[VERSLAG] Paasstage bij A. De Bodt met Winnetou (de moeite!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:47

BERICHT BOVEN JOU BERICHT: DUIDELIJK?

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:50

PintoNatal schreef:
missblue schreef:
een paard krijgt niet zomaar HKo.

VAL KAPOT!

Wow, sympathiek zeg!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:52

Lijkt me ook een gevoelig onderwerp, ik snap dat ze zo reageert..

Maar het lijkt me duidelijk dat 'gaten' in het hoefkatrolmechanisme niet opgelost kunnen worden door een andere training. Ik denk dat dit wel uitkomst kan bieden, maar bij bepaalde soort ontsteking.

Als k naar de filmpjes kijk, bestaat het in het begin dus vooral uit contrastelling rijden, en je handen goed op de plaats houden?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:55

Tss missblue, toom je beetje in hé Je bent de profeet niet hé
Nouja, ik ben op stage een meisje tegengekomen die der paardje met hko 4 al een jaartje had staan sukkelen met speciaal beslag enzo, maar uiteindelijk begon ie toch weer te manken. AdB was haar laatste hoop, anders moest Marnix (paarjde) ook naar de slacht. Gelukkig is ze gegaan, want het paardje loopt nu zuiver!
Ik snap idd waarom je zo reageert, PintoNatal, en ik heb er alle begrip voor, maar momenteel voel ik me een beetje een verkondiger, want teveel paarden gaan dood door onkunde, en dat is helemaal niet aanvallen bedoeld. Ik wilde zelf dat ik Antoine vroeger had leren kennen, niet omdat Winnetou HKO had, maar gewoon omdat z'n instructie zo logisch en goed is!
Ook heeft ie al honderden paarden gered van de slachtbank!

Tulandro, contrastelling helpt om je paard recht te richten, en te laten ontspannen. En idd, met je handen moet je niet alle kanten opgaan

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:57

Paarden met HKO kunnen ook zeer zuiver lopen hoor!
En het komt zeker niet door belasting, het is echt iets dat een paard heeft/krijgt of niet heeft, zelfs veulens en jonge paarden kunnen het hebben.
Men kan met zo'n training wel de belasting wat verminderen waardoor hij beter gaat lopen maar de hoefkatrol zal blijven, voor en na de training als men foto's zal pakken blijft het gewoon hetzelfde ...
Ik denk ook eerder dat rugproblemen het gevolg zijn, men kan paarden hebben met een zeer zuivere rug, nog niets mee gedaan en ook hoefkatrol.
Maar iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over
Ik vind dat het paardje wel mooi loopt.
Wel aandachtspuntjes: rug recht (als het kan natuurlijk) en handen iets dichter bij elkaar.

Luckystory

Re: [VERSLAG] Paasstage bij A. De Bodt met Winnetou (de moei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:58

HKO is een heel ruim begrip.
Verschillende problemen ter hoogte van het straalbeentje staan bekend onder de noemer HKO. En worden door DA's ook zo bestempeld

De 'echte' HKO waarbij het straalbeentje zelf is aangetast, dat valt niet de genezen. (en dat zal zelfs A dB toegeven)
Maar in heel veel gevallen waar HKO wordt vastgesteld is het straalbeentje zelf helemaal niet in zulke slechte staat en vaak zelfs überhaupt helmaal niet aangetast. Logisch dus dat er iets aan te doen is in die gevallen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:58

Ik zal erop letten Aminatjj.
Ik sluit me niet helemaal aan bij je mening, maar ik zal maar geen laaiende discussie beginnen

PintoNatal

Re: [VERSLAG] Paasstage bij A. De Bodt met Winnetou (de moei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:58

Luckystory schreef:
HKO is een heel ruim begrip.
Verschillende problemen ter hoogte van het straalbeentje staan bekend onder de noemer HKO. En worden door DA's ook zo bestempeld

De 'echte' HKO waarbij het straalbeentje zelf is aangetast, dat valt niet de genezen. (en dat zal zelfs A dB toegeven)

Maar in heel veel gevallen waar HKO wordt vastgesteld is het straalbeentje zelf helemaal niet in zulke slechte staat en vaak zelfs überhaupt helmaal niet aangetast. Logisch dus dat er iets aan te doen is in die gevallen.

