Help, Springangst.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Re: Help, Springangst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:52

Dankjulliewel

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:52

je kan ook vragen iemand een heel ervaren springpaard van mag leren en daarmee opbouwen .

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:59

Zijn niet echt zoveel brave springpaardjes bij ons op de belvedere Boos!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:05

nou je mag altjd langs komen voor de mijne hahaha

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:17

niet hoger dan je zelf wil anders krijg je alleen maar meer angst, ook is het mischien makkelijk het eerst een keertje of meerdere keren te proberen op een pony of paard die je vertrouwd.
of dat er iemand bij is die je vertrouwd en je kan helpen, dat scheelt vaak ook al.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 16:40

Ja, das waar.
Maar ik spring weer. maar ben nog steeds als de dood Lachen

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:13

Ik heb precies hetzelfde.

ik ben sinds kort ook weer begonnen, eerst balkjes en toen een klein hindernisje.
ik spring heel laag, maar ik durf tenminste dat weer.
af en toe spring ik en dan gaat het steeds een heel klein stukje hoger.
Je moet gewoont trots op jezelf zijn als je weer een klein hindernisje heb gesprongen.
Ik ben ook weer megatrots dat ik weer een beetje durf Pling

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:25

Rustig aan. Jezelf niet puchen. Zie elke hindernis als een overwinning. Lekker met plezier rijden. Regelmatig springles nemen. Geef jezelf de tijd,

Mijn vriendin zei tegen mij ''gooi je hart over de hindernis en de rest komt vanzelf''

ktje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:00

Ik heb al 3.5 jaar niet meer gesprongen,maar kan bijna niet wachten tot ik weer eens mag springen, ben er niet bang voor Tong uitsteken

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:06

Ik heb ook een ernstige springfobie ontwikkeld, mijn vroegere pony sprong de B altijd foutloos rond, en vanaf het L ging hij in de stop (miss te snel over gegaan of zo? Verward) en viel ik er meerdere keren af. Hij weigerde op het laatst al een kruisje!

Sinds ik op dé ultieme springpony rijd, ben ik er weer enigszins vanaf, en spring ik zelfs al weer tot de 1.20. Ik heb het gewoon zelf opgebouwd, eerst eeeeuwig lage kruisjes gesprongen, en als ik het voor mezelf durfde ietsje hoger. Vind springen nog steeds niet echt de meest ontspannende bezigheid Tong uitsteken maar vind het gewoon super leuk, en doe het ook voor de afwisseling voor de pony.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:14

Update: Zondag alweer 60 cm gesprongen, met springles. Durfde niet hoger dus ben gestopt Lachen Ben echt zo trots op mezelf

smile_dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:25

Super zeg! Gewoon in je eigen tempo aan werken, dat gaat het vanzelf weer helemaal goed komen! Blijf in jezelf geloven.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:27

Gewoon heel vaak doen. Dan krijg je al meer vertrouwen Lachen

mpm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:02

leuk hoor Haha!
toen ik bij mijn verzorg stal kwam kon ik niet eens normaal rijden.En springen nee hoor mevrouw stond voor de balken al stil Ach gut
nu sprong ik met me (andere,wel zelfde stal)vz pony 1.10 en dat kwam door de stal eigenaar.
Ik had al een paar keer (uit blijheid dat het zo goed ging)gezegt dat hij goed kan springen Clown
hij wilde dus wel eens zien dat hij goed kon springen,en dat ging steeds hoger en ik maar springen.Ik dacht ja ik kan niet zeggen dat ik nie durf Clown

maar ik zou gewoon een goede pony zoeken die het zelf ook leuk vind en goed met beginners om kan gaan, niet beledigend bedoeld maar ik bedoel dat hij er niet (snel)lang gaat enz. ik hoop dat je dat snapt Clown

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:11

Hej.. ik denk dat je miss hebt beste een keer iemand kan laten springen op jou pony en het daarna zelf kan proberen.. dat als jou pony er vertrouwen in heeft jij het ook krijgt.. ik heb zelf ook een beetje spring angst maar dat begint pas na de 80 cm.. (ligt er ook aan op welk paard ik zit) maar ik zou gewoon iemand die goed durft te springen een keer laten springen

