Wisteria v. Obelisk @ work, 6 weken zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

Re: Wisteria v. Obelisk @ work, 6 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:23

Babs schreef:
Tsja, ik wordt er niet vrolijk van als zo'n jong dier met een slof wordt gereden die ook behoorlijk strak wordt gehouden. Is dat nou écht nodig?

en hier ben ik het nou mee eens...
als je hem van achteren activ rijdt komt hij toch vanzelf een keer omlaag? Knipoog
en als hij zn hood een keer omhoog gooid ?? nou en.. hij is nog maar 6 weken onder het zadel...wees blij dat hij al zo loopt Knipoog

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:02

Gewoon omhoog ok, maar deze gooit haar hooft zo hoog dat ze renskes cap raakt met haar hoofd! Ja hallo! Deze keer haar cap, volgende keer gebroken neus... Dan liever een slof die loshangt als ze het goed doet zoals hier!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:53

oeps, hoofd niet hooft

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 19:48

zo ff late reactie van mij Knipoog

slof is idd om te voorkomen dat ik mn tandjes kwijtraak of mn neus breek, wat schudden met het hoofd en nog niet stabiel in de aanleuning vind ik niet zo erg, maar zo hoog en onverwachts met t hoofd gooien dat ze mn cap aantikt, nee dat gaat me te ver!

kan er bij zeggen dat ik sinds het maken vd foto's 3x zonder slof gereden heb, oa een oefenwedstrijdje, en dat ze het extreme schudden grotendeels kwijt is, enkele keer nog in draf, maar stap+galop is keurig nageeflijk
merk dat wis echt sterker wordt, de galop gaat steeds beter en makkelijker!
Jury vond het een goed paard, wel nog jeugdig en nog niet volledig bevestigd maar hij had er alle vertrouwen in Haha! en zeker toen hij hoorde hoe kort ze pas onder t zadel was Knipoog
Komende tijd lekker afwisselend bos/bak/longeren/vrij en vanaf 2007 wat meer aan het werk+startkaart

ik blijf geregeld foto's plaatsen(iig zolang het weer is om in de buitenbak te rijden) zodat ook in mn topics de vooruitgang te zien is!

Ben echt zo blij met haar, wordt zo lief in de omgang en onder t zadel doet ze zo haar best Lovers

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:07

sunshinelove schreef:
Babs schreef:
Tsja, ik wordt er niet vrolijk van als zo'n jong dier met een slof wordt gereden die ook behoorlijk strak wordt gehouden. Is dat nou écht nodig?

en hier ben ik het nou mee eens...
als je hem van achteren activ rijdt komt hij toch vanzelf een keer omlaag? Knipoog
en als hij zn hood een keer omhoog gooid ?? nou en.. hij is nog maar 6 weken onder het zadel...wees blij dat hij al zo loopt Knipoog

Idem Haha!

Mijn paard is oko een hoofdschuddel. Ik moet zeggen, in het begin werd ik er ook moe van, en zag ik mezelf met bloedneus zitten. Ook een keer een klap gehad, toen ze erbij op de rem ging en ik dus wat naar voren kwam.
Maar met geduld is het al een heel stuk minder! Bij mijn jonge vzpaardje is het een stresstik, maar is een stuk verminderd naarmate we vorderen met rijden. Het contact wordt steeds beter en ze begint steeds meer te zakken met het hoofd. Ik heb dit bereikt door bij het hoofdschudden mijn handen op de plek te houden of iets terug te zetten, zodat ze een 'ruk' in de mond krijgt. Ik doe niets, eigenlijk doet zij het zich gewoon zelf aan.
Het teugel contact is verbeterd naarmate ze meer en beter evenwicht heeft gevonden het tempo beter constant kan houden en alles. En allemaal zonder hulpteugel.

Natuurlijk blijft het ieders eigen keus, en ieders eigen paard. Ik vind het wat jammer dat er zo snel al naar een hulpteugel wordt gegrepen terwijl het misschien met geduld en tijd best zo opgelost kan worden Lachen

Verder vind ik eht een geweldig paard. Ik heb meerdere topics van jullie gezien en ze heeft een erg leuk koppie en uitstraling. En natuurlijk heeft ze haar kleur mee in mijn voorkeur Haha!

