tips gevraagt?!! met foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Re: tips gevraagt?!! met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:09

Heeft hij mischien last van zijn rug? ik heb niet echt verstand van rijden met fjorden dus ik kan verder geen tips geven Ach gut Haha!

sanne_x15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:46

klinkt mss raar..
maar dit heb ik geleerd van mij instructeur..
jonge paarden hebben nog niet zo'n goedde nekspieren ontwikkelt
als je, je pony door de manem blijft wrijven buigt ie vanzelf zijn hoofdje een beetje naar beneden;)

misschien heb je er iets aan;)

groetjes

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:14

Mischien is het een idee om met een pessoateugel aan de gang te gaan, je kunt bij de meeste verkoopadressen ook een trainingsschema krijgen.
Ik heb er best veel tevreden mensen over gehoord.
Je werkt langzaam naar een ontspannen hals en rug toe.
En met rijden veel voltes en 8tjes.. met veel geduld kom je er wel:j

Maar ik zou idd ook even naar de rug laten kijken,
ik heb namelijk al eens mee gemaakt dat een paardje dat al lang onder het zadel was ineens zo ging lopen en wat bleek... zijn rug zat vast..

En vergeet idd niet dat hij nog jong is en veel moet leren Tong uitsteken

Late reactie maar toch.. Haha! Succes!

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:12

ik heb een paardje gehad die dit ook altijd deed, de rugspieren niet laten ontspanen. eigenlijk de rug holtrekken met als gevolg ook de neus omhoog. ( weet niet of dit bij jou het geval is) mijn probleem zat in het zadeltje! ze probeerde de druk van het zadel te ontwijken. kijk je zadel goed na, laat even iemand naar je paardje kijken of de rug niet geblesseerd is.
het is een jong paardje, moet nog erg ontwikkellen.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:04

jaaa,,,probeer vooral niet hem naar beneden te trekken want je zult nooit winnen. Probeer de teugels als hij ook maar iets ontspant,de druk weg te nemen. Dit werkte bij mij super!:D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:01

2 Ruiters 2 keer hetzelfde probleem! Het jonge paard neemt het bit niet aan. Ook met longeren gaat het niet goed! Martingaal verkeerd om, instructrice zegt er niets van. Sorrie hoor....maar deze instructrice moet denk ik zelf nog een hoop leren!
Sowieso een paard dat net onder het zadel is, met wat voor hulpteugel dan ook gaan rijden, is in mijn ogen onkunde!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:32

Nou, dat zie ik anders. Een martingaal voorkomt alleen dat het paard zijn hals in je gezicht slaat en zorgt ervoor dat het bit altijd op de lagen in blijft werken, ook als de ruiterhand omhoog komt, of het paarden hoofd. Bij een normale hoofdhouding komt hij niet in werking en hij is zeker niet bedoeld om een hoofd naar beneden te houden of in ene houding te dwingen. Hij zorgt niet voor extra kracht op de mond, zoals andere hulpteugels. Hij zorgt echt alleen dat het bit op de lagen blijft werken en remt heftige hoofdbewegingen.
Juist voor jonge paarden is het belangrijk dat ze niet aan het bit ontsnappen door het hoofd hoog te brengen en het naar de kiezen te werken. Je zit dan op de mondhoeken in te werken en het paard wordt stuurloos en remloos, niet echt wat je wilt bereiken.

Ik ben absoluut anti hulpteugel, maar schaar de martingaal daar niet onder. Hij werkt nl zelf niet op de paardenmond in (het zijn immers je eigen teugels die inwerken).

Ik ben wel met je eens dat de instructrice blijkbaar niet goed in staat is om de ruiters bij te brengen hoe ze een en ander op kunnen lossen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:51

Paard probeert de druk aan zijn hoofd te ontlopen. Lijkt me dat als je die druk weglaat je het rpbleem al bijna opgelost hebt. Als je met bijzets gaat longeren leert het paard alleen maar meer spannen tegen de trekkracht in.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:58

Lusitana....een paard dat zo heftig met het hoofd zou reageren zoals jij zegt...zou ik in elk geval niet eens op gaan zitten, maar eerst zorgen dat hij aan de longe het bit aanneemd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:28

Ik vind het wel een beetje schrikken dat veel mensen een hulpteugel adviseren bij zo'n onwijs jong paard en bij een ruiter met instructrice die ook nog niet veel weten (niet nadelig voor de ruityer gezegd hoor).