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:33

heej, ik heb/had dat ook wel een beetje, zo'n angst.. maar vooral als ik naar de springles moest of op wedstrijd, op mezelf kan ik zelf wat beslissen wat ik doe en dat gaat dan altijd veel beter en leuker. Het is ook zo dat zelfs men paard vertrouwen miste..en nu springt met zus er af en toe mee en haar techniek en vertrouwen wordt beter en bij mij begint het weer te kriebelen! Pling Ik heb ook nooit een pony/paard gehad die goed en hoog kon springen (op z'n eigen) met volle vertrouwen..mijn zus wel, dus daarom voelt ze zich goed bij het springen.

schaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:52

ik durfde ook niet te springen. maar ik bleef mezelf vertrouwen.
en op het paard natuurlijk. dat is ook belangrijk.
je moet gewoon van heel laag. en dan ga je steeds
een beetje hoger en hoger. ik wouw het nooit,
maar nu vind ik het juist heel erg leuk (Y). ik hoop
voor je dat je verder nog goeie reaxies krijgt.

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 06:57

Hee!
ik heb ook heeeeeel erge springangst.
Maar nu bouw ik het weer op met een manegepony!
ze springen meestal veel fijner dan een echte springpony omdat ze rustiger zijn voor de sprong!
Ik heb nu elke week springles in een groep die ook allemaal beetje angst hebben.
en het gaat heel goed!
eerst durfde ik maar 20 cm en niet hoger!
nu druf ik 80 cm en wil ik hoger!

XX MiRtHe

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:02

Herkenbaar probleem...Ik ben ook als de dood voor springen. Terwijl ik vroeger met mijn pony alles sprong, zonder zadel, zonder hoofdstel, het maakte me allemaal niks uit. Toen ben ik jaren gestopt geweest met rijden en toen ik weer begon durfde ik niet meer goed te springen. Ik heb toch doorgezet en ben toen van mijn paard gevallen en had mijn elleboog uit de kom. Daarna durfde ik niet meer. Nu ben ik het heel langzaam op aan het bouwen met een ander (manege)paard. (paard wat ik nu rijdt is echt een dresuurmuts en valt nog over een drafbalk) Dit is een heel rustig, betrouwbaar paard en ik ben begonnen met drafbalkjes en een hindernisje van 20 cm.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:06

Zoals de meeste zeggen, bouw het gewoon weer heel rustig op. En niet gelijk de tweede dag dat je springt weer een gaatje hoger, maar gewoon net zo lang 30 cm springen tot je denk 'mag die een gaatje hoger? dit is saai'
Ook al doe je er een jaar over joh, maakt niet uit. Lekker rustig aan!;)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:09

Dit is ook alweer een ''oud'' topic.
Spring nu wel weer met Joris, maar niet al te hoog. Spring met een ander paard weer zo weg, en ben niet meer zo bang als ik was.
Zijn nu zelfs opzoek naar een springpaard!

Heel erg bedankt voor alle tips, en pbtjes

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:12

JorisDy schreef:
Dit is ook alweer een ''oud'' topic.
Spring nu wel weer met Joris, maar niet al te hoog. Spring met een ander paard weer zo weg, en ben niet meer zo bang als ik was.
Zijn nu zelfs opzoek naar een springpaard!

Heel erg bedankt voor alle tips, en pbtjes

Leuk om te horen dat je weer springt! En zelfs opzoek bent naar een springpaard! :D
Zie je, elke angst kun je overwinnen! +:)+

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:31

Hallo meid! Ik heb tot voorkort juist hetzelfde gehad. Hoger dan 30 ging ik niet of ik zette het op een janken zeg maar! Plots zat ik op een paard waar ik heel veel vertrouwen in kreeg en ik sprong een beetje hoger! 40 ongeveer. Nog even later na vele lage sprongen ging ik naar de 50 en de les erna ging ik gewoon naar de meter! Heel trots.

Dus ik zou aanraden. eerste heel laag (cavaetti desnoods) dan 20 als je daar vertrouwen in krijgt eens 30 (en in het begin kruisjes, dat schrikt minder af) gewoon vertrouwen kweken! Dat is heel belangrijk. en steeds een beetje hoger.

Ook raad ik je aan om goed aan te rijden, en heel goed achteruit te zitten! NIET VOORUIT LIGGEN TOT JE MEE KAN IN DE SPRONG. wat ik ook soms doe is is in de beugels staan een paar meter voor de sprong. Dat geeftje een beetje evenwichtsgevoel. Ag ja pb gerust als ik het is goed moet uitleggen! Vergeet niet dat je het kan als je dat echt wil! Ik weet hoe je je voelt en dat is alles behalve fijn maar het komt echt goed als je rustig opbouwd ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:15

Heel oud topic. Bij deze een slotje.