Super he, om zoiets mee te maken met je paardje... Ik ben iig helemaal in de wolken nu ik met mijn W'tje aan de slag ben. Die is nu 5 a 6 maanden onder het zadel en steeds maar weer ben ik gewoon helemaal trots op haar. Heerlijk zulke werk willige paardjes!

En idd, blijf vooral fotos plaatsen, het bjihouden is leuk! Zeker ook voor jezelf om fotos weer terug te zien als jullie een jaar of iets bezig zijn!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:11

Heey ziet er mooi uit, maar ik snap niet waarom je een slof omdoet. Dat is zo slecht en als je hem heeltijd los hebt hangen (wat trouwens niet zo is als ik de foto's bekijk) , hoef je m dus ook niet om te doen. Soms kan een slof inderdaad een goed hulpmiddel zijn als je er goed mee weet te rijden maar ik denk dat het in dit geval, bij een jong paard niet positief werkt. Sucses nog met je paard!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:30

Het druist toch wel tegen mijn gevoel in om een paard dat zo jong is en zo kort onder het zadel al met zoveel hulpmiddelen te rijden. Je kan het voor jezelf verantwoorden en dat is mooi, maar in mijn ogen moet je dat paard gewoon de tijd geven om te leren...
Waarom zwaait dat dier zo met haar hoofd? Heb je alles goed nagekeken en is dat zadel wel goed nu ze een tijdje gereden is? Ik denk dat dat paard dat niet zomaar doet eerlijk gezegd, en haar dan vastbinden zal voor jou het probleem oplossen, voor haar misschien een heel stuk minder.
Geef haar de tijd, neem de tijd, 6 weken is echt niks met jonge paarden! Laat het presteren even los en laat die kleuter volwassen worden.

edit: zie nu ik het nog eens bekijk die slof wel degelijk veel strak hangen en dan icm je sporen in haar flank...ik rij jonge paarden in zonder hulpmiddelen maar met duidelijke signalen en dit is dat absoluut niet. Heb niks tegen een slof, of tegen sporen, of tegen een zweep, maar kijk wel kritisch naar de gebruiksmanieren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:57

Pauline schreef:
Het druist toch wel tegen mijn gevoel in om een paard dat zo jong is en zo kort onder het zadel al met zoveel hulpmiddelen te rijden. Je kan het voor jezelf verantwoorden en dat is mooi, maar in mijn ogen moet je dat paard gewoon de tijd geven om te leren...
Waarom zwaait dat dier zo met haar hoofd? Heb je alles goed nagekeken en is dat zadel wel goed nu ze een tijdje gereden is? Ik denk dat dat paard dat niet zomaar doet eerlijk gezegd, en haar dan vastbinden zal voor jou het probleem oplossen, voor haar misschien een heel stuk minder.
Geef haar de tijd, neem de tijd, 6 weken is echt niks met jonge paarden! Laat het presteren even los en laat die kleuter volwassen worden.
edit: zie nu ik het nog eens bekijk die slof wel degelijk veel strak hangen en dan icm je sporen in haar flank...ik rij jonge paarden in zonder hulpmiddelen maar met duidelijke signalen en dit is dat absoluut niet. Heb niks tegen een slof, of tegen sporen, of tegen een zweep, maar kijk wel kritisch naar de gebruiksmanieren.

Als er eentje is die wel kleuter mag zijn is het wisje wel!
Heb haar tot ruim na haar officiele 3 jaar in de opfok laten staan, wordt nu voornamelijk in t bos gereden en een beetje in de bak omdat ze toch echt wel wat moet leren, zomaar wat aanmodderen werkt ook niet. Wis is erg duidelijk in wat zij wil, iets anders accepteerde ze niet. Nu ze regelmaat & duidelijkheid heeft gaat het super.
Weet niet of je het achterbenen-probleem nog herinnerd, heeft op bokt gestaan, sinds ze onder het zadel is kan ik probleemloos achtervoetjes uitkrabben, staart wassen etc, merk dat Wis zoveel beter in de omgang is geworden nu ze duidelijkheid heeft, zowel in de omgang als onder het zadel.

