help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:42

Ik reken het paard niets aan hoor, Pebblientje wel. Die wil van niemand hier iets aannemen, want het ligt blijkbaar alleen aan het paard. Ik ben van mening dat als zij vindt dat het paard in zijn hoofd niet normaal is, je hem dan maar af moet laten maken. Daar ga je een ander niet mee opzadelen!!

Ze wil verder niks, dus wat moet je dan??? Handelaar moet je gewoon niet doen, die vertellen er echt het hele verhaal niet bij hoor, als je daar als niets vermoedende koper een paard gaat proberen.... Vind het vrij cru om zoiets te adviseren.... Verward

Verder kunnen wij de situatie niet beoordelen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:48

Mieke schreef:
Ik ben van mening dat als zij vindt dat het paard in zijn hoofd niet normaal is, je hem dan maar af moet laten maken.
.

Maar zei DACHT toch, dat het paard niet goed in zijn kop was? Als het vast gesteld is, direct laten afmaken om verdere brokken te voorkomen. Maar als een paard niet goed in zijn kop is, laat hij ook niet iemand anders erop, dan moet hij ook door het dolle zijn, en in zijn gedrag ook.

Maar ik denk dat Pebbelientje eerst naar haar zelf moet kijken. Is ze te lief? Niet consequent genoeg? Geeft ze het paard te weinig afwisseling? Je hoeft niet elke dag te rijden. Gooi hem een keer los in de bak, longeer hem, laat hem vrij springen, weet ik veel.
Maar kijk eerst bij jezelf, dan pas bij het paard.

Werken aan jezelf...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:01

Mieke schreef:
Handelaar moet je gewoon niet doen, die vertellen er echt het hele verhaal niet bij hoor, als je daar als niets vermoedende koper een paard gaat proberen.... Vind het vrij cru om zoiets te adviseren.... Verward

Waarom cru? Een handelaar heeft nut bij tevreden klanten, de handelaren die ik ken zullen echt niet een leek zo'n weinig makkelijk dier in de maag splitsen....wat heeft die man (of vrouw) eraan?! zulke dieren komen bij mijn weten vaker terecht bij van die springjockey's die het paard weer regelmaat en training geven en het na een tijdje weer kunnen verkopen als een meewerkend paard. Of niet natuurlijk, maar die ruiters komen waarschijnlijk een heel stuk verder met zo'n paard als de eerste de beste particulier...

Handelaar is echt geen ander woord voor dierenbeul hoor...
Ik ben van mening dat menig paard beter af is bij een handelaar dan bij de particulier zonder kennis van zaken...

Dat geld natuurlijk niet voor elke handelaar en ook niet voor elke particulier...maar je kan het paard ook wegdoen aan een goed bekend staande handelaar die wel met een eerlijke insteek zijn zaken doet.
en weggeven aan Emiel Voest kan ook altijd nog, toch?

Bovendien: mensen die een paard willen kopen, moeten zorgen dat ze OF verstand van zaken hebben, Of verstand van zaken inhuren...
Een leek koopt alleen maar een voor hem ondoenlijk paard als hij zich dat in de maag laat splitsen. dat is zijn eigen schuld, had ie maar beter moeten weten... Weet je niet beter, moet je geen paard kopen... (hard he?!)

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 13:26

wat ik wilde horen?
nieuwe adviezen!
alles wat jullie zeggen heb ik al geprobeert...
vanavond reageer ik verder

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:29

Misschien, pebbelientje, ben jij wel niet in staat om dit paard beter te maken....
Wees dan flink, en gun het een ander baasje...
Niet altijd is een combinatie te helpen...en het lijkt me dat er enorm veel suggesties zijn aangedragen inmiddels....De oplossing staat er vast tussen, je moet het alleen wel kunnen.

Doe jezelf een lol, kijk uit naar een wat meegaander paard wat iets beter bij je past.
Een dier loslaten als het niet bij je past, ook dat is houden van....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 13:44

Nou Dees, jij hebt wel een hele rooskleurige voorstelling van de gemiddelde paardenhandelaar... Dat soort vind je hier in de omgeving niet!

