Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:47

Geen dingen erop binden
Als dat gaat schuiven heb je met wat pech de poppen aan het dansen. Lachen

De meeste paarden zijn overigens ook niet bang van het gewicht, maar dat er iemand hoog boven ze zit.
Als vluchtdier het gevoel dat ze aangevallen worden.

Aub echt iemand erbij halen die al erg veel paarden zadelmak heeft gemaakt
(niet een vriendinnetje die 2 pony's heeft gedaan)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:50

een zak aardappelen?
meissie toch...
zoek alsjeblieft iemand met ervaring.. ik zeg dat uit goede wil, ik voel zo aan mn water dat er vreemde dingen gaan gebeuren anders...
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 08-02-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:54

Als je het nu echt zelf wilt doen doe het dan in een soort van cursus. Bij Emiel Voest hebben ze de jonge paarden drieluik. Er zullen vast nog wel meer van dat soort cursussen zijn.
Dan doe je het toch zelf maar met begeleiding een stuk verstandiger en veiliger IMO Succes Ik hoop dat je begrijpt dat iedereen hier het beste met je voor heeft en dat ze liever geen beterschapkaartjes sturen. Clown

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:06

Ben ik nou de enige die het paardje op de foto er nog lang geen 3 uit vind zien, zelfs onze jonkies zien er nog volwassener uit.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:16

Anonimo_h schreef:
Ben ik nou de enige die het paardje op de foto er nog lang geen 3 uit vind zien, zelfs onze jonkies zien er nog volwassener uit.

Ben ik met je eens mijn hengst wordt 3 in april, maar hij mag nu nog lekker een jaar spelen en ravotten in de wei. In principe zijn paarden rond 3 jaar 9 jaar in mensenjaren. MMMM Met mijn 9 op de middelbare NEH!!!
Over het algemeen pak ik alle jonkies toch pas op wanneer ze minimaal 3.5 zijn. Maar dan zit ik er nog niet eens op. En ernaast kun je makkelijk 4 jaar vullen met leuke dingen doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:18

Ik heb een SUPER tip voor je ; Breng je paard weg Haha! Haha!

Mijn paard wordt 4 mei 3 en ik breng hem 20 april weg, niet omdat ik geen ervaring heb. Heb aantal pony's en paarden beleerd. Maar ik wil nieuwe en goede ervaring opdoen. Dus door mijn paard weg te brengen hoop ik te leren hoe het bij een prof in zn werk gaat en ik hoop dat mijn paard het goed of beter zal oppakken dan ik hem zelf zal beleren.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:21

Tieneke schreef:
Ik betaal 500 euro om Falco ruitermak te laten maken. Dat is imo geen geld als ik het vergelijk welke kosten en tijd is zal verspillen als ik het zelf enorm fout aanpak. Dat geld is het mee zeker waard, ik wil me achteraf niet de ongelukkigste mens op aarde voelen, ik wil het beste voor mijn paard en Falco is een beetje alles voor mij.

Met alle kosten qua vervoer, stalling voor de andere 2 paarden die mee gaan en het huren van een huisje zijn wij voor onze al ruim €1000,- euro kwijt, als het niet meer is. Maar we hebben het absoluut voor de ervaring over.

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:33

Zadelmak maken moet je opbouwen. Eerst leg je alleen het zadel er los op en ga je stappen met je pony. Als dit helemaal goed gaat doe je een keer met aansingelen. Als dit na een aantal keer oefenen ook goed gaat, ga je op het zadel hangen (met een voet in de beugels en over het zadel heen hangen). Iemand loopt dan naast de pony. Als dit helemaal goed gaat dan kun je er voorzichtig op gaan zitten. Maar iedere keer maar heel kort. En zo bouw je het gewoon op. Ik denk wel dat het je lukt!!
Succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:54