snap je reactie over duidelijke signalen gevenook niet helemaal, ik ben nml érg duidelijk: er wordt niet met het hoofd gegooid en er wordt gereageerd op mn been
beter een spoortje en daarmee soms even in moeten komen dan alsmaar met je been grof moeten inwerken, als ze de rem erop gooit of erger nog zoals in t begin omhoog kwam sta je mooi te kijken met je kuitdruk. en alsmaar zweep gebruiken omdat er níets op het been gebeurd is ook niet alles.
been geven, geen reactie=zweep heb ik 5 weken volgehouden, geen verbetering, spoortje erbij en sindsdien ook reactie op kuitdruk Lachen

Prima als iemand er anders over denkt, maar ik merk duidelijk een goed resultaat na die enkele keren met slofteugel gereden te hebben.
Ditzelfde geldt voor het spoortje, eerst deed ze niets op kuitdruk, letterlijk dood voor het been. nu draaft ze vlot weg op simpel alleen een beetje kuitdruk.
en ja soms valt ze dwars door mn binnenbeen heen, beter dan duidelijk zijn dat het maar toestaan.

heb meerdere jonge paarden gereden, de een zonder slof/zweep/sporen weer een ander met alleen een spoortje en beslist geen zweep, weer een ander met van alles wat en bij Wis merk ik dat het zo het beste gaat.
Ze krijgt meer dan genoeg de tijd om een groot&sterk paard te worden voor ze ';echt moet presteren. en als er iemand zuinig is op haar paard dan ben ik het wel na alle ellende met Destiny, Quentin & bijrijdpaarden.
Vind het alleen zonde als ik er nu veel te voorzichtig mee ben en er een afgestompte trapzak van maak die denkt van ach been, daar goef ik niets voor te doen, en mn hoofd, ja daar mag ik mee gooien en alles.
ze hoeft níet perfect na te geven, trek haar bepaad niet in de krul, sterker nog zou ik dat proberen dan komt ze gegarandeerd omhoog, maar ik eis wel dat ze meewerkt die keren dat ze dus eventjes een halfuurtje in de bak aan het werk moet.

nog even over het "vastbinden" van wis en het zadel en alles wat je in het begin van je post zei.
Wis is compleet nagekeken door de DA, incl foto's en alles, is bij de tandarts geweest en Harnessmaker op bokt heeft het zadel voorzien van compleet nieuwe vulling en de ligging bekeken.
Verder is het extreme hoofdgooien er nu na die paar keer met slof rijden zo goed als uit, zoals ik al zei heb ik na deze foto's 3x zonder slof gereden wat verbazend goed ging!
ze gooide overigens niet non-stop maar soms zo ineens kwam het hoofd onverwachts in volle vaart omhoog, tegen mn cap aan! dit alleen in draf, maar het was link genoeg voor mij om voor een slof te kiezen.

Ik snap best dat het nogal wat reactie's op kan roepen als een 3 jarige met slof, zweep&sporen gereden wordt, zou dat zelf ook hebben Knipoog
Maar ik merk dat Wis er super mee vooruit gaat, ze wordt niet vaak en niet lang in de bak gereden, verder lekker naar het bos en dat is enkel zweepje mee verder niets.
en ik mag toch hopen dat als mensen mn reacties lezen en in hun achterhoofd houden wat ik aan paarden ellende heb gehad(wat op bokt vrij bekend is geloof ik) dat ik net bepaald van plan ben een 3 jarige in no time op een grove manier naar het Z ga rijden en hem kapot rij omdat ik geen geduld heb!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 04-11-06 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:00

Leuk paard.
Is een martingaal misschien niet beter? Dat voorkomt ook het opgooien van het hoofd. Heel veel succes met het rijden. Volgens mij komt dat wel goed Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:11

dank je Haha!

martingaal vind ik zelf niet echt fijn rijden, wel bij het springen gebruikt met mn pony maar verder niet.
Nog eventjes en het hoofdgooien zal volledig weg zijn, t is nu al zo sterk verminderd, en dan heb ik niets meer nodig Lachen

Zal binnenkort eens nieuwe foto's plaatsen, zonder slof en met een ontspannen&nageeflijke wisje Knipoog
maar eerst eventjes paar dagen lekker het bos in, dat heeft ze meer dan verdiend na het harde werken van gister&vandaag!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:01

Fijn zeg dat de oefendressuur zo goed ging, jammer dat ik weg moest anders was ik zeker wat langer gebleven..
Vond het gisteravond ook al erg goed gaan hoor ze heeft er echt super leuke gangen op zitten.. word vast een toppertje
Bij mij ging het deze keer ook een stuk beter altijd fijn om te weten dat er vooruitgang in zit (misschien heeft dat sprongetje toch geholpen de avond van te voren hi hi)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:31

Nou Renske applaus voor je geduld hoor, denk dat ik na de vijfde keer commentaar over de slof en alternatieven hiervoor de moed had opgegeven Tong uitsteken
Hulpmiddelen kunnen best gebruikt worden bij een jong paard, de enige reden waarom men hier zo vaak op tegen is, is omdat er zoveel mensen zijn die deze hulpmiddelen misbruiken, het is jammer dat de mensen die hem dan wel gewoon als hulpmiddel gebruiken dit tegen zich krijgen.
En voor zover ik kan zien op de foto's wordt de slof idd gebruikt op momenten dat je wat spanning ziet, en je kan idd geduld hebben en wachten tot je een keer een tand kwijt bent of met een bloedneus zit, maar als je hem goed gebruikt why not?

Verder is Wis al een hele dame, herinner me de foto's nog van een hele tijd geleden toen je nog voetje geven oefende met de bezem Haha!
Mooie meid hoor, succes verder en geef eff een gil als je weer een topic neer gooit, kom ik zeker weer even kijken Knipoog (verwacht dan wel een netter handjes gebeuren te zien hoor Rens Duivel )

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:48

Jaaaa, dat wordt nog wel eens wat! Wat een geweldig paard zeg! Haha!
Groetjes!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:00

Rens, hoeveel rij je wis nu? 3 dagen achter elkaar oid? Dit is trouwens geen commentaar maar gewoon een vraag Haha!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:02

Het is jammer dat het paard én met slof, én met zweep, én
met sporen wordt gereden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:18

Erg leuk beestje! Volgens mij niet zo heel groot of wel? Lachen
Ik vind het een goede oplossing zo wat betreft het gooien met dr hoofd om een slof te gebruiken!
En met het oefenwedstrijdje zal ook wel goed komen! Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:42

@ Sily, thnx Haha!

@ Deschels, jammer dat ik je niet meer had zien rijden, was er om 2 uur en toen was je al weg(of ik heb niet goed gekeken, was druk bezig met groom spelen voor Elza met Nelisco, vosje met 4 hoge witte voetjes, had ik vanaf mn werk meegenomen gister)
sprongetje deed destiny ook leuk alleen wel erg lomp in galop ja! wie weet heeft het idd wel geholpen Knipoog

Machie schreef:
Rens, hoeveel rij je wis nu? 3 dagen achter elkaar oid? Dit is trouwens geen commentaar maar gewoon een vraag Haha!

rij haar soms weleens 3 dagen achter elkaar, maar dat is dan niet 3 dagen in de bak.
advies van de DA was véél meenemen, maar dan dus rechtuit het bos in, op eigen benen lekker rechtuit rijden, beetje schakelen, beetje overgangen rijden en niet te lang achter elkaar rijden, verder max 2 a 3 x per week halfuurtje in de bak. longeren raadde hij ook aan.
ze moet sterker worden zei hij, dat kan maar op 1 manier en dat is door beweging te geven. Heb dus met de DA afgesproken hoe Wis verder gereden gaat worden, en ik merk dat ze het echt goed doet Haha!

nu was het donderdag longeren, vrijdag tussen de springles door wat in de grote bak gereden en zaterdag oefenwedstrijdje
vandaag ff naar het bos (tegen de spierpijn, daarom vandaag geen vrij) en morgen vrij

@ revanches, ze was zo'n 2 maanden geleden 1.69 dus echt klein is ze niet, voor t mooie moet ze wel nog ff flink utizwaren en nog beetje doorgroeien Knipoog

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:08

Renske_ schreef:
@ Sily, thnx Haha!