Het is inderdaad vrij hard om het iemand anders aan te doen dit paard onwetend van zijn gedrag te laten kopen. Of je moet er gratis een rolstoel bijkrijgen.... Frusty Frusty

Bovendien vind ik het naar het paard toe ook niet eerlijk. Zoek dan een echt goede correctiestal waar het dier een lange periode heen gaat, gaat dat ook niet, dan kun je altijd nog bedenken hoe of wat.

Dat de combinatie ruiter en paard niet past, dat is wel duidelijk lijkt me.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 14:18

pebblientje,

ik wilde nogmaals een reactie geven en heb daarom alle berichtjes over dit topic nog maar eens gelezen en heb geconcludeerd dat eigenlijk alles is gezegd. Zowel goede suggesties als minder goede (soms zelfs foute) suggesties.
Aan jou nu de moeilijke taak om voor jezelf te accepteren dat er iets is dat een goede communicatie tussen jou en je paard grondig in de weg staat en dat dat 'iets' best wel eens ook met jou en niet (alleen) met het paard te maken kan hebben.
Ik heb je profiel gelezen en de manier waarop je over je paard vertelt daar (irritante bok, een echte rotbok), komt op mij een weinig respectvol voor dit dier over. Hoe kun je van je paard verwachten dat hij jou respecteert en gehoorzaamd, als jij zo respectloos over hem denkt. Komt toch weer die spiegel van Pipo om de hoek kijken...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 16:44

'Hoi, eerder in dit topic schreef ik al over het thuisstudiepakket van Parelli (level 1 Partnership: Teaching people to teach horses) Je schreef dat je alles al had geprobeerd wat is vermeld. Dit pakket dus ook? Het heeft mij in precies dezelfde situatie perfect geholpen. Mijn situatie was echt bloedlink op dat moment. En mijn paard was enorm gefrustreerd. Na een 'afkoelperiode' van 2 weken waarbij we elkaar niet zagen ben ik met dit programma begonnen. Vanaf dag 1 leer je op een 100 % veilige manier met je paard omgaan. Stap voor stap wordt de training opgebouwd. Het begint met grondwerk, en daarna via opzadelen/opstijgen naar het rijden. Succes gegarandeerd alleen moet je er wel voor openstaan en heeeeeel veel afleren, voornamelijk dingen van jezelf. Als jij veranderd volgt je paard vanzelf, die reageren alleen maar op situaties. Ik heb er mijn paard weer mee terug gekregen, beter dan ooit zelfs.

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-02 17:51

rotbok{pokke knollie} is voor hem een troetelnaam...
ik wil meer info over het pakket van pat parelli,waar kan ik dat vinden?
ik hoef geen meegaander paard,ik heb genoeg ervaring om dit MET een prof op te lossen,en doe prof heb ik nu.
mijn besluit is wel gevallen:ik doe hem weg,voor recreatie,en als ik{voor hij weg is}het parelli pakket heb,geef ik dat erbij.
nogmaals:hij doet zo gek bij een ieder die hem rijd,ik heb nog nooit iemand gezien,die na 1 of 2 weken er zo mee weg reed.
en dat van pipo:dat is gewoon kortzichtig...ik vroeg dit ook voor mijn paard:als het om mij ging,had ik hem allang naar een handelaar/slager gebracht!!!!
zolang ik mijn probleem vertel over mijn paard,kun jij niet weten hoe ik rijd,hoe ik naar mijn paard toe ben{hoe iedereen die hem rijd,naar hem toe is}
ik heb wel gemerkt dat het een mannenpaard is,alleen na 2 a 3 weken vechten liep hij bij verschillende mannen goed!{maar wanneer ze naar zijn zin teveel deden,ging hij weer!het waren dan ook de echte proffesionals die hem goed konden laten lopen,maar met zo min mogelijk vragen/vertellen wat ie moest doen,dwang,of zelfs een vraag aan hem,is,als hij er geen zin in heeft,OORLOG!}

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 21:48

mmwaahhh als ik een dergelijke ´troetelnaam´ zou krijgen zou ik aan de naamgever vragen hoe hij aan zo´n naam komt, maar dat terzijde.

Ik wens je veel geluk en wijsheid.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 23:50

Pebbelientje pas wel goed op he? Dit paard lijkt me zo gevaarlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 16:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles niet 100% doorgelezen heb ,

maar het komt op mij over van :

we horen het verhaal maar van 1 kant ,
namelijk dat van de eigenaresse/ de ruiter .

