Hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:03

Het niveau wat je rijd heeft er geen bal mee te maken vind ik. Tuurlijk kan je met een hengst gewoon in een groep rijden, als dat niet kan dan is er ergens iets fouts gegaan in de opvoeding en is dat een tekort koming van de eigenaar naar mijn mening. Zelfs tussen de hengstige merrie moet je naar mijn mening kunnen rijden en trainen met een hengst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:28

Dat moet kunnen
Maar ervaring leert dat het niet altijd zo is.
Kun je aan opvoeding wijden, maar de natuur is ook een sterk iets, wat bij bepaalde paarden toch sterk is. Iets wat sommige wel eens onderschatten.

En het nivo heeft er dan wel iets mee te maken.
dat je weet hoe het er op wedstrijden aan toe gaat.
Hoe druk het er kan zijn en dat mensen er dan niets aan kunnen doen dat ze je eens afsnijden.
Denk je dat je hengst daar niet tegen kan, moet je hem thuis houden.
Verder moet je in voren kunnen denken en reageren.
Sitiuties aan zien komen. En dan kun je niet als je nooit wedstrijd hebt gereden.
Dan kun je niet inschatten hoe het gaat op een druk losrijveld.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:11

zelf ben ik van mening dat de ruiter die een hengst rijdt, dondersgoed moet weten hoe zijn of haar hengst reageert op andere paarden en op bepaalde situaties,en weet hoe ze dit het beste (zo snel mogelijk)kunnen corrigeren of beter gezegd misschien kunnen voorkomen op dat moment! Dus ken de reactie van je hengst! Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:14

Het ging in eerste instantie niet over wedstrijden rijden met een hengst maar of een hengst in de groep kan rijden, dan heeft niveau er niks mee te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:16

Natuurlijk wel
Ook dan kun je eerder situaties van te voren inschatten

Als je heel wat jaartjes ervaring hebt zie je soms iets al gebeuren voordat het ook gebeurd is.
Een beginner ziet dat niet, neemt geen maatregelen en hoppa.

Niks ergs als dat bij zomaar wat is, maar wel erg bij een hengst die wat meer wil Lachen

Of dat nu in een groep(les) is, of op concours

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:21

Ja ervaring heeft er zeker mee te maken, maar wedstrijdniveau niet, in ieder geval niet als je geen wedstrijden rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:23

Kan ook geen kwaad omdat dan te hebben
Je leert daar toch beter inschatten wat er gebeurd in een groep.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:25

Ben ik het niet mee eens, dat leer je beter door elke dag te trainen tussen andere paarden dan door een wedstrijd te rijden.

bedoel zoals je het nu zegt lijkt eht net alsof je zegt dat iedereen eerst maar L2 moet zijn voordat ze een hengst mogen rijden, dan wel op wedstrijd dan wel thuis. Terwijl er zat mensen zijn dei nooit wedstrijden rijden maar wel op een hoger niveau rijden dan de L2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:28

Lijkt me idd niet erg om dat in te stellen als mensen graag buiten hun eigen wei/bak komen

En iemand die zo goed is, is in een paar wedstrijden ook L2, dus zie dat probleem idd niet

Te vaak (bijna) ongelukken gezien met mensen die denken dat ze goed rijden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:31

Sorry hoor maar iemand die L2 rijd wil echt niet zeggen dat diegene goed genoeg kan rijden om met een hengst om te gaan.
net zoals dat er zat mensen zijn die nog nooit een wedstrijd gereden hebben maar wel met een hengst om kunnen gaan. Er zijn ook mensen die ZZ rijden maar alsnog niet met een hengst kunnen omgaan. Daarom telt wedstrijdniveau voor mij echt totaal neit mee bij zo'n onderwerp

Er zijn ook zat mensen die helemaal niet met paarden om kunnen gaan waardoor er ook ongelukken gebeuren, die kan je toch ook niet verbieden om een paard te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:42

Niks zegt wat..maar als je echt een dombo bent op paardengebied duurt het lang voordat je L2 bent (en helaas geen M meer)
Dan wordt er iig wat gefiltert.