Jooorie schreef:
Zadelmak maken moet je opbouwen. Eerst leg je alleen het zadel er los op en ga je stappen met je pony. Als dit helemaal goed gaat doe je een keer met aansingelen. Als dit na een aantal keer oefenen ook goed gaat, ga je op het zadel hangen (met een voet in de beugels en over het zadel heen hangen). Iemand loopt dan naast de pony. Als dit helemaal goed gaat dan kun je er voorzichtig op gaan zitten. Maar iedere keer maar heel kort. En zo bouw je het gewoon op. Ik denk wel dat het je lukt!!
Succes!

pardon? en als je pony zn dolle halfuur krijgt?
ik denk dat dit topic beter op slot kan voordat er nog meer gekke adviezen komen... Ach gut
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 09-02-07 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:56

lijkt me een slim plan, anders gaan er nare situaties gebeuren ben ik bang.
maar ik neem aan dat de meeste bokkers zo wijs zijn om geen dingen te doen waar zij niet de ervaring in hebben.
Vork

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:02

Jooorie schreef:
Zadelmak maken moet je opbouwen. Eerst leg je alleen het zadel er los op en ga je stappen met je pony.

Oja en wat dan als je pony schrikt en hard gaat rennen of bokken o.i.d. en het zadel valt. Pony schrikt daar weer van en zo kun je dus weer een probleem erbij hebben...

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:21

Als ik naar de foto kijk, lijkt het paardje nog lang geen 3 en als ik naar zijn lichaam kijk
denk ik gooi hem in iedergeval nog een half jaar de wei op.
Volgens mij is hij er lichaamelijk nog niet aan toe. Maar ja dat is niet aan mij.

Als je het echt zelf wil doen, zorg dan zoals iedereen zegt dat er een ervaren iemand bij is.
En vooral dat jullie met zijn 2en zijn verder niemand, er is heel vervelend als er een
hele groep staat te kijken of dat er iemand om het hoekje van de schuur staat tekijken.
Blijf vooral rustig wat er ook gebeurt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:37

Liezel1 schreef:
Jooorie schreef:
Succes!

pardon? en als je pony zn dolle halfuur krijgt?
ik denk dat dit topic beter op slot kan voordat er nog meer gekke adviezen komen... Ach gut

idd, die is echt erg dom zeg! Afbeelding

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:23

Mense mense,, Ik wil het er even op drukken dat het paarje in mei echt wel 3 word,, maar zoals ik al zei is ze net van de bloedwormen af! Dus het licht er ook aan hoe ze zich gaat voelen, anders begin ik er ook echt niet mee. En nog iets:: als ik halfdood thuiskom is dat toch mijn probleem?? ik ga hier niet verder op in. Ik kies zelf wel wat ik ermee doe en voor mensen die echt BLIND zijn:: ER IS EEN VOLWASSEN PERSOON BIJ DIE AL PAARDEN RUITERMAK HEEFT GEMAAKT!! Dus ik sta er echt niet alleen voor. En ik weet ook wel wat ik doe. Ik ben niet lomp hoor! Ik vraag gewoon advies,, geen gekak over het feit dattik het niet kan! Jullie kenne mij, en zeker mijn paardje niet, dus hier niets over.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:35

Wartertje schreef:
Mense mense,, Ik wil het er even op drukken dat het paarje in mei echt wel 3 word,, maar zoals ik al zei is ze net van de bloedwormen af! Dus het licht er ook aan hoe ze zich gaat voelen, anders begin ik er ook echt niet mee. En nog iets:: als ik halfdood thuiskom is dat toch mijn probleem?? ik ga hier niet verder op in. Ik kies zelf wel wat ik ermee doe en voor mensen die echt BLIND zijn:: ER IS EEN VOLWASSEN PERSOON BIJ DIE AL PAARDEN RUITERMAK HEEFT GEMAAKT!! Dus ik sta er echt niet alleen voor. En ik weet ook wel wat ik doe. Ik ben niet lomp hoor! Ik vraag gewoon advies,, geen gekak over het feit dattik het niet kan! Jullie kenne mij, en zeker mijn paardje niet, dus hier niets over.

