blieb01 schreef:Nog even een kleine opmerken, Daraxo krult zich erg graag op waardoor het er vaak uitziet of hij in de krul word getrokken. Ik heb hem ook gereden en ik had vaak het probleem dat mijn teugels te lang waren. Op het moment dat je voor je gevoel je teugels op maat hebt loopt hij dus gigantisch opgekruld.
Voor daraxo-love rij hem eerst heel goed voorwaarts met een iets langer teugeltje en pak hem pas op als hij goed op je been reageert, hij kan super lopen je moet er alleen wel wat voor doen.
Bij ons hebben we ook zo'n paardje die zelf , z'n nek opkrult en daardoor ook (meestal) achter de teugel loopt.
In sommige gevallen is dit puur omdat er al heel wat getrokken is in de mond en het paard nog liever zo opgekruld loopt dan dat ze aan z'n mond zitten...
Maar dat is natuurlijk maar 1 van de zovele mogelijkheden .
In dit geval kan je toch meestal verminderen/verhelpen dat het paard dit doet door hem allereerst in onspanning te rijden..
En natuurlijk als ie vast zit enzo eerst losrijden en allemaal maar dat ga ik hier nu niet allemaal zitten opnoemen en uitleggen.
Je doet dat dus allemaal met je teugels redelijk lang, tot hij uiteindelijk z'n rug/ hals lost en daardoor wordt (normaal) automatisch de hals ook langer door.
Als je hem zo een tijdje rijd en dan stilletjesaan begint toe te werken naar het 'in de krul rijden moet dat normaal wel redelijk lukken.
Maar als je paard om welke reden dan ook weer helemaal gestreseerd en gespannen loopt, is er wel een grote kans dat ie weer zo zal lopen (hals helemaal opgekruld) en dan moet je dus weer laten ontspannen enz, enz..
Het lijkt allemaal heel moeilijk maar dat ontspannen lukt na verloop van tijd in een minuutje hoor..
Maar hiervoor vind ik wel dat je (natuurlijk) een goeie lesgever nodig hebt...
En O ja
: als ik dingen verkeerd verwoordt heb of wat dan ook...neem het me aub niet kwalijk want ik ben echt hopeloos in dergelijke dingen uitleggen