Pauline schreef:Het druist toch wel tegen mijn gevoel in om een paard dat zo jong is en zo kort onder het zadel al met zoveel hulpmiddelen te rijden. Je kan het voor jezelf verantwoorden en dat is mooi, maar in mijn ogen moet je dat paard gewoon de tijd geven om te leren...
Waarom zwaait dat dier zo met haar hoofd? Heb je alles goed nagekeken en is dat zadel wel goed nu ze een tijdje gereden is? Ik denk dat dat paard dat niet zomaar doet eerlijk gezegd, en haar dan vastbinden zal voor jou het probleem oplossen, voor haar misschien een heel stuk minder.
Geef haar de tijd, neem de tijd, 6 weken is echt niks met jonge paarden! Laat het presteren even los en laat die kleuter volwassen worden.
edit: zie nu ik het nog eens bekijk die slof wel degelijk veel strak hangen en dan icm je sporen in haar flank...ik rij jonge paarden in zonder hulpmiddelen maar met duidelijke signalen en dit is dat absoluut niet. Heb niks tegen een slof, of tegen sporen, of tegen een zweep, maar kijk wel kritisch naar de gebruiksmanieren.
Als er eentje is die wel kleuter mag zijn is het wisje wel!
Heb haar tot ruim na haar officiele 3 jaar in de opfok laten staan, wordt nu voornamelijk in t bos gereden en een beetje in de bak omdat ze toch echt wel wat moet leren, zomaar wat aanmodderen werkt ook niet. Wis is erg duidelijk in wat zij wil, iets anders accepteerde ze niet. Nu ze regelmaat & duidelijkheid heeft gaat het super.
Weet niet of je het achterbenen-probleem nog herinnerd, heeft op bokt gestaan, sinds ze onder het zadel is kan ik probleemloos achtervoetjes uitkrabben, staart wassen etc, merk dat Wis zoveel beter in de omgang is geworden nu ze duidelijkheid heeft, zowel in de omgang als onder het zadel.
snap je reactie over duidelijke signalen gevenook niet helemaal, ik ben nml érg duidelijk: er wordt niet met het hoofd gegooid en er wordt gereageerd op mn been
beter een spoortje en daarmee soms even in moeten komen dan alsmaar met je been grof moeten inwerken, als ze de rem erop gooit of erger nog zoals in t begin omhoog kwam sta je mooi te kijken met je kuitdruk. en alsmaar zweep gebruiken omdat er níets op het been gebeurd is ook niet alles.
been geven, geen reactie=zweep heb ik 5 weken volgehouden, geen verbetering, spoortje erbij en sindsdien ook reactie op kuitdruk 
Prima als iemand er anders over denkt, maar ik merk duidelijk een goed resultaat na die enkele keren met slofteugel gereden te hebben.
Ditzelfde geldt voor het spoortje, eerst deed ze niets op kuitdruk, letterlijk dood voor het been. nu draaft ze vlot weg op simpel alleen een beetje kuitdruk.
en ja soms valt ze dwars door mn binnenbeen heen, beter dan duidelijk zijn dat het maar toestaan.
heb meerdere jonge paarden gereden, de een zonder slof/zweep/sporen weer een ander met alleen een spoortje en beslist geen zweep, weer een ander met van alles wat en bij Wis merk ik dat het zo het beste gaat.
Ze krijgt meer dan genoeg de tijd om een groot&sterk paard te worden voor ze ';echt moet presteren. en als er iemand zuinig is op haar paard dan ben ik het wel na alle ellende met Destiny, Quentin & bijrijdpaarden.
Vind het alleen zonde als ik er nu veel te voorzichtig mee ben en er een afgestompte trapzak van maak die denkt van ach been, daar goef ik niets voor te doen, en mn hoofd, ja daar mag ik mee gooien en alles.
ze hoeft níet perfect na te geven, trek haar bepaad niet in de krul, sterker nog zou ik dat proberen dan komt ze gegarandeerd omhoog, maar ik eis wel dat ze meewerkt die keren dat ze dus eventjes een halfuurtje in de bak aan het werk moet.
nog even over het "vastbinden" van wis en het zadel en alles wat je in het begin van je post zei.
Wis is compleet nagekeken door de DA, incl foto's en alles, is bij de tandarts geweest en Harnessmaker op bokt heeft het zadel voorzien van compleet nieuwe vulling en de ligging bekeken.
Verder is het extreme hoofdgooien er nu na die paar keer met slof rijden zo goed als uit, zoals ik al zei heb ik na deze foto's 3x zonder slof gereden wat verbazend goed ging!
ze gooide overigens niet non-stop maar soms zo ineens kwam het hoofd onverwachts in volle vaart omhoog, tegen mn cap aan! dit alleen in draf, maar het was link genoeg voor mij om voor een slof te kiezen.
Ik snap best dat het nogal wat reactie's op kan roepen als een 3 jarige met slof, zweep&sporen gereden wordt, zou dat zelf ook hebben 
Maar ik merk dat Wis er super mee vooruit gaat, ze wordt niet vaak en niet lang in de bak gereden, verder lekker naar het bos en dat is enkel zweepje mee verder niets.
en ik mag toch hopen dat als mensen mn reacties lezen en in hun achterhoofd houden wat ik aan paarden ellende heb gehad(wat op bokt vrij bekend is geloof ik) dat ik net bepaald van plan ben een 3 jarige in no time op een grove manier naar het Z ga rijden en hem kapot rij omdat ik geen geduld heb!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 04-11-06 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt