vooral over vertrouwen en dat je paard angstig of onzeker is, maar mijn fjord ging er echt niet vandoor omdat ie bang was hoor! Hij vond het gewoon een leuk spelletje geworden. Voorheen heb ik altijd bitloos gereden en heb ruime ervaring in NH, maar na mijn verhuizing woon ik niet meer midden in het bos. Als hij nu dit geintje uitprobeert sta ik binnen een paar meters midden op een drukke autoweg, hij kan dit gewoon niet meer doen! Veel te gevaarlijk, daarom rij ik nu met de stang, zie mijn vorige bericht op blz.2. Onze band is nog steeds sterk, maar hoe kan ik hem uitleggen dat zijn humor niet gepast is? Ik heb deze noodrem gewoon nodig.

Ben het met HC volkomen eens!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:39

hij gaat er nogmaals niet voor niks ervan door!!
er moet iets zijn, gewoon angst misschien
en waarom ga je hem dan laten zien wie de baas is??
dan wordt hij alleen maar banger hoor!!!!!!!!!
gewoon samen met een paard naar buiten gaan die niet bang is.
misschien help je hem daar veel meer mee dan op zijn flikker te geven.
het moet leuk blijven om naar buiten te gaan geen marteling!!! (of gevecht)
of kijken wie de baas nou is over wie!!!!!!!
een paard weet gewoon dat jij de baas bent en denkt dit niet ineens als er een buitenrit gemaakt wordt.
als je hem gerust steld bij dingen die "eng" zijn met je stem helpt dat vaak ook al..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:02

Squit schreef:
hij gaat er nogmaals niet voor niks ervan door!!

dat kan (en is in dit geval waarschijnlijk) simpel bewuste ongehoorzaamheid zijn en dat is een héél lastige om op te lossen als het paard er succeservaring mee heeft opgebouwd. In ieder geval niet iets om per Bokt op te lossen.
Gelukkig zijn mensen een stuk slimmer dan paarden dus 'verzin een list' Knipoog

Sterkte.

HC

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:16

wrom probeer je dan niet een ander bit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:24

Armani88 schreef:
wrom probeer je dan niet een ander bit

Waarom wel? Meer geweld?
De crux is om het paard op een pósitieve manier te motiveren te willen wat de ruiter wil.
Bewuste ongehoorzaamheid leidt anders tot een geweldsspiraal die het paard altijd wint of tot paniek leidt.
Bedenk een R+ voor dit paard bij het gedrag dat je wil.

Dat is geen 'truuk' en ook geen kwestie van een hulpmiddel maar van denken en kwaliteitstijd investeren.

HC

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:47

HC vind ik togh minder, en dit is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:37

Armani88 schreef:
HC vind ik togh minder, en dit is mijn mening

Wat vind je precies minder?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:59

ik bedoelde HS horsmanship de manier waarop is me te overdrecen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:09

Mijn Haflinger is ook vaak op hol geslagen en was dan echt niet 'om te trekken'. Ten eerste niet omdat het echt binnen een paar sec. gebeurd was, en ik dus niet eens tijd had om dat te doen, ten tweede omdat ze de teugels uit mijn handen rukte, ten derde omdat haar nek gewoon te sterk was om om te rukken...etc...

Ik reed ongeveer drie keer per week buiten, vaak alleen (wel meestal met fietser ernaast), maar ook met andere paarden ging ze er in het bos vandoor. Ik heb ook geprobeerd om er eerst naast te lopen bij de drukke wegen en pas in het bos erop te gaan, maar dan ging ze aan mijn hand aan de kletter... Ze bleef altijd gespannen en onvoorspelbaar. Het werd echt gevaarlijk, zelfs om bij de bak te komen (daar moet ik maar 2 straten voor door, maar zelfs dat was al een hele opgave).

Ik moest dus ingrijpen wilde ik uberhaupt nog kunnen rijden. Ik heb toen gekozen voor een pelham bit. Dit was uiteraard een tijdelijke oplossing en heb ik alleen met zachte hand gebruikt. Het was echt een uitkomst! Ik heb haar met dat bit eindelijk buiten kunnen laten wennen. Ze werd met dat bit heel hanteerbaar. Als ze maar iets naar voren kwam, kon ik haar direct corrigeren. En nu kon ik haar eindelijk eens langs de enge dingen laten lopen zodat ze kon zien dat het niet eng was (als je altijd direct weg rent, ook als iemand er naast loopt, dan kun je er ook niet aan wennen, zelfs in de wei rende ze weg als er langs de wei een voertuig langs kwam).

Ik ben na ongeveer een half jaar weer met trens bit gaan rijden, op het moment dat ik voelde dat dit weer kon. Door het pelham bit was ik ook zekerder geworden over m'n zit e.d., want omdat ze makkelijker hanteerbaar was had ik haar ook kunnen aanleren te halt houden e.d. Het was een hele makkelijke overgang. Daarna heb ik gekeken naar andere dingen die haar kunnen belemmeren, zoals het zadel. Ik ben overgestapt op een boomloos zadel.
Bovendien rijd ik nu alleen nog buiten met andere paarden erbij en heeft ze nu ook permanent een vriendinnetje in de wei (wat erg bijgedragen heeft tot rust in haar koppie). Ze is door al deze dingen een ander paard geworden, met buitenrit herken je haar niet meer terug. Ik ben vorige week nog rotondes e.d. overgestoken, iets waar ik je voor gek voor had verklaard als je me dat een paar jaar geleden had verteld.

Ik zeg niet dat dit de manier is waarop iedereen het moet doen, ik wil alleen mijn ervaring delen. Ik denk wel dat er gekeken moet worden naar alle dingen die het paard gespannen kunnen maken, dingen waar je niet direct aan denkt als het paard ervandoor gaat buiten, zoals een maatje in de wei als gezelschap of een ander zadel.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:52

ook mijn haflinger van zes wilt er nog wel eens vandoor gaan. de eerste keer dat hij dat deed, was hij ergens van geschrokken, we reden voor de wagen in het tweespan. mijn haf schrok; legt zijn hoofd op zijn schouder en met zijn ogen dicht is hij er als een bezetene vandoor gegaan.
mijn man is uit de wagen gesprongen en de haf bij het bit beetgepakt. met vereende krachten en een goed meewerkend tweede paard hebben we de boel stil gekregen. in zijn drift heeft hij het voledige tuig en zijn bit gesloopt!
dit was pure paniek. daartegen is niets opgewassen. het enige wat je daaraan kan doen is werken aan vertrouwen zodat dit geen tweede keer meer gevbeurt. inmiddels hebben we hem bijna een jaar, en weet hij dat we te vertrouwen zijn. als hij nu iets engs ziet, zoekt hij zijn veiligheid bij ons. en als de mogenlijkheid er voor is mag hij in draf "vluchten" we geven hem dan zogezecht het ide dat hij weg mag van het enge obstakel, maar wel in een door ons bepaald verandwoord tempo. voor de wagen werkt dit het beste omdat hij dan het gevoel heeft aan zijn instinkt te kunnen voldoen. hierdoor kan hij goed ontspannen en na vijf minuten is alles weer vergeten. als ik hem op zo'n moment strak onder controle wilt houden raakt hij in paniek en maakt hij zich alleen maar drukker.
maar omtrekken....... dat is spelen met je leven. op de volte zetten is prima, maar een paard dat in paniek vlucht omtrekken kan als gevolg hebben dat je met paard en al over de kop vliegt.
dus gebruik je verstand. als je iets engs aan ziet komen kan je er voor kiezen je paard voor te gaan door af te stappen. je paard zal dit zien als verstandig leiderschap en blij zijn dat je hem op die manier laat zien dat het niet eng is

aliluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 19:08

ik denk dat het best met vertrouwen te maken kan hebben, ik kom niet elke dag zelf bij hem, soms me vader of zus. Ik rij hem ong 3 keer in de week, maar kom altijd wel 4 a 5 keer langs.
Met welke oefeningen kan ik kijken of hij me genoeg vertrouwd en hoe zou ik dit dan kunnen verbeteren?

Maar ik denk niet dat altijd met vertrouwen heeft te maken als je een weg in wil gaan waar je vaker langs komt en hij gaat stil staan en ik leg me been aan en hij draait zich om en galopeerd weg richting huis (ong 300 m van huis). Ik kan me niet voorstellen dat hij daar wat engs zag, maar had het idee dat ie gewoon geen zin had zeg maar en liever naar huis wilde. Ik heb hem uiteindelijk gelukkig wel tot stilstand gekregen door elke keer proberen tegen een boom te zetten dan remt ie steeds wel een beetje af en uit eindelijk lukt het dan wel. Ik heb hem om gedraaid en heb hem en langs gekregen door even te laten weten wie er de baas is.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:21

Mea schreef:
Jullie hebben het vooral over vertrouwen en dat je paard angstig of onzeker is, maar mijn fjord ging er echt niet vandoor omdat ie bang was hoor! Hij vond het gewoon een leuk spelletje geworden. Voorheen heb ik altijd bitloos gereden en heb ruime ervaring in NH, maar na mijn verhuizing woon ik niet meer midden in het bos. Als hij nu dit geintje uitprobeert sta ik binnen een paar meters midden op een drukke autoweg, hij kan dit gewoon niet meer doen! Veel te gevaarlijk, daarom rij ik nu met de stang, zie mijn vorige bericht op blz.2. Onze band is nog steeds sterk, maar hoe kan ik hem uitleggen dat zijn humor niet gepast is? Ik heb deze noodrem gewoon nodig.

