Kleine floor (4-jarige shetlander) wordt zadelmak gemaakt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Kleine floor (4-jarige shetlander) wordt zadelmak gemaakt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:33

De ruiter past er niet goed op. Ze zit op de lepel.
Dat is echt niet prettig voor de pony

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:37

O Richtje waar zijn haar sporen en Whoosh! ??
Slof en bandages zouden ook handig zijn!!
Knipoog Clown

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:08

Haha! Haha! Bokt is weer in actie Clown

Zadeltje ligt goed op de shet, meisje past er precies in. Ze moet niet groter worden, maar nu gaat het nog net.
En ja ik vind het zeker belangrijk dat het beestje goed ingereden wordt, en er plezier in heeft. Dat is dus ook de reden dat het op deze manier gebeurt.

Ik heb vantevoren gelongeerd, zadeltje erop gelegd, aan de lange lijnen vast een rem en stuur gemonteerd. Buurmeisje die wat kleiner is, weinig rijervaring heeft maar super kan zitten aan de longe erop gehad voor de eerste paar keer gewicht op 'r rug.

En nu zit er (hooguit 1x per week) een ervaren meisje op die de knopjes er even op kan zetten. Verder loopt de pony de hele dag met de paarden in het land.
En geloof het of niet, de pony heeft er zeker plezier in! Dit diertje laat zich namelijk niet pakken anders, en tot nu toe komt ze met de oortjes erop naar het meisje toerennen als ze er weer is.

Als jullie liever een slecht aangereden pony, een kindje met een hoop blessures maar wel een klein meisje op de kleine pony zien, prima! Eigen keus Lachen Maar niet de mijne...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:41

Citaat:
Als jullie liever een slecht aangereden pony, een kindje met een hoop blessures maar wel een klein meisje op de kleine pony zien, prima! Eigen keus Maar niet de mijne...

Het is niet te bewijzen dat het niet goed zou gaan met een klein meisje, wat jij nu wel aanneemt.
Mijn nichtje van 2 jaar heeft even op mijn shetje gezeten. Die shet heeft nog nooit iemand op z'n rug gehad, maar braaf dat ze was! En dat heb ik vaker gezien, dat shetjes bij grotere meiden vervelender zijn dan bij kleine. Je moet ze alleen wel goed begeleiden.

Ik hoop dat het goed blijft gaan, echt waar!
Maar veel mensen kijken op bokt en ik vind dit geen goed voorbeeld voor jeugdige ruiters met shetjes....

Ik geloof trouwens ook niet dat de shet het slecht heeft, vind het helaas niet en plaatje om van te genieten, zoals je dat aangeeft.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:53

leuke foto's

lieve shet ook

ze ziet er te groot uit maar ze is *denkik * niet te zwaar

en ze zit op hele lange beugels Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 18:38

@Superwoman, tja er is idd niets bewezen. Maar ik durf simpelweg het risico niet te nemen om er een klein meisje op te zetten. En dan gaat het niet om het kleine, maar wel om het onervarene. Aan de hand hebben er al heel veel hele kleintjes opgezeten, ging super! Maar los durf ik dat niet aan.
Kan ik een pieperd zijn, maar wil het niet op m'n geweten hebben dat zo'n kleintje wat overkomt omdat ik zonodig die shet zadelmak wil hebben.

En plaatje wel of niet om van te genieten... dat is iets persoonlijks natuurlijk Lachen

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:09

heej, Super leuke shet heb je Knipoog
meisje doet het goed. Veel plezier verder nog met hem Lachen
Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:14

Ik vind het meisje ook te groot, erg slecht voorbeeld voor anderen...

superwoman schreef:
Citaat:
Als jullie liever een slecht aangereden pony, een kindje met een hoop blessures maar wel een klein meisje op de kleine pony zien, prima! Eigen keus Maar niet de mijne...

Het is niet te bewijzen dat het niet goed zou gaan met een klein meisje, wat jij nu wel aanneemt.
Mijn nichtje van 2 jaar heeft even op mijn shetje gezeten. Die shet heeft nog nooit iemand op z'n rug gehad, maar braaf dat ze was! En dat heb ik vaker gezien, dat shetjes bij grotere meiden vervelender zijn dan bij kleine. Je moet ze alleen wel goed begeleiden.

Ik hoop dat het goed blijft gaan, echt waar!
Maar veel mensen kijken op bokt en ik vind dit geen goed voorbeeld voor jeugdige ruiters met shetjes....