TADAAA

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:20

Tyrza schreef:

Ik geloof best dat paarden met HKO rugproblemen hebben, maar dan wel als gevolg van

En andersom? Dat HKO (een 'kapot' straalbeen) kan ontstaan door verkeerde belasting van de voet bij een paard met rugproblemen?

Neemt niet weg dat het straalbeen niet terug glad zal worden natuurlijk. Maar zoals al gezegd. Niet alle HKO's worden gediagnosticeerd op basis van een duidelijke röntgenfoto, en met juiste behandeling valt er meestal ook nog goed te leven mét een aandoening als HKO.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:22

Naar mijn weten ontstaat HKO door spanning in de rug. De gevolgen ervan zijn heel uitlopend.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:32

Kelly_ann schreef:
Tyrza schreef:

Ik geloof best dat paarden met HKO rugproblemen hebben, maar dan wel als gevolg van

En andersom? Dat HKO (een 'kapot' straalbeen) kan ontstaan door verkeerde belasting van de voet bij een paard met rugproblemen?

Neemt niet weg dat het straalbeen niet terug glad zal worden natuurlijk. Maar zoals al gezegd. Niet alle HKO's worden gediagnosticeerd op basis van een duidelijke röntgenfoto, en met juiste behandeling valt er meestal ook nog goed te leven mét een aandoening als HKO.

Dit vind ik een logische redenering, weet verder niet veel van HKO af.
Yulan, ziet er erg fijn uit, wéér een verbetering tov. je vorige topic.
Winnetou is echt een schatje, wat heb je voor hoofdstel trouwens?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:34

Dank je.
Ik probeer te verbeteren hé
Ik heb het hoofdstel 2dehands gekocht hier op bokt. Er staat een hoefijzertje op die ik terugvind op de tuigen van ideal equestrian, maar dat zijn mentuigen..
Dus ik weet het niet echt

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:20

Kelly_ann schreef:

HKO wordt in de meeste gevallen veroorzaakt bij paarden die veel op de voorhand lopen. Dat KAN weer komen omdat het paard rugproblemen heeft. Maar ik denk toch dat het gros een stukje aanleg en overbelasting is. En daarom vind ik zelf ook dat een goede training en dieet veel kunnen doen bij een paard.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:50

Nouja, een paard dat opgericht loopt, zou normaal moeten verzameld zijn. En alleen een rechtgericht paard laat zich verzamelen. En een rechtgericht paard kan geen hoefkatrol krijgen. Is het niet raar dat al de profs geen HKO-paarden hebben?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:57

Citaat:
En een rechtgericht paard kan geen hoefkatrol krijgen.

Ken zat paarden die toch recht super recht waren, die van mij was al recht, maar die van hun waren nog 2 keer zo recht, en toch hoefkatrol gekregen, EN gehouden, AdB of niet. Ik vind dat er hier nogal met uitspraken wordt gegooid en het is voor mij ook een erg gevoelig onderwerp. Echte hoefkatrol zit niet in de rug, maar in de hoef, en knappe AdB die dat eruit kan halen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:00

Nja, hier ga ik niet volledig mee eens. Maar ik ga er niet verder op ingaan ook, want ik vind dat men toch es zo'n stage (waar twee HKO paarden aan deelnamen )moet meemaken om met die uitspraken te 'gooien'.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:02

yulan schreef:
@ Tarah5: Dank je, het gaat steeds beter!!

@ PintoNatal: Ja, m'n rug, ik weet het, maar ik heb echt last van nek/rugpijn, zou er een antoine debodt bestaan voor mensen?
Ik zal er vaker op moeten letten.
Ik weet niet hoe het zit met 'gaatjes' enzo in het straalbeentje, maar ik heb ervaren dat hoefkatrol een rugprobleem is.

Het kan veroorzaakt worden door een rugprobleem jah
Als er teveel op 1 beentje gelopen/gedraait wordt, kunnen er de zogenaamde gaatjes in ontstaan, dit kan je echter niet wegkrijgen dmv rijden.
Je kan hoogstens proberen het niet erger te laten worden.

