Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Wat is vriendelijker wielspoor of knopje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:01

Caye schreef:
NAAR mijn weten mag je paarden in de B zeker ook niet mee starten.. ik dacht dat het vanaf de Z pas mocht.

maar ik zie op wedstijden deze wel altijd !! mensen rijden er mee in B Verward

Rijd je tussen paarden of ponys?? kan je Instructeur er niks op zeggen?? of ff bellen met KNHS. http://www.KNHS.nl

Mijn instructrice reed zelf met wieltjes vanaf de L1 in de klasse paarden...dat mag dus wel denk ik...maar ik zou idd ff KNHS navragen!

Opzich heb ik er niets op tegen als je in de B met wielen rijd mits je ze netjes gebruikt en niet overdreven in het paarden zijn pens prikt....alhoewel het iets arrogant staat als je in de B met wieltjes aan komt zetten Bloos want inprensipe heb je ze dan nog niej echt nodig. Maargoed hoevaak ik niet heb gezien hoe mensen hun paard ook met anders sporen helemaal lens prikken Misselijk Leer je paard eerst eens aan het been te lopen...ja toch?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:50

ik vind het wielspoor zeker vriendelijker

waarom? je kan die spoor moeilijk vast zetten in je paard.. veel mensen zijn geneigd om het spoortje een tot 2 seconden tegen het paard gedrukt te houden.. Bij een wieltje kan dit echter niet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:09

Ik rij sinds gister met een heel klein knop spoortje (zo'n kinder spoortje). Mijn paard was nogal tegen de draad in. SChoot er constant vandaar waarop ik haar terug reed en zij vervolgens in de staak ging. Ik heb eerst een week met zweepje gereden. Maar dat werkte niet ze ging nog steeds in de staak. En als ik haar een klein tikje gaf bokte ze heel de bak door.

Ik heb haar nu 2 dagen met een spoortje gereden. Als ik voelde dat ze ging staken gaf ik been reageerde ze niet even een drukje met de spoor. Ging ze flink lelijk kijken maar liep wel door en staakte niet meer.
Vandaag ging het nog beter ze deed geen poging meer tot staken en reageerde weer netjes op mijn been. Dus de volgende keer met rijden probeer ik het weer zonder.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:05

ik heb vandaag een wielspoor aangeschaft,
als ik het zo zag is het vriendelijker, mijn instructrice is het ook helemaal met mij eens...
(zij rijd op grand prix niveau)
maar zowiezo moet je het niet overmatig gebruiken!! dat geld voor elk soort spoor!

LaMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:43

beide sporen zijn paard-vriendelijk als je ze goed gebruikt:)

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:23

Toch wil ik even reageren op het open rijden van je paard met sporen.

Ik rijd ook met sporen en zit zeker niet te prikken/schoppen met mijn sporen maar toch heeft mijn paard van die plekken op haar buik. Ziet er erg onvriendelijk uit, maar dit komt helaas wel doordat zij een heel gevoelig huidje heeft.
Als ik jullie reacties lees zou dus een wieltje nog vriendelijker zijn en goed voor een gevoelige huid??

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:34

Ik vind toch nog altijd het best om geen spoortje te gebruiken. Je paard kan zich al irriteren aan een vlieg, dus als jij je been heel stil aan legt voelt hij het ook al.

Als ik zou kiezen tussen een knopje en een wieltje, dan zou ik het niet weten. Een rond knopje is minder erg dan een vierkant, en een dun wieltje is scherper dan een groot breed. Er zijn zo veel verschillende opties dat je volgens mij niet zo kunt zeggen wat beter is.

Louisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:57

Black_White schreef:
Ik vind toch nog altijd het best om geen spoortje te gebruiken. Je paard kan zich al irriteren aan een vlieg, dus als jij je been heel stil aan legt voelt hij het ook al.

Als ik zou kiezen tussen een knopje en een wieltje, dan zou ik het niet weten. Een rond knopje is minder erg dan een vierkant, en een dun wieltje is scherper dan een groot breed. Er zijn zo veel verschillende opties dat je volgens mij niet zo kunt zeggen wat beter is.

Hier ben ik het mee eens!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:37

Marlinde schreef:

Ik rijd ook met sporen en zit zeker niet te prikken/schoppen met mijn sporen maar toch heeft mijn paard van die plekken op haar buik. Ziet er erg onvriendelijk uit, maar dit komt helaas wel doordat zij een heel gevoelig huidje heeft.
Als ik jullie reacties lees zou dus een wieltje nog vriendelijker zijn en goed voor een gevoelige huid??

Als jouw paard heftig op sporen regeerd, zou ik lekker zonder doen. En of je dan met wiel of stompe of knopje rijd, dat maakt nix uit. Maar ik zelf zou dan wel op knopjes blijven rijden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:38

ze zijn allebei paard vriendelijk, als je er goed mee kan rijden....

BubbleGumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:00

Voor het aanzien vind ik het knopje vriendelijker !
Ik vind wel dat je pas met sporen moet rijden
Als je echt weet hoe je ze moet gebruiken Bloos

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:03

BubbleGumm schreef:
Voor het aanzien vind ik het knopje vriendelijker !
Ik vind wel dat je pas met sporen moet rijden
Als je echt weet hoe je ze moet gebruiken Bloos

Zoals er al in de beginpost stond, ook een uitleg WAAROM je een knopje vriendelijker vind.....
Danku Afgod

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:04

ik heb knop en als je dus niet de hele schopt met je benen dan kan een knop ook!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:22

Aan de verkeerde ruiterbenen, is elk spoor een kwelling voor een paard. Het zijn de zit en de kuiten die de belangrijkste aanwijzingen geven. Met sporen zet je de puntjes op de "ï". Je zou sporen moeten verdienen. Sporen worden vaak gebruikt om de spieren van het paard sterker te doen samentrekken. Het paard wordt dan volledig op de hulpen gereden. Het paard is niet aan de hulpen. Ook ruiters met veel beweging in de zit en kuiten, is voor een paard moeilijk. Uit al die bewegingen kan het paard niet afleiden, wat nu de hulp is. Daarom gaat het spoor er vaak even in. Dat is niet de bedoeling van sporen....

