leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:04

ik heb veel uit boeken geleerd

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:02

Als je echt gek wilt worden van allerlei methodes moet je vooral veel boeken lezen over paardrijden. Het is het meest beschreven onderwerp aller tijden en elk boek hanteert een eigen visie.

Sterkte dus aan de theoretici.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:54

Het is juist aan jou om uit alle theoriën jouw eigen visie te ontwikkelen, maar dan moet je wel veel lezen, zien en uitproberen.
En dat vind ik nou leuk!!

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:12

Het is maar wat je leuk vindt. Ik ben liever gewoon lekker aan het rijden eigenlijk, dan met mijn neus in de duizenden theoriën.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:11

SuperPepeijn schreef:
Het is maar wat je leuk vindt. Ik ben liever gewoon lekker aan het rijden eigenlijk, dan met mijn neus in de duizenden theoriën.

Als je duizenden theoriën weet, weet je ook duizenden verschillende manieren om een probleem op te lossen. Het is ( helaas ) niet zo dat bij elk probleem 1 vaste oplossing ligt.
Als je meerdere theoriën hebt, kan je dus gaan zoeken waar het paard het beste op reageert.

Je kan ook lekker rijden met duizenden theoriën in je achterhoofd

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:15

Dan ben ik blij dat ik ze niet nodig heb

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:36

SuperPepeijn schreef:

In de zin van dat je al goed genoeg rijden kunt en alle theorie al hebt?
OK, dat kan.
Ik ervaar mijn eigen kunde en kennis meer zoals De Saunier dat op 80-jarige leeftijd zei: 'wat ik jammer van mijn leeftijd vind is dat het me onmogelijk maakt in het zádel meer te leren.'

Hoe meer ik leer en ervaar, hoe groter het uitzicht op mij onbekende einders. Ik maak graag en met dankbaarheid gebruik van ruiters die hun tijd geofferd hebben om hun levenservaring neer te pennen: hierdoor vallen bij mij veel muntjes. Hulde aan die ruiters.

HC

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:48

Ik leer zeker dingen uit boeken.

Heb een hele stapel boeken liggen, en er worden inderdaad veel verschillende visies op paardrijden beschreven, maar uit elk boek is wel íets nuttigs te halen. Of ik kom bijvoorbeeld een oefening tegen die ik ga toepassen in de training.

simone73

Re: leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:05

Heeft er iemand nog tips voor deze nieuweling welke boeken ik er het beste bij open kan slaan, nu ik net begonnen ben met paardrijdlessen? Ik heb helaas niet altijd even veel tijd voor lessen, en zou die momenten willen ondersteunen met wat theoretische kennis. zodat ik een beetje meer weet wat ik doe.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:09

Huertecilla schreef:
SuperPepeijn schreef:

In de zin van dat je al goed genoeg rijden kunt en alle theorie al hebt?
OK, dat kan.
In de zin van, je kan alle theorie in pacht hebben, maar dat zegt niets over jouw praktijk

De vraag is dus: in hoeverre kan je paardrijden theoretisch benaderen? Als hierover als duizenden boeken zijn geschreven met elk een eigen visie is het op zijn minst bijzonder moeilijk een lijn te vinden

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:06

simone73 schreef:
Heeft er iemand nog tips voor deze nieuweling welke boeken ik er het beste bij open kan slaan, nu ik net begonnen ben met paardrijdlessen? Ik heb helaas niet altijd even veel tijd voor lessen, en zou die momenten willen ondersteunen met wat theoretische kennis. zodat ik een beetje meer weet wat ik doe.

wat ik gedaan heb is gewoon naar de bieb gaan en dan álles afwerken Maar er zijn erg veel boeken met titels als 'de beginnende ruiter' waar je zeker heel veel basis uit kunt leren! succes en veel plezier verder

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:38

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:42

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

PaardenDroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:55

Rijden leer je voornamenlijk door het te doen. Ik heb zelf les, en daarbij vond ik soms dingen heel onlochies, toen ik bij mijn 8 maanden revalidatie veel heb gelezen om de tijd te doden zijn er veel stukjes op zijn plaats gekomen. Neem nou het tenen naar de neus wijzen, eerst dacht ik, wat heeft dat voor een reden???? maar toen ik ging lezen zag ik in dat als je bijv. een wending rijd, je benen daardoor in de juiste positie komen. Ik denk dat het er van af hangt hoe je bent, ik zelf vind het fijn eerst iets te doen en er daarna over te lezen, zodat je wel al weet hoe het voelt, maar mischien nog net de kleine dingen die je niet snapt of die niet lukken op zijn plaats vallen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:07

Japke,
als je goede les neemt, hoef je dat wiel niet opnieuw uit te vinden en krijg je er zelfs direct het goede gevoel bij.

uit een boek, zul je dat gevoel later nog eens uit moeten gaan vinden

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:45

.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:46

Dus alleen grootheden kunnen goede les geven?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:52

.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:57

Ik heb het ook niet over een orun instucteur, dat kan elke gek halen

Maar gewoon mensen die al járen in het vak zitten, al jaren in de sport lekker mee rijden.
Veel paarden van niets naar Z2 of hoger hebben opgeleid.
Zij weten wat het inhoud een paard alles te leren.
Verschillende paarden alles te leren.
Weten daarmee de valkuilen enz enz.
Doordat ze zelf dat gevoel kennen, kunnen ze het ook doorgeven.
Iets wat een boek niet kan.
Zien al als een paard een weinig op een bepaalde manier reageert wat daar groot op gaat volgen.

Een boek kan daar niet op inspelen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:00

.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:03

Misschien hebben die mensen het ook wel weer geleerd van een goede instructeur

Je kunt fijne info uit een boek halen, maar imo zal niet een goede instructie vervangen, die je bij elke pas begeleid, bij elke pas zegt, dat is goed, dat minder.
Zodat je leert voelen hoe het moet zijn en hoe het niet moet zijn.
Een instructie die direct kan zeggen, daar heb je net teveel hand, daarm doet je paard het zo.
Allemaal dingen die alleen gaan met vlieguren

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:05

.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:08

Ook niet zoveel bieden als dat jij beschrijft, imo :)
theorie is leuk, moet je idd kennen , maar dat leer je ook met een goede instructie, dan heb je niet 1 boek nodig.

En dat is wat ik bedoel, theorie is nodig, maar dat hoeft geen boek te zijn
En een boek is nooit zoveel zeggend als duidelijke les
want dat kan niet inspelen op de honderden verschillende paarden, die elk hun eigen aanpak nodig hebben

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:41

Als je al wat theorie weet uit een boek, zal het tijdens een les ook eerder op z'n plek vallen.
Als je tegelijk de theorie én de praktijk moet opnemen, gaat dat niet altijd optimaal. Ook is de tijd in de les meestal beperkt en kan er niet altijd zoveel stof worden besproken als in boeken is terug te vinden.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:48

ik heb het uit boeken geleerd en bij mn (toen nog) verzorgpony uitgeprobeerd. mn ouders vonden les niet nodig die d8ten dat het weer zo'n aanval was(viel ze vie tegen en rij nu nog) maar toen ben k toen k een klein jaartje zo ree er goed vanaf gevallen en toen meteen naar de manege en les