Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:05

Jasmijn: Ik proef wat frustratie van jou kant uit,en ik geloof niet dat het zo zwart/wit is. Ik weet wel dat iedereen wat kan zeggen op internet,er is toch niemand die wat kan controleren.Maar laten we inieder geval iedereen met respect behandelen dan komen we een stuk verder.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:08

Mijn paard doet de piaffe uit zichzelf. Als je haar maar kwaad genoeg maakt Haha!
Nu even serieus, ik ben het helemaal met Jasmijn eens en de mensen die aangeven dat je hier beter nog niet mee kunt beginnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:20

Elisa2 schreef:
Jasmijn: Ik proef wat frustratie van jou kant uit,en ik geloof niet dat het zo zwart/wit is.

Dan heb je mijn post niet goed gelezen: ik stel juist DAT het niet zwart-wit is. DAT je niet kunt spreken van de onvriendelijke wedstrijdruiter en de vriendelijke recreant.

En wat betreft die frustratie: ik vind het enigzins frusterend dat in dergelijke discussies men altijd met dergelijke stereotypen aan komt waaien zodra er een kritische kanttekening wordt geplaatst.

Elisa2 schreef:
Maar laten we inieder geval iedereen met respect behandelen dan komen we een stuk verder.

Een kritische kanttekening plaatsen is wat anders dan geen respect hebben hoor.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:33

Ik denk dat je per paard moet kijken waar de meeste aanleg voor is. Ik ben met de piaffe begonnen omdat mijn paard heel verheven kan draven en er maar moeilijk een passage op te borduren viel. Ik ben begonnen haar de beweging te leren, dat heb ik gedaan door haar op lichte aanraking van de zweep alle 4 haar benen om beurten op te laten tillen. Ik heb hier steeds dezelfde plek in de bak voor uitgekozen zodat ze zich zou herinneren dat er op deze plek iets bijzonders van haar werd verlangt. Toen ze het been optillen door had ben ik haar die hulp alleen van achter gaan geven en zelf voor haar gaan staan om haar niet voorwaarts te laten gaan. Ik stond voor haar borst, hierdoor hoefde ik geen dikke ophoudingen te geven en toucheerde zachtjes haar achterbenen waarop ze die optilde zoals geleerd. Toen er één goed diagonaal opgetilde pas uiteindelijk volgde heb ik haar uigebreid beloond. Zo ben ik stapje voor stapje verder gaan uitbouwen. Daarna ben ik naast haar gaan staan en heb ik haar de 'piaffe' passen meer voorwaarts laten maken. Mensen vergeten dat al is het een draf op de plaats er wel degelijk een voorwaartse drang in moet zitten. Het is dan ook helemaal niet erg als de piaffe in eeste instantie voorwaarts gaat en je toch zachtjes vooruit gaat in de gang... Als deze voorwaarts denkende piaffe echt bevestigt is zowel aan de hand als onder het zadel kun je proberen de piaffe nog meer voorwaarts te krijgen in een passage. Zover ben ik echter nog niet met mijn paard dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen.
Ik loop op dit moment tegen problemen aan met de piaffe. Het is dan ook een oefening die je niet zo makkelijk zonder hulp aan kunt leren. Je hebt een extra paar ogen en soms hand nodig.
Mijn paard vind het namelijk moeilijk haar rechterachterbeen weer onder de massa te plaatsen. Deze zet ze dan buiten de massa waardoor haar rechtervoorbeen bijgezet moet worden en zo uiteindelijk ook haar linkerbenen en daarom beweegt mevrouw zich tijdens de piaffe zijwaarts....
Ik gebruik uiteraard de aanleuning van de bakrand als stop zodat ze niet rechtsaf gaat, maar ze blijft wat heen en weer wiebelen. Omdat ze dus zijwaarts gaat is de voorwaartse impuls moeilijk te verkrijgen. Dit vraagt dus zeer veel geduld in je opleiding. Het aanleren van zulke oefeningen mits correct natuurlijk gaat nou eenmaal niet van een leie dakje.
Ieder paard kan piafferen als je em maar genoeg tegenhoud en opjaagd... maarja het is maar net wat is je goal!! Ik wil graag een rijkunstige en goed verzamelde gang neerzetten en geen 'dribbel'!!

Ik hoop met mijn verhaal aan te tonen dat het een oefening is die je niet in 2 dagen leert... maar het een opleiding voor het paard betreft en je allerlei problemen tegen kunt komen bij het aanleren ervan. Neem dus goede begeleiding en bekijk wat voor je paard het beste is om deze gangen aan te leren, er is nou eenmaal geen gebruiksaanwijzing die op elk paard pas Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:35

jasmijn78 schreef:
valk schreef:
Je hoeft toch niet wedstrijden te moeten rijden om je paard te willen trainen (met plezier)? Ik heb juist respect voor die ruiters die hun paard opleiden en trainen zonder dat nu weer meteen op een wedstrijd of protocol wel of niet goed bevestigd te zien.

