discussie over trainen springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: discussie over trainen springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:18

Topruiters dressuren grotendeels.

Zoals mijn instructeur mooi zeg: "Elk probleem in het parcours, is met gerichte dressuurmatige training op te lossen. Daar komt geen sprong bij van pas".

Ik heb zelf inmiddels ervaren dat deze wijsheid, meer is dan slechts een "mening".

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:52

Voor t dressuur rijden heb je geen dressuurzadel nodig hoor!!! Ik heb wel een dressuur zadel, maar die ligt er bijna alleen op met serieuse dressuurtrainingen en wedstrijden. En elke dag springen als je vind dat je springruiter bent is natuurlijk onzin.. de basis van het goed kunnen rijden van een parcours zit m toch écht in de dressuur hoor!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:11

Het RIJDEN van een parcours IS dressuur gecombineerd met een aantal grote galopsprongen Lachen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:45

Voor het springen is de dressuur de basis. Je traint voornamelijk op de basis en de conditie van het paard d.m.v. de galop. Elke dag springen is helemaal niet nodig. Af en toe een sprongetje maken is voldoende. Een kennis van ons springt internationaal en zij springt ook niet iedere dag, maar traint ook voornamelijke op de basis en de conditie van het paard. Neem nou de topruiters, die rijden zo een Z proefje op hun springpaard weg. Zoals Suelza ook al zegt: Elk probleem in het parcours is met is met gerichte dressuurmatige training op te lossen. Daar komt geen sprong bij van pas.

En over de kleine discussie over de zadels... Lachen
Ik rij ook veel liever (dressuur) op een springzadel dan op een dressuurzadel. Je hebt bij een springzadel meer je been eraan en dus meer contact hebt met je paard.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:27

Ik denk en vind dat je maar 2 x in de week kunt oefenen voor springen ..
je kan ook TE vaak willen, dat je paard er op een duur ook gewoon zat van word.
en het is ook niet goed voor de gewrichten en pezen !
Op het concour kan je het echte werk wel laten zien.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:31

Ik spring 1 a 2 keer in de week. 1 x oefenparcour of les en dan nog wedstrijd (ook niet elke week) ik denk dat dat meer dan zat is. Volgens mij is het ook niet echt goed voor je paard om elke dag intensief te springen.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:33

@Lynn_Nikita, weet niet jij wat voor een rare discussie op gang probeert te zetten?
gaat het over het zadel, over de dikke deken van de pony, over het voer, of over het dagelijks springen wat niet goed is?

ik krijg een beetje het idee dat je gewoon iemand probeert 'zwart' te maken in je topic, want blijkbaar is niets wat ze doet goed.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:34

Met een springzadel kan je ook gerust dressuren Knipoog
Elke dag springen is natuurlijk niet goed maar dat kan iedereen wel bedenken.
Ik betwijfel soms wel of 1 x in de week al niet teveel of te belastend is voor de paardebenen...
Maar dat ligt denk ik ook aan de manier waarop je traint.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:37

Sukkel schreef:
springzadel is louther goed om ff parcoursje mee te springen, tijdens dressuur verpest een springzadel je zit..

Hoeft niet...
Ik heb 2 hele fijne springzadels waarop ik zeer goed zit.. en niet met de knieën in mijn nek.
Dat iedereen zegt dat je met lange beugels moet rijden bij dressuur, is slechts deels waar..
Je houding kan ook goed zijn als je op een springzadel zit.
Of dat lekker zit is een ander verhaal..