Dat wordt ook niet beweerd dat je het niet kan. En je verteld volgens mij nu pas voor het eerst dat er een volwassen iemand bij is die er ervaring mee heeft.
Iedereen heeft het beste met je voor. En proberen je niet aan te vallen, maar je vroeg zelf om advies.
En let wel.... Er zitten heel veel mensen op bokt en iedereen heeft zijn haar mening. Vrijheid van meningsuiting. En dat hebben alle bokkers gedaan.

Wat ik me wel afvraag is of degene die jou helpt je geen advies kan geven. Want ik neem aan dat je het volgens zijn/haar inrijd/zadelmak procedure wilt gaan doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:46

En iedereen heeft z'n eigen ervaring waarop hij zijn/haar mening berust.
Zoals Jooorie schreef, is een gevalletje van aanklooien waarbij het paard de dupe kán worden. En de toekomst van het paard wordt daardoor onzeker. Een fijn te rijden paard komt immers vaker beter terrecht dan een moeilijk te rijden paard.

Iedereen wil jou én het paard daarvoor behoeden.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:47

Hoe je een paard zadelmak maakt? Gewoon een zadel erop leggen!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:46

het komt over dat je het niet kan maar woorden zeggen ook niet alles..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:54

En ik begrijp je hele verhaal eigenlijk niet!!! Je vraagt om advies en er wordt door in mijn ogen toch niet de minste bokkers heel goed op je vraag gereageerd,en nu beweer je dat je het zelf allemaal wel kan en al hulp hebt van een ervaren iemand! Waarom dan dit topic?????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:07

Advies 1 : Wacht nog een jaar met erop gaan zitten. De groeischijven in de rug sluiten pas op zijn vroegst pas met 5,5 à 6 jaar. 4 jaar is dan vroeg zat om erop te gaan, zeker bij een paard wat goed ziek is geweest en dus ook een ontwikkelingsachterstand heeft.

2. Bedenk wat er allemaal voor enge dingen zijn voor een paard aan het dragen van een ruiter en behandel ze eerst zoveel mogelijk apart. Zoals dingen langs de flanken, iets om de buik bewegingen boven het lijf, etc.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:16

Wartertje schreef:
Ze is nu 2.5 en word in mei 3! Dus hoog tijd om te beginnen Knipoog

Waarom zo jong al? Er is niets mis mee om te wachten tot ze 3, of zelfs nog ouder is, voordat je zadels erop gaat gooien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:18

Ik geloof dat ik een tikkie een blunder maak!!! Wartertje is duidelijk de TS niet!!! De TS laat niets meer van zich horen. Sorrie!!!!!!!

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:04

Hoooj!!! seg mense euhm gellie zijd hier ds wl over MIJN MEIKE bezig é!!!!!! en de reacties amaj seg!! Euhm da meike er nii als drie uitziet kan bst zijn ma da paardje heeft 2maand gelede bloedworme gehad is da nu nii nrml da dii er wa slegter uitziet???:s:s
En er Wartertje is heus nii alleen als ze Meike zadelmak maakt....
Er is altijd een volwassene bij en iik ben er ook bij ds ge moet nii zegge dat ze het alleen doet want ze staat er heus niet alleen voor!!! en wagte tot ze drie is?? ws da voor get tegenwoordig worden paardjes op 2jaar al ingereden... ik ken plaatse genoeg waar ze dat doen!!!! En btw... As het weer geod weer is gaat ze terug het gras op,, ik heb ook gezegd dat ze NIET word ingereden als ze niet dikker is geworden!!! Ze word niet ingereden voor begin augustus!!

en @ Amonimi_h:: beledig Meike us nii ze kan er ok niet aan doen dat ze bloedworme heeft gehad é!!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:09

Is het geen regel dat je allicht moet PROBEREN NL te typen?

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:14

oeps Sorry niet op gelet met snel zijn gebeurt!!
ik zal er op letten MIJN EXCUSES