Misschien moeten men eens wat meer nuanceren. Hier op bokt worden ruiters altijd in twee categorien ingedeeld. Je bent of:

De prikkende, sjorrende, slecht rijdende, wedstrijdruiter die slecht voor zijn paard is. Paard en ruiter hebben er geen plezier in, het gaat alleen maar om de prijzen. Die hebben ook nog eens dure paarden, dure spullen en zijn arrogant. Deze ruiter rijdt altijd flutproeven en scoort op wedstrijden op de afstamming en het prijskaartje van zijn paard.

Of je bent:
Een thuis trainende/recreerende of B-rijdende ruiter. Die is wel paardvriendelijk bezig. Rijdt bij voorkeur boomloos, bitloos, ijzerloos en whatever-loos. Zijn paard heeft er wel plezier in. Deze ruiter kan wel stil zitten, prikt en sjort niet etc. Deze ruiter heeft een goedkoop paard, van een onbekend/alternatief ras, rijdt op wedstrijden altijd superproeven maar wordt op wedstrijden altijd gediscrimineerd vanwege het ras van zijn paard.....

Afgod Haha! Wat een geweldige samenvatting! Knipoog

valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:52

Jasmijn, volgens mij begon JIJ ermee om juist te stellen dat als je geen wedstrijden rijdt het eigenlijk onverantwoord is om je paard te trainen omdat je dan nooit bevestigd ziet of je wel of niet goed bezig bent...

Deze topic ging over het aanleren van piaffe voor de passage wel of niet....

Ik hoop dat iedereen zijn/ haar paard met heel veel plezier houdt en traint en wel/niet uitbrengt op wedstrijden.

En JA ik rijd ook bitloos.... en JA ook hoefijzer-loos... en JA mijn paard was bij aankoop duurder dan de gemiddelde sport-kwpn-er en JA ... ik bracht mijn paard ook wel eens op een wedstrijd uit.... maar ik heb er gewoon niet zoveel tijd en zin meer in.... wie weet nog eens in de toekomst puur voor de LOL.

Maar dat ik dus geen wedstrijden rijd is dus voor mij geen reden om de piaffe en passage e.a. te trainen / aan te willen leren en daarvoor (dure) les te nemen! Dus ik train er wel op en neem lekker les!

Nou veel plezier met je paard dus iedereen he!
Laatst bijgewerkt door valk op 11-08-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:54

Als het voor de meesten dan maar bij verantwoord plezier beleven blijft zonder piaffe en passage. Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:48

valk schreef:
Jasmijn, volgens mij begon JIJ ermee om juist te stellen dat als je geen wedstrijden rijdt het eigenlijk onverantwoord is om je paard te trainen omdat je dan nooit bevestigd ziet of je wel of niet goed bezig bent...

Nee, nou trek je mijn opmerking uit zijn verband en heb je mijn post niet goed gelezen.

Naar aanleiding van jou post met jou mening poste ik mijn mening (vet gedrukt):
[quote="valk"]
Je hoeft toch niet wedstrijden te moeten rijden om je paard te willen trainen (met plezier)? Ooit er aan gedacht dat er ook mensen zijn die wel wedstrijden rijden voor hun plezier??? (het merendeel) Ik heb juist respect voor die ruiters die hun paard opleiden en trainen zonder dat nu weer meteen op een wedstrijd of protocol wel of niet goed bevestigd te zien. Ik heb juist meer respect voor ruiters die het lef hebben de ring in te gaan en laten zien wat ze kunnen. Die ruiters staan open voor kritiek, laten hun africhtingsgraad beoordelen door een deskundige. Als zij goed scoren weten zij dat zij op de goede weg zijn. Als ze slecht scoren weten ze dat er nog werk aan de winkel is, en als ze slim zijn doen ze wat met die kritiek. Ik zie ook om mij heen zeer slecht opgeleidde paarden die op Z niveau en hoger zó fout lopen....... Dat is hier op bokt altijd zo'n makkelijk argument he!!! Als het er op aan komt dat iemand zijn kunnen/ervaring/prestaties aannemelijk moet maken dan is het niveau op wedstrijden ineens zooo slecht. Dan zegt een behaald niveau ineens niets, want HUN zien tenslotte mensen op hoger niveau fout rijden. De juryleden weten er allemaal niets van. NEEEE, de mensen die thuis trainen op dat niveau; die doen het VEEEEL beter en paardvriendelijker....