Ik zou hem ook eens na laten kijken en eens een kritische blik op je harnachement.

Gewoon aan een lijntje longeren kan ook al helpen. Mijn fjord was(is) ook erg uit onbalans toen ik hem ging inrijden.
Wat hem ook heel erg goed geholpen heeft is voor een wagentje lopen.

Dan zijn ze echt op eigen benen zonder een ruiter die hem in de weg zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:25

Ten eerste vind ik hem al wat erg jong... een fjord is natuurlijk een laatbloeier.
Hij heeft waarschijnlijk nog helemaal geen balans en misschien zelfs ergens last van. Laat een prof. persoon of zelfs VA er naar kijken voordat er allerlei tierelantijnen aan dat beestje wordt gehangen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:00

aerdenhout1 schreef:
Lusitana....een paard dat zo heftig met het hoofd zou reageren zoals jij zegt...zou ik in elk geval niet eens op gaan zitten, maar eerst zorgen dat hij aan de longe het bit aanneemd!

TS schrijft
Citaat:
ik rijd hem nu met martingaal, zodat hij zijn hoofd niet zoo hoog doet dat hij bijna tegen mijn neus aan botst. (is dus al een keer gebeurt) hierdoor luistert hij niet veel naar mijn hulpen (hij doet het wel) en leeft hij soms in een heel andere wereld dan mij.

Ik heb zelf een 17 jarige merrie ingereden die aan de longe best braaf het bit aan nam , maar bij het rijden in het begin ook wel met het hoofd gooide, terwijl de africhting verder normaal verliep. Deze merrie is te zien in mijn profiel (Blitser), waar je ook kunt zien dat ze met martingaal gereden werd en dat het verder niks doet met de teugels of voor de africhting.
Een martingaal is, heb ik al uitgelegd, zuiver om het bit altijd op de lagen in te laten werken, niet om een bepaalde houding af te dwingen of iets te "doen" en is daarom totaal onschuldig en veiliger voor de ruiter. En niet iets om meteen maar af te keuren.

Dat er iets niet in orde is waardoor de pony aan de hulpen wil ontvluchten, mogen duidelijk zijn. Dat heeft te maken met onbalans en zwakte, slechte conditie, wellicht met een niet lekker zittend zadel, een onrustige ruiter met stijve armen, of een combinatie van alles.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:02

Lusitana schreef:
aerdenhout1 schreef:

TS schrijft
Citaat:
ik rijd hem nu met martingaal, zodat hij zijn hoofd niet zoo hoog doet dat hij bijna tegen mijn neus aan botst. (is dus al een keer gebeurt) hierdoor luistert hij niet veel naar mijn hulpen (hij doet het wel) en leeft hij soms in een heel andere wereld dan mij.

Ik heb zelf een 17 jarige merrie ingereden die aan de longe best braaf het bit aan nam , maar bij het rijden in het begin ook wel met het hoofd gooide, terwijl de africhting verder normaal verliep. Deze merrie is te zien in mijn profiel (Blitser), waar je ook kunt zien dat ze met martingaal gereden werd en dat het verder niks doet met de teugels of voor de africhting.
af te dwingen of Een martingaal is, heb ik al uitgelegd, zuiver om het bit altijd op de lagen in te laten werken, niet om een bepaalde houding iets te "doen" en is daarom totaal onschuldig en veiliger voor de ruiter. En niet iets om meteen maar af te keuren.

Dat er iets niet in orde is waardoor de pony aan de hulpen wil ontvluchten, mogen duidelijk zijn. Dat heeft te maken met onbalans en zwakte, slechte conditie, wellicht met een niet lekker zittend zadel, een onrustige ruiter met stijve armen, of een combinatie van alles.

helemaal mee eens, niks meer aan toe te voegen