Het paard kan natuurlijk niet zijn verhaal vertellen ,
en da's erg jammer.

Het klinkt mij tussen de regels door in de oren alsof het grootste probleem wel eens bij Pebblientje zou kunnen liggen (sorry...) .
Het paard heeft zo veel weerstand opgebouwd en het enige dat ik van haar lees is dat
ze met verschillende ruiters en rijstijlen , wat dan ook , maar puur met rijden ermee is bezig geweest.

En dat vind ik al een hele foute instelling !

Als de communicatie met je paard flut is , kom er dan eerst eens als de sodemieter vanaf . Je gaat er pas op als de rest goed is en het paard
rescpect , ontspanning , begrip en vrolijkheid naar je toont.

Is dit niet zo dan kun je er beter NIET op gaan zitten ,
want dan is de basis nog niet goed.

Als het zo erg is dan ga je toch niet door met vechten ,
maar begin je helemaal opnieuw , alsof het paard ingereden moet worden.

Want dat is eigenlijk ook nodig in mijn ogen.

Maarja het is waarschijnlijk beter als je het paard verkoopt ,
het klinkt nu al als een verloren zaak ,
geen vertrouwen en vrolijkheid meer , dit is misschien te erg kapot.

Als het paard in en andere situatie , met een andere baas met andere instelling en karakter komt kan het misschien nog een heerlijk leven leiden .

Niet alle problemen zijn rijtechnisch op te lossen !!

Pebblientje , ik hoop dat je een paard vindt dat beter bij jou , je karakter en hetgeen wat je verlangd in een paard past , en ik hoop dat het paard
een fijn leven tegemoet gaat bij iemand die het over een hele andere boeg gooit ermee .

Misschien IS het paard echt niet helemaal goed ,
maar een andere plek met vanalles anders kan wonderen doen !

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-02 18:42

je kunt idd merken,pmarena,dat jij het niet goed hebt gelezen...
ik kan alles met hem doen,zolang ik er maar niet met zadel,hoofdstel op zit...
ik kan ook een beetje vrijheidsdressuur met hem.ik kan ook zonder iets in de bak stappen,draven en galloperen,en van hand veranderen enzo,dus nu jij weer!{de basis,het vertrouwen en de vrolijkheid van het paard naar mij toe is super...het is alleen met trainen}
enne,wil iedereen zo vriendelijk zijn om het HELE verhaal en de reacties eerst goed te lezen,VOOR je reageert??
dank je wel! Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:13

Ik heb inmiddels het hele topic met alle reacties doorgelezen ,
maar blijf toch hetzelfde gevoel erover houden ,
dat je dus gewoon niet op de voor dit paard beste manier ermee omgaat.

Niet om jou aan te vallen ,
want het zal best een (erg) lastig ding zijn ,
maar ik vind toch dat je de nadruk heel erg op het rijden legt.
En dat je met dat vechten veels te lang doorgaat .

Ik zeg er eerlijk bij dat ik niets weet van jou of je paard verder maar
het is erg opvallend dat het doorklinkt dat het paard zich naar jou wensen
aan moet passen en bij sommige paarden werkt dat juist heel veel weerstand in de hand.

Dit is puur wat ik opmaak uit dit hele topic en ik zeg niet dat ik denk dat het aan jou ligt ,
ook niet aan het paard , maar gewoon aan de combinatie die niet werkt.

Ben je al zeker dat je 'm wegdoet en heb je misschien al een nieuw paard op het oog ?

Ik denk dat je daar zelf ook vrolijker van wordt , lekker op een onbevangen manier met een nieuw paard aan de slag Party!! !

sl0wm0ti0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 00:11

Ik heb alles een beetje doorgelezen, en ja.. wat moet ik ervan zeggen?
Als jij de potentie, en de wil er niet voor hebt om het door te zetten moet je het niet doen.

Het paard wil niet aan het werk, waarom niet?
En wat doe je eraan? al die tijd dat je hem hebt, door gaan? Blijven pushen?
Staat hij al die tijd al in dezelfde omgeving?

