Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar in het hele lijf aan 1 kant 'makkelijker' en aan 1 kant 'moeilijker')Goofy44 schreef:Wel eens een paard rechtgericht en met stelling op een rechte lijn gereden ?
Wel eens een paard gebogen om het binnenbeen en met stelling op een rechte lijn gereden (geen wedstrijd proefje) ? Ik heb de indruk dat het merendeel oefeningetjes doet die gevraagd worden, maar dat er nog maar heel weinig ruiters zijn die begrijpen waarom je die oefeningetjes doet. Als je dat door hebt en dat hebt ervaren, dan weet je of je goed of verkeerd bezig bent..... Ook met andere oefeningen.

Norway_girl schreef:Heel simpel: Binnen been buiten teugel......begrenzen met buitenteugel en met binnenbeen rond rijden![]()
Stelling houd overgens niet alleen in het paard "zijn hals lateb buigen" het paard moet wel in zijn hele lijf buigen.
Goofy44 schreef:Norway_girl schreef:Heel simpel: Binnen been buiten teugel......begrenzen met buitenteugel en met binnenbeen rond rijden![]()
Stelling houd overgens niet alleen in het paard "zijn hals lateb buigen" het paard moet wel in zijn hele lijf buigen.
Stelling en buiging zijn totaal verschillende dingen.
Zoals hierboven voorgesteld, is dat een totaal verkeerde voorstelling van zaken.

Norway_girl schreef:Ja dat klopt, maar zonder buiging krijg je geen stelling en zonder stelling geen buiging
Een volte rijd je niet zonder stelling EN buiging....als je een paard alleen met stelling rijd op de volte krijg je nooit een mooie ronde volte zoals hij hoort! En als je alleen steling rijd op de hoefslag of contrastelling is er idd geen buiging in het lijf aanwezig, dan zou het schouderbinnenwaards zijn! En dan nog zou je wel je buitenteugel en binnenbeen erbij moeten houden om je paard netjes met stelling te laten lopen![]()
*edit* vele fouten en verandering XD

Goofy44 schreef:Stelling en buiging zijn totaal verschillende dingen.
Zoals hierboven voorgesteld, is dat een totaal verkeerde voorstelling van zaken.
Norway_girl schreef:Ja dat klopt, maar zonder buiging krijg je geen stelling en zonder stelling geen buiging
Citaat:Een volte rijd je niet zonder stelling EN buiging....als je een paard alleen met stelling rijd op de volte krijg je nooit een mooie ronde volte zoals hij hoort!
Citaat:En als je alleen steling rijd op de hoefslag of contrastelling is er idd geen buiging in het lijf aanwezig, dan zou het schouderbinnenwaards zijn!
Citaat:En dan nog zou je wel je buitenteugel en binnenbeen erbij moeten houden om je paard netjes met stelling te laten lopen
Dus stelling is alleen in de NEK, wat eigenlijk wil zeggen: het hoofd scharneert in een neebeweging iets naar links of rechts, naar mijn weten net zover tot je het oogje kan zien? (en dus niet zoals ik maar al te vaak zie van die paarden met volledig omgetrokken nek...)
poes schreef:Dus stelling is alleen in de NEK, wat eigenlijk wil zeggen: het hoofd scharneert in een neebeweging iets naar links of rechts, naar mijn weten net zover tot je het oogje kan zien? (en dus niet zoals ik maar al te vaak zie van die paarden met volledig omgetrokken nek...)
Denk bij stelling aan een NEE-beweging, uitsluitend in de NEK.
Alle andere buiging in de hals heeft NIETS met stelling te maken.
Vanuit het zadel zie je bij correcte stelling de wimpers van het paardenoog.
Zie je meer, dan is het hele effect van stelling weg.
Als je de NEE-beweging vergroot, dus lateraal verder buigt in de NEK, dan is dat GEEN STELLING.Citaat:Maar dan vraag ik me wel af wat het nut ervan is?
Ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Dus feitelijk is stelling een middel naar soepelheid en ontspanning? 

Goofy44 schreef:Contra-stelling lijkt een goede oefening, dat is het - voor het paard - niet.
Goofy44 schreef:De meeste oefeningen zijn met buiging, daar zit stelling dus in. Als je een paard naar binnen buigt en contra stelling vraagt, dus stelling naar buiten, dan kan je je afvragen waar je nu mee bezig bent. Het overdreven doorbuigen, flexen van de hals zijwaarts in gang met het hoofd naar binnen of zelfs achterwaarts gekeerd is een ramp voor de hals en de schouder partij van het paard..