Mensen die ZZ hebben gereden rijden toch vaak beter dan vele ander die denken dat ze het zo goed doen (hebben ook inzicht over hoe rijden op druk terrein er aan toe gaat)
Iedereen denkt thuis zo geweldig te zijn en daar zit ook net het gevaar...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:51

Ja maar dat is niet alleen iets met hengsten dat zeg ik dat is ook met merries en ruinen. Er zijn ook mensen dei ik ken die wel de L2 voorbij zijn maar dei ik echt niet alleen aan het werk zou laten met een van mn hengstjes. Maar ook iemand die onderling M2 rijd maar nog nooit officieel gestart is maar die prima met ze overweg kan.

Er zijn altijd mensen die denken dat ze meer kunnen dan dat ze daadwerkelijk kunnen die zullen er ook altijd zijn maar dat is naar mijn mening geen reden om iedereen over een kan te scheren.

Naar jou mening zou ik dus ook niet met hengsten mogen werken en horen onze paardjes met ruitertjes al helemaal niet thuis op vreemd terrein en toch gaat dat super. Dus er zijn ook zat mensen die zich wel prima redeen met de opvoeding en omgang met hengsten die geen wedstrijd ervaring hebben of L2 zijn. Net als dat er mensen zijn die wel op wedstrijd verschijnen met een hengst die wel de L2 voorbij zijn maar er absoluut neit mee overweg kunnen en brokken maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:56

Andere paarden zijn gewoon minder gevaar voor andere
Dat knikkert de ruiter vanaf en klaar.
Daar gaat de hengst niet op een merrie af.

Als je dat verschil niet in wilt zien, ja dan vind ik ook jou gevaarlijk op terrein met andere..sorry

En wat ik al eerder zei, mensen die goed rijden zijn in een paar wedstrijden L2, daar zou dus de drempel erg laag voor zijn. Want er worden tot die klasse alleen maar erg simpele basis dingetjes gevraagd.
Mensen die maar wat hotseknotsen en niet kunnen rijden, ja daar wordt het moeilijk voor..maar die horen imo ook niet op een hengst thuis..dat klopt.

Nogmaals, teveel voor gezien...
Te veel mensen die denken dat ze zo geweldig kunnen rijden en hun penny droom van de hengst willen
Dat ze zelf eraf donderen, geen probleem, maar een ander word er de dupe van bij een hengst, En daar gaat het me om.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:03

ik zie wel degelijk het verschil tussen hengsten en merries/ruihnen dat zeg ik dus ook de hele tijd al.

En ach het blijft jou menign natuurlijk, dat is je goed recht, gelukkig heeft de paardenwereld mij nog neit zo 'verpest' en zie is bij mij niet alles zwart wit maar beoordeel ik mensne pas als ik ze ken en de situatie weet en niet omdat ik al veel slechte dingen gezien heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:07

en juist omdat veel mensen denken dat ze zo geweldig rijden (en dan heb ik het over algemeen) heb ik deze mening Lachen
Dat zou ik niet hebben als het bijna nooit fout gaat Lachen
Teveel gezien en daarop een mening gebasseerd....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:13

runningkawa schreef:
Andere paarden zijn gewoon minder gevaar voor andere
Dat knikkert de ruiter vanaf en klaar.
Daar gaat de hengst niet op een merrie af.