Ik ken de situatie niet, maar ik had je graag geholpen!
Denk niet dat als je zoiets kan verhelpen of oplossen dat zo 1,2,3 gebeurd is.
Dat vergt tijd en vertrouwen.
In deze situatie moet je je paard niet dwingen, maar speel het slim.

Je zegt dat je al langer met dit probleem kampt, maar echt effectief is het niet als je maar door blijft gaan met hem pushen.
Ik denk dat dit gewoon niet het voor jou geschikte paard is, zoek een goed tehuis voor hem...

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 11:10

ik heb idd al besloten om hem weg te doen,ik heb 1 paared om te rijden{3 keer i/d week}en misschien mag ik nog een paard van iemand anders rijden.
volgend jaar ofzo komt er waarschijnlijk een jong dier(2 jaar)en waarschijnlijk van Ahoy{dat zijn hele leuke,brave paarden}of Parcival of Patijn.
eentje die ik echt leuk vindt{ik ben namelijk pas van dit paard gaan houden,toen hij zijn ware karakter ging tonen}
mijn vorige pony moest na 3 maanden naar de slacht,en mijn moeder vond die pony toch al niks,dus m'n moeder had al een ander dier gekocht...
ik gaf dit paard eerst de schuld van de dood van mijn andere pony,maar later ben ik er toch maar op gaan rijden:ik was verkocht!
tjah,dan steekt het nu behoorlijk dat ik hem weg ga doen Huilen Huilen Huilen
en ik legde idd de nadruk op het rijden:dat is het enige waar hij zo lastig in is.
in de omgang heb ik al geprobeert hem te paaien,hem met rust te laten,hem niet teveel te corrigeren{het helpt toch geen zier}om hem zo vrolijk mogelijk te houden{hij luistert in de omgang wel perfect}en hem zo aan het werk te krijgen.
ook dit is helaas niet gelukt...
het is dus einde verhaal tussen ons,bedankt voor alle reacties!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:38

Jammer he dat het dan niet lukt..... Frusty

Nou , je hebt het lang zat geprobeerd en het is goed dat je er nu mee stopt , op een gegeven moment moet je ook eerlijk zijn ....

Ik hoop dat je weer lekker met plezier met een nieuw paardje bezig gaat hoor , groetjes !

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 12:42

idd,pmarena...ik voel me er echt niet lekker door,maar zo gaat het ook niet langer,groetjes

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 13:00

Ik vind het een dapper en goed besluit.

Zoals ik al eerder tegen je zei: het een een erg dominant paard en als je hem gaat dwingen komt hij met zijn eigen trots in de knoop. Ik denk dat met het Pat Parelli pakket je heel ver zou kunnen komen omdat dit een gedrags- en dominantie probleem is. Het probleem ligt in de relatie en die relatie is er duidelijk een waarin het paard jou alleen als "leider" accepteerd op zijn voorwaarden.
Hij gaat prima als je zonder zadel en hoofdstel rijdt, als je ontspannen en aan een lang teugeltje een beetje voltjes rijdt gaat alles ook nog goed, maar zodra je druk op hem legt gaat het fout.
Je zegt dat je een goede band met hem hebt maar als hij verder op stal naar jou toe ook niet lief is (wat ik wel uit het verhaal opmaak) omdat hij gewoon met rust gelaten wil worden HEB je geen goede band met hem. Hij WIL die niet met jou hebben. Daarom vind ik het goed van je dat je dit besluit hebt genomen. Jij en hij kunnen op die manier allebei proberen met een ander een combinatie te vormen die wel goed is.
Ik hoop dat je met je nieuwe paard wel een band krijgt: zonder die basis moet je er, zoals iemand anders ook al opmerkte, er zowiezo al niet op gaan. Je kan en zal nooit wat met een paard bereiken als hij niet vrolijk is, lekker in zijn vel zit en graag voor je wil werken.

Veel suxxes en sterkte meid, en nogmaals ik vind het het juiste besluit.