Ben het met HC volkomen eens!

eindelijk iemand die het snapt! groot gelijk heb je

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:08

omtrekken? maak je zwaar en neem m terug. ik ben altijd bang dat als j m omtrekt dat hij schrikt. en evt uitglijd. mijn oude merrie kon hier ook wat van. Maar toch kom ik na een jaar met halster naar buiten!

terroel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:36

ik zou een tijdje buiten gaan rijden en alleen stappen en zet hem maar aan het werk succes

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:55

Mijn haf deed dit ook toen ze jonger was soms uit schrik, soms om ongehoorzaam te zijn. Tegen het schrikken ben ik af gaan stappen als er iets was wat ze eng vond en na een tijdje kun je dan erop blijven zitten, omdat ze zo rustig leren dat het niet eng is, jij loopt er immers ook langs. Als ze het deed uit ongehoorzaamheid (en niet om sneller naar huis te gaan) dan spoorde ik haar aan alsof ik een rengalop wilde, dat was bij haar de enige manier, dan was ze beledigd en stopte maar. Want rennen omdat ik het vraag is lang zo leuk niet. Inmiddels loopt ze eigenlijk overal probleemloos langs en ook het wegschieten buiten heeft ze zich afgeleerd. Ik heb haar nooit op een boom afgestuurd omdat ze zelfs in stap er gewoon tegenaanwandelt, dus kijk uit als je dat in volle rengalop uit gaat proberen.

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:39

Citaat:
Mijn fjord kon er ook wat van.... opeens gaan rennen. Omtrekken lukte echt niet hoor! Daar is hij veel te sterk voor!
Nu rij ik met een Linda Tellington-Jones stang buiten (zie foto in mijn profile), ik rij hem volledig op mijn zit en benen en houd de teugels losjes. Maar zodra hij er een spelletje van wil maken dan houd ik hem bij me met het bit. Zodra hij weer braaf is laat ik de teugels weer vieren zodat er absoluut geen druk meer op staat. Dit werkt perfect. Met dit bit kan ik hem wel omtrekken en lukt het me zelfs om hem te stoppen als andere paarden er vandoor gaan (normaal waren we dan haantje de voorste!).
Ik vind dit een goede en vriendelijke manier van rijden, hij heeft geen last van het scherpe bit zolang hij zich netjes gedraagt. Omdat er niet constante druk op staat wordt hij ook niet 'harder'in de mond, ik rij hem in de bak net zo goed met een simpel trensje (dressuur en springen) Ik vind dat je best een scherper bit erin mag hangen, het gaat hier immers wel om je eigen veiligheid en die van je paard. Maar ga niet vanalles uitproberen en ga anders rijden. Dus houd geen constante druk op het scherpe bit, leer jezelf en je paard meer te sturen en te remmen op je zit en benen en gebruik je bit alleen als hij te sterk wordt. Zo blijf je vriendelijk rijden.

Ik kon ook totaal niet lekker buitenrijden met mijn haflinger, eigenlijk was het af en toe echt gevaarlijk. Een vrouw die paarden traint heeft me toen geholpen, ook zo'n soort bit aangeraden (gebroken Pelhalm) eerst was hij in de bak ook niet te houden, dus heb in t begin met dit bit gereden, en langzaam de strakte van het kettinkje afgebouwd. Nu rijd ik al een hele tijd met een normale trens in de bak en hij gaat er niet meer vandoor. Buiten rijd ik wel nog met het scherpe bit, maar op dezelfde manier als hierboven staat, werkt prima en ik doe hem nu ook al elke keer iets losser buiten.
Voorderest werkt t ook erg goed om gewoon oefeningetjes te doen in de bak met longeren, en gewoon onder het poetsen, wandelen e.d streng en consequent zijn, zodat je gewoon de baas over hem bent.
Als hij er buiten vandoor wilt gaan (zie je meestal wel) dan kun je al heel veel overgangen gaan rijden, m een keertje stil laten staan en expres iets langer laten staan dan hij wil enz.
Trouwens, als je m wil omtrekken en hij blijft gewoon doorlopen, wil het nog wel eens helpen om een tik met je zweep om de buitenschouder te geven...