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:45

SharonB schreef:
ik heb knop en als je dus niet de hele schopt met je benen dan kan een knop ook!

Wel dit vind ik anders behoorlijk kort door de bocht, en als je er zo over denkt, lijkt het me dat je nog niet klaar ben om tijdens het rijden een spoortje te dragen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:48

ZEKER weten een knopspoor... ik heb mijn pony eens de wondjes erin getrapt in de les...met een wielspoor.
Dus knopjes vind ik zeker vriendelijker Ja (alleen jammer dat Saar daar minder goed op reageert)

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:53

Marlinde schreef:

eigenlijk wel, wat mij is verteld is dat je door knopspoor van die plekken krijgt, vanwege dat je op 1 plek zit te drukken
(vergelijk het met een pen op 1 plek tussen je ribben) met een wielspoor is dat niet meer mogelijk...

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:32

Allebei de sporen zijn paardvriendelijk hoor, Zolang je ze maar gewoon goed gebruikt.!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:19

Ligt er aan hoe je ze gebruikt Stel je rijd met knopspoor.. En je krijgt 8 van de 10 x weinig reactie dan word het dus paard onvriendlijk dus word er dan gekozen voor wielspoor.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:08

Aranel schreef:
ZEKER weten een knopspoor... ik heb mijn pony eens de wondjes erin getrapt in de les...met een wielspoor.
Dus knopjes vind ik zeker vriendelijker Ja (alleen jammer dat Saar daar minder goed op reageert)

Dan vraag ik me af hoe jij je paard met die sporen gereden hebt......Je geeft zelf aan dat je het "erin hebt getrapt" Nou dan lijkt het me dat het niet helemaal goed zit hoor Knipoog

xLiekeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:50

knopjes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:55

dobbel schreef:
Inderdaad, ik vind niet dat je sporen aan moet doen om je paard voorwaarts te krijgen, is je paard dat niet dan zou ik dat eerst op een andere manier gaan oplossen, ipv sporen.

Mee eens.
Een spoor is niet om je paard voorwaards te krijgen maar om je hulpen te verfijnen!
Daarbij vind ik knopspoortjes en wieltjes niet onvriendelijk bij JUIST gebruik!

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:03

Ik hoop niet dat ik de halve wereld op zn kop zet met mijn vraag, heb ook niet het hele topic gelezen hoor Haha! . Maar waarom heb je sporen nodig als je paard goed aan de hulpen is als je zonder sporen rijdt. Mijn mening is dat sporen verboden moeten worden bij veel mensen. Hoeveel mensen zie je niet met sporen rijden en daarna een tube calendula pakken om de huid in te smeren die ze kapot geprikt hebben. (ik zeg niet dat iedereen zo bezig is hoor!!) Bij goed gebruik vind ik het niet erg dat mensen sporen gebruiken, maar mijn vraag is meer, zijn ze echt nodig....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:12

Gwenda schreef:
Ik hoop niet dat ik de halve wereld op zn kop zet met mijn vraag, heb ook niet het hele topic gelezen hoor Haha! . Maar waarom heb je sporen nodig als je paard goed aan de hulpen is als je zonder sporen rijdt. Mijn mening is dat sporen verboden moeten worden bij veel mensen. Hoeveel mensen zie je niet met sporen rijden en daarna een tube calendula pakken om de huid in te smeren die ze kapot geprikt hebben. (ik zeg niet dat iedereen zo bezig is hoor!!) Bij goed gebruik vind ik het niet erg dat mensen sporen gebruiken, maar mijn vraag is meer, zijn ze echt nodig....

Je zet mijn wereld niet op z'n kop hoor.
Ik weet van mezelf dat ik prima met spoortjes om kan gaan.
Mijn paard is goed op de hulpen en zeker voorwaards, daar heb ik absoluut geen spoor voor nodig.
Mijn spoortje gebruik ik puur om de hulpen zo subtiel en klein mogelijk te maken.
Ik hoef echt geen spoor tussen de ribben van mijn paard te drukken.

Maar je hebt wel gelijk dat bij veel mensen de spoor verboden moet worden.
Eigenlijk zou je er een soort brevet moeten halen Haha!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:16

Een wielspoortje met stompe tanden wat goed draait is in mijn ogen de meest vriendelijke spoor.

Volgens mij zien veel ruiters wielsporen als die van cowboys uit de film met van die hele grote scherpe wielen erin Huilen .

Mijn paard heeft een dunne huid en ik heb hem nog nooit opgereden, en dit terwijl ik niets eens zo'n superstil been heb (ik moet wel zeggen dat ik mijn paard niet raak als ik heb niet wil raken).

Het voordeel van een wiel is dat je hem niet open kunt prikken omdat als het wiel goed draait je de spoor niet op dezelfde plek kunt houden bij verkeerd gebruik.

Ik ken er genoeg hoor, die hun paard opengereden hebben en het gooien op een dunne huid Boos! .

Ik moet wel zeggen dat ik erg goed let op een wiel dat goed draait, mijn sporen rinkelen dan ook als ik er meer loop (echte cowgirl Bloos )