Groetjes, Mariska

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:42

Het paard is toch M2???? de best paarden zijn niet de makkelijkste hoor!!
Ik kan me voorstellen dat je baalt van je paard (ik scheld ook geregeld op paarden, en dan noem ik ze rotknol, maar ik heb alleen m'n stem als straf, dus pijn doet het niet Haha! ). Maar als je er M2 meegeworden bent?? Is het echt altijd zo geweest??
Ik vind het zo raar dat een paard dat M2 loopt zo vreselijk kan vechten, dan zou ik mij toch echt gaan afvragen waarom ie dat doet. Wegdoen is makkelijk, maar ja, je houdt natuurlijk ook van je paard.
Wanneer zijn de goede momenten?? Soms kan het zijn dat je daar een regelmaat in vindt en dat je zo je paard beter leert te begrijpen. Ga eens bij jezelf na, wanneer doet het paard het goed?? Accepteert het de beloning??? Is het het eerste kwartier dat je rijdt, of is het alleen 's morgens dat het paard het goed doet?? Al deze dingen opschrijven, en kijken of er een logica inzit. Misschien ben jij 's avonds te fanatiek, en het paard 's morgens te lui, enz.
Het kan echt helpen door de goede momenten en waarom het goed gaat op te zoeken. En de goede moment uit te breiden.

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 16:02

ja germie,dat is misschien wel een goed idee,idd.
maar ik heb besloten hem toch weg te doen,helaas.
hij was idd m2,ik snap het ook niet,waarom hij zo moeilijk doet.
hij is altijd vervelend,in het begin tot het eind!
behalve als ik hem heel de tijd op stal heb gelaten wil hij wel werken.
dan heeft hij echt de hele dag stilgestaan.
tjah,ik heb nu echt besloten en vanaf vrijdag staat hij al te koop...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 16:05

toch jammer, hoe oud is het paard???
Helaas heb ik nu nog geen geld voor een eigen, maar anders had ik de jouwe zeker bekeken, om te zien of het echt zo erg is.
Koop je weer een andere??

pebblientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 16:21

hij is dus 7 jaar.
en ik snap het ook niet,hoe hij toch m2 kan lopen{hij kan ook wissels enzo}
maar hij heeft bij elkaar maar een jaartje wedstrijden gelopen,en maar heel weinig vlekkeloos{altijd haalde hij een geintje uit}
als hij ff doorgetraind was{2 a 3 weken rustig trainen}haalde hij in de m1 op mijn 2de wedstrijd na revalidatie 4 winstpunten!!!!!!
hij kan het wel,maar is gewoon verdomde dominant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 21:50

Dees ben het helemaal met je eens. Mijn knollie is 2 keer ingereden voordat ik hem kocht. Na het eerste half jaar was er niets meer met hem te beginnen. Vorige eigenaar heeft hem toen teruggebracht en hem opnieuw laten inrijden. Zij moest echter wel regelmatig komen om te kijken en te leren van hem, daarna moest ze regelmatig rijden onder begeleiding van hem.

Op de wedstrijden presteerde hij matig en raakte ook overwerkt. Toen ik hem kocht was dat duidelijk te merken. In een binnenbak rijden was een ramp, deed wat hij zelf wilde en zolang ik niets vroeg ging het wel. Zo super pissig als hij kon worden. Heb het een jaar lang heel rustig aan gedaan. Zocht de problemen bewust niet op. Beloonde alleen zijn goede gedrag en heb veel tijd gestoken in 'maatjes' worden.

Okey mijn paard is niet op die manier zo moeilijk.
Nu kan ik veel meer van hem vragen. Buitenteugel erbij, meneer sprong omhoog en begon slalom te racen. halthouden, voor geen meter, begon gewoon te springen.

Heb een lange tijd alleen lang laag gereden en alleen op ontspanning, veel gelongeerd, maar dan met gogue en heel rustig opgebouwd door de gogue steeds iets strakker te zetten. Begin nog steeds de eerste 5 min. losjes met longeren. Heb nl gemerkt als er een ander op gaat, die hem wel eens ff zal rijden, want hij kent geen manieren, dan is hij volkomen over de zeik, het wit in zijn ogen te zien en heel veel verzet. Dat doe ik dus niet meer. Gehoorzaamheid heb ik nog niet helemaal, maar we gaan de goede richting in. Bijna elke les wel weer even escapades, maar gelukkig barst ik nu in lachen uit, want ik ken hem nu bijna net zo goed, als dat hij mij kent, want hij kent mij te goed en is mij vaak te slim af. Als hij goed pissig is bokt hij heel vies. Ik voel dan zijn kwaadheid ontstaan en zoek het niet op maar kalmeer hem, rustig even laten bekomen en begin weer opnieuw. Als ik hem dan uitdaag wordt hij link.