Dus ik zeg niet dat ik het onverantwoord vind. Ik zeg geef alleen aan dat het mij zinloos lijkt om te discussieren over het aanleren van passage en piaffe omdat de meeste ruiters hier op bokt (al dan niet in wedstrijden) niet op het africhtingsniveau zijn aanbeland waar dat redelijkerwijs en verantwoordt gevraagd kan gaan worden van een paard. En daarnaast stel ik dus dat ik het aannemelijker vind wanneer iemand op hoog niveau rijdt als hij qua wedstrijden geklasseerd is in een hoge klasse, dan iemand die zegt dat hij op hoog niveau rijdt en alleen maar thuis traint... Goed lezen is ook een vak Haha!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:54

Eerst de passage, en die dan langzaamaan doorwerken naar een piaffe.
De passage is makkelijker.
*en dat zuig ik niet uit mn duim, dat heb ik wel degelijk gevoeld.*

BTW mede doordat je hem daar voorwaarts kan laten blijven rijden en de piaffe op de plaats is, waardoor je moet blijven aangeven dat hij moet blijven, en je niet wilt dat hij zich verplaatst.

Gosh wat kan ik toch goed uitleggen.

Ik sluit me aan bij het feit dat zolang je plezier met het paard hebt en dit wederzijds is oke is, maar zolang er maar consequent met het paard omgegaan wordt.
En dingen dus ook op een juiste manier worden aangeleerd.
Voorbeeldje; mensen die paarden leren stijgeren door hun hand omhoog te stkeen voor hem.
Je zal het niet weten en je hand omhoogsteken om hem te aaien.
Zo een kende ik er, leverde veel gevaarlijke situaties op.
Dus het liefst onder professionele begeleiding aanleren, iemand die er vastand van heeft.
Mischien minder leuk of stoer dan in je eentje, maar wel veiliger en beter !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:36

Een piaffe is een graad van verzameling, een piaffe laat zien hoe ver de graad van africhtig is van paard en ruiter.
Er was hier een dame die een uitgebeide beschrijving gaf, regine.
Zij verwoordt heel aardig een methode die al je dit stapje voor stapje doet een hele aardige piaffe oplevert.

Vanuit het schouderbinnen aandraven is een leuke manier, en met een a twee passen tevreden zijn. Vooral dat laatste is erg belangrijk, het is een hele rare gang voor een paard.

Aan de hand is ook een hele aardige methode en leert ruiter en paard discipline.

Wat wil je bereiken en waarom wil je het leren, eerst weten welke richting je uit wilt helpt je een plan te makenm wat je steeds zal moeten bijstellen. Maar voor je begint, zorg dat je paard in evenwicht is, lichamelijk en geestelijk.

Anders wordt het nooit een fraai plaatje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:43

horseangel schreef:
Beste mensen,

Ik wil graag weten hoe je de piaffe zou aan kunnen leren.
Ik vraag het aan iedereen amar niemand weet het ... als iemand het weet wil je het me dan ongeveer uitleggen....
En wat bedoelen ze met verzameling bij het paardrijden?

XxxxX Horseangel Knipoog

Je pony van voren heel hard tegenhouden en dan met je sporen heel hard schoppen, dan gaat ie dribbelen. Verzameling is de verzameling zweepjes en sporen en bitten die je dan nodig hebt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 08:09

horseangel schreef:
is er iemand die tips heeft om de piaffe aan te leren hoe moet het met de benen of doe je het eerst naast je paard of doe je het op het paard... Ik zou niet weten hoe ik zoiets moest aanleren.
Ik geloof wel in al die stukjes dat ik heb gelezen dat het heel veel tijd in beslag neemt maar dat heb ik er zeker voor over!
Wie kan me helpen?

Rechtstellen, voorwaarts aan het been maken, schijnovergangen kunnen rijden zonder hand misbruik.... als je dat kan in stap en/of draf kunnen we jou volgend jaar de nieuwe tip van de week geven....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:21

Suzanne F. schreef:
Je pony van voren heel hard tegenhouden en dan met je sporen heel hard schoppen, dan gaat ie dribbelen. Verzameling is de verzameling zweepjes en sporen en bitten die je dan nodig hebt.

dit kan je toch niet serieus menen he?

ik hoop dat je een grapje maakt met deze gehele opmerking....
en anders moeten ze jou maar even heel goed schoppen

edit:
ik denk wel dat ik weet waarom je dit neer hebt gezet....het is wel overduidelijk hoe horseangel het bericht neerzet zij nog niet ervaren genoeg is om dit te gaan doen
een soort van grap dus...
maar begrijp wel dat als mensen in jouw profiel kijken en de "penny's " jouw serieus nemen dat dit dan in praktijk ook daadwerkelijk gebeurd...niet zo slim dus..
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 26-08-06 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:53

horseangel: ik kan je maar 1 tip geven: ga op les !
ooit bereik je het punt wel...maar begin wel netjes onderaan...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:08

Ben ik nou gek of heeft horseangel haar bericht al weer verwijderd? Ik was wel even benieuwd naar haar profiel.
Wel handig om een paard of pony te hebben dat talent heeft voor piaffe en passage.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:45

ja ze heeft m verwijderd..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:57

naadje24 schreef:
ja ze heeft m verwijderd..