@ revanches, ze was zo'n 2 maanden geleden 1.69 dus echt klein is ze niet, voor t mooie moet ze wel nog ff flink utizwaren en nog beetje doorgroeien Knipoog

Jeetje Renske, 169 had ik haar niet gegeven kijkende naar je foto's. Ze lijkt veel kleiner. Misschien komt het omdat jij van die lange benen hebt. Dan lijkt het misschien dat ze kleiner is.
Verder vind ik het er heel goed uitzien hor. Kom zeker een keer spieken als je in Eersel mee rijd! Haha!

rolo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:11

ziet er goed uit Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 13:22

Exodus schreef:
Jeetje Renske, 169 had ik haar niet gegeven kijkende naar je foto's. Ze lijkt veel kleiner. Misschien komt het omdat jij van die lange benen hebt. Dan lijkt het misschien dat ze kleiner is.
Verder vind ik het er heel goed uitzien hor. Kom zeker een keer spieken als je in Eersel mee rijd! Haha!

haha dat zeggen de meesten! vind haar zelf ook erg klein en ponyachtig als ik er op zit
ze is maar 4 cm kleiner dan Quentin en daar vinden de meesten me wel een mooie combi mee. Dat ze haast evengroot zijn geloven de meesten pas als ze Wis en Q naast elkaar zien staan.
Wel is ze veel compacter dan Q. Q heeft een langere rug, meer front en een veel stoerdere hals
Wis is een aardig stukje korter, denk dat dat ook wel scheelt.
Achja ze is pas 3 jaar en bijna 3,5 maand oud, die groeit nog wel wat(en ik gelukkig niet meer Tong uitsteken ) en nog een hoop spieren erbij, dan toont het ook alweer heel anders.

Vanaf januari heb ik een startkaart en ga ik erg mn best doen om er bij jullie tussen te komen met inschrijven!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:21

Renske_ schreef:
Exodus schreef:

Vanaf januari heb ik een startkaart en ga ik erg mn best doen om er bij jullie tussen te komen met inschrijven!

Ja dat is niet altijd even makkelijk. We zitten snel vol. Maarja zijn ook zulke populaire wedstrijden.....
Ik denk dat je Anja even lief aan moet kijken!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:53

MisMartine schreef:
Het is jammer dat het paard én met slof, én met zweep, én
met sporen wordt gereden.

jij hebt duidelijk niet gelezen waarom zij dat doet.
Boos!
en ze weet heus wel wat ze doet, dus zit daar maar niet zo over in.

@ renske, het ziet er toppie uit.
wanneer krijgen we de volgende foto's te zien Haha!
zet je de link hier dan neer? Cool

Annee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:56

Nice! Haha! Knipoog

Mooie foto's joh..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:55

Leuk beestje, ziet er nog wel egr 'kinderachtig' uit, nog erg jong, wees dus nog wel erg voorzichtig met m! Op sommige foto's laat ie leuke bewegingen zien.
Doe de volgende keer een martingaal om, dit beestje moet nog leren op zn eigen benen te lopen, wat zo niet snel lukt..
Houd er niet van als het beestje zo wordt gedwongen niet zn hoofd de lucht in te laten gaan.. Doe dan gewoon een martingaal om zoals ik al eerder zei als je t niet kan oplossen zonder hulpteugel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:27

Over slof, sporen en zweep ga ik me niet uitlaten, je bent zelf oud en wijs genoeg en ik ken je niet IRL, maar voor zover ik je ken via bokt, weet ik zeker dat je het beste voor hebt met je paard (en).

Wat me opvalt aan de foto's: wat is er met haar rug? Is het zadel te kort, of haar rug zo lang?

Ziet er verder netjes uit, veel succes verder Lachen