De laatste keer heb ik hem gewoon keihard uitgelachen en liet hem maar als een halve idioot galopperen en grommen kris kras door de bak, meneertje stopte ineens en was ineens superbraaf.

Nu ik een grotere band met hem heb kunnen opbouwen gaat het stukken beter. Ik heb een half jaar alleen in de bossen gereden en hij hoefde niets, alleen luisteren mbt. draf ipv galop, wachten bij oversteken, rustig drafje ipv stiekum steeds sneller. Die manieren heb ik er nu in. Op de weg terug even stilstaan, even achterwaarts en niet racen terug naar stal. OP die momenten even een heel groot kreng zijn. Verder heel veel aandacht, veel praten, veel knuffelen, veel lekkere dingen (appels, wortels), aan de hand een wandelingetje (minstens 3 x p/w) ook als ik al gereden heb, laten grazen bij lekker sappig gras, fietsen, alleen maar losgooien in de bak en met hem spelen ipv rijden. De druk is eraf en de oortjes altijd naar voren, voorheen altijd in de nek,schaamde me rot soms. Mensen dachten dat het een rotknol was, maar dat is hij niet, want hij is een superlief beest, maar ook superslim en juist dat slimme.

Ik heb 1 x week les en dat is aan de overkant, als ik een buitenritje ga maken wil meneer het erf op waar ik les heb, dit is sinds een maandje nu. Voorheen wilde hij omkeren. Ik ben nu een halfjaar met hem aan het mutsen en het gaat heel goed.

Flikt hij mij een rotkunsje ben ik ook goed pissig hoor en dan hoor ik dat hij zijn adem inhoudt en dat is het teken voor mij dat hij het snapte, kan ook met een heel bitcherig NEE, hoeft niet altijd met slaan. Ben een keer afgestapt en hij schrok zich kapot, adem inhoudend stond hij daar af te wachten. Ik ben een paar seconden voor hem gaan staan en keek alleen maar naar hem en toen er weer op. Hij slaakte een diepe zucht en heeft het me nooit meer geflikt. ( bij steeds het zelfde zijpad sprong hij opzij, maar dan zo gemeen dat ik eraf moest vallen, was nl de eerste keer gelukt)

Ik vind paarden geweldige beesten, je kunt zoveel van ze leren en zoveel over jezelf leren. Vroeger werd ik ook pissig en ongeduldig, nu kan ik er alleen nog om lachen, en heb geaccepteerd dat alles veel meer tijd kost.

Ik ga nooit meer met tegenzin en als hij een rotbui heeft, jammer dan. Die rotbuien worden steeds minder, hij wordt steeds vrolijker en laat zich steeds makkelijker bewerken. Komt nu vrolijk aangestormt op de wei en moet geknuffelt worden. Het is een baasje en dat blijft hij, ik wil de leidende merrie worden en dat begint te lukken.

enedium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 22:44

Ik ken iemand die het zelfde op aangedragen oplossingen reageerd als jij pibbelien, en diegene wil ook heel graag dat het wel goed gaat.
Je hebt het gevoel dat je in een uitzichtloze situatie zit, en iedere keer dat je iets probeerd wat niet lukt denk je "zie je wel, niks lukt".
Het meisje waar ik het over heb heeft echt een heel moeilijk paardje, maar sinds ze optimistischer is gaan denken, en er niet meer zo zwaar aan tilt gaat het veel beter!
Geen groot wonder, maar wel kleine verbeteringen.

Ik ben ook helemaal voor natural horsemanship, je ziet gewoon steeds weer dat paarden veel gewilliger worden, en ook een stuk gelukkiger.
Ik ga volgend weekend naar een clinic van Klaus Hemfling, ik ben heel benieuwd en zal er ook een verslagje over schrijven, maar alleen al van de dingen die ik nu geleerd heb, heb ik een veel blijer paardje, en onze band wordt steeds beter.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het aan jouw ligt, dit soort dingen zijn gewoon heel moeilijk, maar met veel doorzettings vermogen, en positieve zin kun je bergen verzetten, je zult versteld staan.