Ik denk een mod want mijn reactie daarop is ook verwijderd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:55

Flauw hoor. Haha!

valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:45

En toch blijf ik erbij dat je beter eerst een piaffe kan gaan aanleren / daar naar toe willen rijden. Anders is de kans heel groot dat je paard een 'passage' doet waarbij zijn achterbenen niet voldoende ondertreden en hij dus ook een 'foute' piaffe ontwikkelt.

Het is nl. mogelijk hoor: een piaffe door een paard waarbij de achterhand er niet onder is (kijk maar eens goed naar sommige 'toppers' ) Dit heeft totaal geen waarde maar helaas ziet niet ieder jurylid dit....

In veel gevallen tilt het paard als een soort handigheidje z'n benen op maar van ultieme verzameling is dus geen sprake!

Piaffe zou ook niet op de plaats moeten maar altijd licht voorwaarts....

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:58

Je kan tog aan een goede instructrice vragen wat het beste is Haha! Suzanne F .. lekker slim van je

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:42

Het paard wat ik nu rijdt, biedt het aan om te verkleinen en vlug te blijven. Ga ik met dit paard passage oefenen, dan zal hij sterk of traag worden. In het geval van dit paard is piaffe dus het makkelijkst om mee te beginnen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:46

Ik als leek heb altijd het idee gehad dat de Pi/Pa vanzelf op je weg komt na jaren van training, maar ik heb mijn paarden alleen maar t/m de M opgeleid dus niet de verzameling gevoeld bij een paard dat verder in opleiding is. Maar als ik dan kijk naar hoe een 3 jarige voelt en een 6 jarige op M nivo had ik altijd het idee dat als je doortraint dat dan op een gegeven moment vanzelf de pi of de pa langzaam maar zeker eruit komt. Ik kan er naast zitten, maar ik vindt het erg interresant om dit lezen en zou graag een antwoord willen of ik idd gelijk heb of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:57

Marije, het is vaak een gevolg van...
Dat komt vanzelf op je pad als het zover is. Door verzameling, sterker worden etc, komt dat vanzelf een keer. Paarden kunnen dan steeds verder sluiten, verhevener draven etc.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 08:24

Ik ben het wel eens met bovenstaand bericht Haha! Mijn paardje heeft een grote draf en kan ik dus ook het beste laten sluiten vanuit de stap.

Even over de basis enzo: Op sommige dressuurstallen wordt de piaffe en de passage al op zeer jonge (4 jaar) leeftijd aangeleerd. Ook kan je met een jong paard echt wel een keer wat terugschakelen en kijken wat je cadeau krijgt. De basis is absoluut heel erg belangrijk, maar het aanleren van piaffe en passage kan ook helpen andere problemen weer op te lossen. En als de basis niet goed (genoeg) is, zal een paard nooit mooi aanpiafferen of passageren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:47

Ik zou graag de definitie willen zien van een genoemde "circus piaffe" en een dressuurpiaffe, want wat ik in de dressuurring zie van veel paarden lijkt in de verste verte niet op een piaffe zoals het volgens de boekjes moet, dus laten we niet doen alsof de moderne ruiters er zo goed in zijn, of beter dan mensen die barokke paarden gebruiken of ouderwets rijden (om het woord klassiek te vermijden). Boos! Ik zie maar weinig paarden met de achterbenen goed en regelmatig van de grond komen. En ik zie veel te hoog geheven en zwaaiende voorbenen, slingerende paarden, taktverlies etc.
Verder is het als genoemd dat barokke rassen het nu eenmaal makkelijker doen omdat ze van nature meer zitten, sterker verzamelen.
Wat het aanleren van een en ander betreft, je doet gewoon wat je paard ligt en eigenlijk kun je het beide in hetzelfde stadium van training aanleren en hoeft het dus niet het een na het ander en de methodes kunnen ook zeer verschillen. Je kunt vanuit langzaam werken of van uit sneller en terugschakelen. Je kunt het ze aan de hand aanleren.
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het handiger is eerst het ene of het andere aan te leren. De term "aanleren" klopt trouwens niet, ze kunnen het al, alleen nog niet onder de man. Het is dus leren rijkunstig uitvoeren, maar dat is een klein detail wat verder niet van belang is. Haha!