bitten. jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: bitten. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:09

@ Japs

Het dubbelgebroken bit dat jij gebruikt is op zich geen hard bit en in principe een goed bit om te gebruiken.

Dat jou paard niet doet wat jij zegt is een rijkunstig probleem, zoals RunningKawa al zei.

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je zegt dat les niet aan de orde is, maar je vraagt hier wel om een advies. Dus eigenlijk geef je aan dat je hulp nodig hebt. Je gaat hier vragen wat jij niet goed doet en wat je er aan moet doen, maar dat kan het best beoordeeld worden door iemand die jou ziet rijden, een instructeur dus.

De enige oplossing voor jou probleem is les nemen! Ik snap niet dat jij zo anti-les bent. Dat komt op mij over dat jij niet op een fijne manier met jou paard bezig bent, als je niet eens de moeite neemt om op een fijne manier te leren rijden en hulp te vragen bij problemen. Als jij op een correcte wijze leert rijden is dat fijner (en veiliger) voor jou EN voor je paard.

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:19

je bedoelt het bit op de foto? maar dat heeft een plat tussenstukje, en dat is toch juist scherp?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:20

scherper als een rond tussenstukje
maar altijd nog geen scherp bit

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:21

oke bedankt....

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:04

In sommige gevallen ben ik voor een scherper bit.
Je hebt mensen die super onzeker worden als het niet goed gaat kwa nageeflijkheid en aan de teugel rijden en die daardoor gaan knoeien over de hele lijn. Als je deze dan een iets scherper bitje geeft waardoor het iets makkelijker gaat om hun paard naar beneden te rijden (oke toegegeven het is niet echt een rijtechnische oplossing voor het paard), maar vaak gaan deze mensen dan over het algemeen beter rijden (betere zit/houding/benen/ zachtere hand/etc.) doordat ze zekerder zijn van zichzelf en dus meer op de andere aspecten van het paardrijden gaan letten dan alleen maar dat aan de teugel rijden. Ik weet dat dit dan puur in het hoofd van de ruiter zit maar dat is vaak ook het moeilijkste om eruit te krijgen, ondanks hoeveel les je ook hebt, en dan kan tijdelijk rijden met een scherper bit je wel helpen.

Daarnaast denk ik dat in bepaalde disciplines en niveaus wel meer veroorloofd is wat betrefd bitten. Ik kan best begrijpen dat topruiters in bv de eventing of springsport een wat scherper bit in de mond van hun hete, in topconditie zijnde, vol adrenaline lopende,... paarden steken.

En als laatste wil ik nog even kwijt dat ik al verschillende mensen vol trots bitloos heb zien rijden maar ondertussen wel bijna de neus van hun paard eraf trekken, bitloos wil ook niet automatisch zeggen dat het vriendelijker is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:12

Citaat:
Daarnaast denk ik dat in bepaalde disciplines en niveaus wel meer veroorloofd is wat betrefd bitten. Ik kan best begrijpen dat topruiters in bv de eventing of springsport een wat scherper bit in de mond van hun hete, in topconditie zijnde, vol adrenaline lopende,... paarden steken

Daar ben ik het wel mee eens.

Maar niet in de B/L springen, dressuur of een buitenritje
Dat is zo basis, dat moet zo kunnen.

Ook niet om aan je houding te werken, dat is het eerste. Is dat oke ga je pas gaan denken aan dat krulletje (wat dan binna vanzelf komt )

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:50

Ik ben het met je eens hoor, tuurlijk moet je eerst de basis onder de knie hebben voordat je verder gaat maar als je steeds niet verder komt doordat je eigen zelfvertrouwen in de weg zit en je moedeloos wordt omdat het niet gaat zoals je wil, dan kan een ander bit je soms wel even over die drempel heen helpen. (voor absolute beginners ben ik uiteraard ook tegen het gebruik van een scherp bit)

Ik ben het ook volkomen eens met diegene die zeggen dat een scherper bit de onkunde van de ruiter aantoont maar als ik kan kiezen tussen
eenderzijds een paard dat loopt als een giraf (en op deze manier dus al de verkeerde spieren traint) maar wel wordt gereden met een vriendlijk bit, of
anderzijds een paard dat loopt in de juiste houding en over de rug met een actieve achterhand zodat de juiste spieren worden getraind maar wel tijdelijk met een scherper bit loopt, nou dan hoef ik daar niet lang over na te denken en kies ik voor een scherper bit.

Ik zie een scherp bit dus eigenlijk net zoals ik hulpteugels bekijk, als ze op de juiste manier gebruikt worden als tijdelijke oplossing, dan zie ik het probleem niet en vind ik het soms zelfs een veel vriendelijkere oplossing dat maar blijven aan te sukkelen (waar je paard dus ook niet beter van word).

Mloui

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:37

Ik ben het voor het grootste deel met de reacties hier eens. Wel ben ik van mening dat een scherper bit inhangen niet altijd leidt tot het beter in de hand staan van het paard. Zo rij ik mijn arabier in het parcours met een nathe bit... zachter kan bijna niet in mijn ogen. Hij is hier beter op te houden dan wanneer ik er gewoon mijn koperen enkelgebroken bit in hang.

Het juiste bit vinden is moeilijk en kost tijd. De arabier rij ik op een koperbitje normaal. Mijn welshcob op een dun bit...Danger heet het. Het is een kruising tussen dubbelgebroken en ongebroken... beetje moeilijk te beschrijven maar het kan niet verder buigen dan een bepaald punt. Daarvoor reed ik hem op een dik dubbelgebroken trens maar hij heeft gewoon niet veel ruimte in zn mond en loopt op dit bit heerlijk.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:56

Ik rijd nu op een enkelgebroken rvs pessoa bit met 3 ringen daar gaat hij heel goed is hij heel nagevelijk op en luisterd super. nu heb ik het probleem als ik op wedstrijd wil mag dat bit niet en zodra ik meer dan een dag met een ander bit rij is het mis. wat kan ik doen om hem wel op een simpel bitje te laten reageren?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:12

Op je zit gaan rijden (evt. met stem)

Want dat doe je nu niet.

Dat lijkt wel omdat je nu weinig hand gebruikt, maar dat ervaart je paard anders door die inwerking van de hefboom.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:17

Wat vinden jullie van een ongebroken rubber bit???
daar loopt mijn ijsje namelijk het prettigst op, ijzer in haar mond vind ze helemaal niks,enkel of dubbel gebroken maakt ook niets uit, ze vind het gewoon heel vervelend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:18

Bedoel je rubber of kunststof?

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:19

rubber, is vrij flexibel.

Francien_

Re: bitten. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:20

Ik ben het helemaal met runningkawa eens, mensen zoeken de fout nooit bij zichzelf .

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:25

heey
dunnere bitten zijn helemaal niet bedoeld als scherper bit of om meer controle te krijgen over het paard!
iedereen op bokt denkt ook altijd dat pessoa bitten scherp zijn, maar die moet je met 2 teugels rijden.
dunnere bitten zijn gemaakt voor paarden met een kleinere mond, voor dat soort paarden is het heus niet 'zachter' of comfortabeler om er een dik bit in te hangen!
alleen mensen gebruiken spullen altijd verkeerd en dat is het enige wat jammer is.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:50

toen ik men paard kocht werd ze gereden op een correctie bit als overgang van stang en trens ze was toen best zwaar in men hand ik rij haar nu op een enkelgebroken zachte watertrens en dat gaat veel beter weg met de scherpe bitten..