Een slecht zadel verpest de zit, en dat geld voor alle zadels.. ook voor dressuurzadels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:39

Ik heb M2 met winst gereden op een springzadel Lachen
Zelfs een eerste plek gereden van de 30 deelnemers met een springzadel en toen ik Z gerechtigd was vond ik dat graag een dressuurzadel wilde Lachen
En heb toen voor het eerst van mijn leven op een dressuurzadel gereden Lachen

Dus ik ben van mening dat het zadel zelf niets te maken heeft of je je paard fijn voor elkaar kunt hebben.
Ik zie overigens echte springruiters nooit op een dressuzadel zitten en ik denk als je (inter)nationaal springt je paard dressuurmatig toch echt wel in orde hebt, anders lukt dat niet Lachen

Dat je niet elke dag gaat springen maar voornamelijk met dressuurrijden bezig bent is naar mijn idee vanzelfsprekend Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:40

Lielle schreef:
Interessant Haha!

Onderwerp ter overweging:
Waarom zou dat niet opgaan voor een dressuurpaard?

Ik ben het helemaal met je eens...
Alleen vinden een hoop mensen die dressuren, het springen eng *LOL*
En feitelijk is het slechts een verlengende galopsprong die hij dan maakt..
En je hoeft natuurlijk niet gelijk de hoogte in... Clown

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:41

Ik denk dat het soort zadel niet uit maakt op een paard, en of je zit goed of minder goed is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:42

runningkawa schreef:
Zelfs een eerste plek gereden van de 30 deelnemers met een springzadel en toen ik Z gerechtigd was vond ik dat graag een dressuurzadel wilde Lachen

Dus ik ben van mening dat het zadel zelf niets te maken heeft of je je paard fijn voor elkaar kunt hebben.
Ik zie overigens echte springruiters nooit op een dressuzadel zitten en ik denk als je (inter)nationaal springt je paard dressuurmatig toch echt wel in orde hebt, anders lukt dat niet Lachen

Dat je niet elke dag gaat springen maar voornamelijk met dressuurrijden bezig bent is naar mijn idee vanzelfsprekend Ja

He...RK, ik kom jou ook overal tegen Clown
Ben het wel met je eens, je moet veel dressuurmatig rijden, maar je hoeft ook weer niet elke dag alle oefeningen te rijden, en dat vergeet men ook wel eens... Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:42

femmefatale1 schreef:
Lielle schreef:
Interessant Haha!

Onderwerp ter overweging:
Waarom zou dat niet opgaan voor een dressuurpaard?

Ik ben het helemaal met je eens...
Alleen vinden een hoop mensen die dressuren, het springen eng *LOL*
En feitelijk is het slechts een verlengende galopsprong die hij dan maakt..
En je hoeft natuurlijk niet gelijk de hoogte in... Clown

daar heb je zeker gelijk in volgensmij, een paar mensen die ik ken rijden M2 of iets in die geest ..
Maar durfen niet te springen, mijn vraag is warom hebebn ze dan zo'n angst voor springen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:45

Ik weet niet hoe oud het meisje is en als ze nog jong is en ze maakt iedere dag een laag sprongetje met de pony. Nou dat zou ik niet zo'n probleem vinden. Deed ik vroeger ook wel met mijn pony. (al was mijn pony al wel helemaal uitgegroeid). Vind het voor deze pony niet goed, gewoon te jong. Verder kun je prima met een springzadel dressuren heb ik eigenlijk altijd gedaan. Van het voer enzo vind ik onzin en van die deken van haar. Een paard hoort gewoon lekker buiten te lopen en niet op stal te staan. Ik denk dat je, je er niet te druk om moet maken. Laat ze het lekker uitzoeken. Als ze echt te vaak springt wil die pony echt niet meer hoor en dat zal hij/zij vast wel laten merken. Vind overigens ook dat iedereen zich met zijn eigen paard moet bezig houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:51

Die komt er wel achter dat een beetje dressuur wel handig is.
Moet wel zeggen dat ik de springpaarden bijna altijd met een springzadel rijdt omdat ze dan ook juist op die zit en beenligging reageren.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:23