Ik geloof trouwens ook niet dat de shet het slecht heeft, vind het helaas niet en plaatje om van te genieten, zoals je dat aangeeft.
Ik denk ook dat je er beter een passend ruitertje voor kunt zoeken.... goed voorbeeld: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=604788

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:57

Jeetje Richtje, is jouw topic nu de klos??? Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:04

superwoman schreef:
Citaat:

Mijn nichtje van 2 jaar heeft even op mijn shetje gezeten. Die shet heeft nog nooit iemand op z'n rug gehad, maar braaf dat ze was!

Ik kan er met mijn kop niet bij dat je alleen al het risico neemt!!!! Een meisje van 2!?! Nee jij bent goed in je bol. Sorry voor mijn reactie maar ik schrik er gewoon van. Hoe onverantwoord! Kind komt zelf nauwelijks uit de voeten, pony groen als gras. Lekkere combi. Hoe goed je hem ook vasthoud, hoe goed je het kind ook vasthoud, een paard is en blijft een dier, en is en blijft onvoorspelbaar, in wat voor situaties dan ook!

Richtje ik vind het super dat je zo bezig bent!! Leuke jonge griet erop, als er iets gebeurd weet ze wat ze moet doen, kinderen van die leeftijd kunnen namelijk vrij goed zelf (verantwoord) denken, een kind van 3 ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:43

Ik had de pony vast en mijn broer z'n dochter. Hij kon haar elk moment optillen, dus echt niet gevaarlijk hoor Mik_.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:48

Ik zie dit liever dan een pony die ingereden wordt voor zijn derde om maar even het topic van merrieveulen erbij te halen Yamcha.

Een kind van drie vind ik ook onverantwoordelijk om op een onbeleerde pony te zetten.

Meisje is idd wat te groot maar toch zie ik dit liever omdat de pony al 4 is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:56

Ik denk dat je beter neit op de pony had kunnen stappen, dit kan erg schadelijk voor zijn gezondheid zijn.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:08

ik vind het er niet belemmerend uit zien dus snap niet helemaal deze reacties.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:10

Jeetje wat wordt er hier een heisa van gemaakt, zeg! Hoe moet je een kleine pony anders beleren, een kind van 2/3 jaar heeft er niet veel over te zeggen terwijl een 10-jarige die ook niet al te zwaar is en al wat rijervaring heeft er waarschijnlijk meer over heeft te zeggen en de grenzen kan stellen voor de pony, zodat het beestje beter weet waar 'ie aan toe is. Zo'n dier/shetlander kan echt wel meer aan dan 50 kilo en daar zit dit meisje ver onder.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:13

een shetten-topic wordt altijd streng in de gaten gehouden op bokt Haha!

ik zie hier echt geen storend beeld hoor, ruitertje is absoluut niet te zwaar en lijkt ook niet in de weg te zitten. ECHT niks om je druk over te maken. bovendien moet je idd ook denken aan de veiligheid van de ruitertjes en kan je het risico niet nemen om een veel jonger kind dan dit erop te zetten. heel link vind ik die gedachten....

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:31

Die pony beleeft er echt plezier aan! Dat zie je zo van op de foto's! Haar oortjes altijd mooi naar voren. Tong uitsteken
En ze is zeker niet te groot, kan geen kwaad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:41

dat de pony er lol in heeft zegt niets, die denkt immers niet na over de gevolgen van dit soort dingen. het meisje past niet in het zadel, haar knie steek vér over het zweetblad, en het is ook te klein voor haar kont. daarbij steken haar benen veel te ver uit, waardoor de pony uit balans wordt gehaald, en overmatige gewrichtsslijtage oploopt. daar komt bij dat het meisje de hulpen zo niet op de juiste manier kan geven. ik zie ook handen die rondvliegen, en in de mond trekken. daar komt ook nog bij dat ze te zwaar is, zéker om een jong pony in te rijden. voor het inrijden van een dergelijke pony mag er hooguit 25-30 kilo op. later iets meer, maar ook niet veel.

mag ik vragen waarom deze pony ingereden moet worden (want dit is geen zadelmak maken), terwijl je er zelf toch niet op kunt? zet hem lekker voor een karretje, of doe er VD mee. het is een erg mooie pony, en ze ziet er vriendelijk uit, dus waarom zou dat niet kunnen?

dit is mijn pony, hier de eerste keer onder het zadel. het jongetje is vijf jaar oud. en mijn pony is echt niet de eerste de beste, maar vaak erg energiek en bijdehand. en toch kan zij ingereden worden door een knul van 5. begeleiding, daar gaat het om.
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:44

Ramona_lief schreef:
Ik zie dit liever dan een pony die ingereden wordt voor zijn derde om maar even het topic van merrieveulen erbij te halen Yamcha.