Het ziet er erg netjes uit, alleen stoor ik me soms aan je houding. Je paard loopt super op het laatst, maar jij bent wel slechter gaan zitten. Inderdaad je rud, maar ook vaak kwamen je ellebogen achter je rug. Probeer je handen meer voor je te houden en meer bij elkaar. (tenzij je dit moest doen, dan heb ik niks gezegd)

Hij loopt wel steeds beter

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:03

Dank je wel.
Ik moet er idd meer op gaan letten !

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:08

Bij mijn pony kwam het door een klein beetje scheef voetje, waardoor hij die anders belastte als de rest. Ook heeft hij een slechte rug, wat dit waarschijnlijk nog erger maakte. Ook heeft hij een hele slechte periode gehad, waarbij hij aan zijn andere been niet goed was, dus dat been extra belastte.
Hij heeft nu HKO 2, maar loopt door én inspuiten én inderdaad rechtrichten en nog veel meer op de AH, stukken beter.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:11

Nouja, dat inspuiten, dat is ook een heel boekje op zich. Vroeger vond ik dat goed, maar ik heb een koetspaardje gekend dat mankte, ze hadden em ingespoten en hij liep 2 maanden goed en daarna hebben ze hem naar de slacht gebracht.. Tot zover mijn visie op inspuiten
Maar het rechtrichten zelf, is niet zo moelijk, Antoine heeft het me eigenlijk spelenderwijs aangeleerd! En Winnetou, nouja, iedereen zegt dat ie verbetert!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:11

Mijn paard liep weer goed dankzij inspuiten (synovia, voor artrose) meer op de achterhand, niet stilzetten, niet springen en aangepast beslag (zooltje eronder en hij heeft zelfs nog een tijd een extra ondergelaste wig aan de takken van zijn voorijzers gehad, zodat hij extra hoog stond.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:11

Ik vind het zo apart dat AdB aanhangers áltijd oogkleppen op hebben.
HKO in zijn puurste vorm is zeer zeker een medisch probleem rond het hoefkatrol. Evt. rugproblemen (of andere problemen) kunnen daar natuurlijk weer uit voor komen, maar het is zeer zeker niet andersom.
Ik kende ook een paard met HKO en ik kan je verzekeren dat dit paard 'rechtgericht' en op 4 benen liep, zowel in ontspanning als in aanspanning. MAar als het hoefkatrol er zo slecht aan toe is dat de gaten er in vallen, kun je er weinig meer aan doen. En kreupel liep hij ook in het land, echt niet alleen wanneer iemand er op zat.

Er zal vast wel (heel diep) ergens een kern van waarheid in de theorie van AdB zitten, maar het overgrote deel van wat ik er over hoor (van hem en leerlingen/aanhangers) is gewoon onzin! En sorry, meer kan ik er niet van maken.

Haal die oogkleppen eens af. Scheelt een heel hoop kan ik je verzekeren.

En voor de TS nog eventjes ( ): zitten hele leuke plaatjes tussen hoor!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:13

Tja, ik heb anders ervaren... En voorzover mijn ervaring hierin meespeelt...
Tja, ik denk dat je hier eiiiindelooos discussie over kunt voeren.

oja, Dank je

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:15

Inderdaad, je kan eindeloos blijven discussiëren..Iedereen heeft zijn eigen mening

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:19

Het heeft hem, mijn moeders paard, mijn oude pony en nog veel meer op onze manege erg geholpen dat inspuiten.. Je moet natuurlijk wel meer doen dan alleen inspuiten, maar ik ben er positief over.

Verder kijk ik gewoon hoelang hij nog zwaar werk kan doen, zonder dat hij pijn heeft en anders gaan we lekker buitenrijden. We rijden nu M2 met winstpunten en zijn hard op weg naar de Z, wel ben ik erg blij dat hij nu beter is gaan lopen. Ik mocht alleen maar longeren, maar hij liep zichzelf kapot met dat beentje. (we wisten niet wat er mee aan de hand was, omdat hij vast zat ik zijn rug en dus al niet goed liep)

Je hebt wel gelijk met het rechtrichten enzovoorts, natuurlijk is dat een hele goede manier, maar bij echte HKO, met de gaten in het botje, is het waarschijnlijk niet genoeg.
Het blijft een combinatie van dingen.

Ga je er binnenkort weer op stage? Vind het wel een prettig beeld geven