Dat een springzadel je zit verpest ben ik niet mee eens!
Je leert op een springzadel juist 'zelf' zitten. Als je nog nooit op een springzadel gereden hebt en altijd op een dressuurzadel, merk je wel dat als je voor het eerst op een springzadel gaat zitten, dat je zelf je balans ineens moet vinden en zelf in de juiste houding moet gaan zitten, terwijl je bij de meeste dressuurzadels in de juiste houding/zit wordt 'gedrukt', door de diepte zit en hele breedte kniewrongen. Daar leer je zelf niet van zitten. Maar dat is mijn mening en daar hoeft natuurlijk niet iedereen mee eens te zijn. Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:27

De balans ligt gewoon anders. Andersom zal iemand die altijd op een springzadel gereden heeft ook wat balans moeten zoeken op een dressuurzadel.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:27

runningkawa schreef:

Echt leuk dat je nog tot de Z op een springzadel reed. Kom ik niet vaak tegen. Ze hadden ook nooit vaak commetaar over je springzadel of wel? Hoe hoger je reed met een springzadel, beoordeelde ze je dan ook minder op je verzorging? Het is idd wel mooier om bij hoger niveau toch een dressuurzadel aan te schaffen.
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 06-12-07 13:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:29

Scheelt dat als je hoger rijdt je geen cijfer meer krijgt voor je verzorging.
Kan me wel voorstellen dat het wat invloed heeft op het cijfer voor je houding en zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:30

Ja idd Ja
Ik moest best wel ff wennen aan een dresuurzadel Ja
Nu schakel ik vrij makkelijk over omdat ik het nu gewend ben

Ik heb er 1 keer commentaar opgehad. En ik heb die jury gezegt dat ik toen geen geld had voor 2 zadels en ik ook graag bleef springen.
Ik had toen lage punten, maar ook niet de meeste geweldige proef gereden Lachen

Verder had ik altijd een voldoende voor zit en hulpen
En bijna altijd een 8 voor verzorging (maar daar heb je in de M geen "last" meer van )

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:31

Katja schreef:
De balans ligt gewoon anders. Andersom zal iemand die altijd op een springzadel gereden heeft ook wat balans moeten zoeken op een dressuurzadel.

Is ook zo, dat rijd ook totaal anders voor iemand die altijd springzadels is gewend.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:33

runningkawa schreef:
Ja idd Ja
Ik moest best wel ff wennen aan een dresuurzadel Ja
Nu schakel ik vrij makkelijk over omdat ik het nu gewend ben

Ik heb er 1 keer commentaar opgehad. En ik heb die jury gezegt dat ik toen geen geld had voor 2 zadels en ik ook graag bleef springen.
Ik had toen lage punten, maar ook niet de meeste geweldige proef gereden Lachen

Verder had ik altijd een voldoende voor zit en hulpen
En bijna altijd een 8 voor verzorging (maar daar heb je in de M geen "last" meer van )

Dat is mooi! Lachen
Zou echt zonde zijn geweest dat ze je daar minder op beoordeelde met bijvoorbeeld altijd een 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:36

Nu is een dressuurzadel ook niet verplicht, dus zo eigenlijk ook wel raar zijn Lachen
En paard was wel altijd mooi gewassen, even als het dekje en mijn kleren Lachen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:40

Suelza schreef:
Topruiters dressuren grotendeels.

Zoals mijn instructeur mooi zeg: "Elk probleem in het parcours, is met gerichte dressuurmatige training op te lossen. Daar komt geen sprong bij van pas".

Ik heb zelf inmiddels ervaren dat deze wijsheid, meer is dan slechts een "mening".

Dan kan ik je instructeur een hand geven.
Dat is precies wat wij ook altijd aan onze lesklanten meegeven.

Ik ben het daar dus helemaal mee eens.
Springpaarden worden veelal dressuurmatig getraind.
Eens in de week nemen we een sprongetje of wat mee, en dan gaat het ook niet om de hoogte.
Voor de rest doen we wel eens een oefenparcourtje maar het leeuwendeel van de training bestaat uit dressuur.

Oh en dressuren met een springzadel is voor menig springruiter geen enkel probleem.
Ze hoeven tenslotte niet een GP kur te rijden Knipoog