En de merrie die de ruiter eraf gooit en op de ruinen(en ja sommige ruinen zijn ook nog tot dingen in staat ookal komt er geen veulen meer van) afgaan, dat maakt niks uit en komen geen brokken van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:15

In meer dan 20 jaar fanatiek paarden sport en bijna wekelijks op concour te vinden heb ik dat nog nooit gezien dat een merrie of ruin op een ander af gaat.
Hengsten bij andere in de nek wel.
Dus er is een enorm! verschil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:15

Inderdaad ik zie het vaker fout gaan met ruinen en merries dan met hengsten, omdat gelukkig de meeste mensen met hengsten donders goed weten waar ze mee bezig zijn. Terwijl niemand van die mensen L2 rijd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:17

Ja wat gaat er fout?
Dat ze een trap geven naar een ander?
Ja dat zie ik idd ook wel eens.
Maar daar zie ik weinig verschil in ruin merrie hengst.

Maar ik heb nog nooit een merrie bij de ander in de nek zien hangen, nog nooit!

En denk je dat de KNHS, die graag geld vangt, die regel gemaakt heeft voor de lol?
En zo starters mist?
Denk het niet Haha!

edit:
Idem met pensionstallen
Waarom denk je dat je op de meeste plaats geen hengst mag stallen.
Omdat de stalhouders er zo'n goede ervaringen mee hebben en het geld niet nodig hebben en liever de stal leeg laten staan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:19

runningkawa schreef:
In meer dan 20 jaar fanatiek paarden sport en bijna wekelijks op concour te vinden heb ik dat nog nooit gezien dat een merrie of ruin op een ander af gaat.
Hengsten bij andere in de nek wel.
Dus er is een enorm! verschil.

Helaas jij niet en ik wel dat de ruinen in de nek van een merrie hangen;)
Evenals dat ik ook meermalen heb meegemaakt dat niet de hengst is uitgebroken uit het land en in het land van merries geraakt, maar dat de merrie uitbreekt en in het land van de hengst geraakt, en dit heeft dus niks te maken met de kundigheid van een ruiter, en is dan de hengst fout?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:21

Ik heb nog nooit een hengst meegemaakt die bij een ander in de nek hangt of bij los lopen achter op een merrie springt.

Maar wel ruinen die andere paarden aanvielen als ze los waren, merries die andere paarden in elkaar geschopt hebben met behoorlijke gevolgen. En jij hebt het puur alleen over wedstrijden, ik heb over alles, en niet alleen op het wedstrijd terrein maar ook buitenrijden met een groep, trainen in een bak met een aantal mesnen en inderdaad op wedstrijden en shows.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:24

De ruinen
Daarop kan ik opmaken dat er meerdere ruinenen bij jou in de nek hangen?
Sure....

Ik heb het niet alleen over wedstrijden, helemaal niet...
Ik heb het ook over lessen. Daarom zou van mij daar ook wel een grens aan mogen zitten van wanneer wel mogen rijden in een groeples en wanneer niet

nee, nog nooit een ruin gezien die onder het rijden in andermans nek hangt
Wel in een weiland dekt, maar dat vind ik heel wat anders

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:25

Bren79 schreef:
Evenals dat ik ook meermalen heb meegemaakt dat niet de hengst is uitgebroken uit het land en in het land van merries geraakt, maar dat de merrie uitbreekt en in het land van de hengst geraakt, en dit heeft dus niks te maken met de kundigheid van een ruiter, en is dan de hengst fout?

Ohh dat is irritant inderdaad zeg, een merrie heeft eens ons hek gesloopt omdat een stel het lollig vond om met de merries voor het hek van de hengsten te gaan paraderen. Hengsten waren wel wat aan het showen maar een meisje verloor vervoglens controle over de merrie en merrie heeft het hele hek gesloopt, dat soort mensen zie ik dus liever echt niet op een paard. En inderdaad krigjt de hengst ook nog vervoglens de schuld

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:26

Rk: En zo zie je dus dat iedereen andere ervaringen heeft en dat het dus helemaal niet zo zwart wit is als jij denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:27

of minder rooskleurig als jij denkt omdat je het toevallig nooit gezien hebt...

nogmaals denk je dat knhs en zoveel pensionstallen voor de fun hengsten niet zomaar toelaten

Liijkt wel of deze dan dezelfde ervaring hebben dan ik....