Een kind van drie vind ik ook onverantwoordelijk om op een onbeleerde pony te zetten.

Meisje is idd wat te groot maar toch zie ik dit liever omdat de pony al 4 is.

bedankt(!)
Inrijden?? daar is bij mij geen sprake van. ze oefenen samen wat, Flicka weet wat sturen en remmen is, en met Max samen breng ik haar meer hulpen bij. bij mij is het onder begeleiding, het jochie rijdt nog geen tien minuten per keer, en Max komt maar hooguit één keer in de twee weken. hij is nu al zo'n drie weken niet meer geweest. ik doe het rustig aan, bouw het op voor mijn pony. zij draagt 22 kilo aan gewicht, en ze is drie ja. da is beter dan ineens zo'n zwaargewicht op een pony te gooien die ook nog eens ongetraind is, en in de weg zit door de enorm lange benen.

ik snap dat de keuze gemaakt is uit veiligheidsoverwegingen, maar het kan dus wel anders. een pony die netjes is opgevoed weet ook waar de grenzen liggen. de band met de pony (leider-kudde verstandhouding) is erg belangrijk, en zoals je in mijn topic kunt zien is deze bij ons wel zeker aanwezig. ik ben absoluut niet bang dat Max iets overkomt wanneer hij met Flicka speelt, of erop zit.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:26

Niet bang dat hem iets overkomt? Of bedoel je dat je niet gelooft dat hem iets overkomt?

@ superwoman. Jij staat links houd pony vast, die boer of wat ook houd kind vast. Dat is toch ook geen inrijden?? Of wel dan. Wat als de pony nou opeens struikelt onverwacht? Een paard is en blijft een dier. En een kind van 10 heeft zelf genoeg hersenen om te bedenken wat ie moet doen, een kind van 2/3 niet, klaar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:40

Ik vind dit beeld wel heel storend en slecht voor de pony. Snap neit dat sommige mensen dat neit inzien. Ik zie liever dat zoials de pony van merrieveulen met een laag gewicht netjes zadelmak en ingereden word, dan een veel te grote ruiter die misschien ook nog te zwaar is er de pony uit balans brengt, met het excuus dat je er toch geen klein kind op kan zetten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:58

KarinvdM schreef:
Jeetje Richtje, is jouw topic nu de klos??? Haha!

Blijkbaar Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:59

superwoman schreef:
Ik had de pony vast en mijn broer z'n dochter. Hij kon haar elk moment optillen, dus echt niet gevaarlijk hoor Mik_.

Dat is bij deze ook al meerdere keren gebeurd met kleintjes, maar dat is geen inrijden Lachen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:00

Wie zegt dat een groter en zwaarder kind, de pony uit balans brengt? Een klein en lichter kind kan precies hetzelfde doen! Wat ik gewoon niet snap is dat men zo'n klein kind op een groene pony zet, onder het motto dat het een lichtgewichtje is!! Hoe dat kind op de foto zit is ook niet goed, zie die voeten die zitten veelste ver door de beugels heen. Wat als het beestje een loopje met hem gaat nemen of gaat bokken?! Dat is toch hartstikke gevaarlijk.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 10:07

Nogmaals snap ik het gewicht-probleem nog steeds niet... dit meisje is absoluut niet te zwaar voor de pony!

@Merrieveulen, weet ook niet waar jij het vandaan haalt dat deze pony ongetraind is?? We zijn al een jaar bezig geweest voordat dit meisje erop ging. Af en toe eens longeren, kleine kindjes aan de hand erop stappen, aan de lange lijnen vast een stuur en rem 'gemonteerd', langs de weg gewandeld. Wat wil je nog meer aan voorbereiding? Daarbij is deze shet super opgevoed, gewoon net als de grote paarden. Of zelfs strenger, omdat zij wat makkelijker op 'r plaats te zetten is Lachen

Ze wordt ingereden zodat de kleinkinderen van de eigenaar er straks een beetje op kunnen leren rijden op een veilige manier.

Commentaar op jou foto doet er hier niet toe, maar als je er zelf mee komt als 'het goede voorbeeld'... Ja qua maat past het inderdaad beter, maar zoals zijn voetjes in de beugels zitten bijvoorbeeld is levensgevaarlijk!
En begeleiding vanaf de grond of niet, als zo'n pony gaat springen moeten ze toch echt zelf kunnen blijven zitten en het op kunnen lossen. Hoe braaf en onderdanig zo'n pony ook is, het blijft een jong onervaren dier waarbij dat risico aanwezig is.