bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:58

Justarman schreef:
en bitloos een 1.50 parcours rijden is gewoon levensgevaarlijk.. met een bit in kan je je paard eerder "redden" zegmaar door even een flinke ophouding te maken voor een hindernis, omdat hij er anders doorheen kanlt, dat kan met bitloos niet want de sportpaarden van tegenwoordig reageren daar echt niet meer op hoor..

*zucht* Ten eerste is bitloos over 1.50 niet levensgevaarlijk, met een niet genoeg doorgetraind paard over 1.50 is levensgevaarlijk. Daar zou een bit niets mee te maken mogen hebben. Hetzelfde voor die ophouding, als je een 'flinke ophouding' (lees met je heel gewicht aan de teugels - wat je helaas maar al te vaak ziet voorbij komen) nodig hebt om het nog te redden, dan ben je een even zo flinke rijfout aan het verbeteren. Bitloos (met een zachte optoming, niet met een hackmore) heb je enkel de optie het te vragen aan het paard, het afdwingen zal niet lukken. Met andere woorden, je zal langer technisch moeten trainen, en je paard op de benen en de zit moeten rijden. En ja, het zal langer duren voor je een mooi parcours aflevert, maar persoonlijk vind ik dat geen argument.
Ten tweede zijn die sportpaarden van tegenwoordig inderdaad hete beestjes, maar of je ze nu op druk op een bit of op druk op de neus leert gehoorzamen maakt geen enkel verschil en beiden zijn even mogelijk. Dat je zo'n warmbloedbom op een bit kan stoppen als hij niet wil is onzin, het maakt dus niets uit.

En als je een voorbeeld wil uit de topsport:
Afbeelding
Jurgen Krackow op Looping

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:44

gehoorzaamheid is opvoeding, niet je optoming

hns

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:53

Ik heb laatst nog een uitzending gezien op WDR3 waar ze wouden testen hoeveel verschil het uitmaakt (qua zuurstofgehalte) om met of zonder bit te rijden.
Er was haast geen verschil wat het zuurstofgehalte betreft maar ze hebben wel iets anders ontdekt.
Namelijk dat je een volbloed renpaard net zo goed zonder bit kunt rijden op de renbaan en dat het paard zelfs rustiger was!!!!
Geen problemen om hem in de baan te houden en te stoppen en dat alles stúkken relaxter.
Bedenk daar nog bij dat dit de eerste keer bitloos voor dit paard was.

Hier is de link
http://www.wdr.de/tv/q21/2552.0.phtml

En hier zie je het duidelijke verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:56

Gho, heb ik net ook op het bitloos topic (huiskamer) gepost
Wil je die race-prentjes misschien daar ook neerzetten?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:08

No problem

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:20

Ik kan op dat forum geen antwoord plaatsen!!?
Wat moet ik doen ben toch nog een greenhorn

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:26

moet je meer dan 100 posts hebben gedaan om in de huiskamer te komen. helaas dus nog even door posten voor jouw.

ik doe de link wel ff door geven in de huis kamer
gr.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:28

Ochja die krijg ik wel rond

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:09

marleen_usar schreef:
Mijn paard wil geen bit en daarom ben ik bitloos gaan rijden maar ook omdat hij er geschikt voor is. ik ben begonnen met een touwhalster en heb nu een hackamore dat staat wat netter als ik les heb. heb wel veel reacties gekregen, niemand bij ons rijd namelijk bitloos.
Ik ben bij ons op stal ook de enige die bitloos rijd. Maar ik wissel wel af. Dressuurlessen met bitje, buitenritje met hackamore. Die bevalt mij heel goed. Ze is er heel ontspannen op..
Maar ik blijf mijn dressuurlessen met bit rijden, als ik wedstrijden ga rijden kan ik niet bitloos aankomen.. (waarom eigenlijk niet? regels regels...)

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:41

Dabo schreef:
marleen_usar schreef:
Maar ik blijf mijn dressuurlessen met bit rijden, als ik wedstrijden ga rijden kan ik niet bitloos aankomen.. (waarom eigenlijk niet? regels regels...)

Ja, dit vind ik nogal een interessante vraag.
Waarom mag je niet zonder bit op wedstrijden rijden?

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 02:54

Ik weet niet of dit onder 'bitloos' valt, maar ik reed mijn leasepaard (4-jarige arabier, merrie) vroeger heel vaak gewoon zonder iets. Gewoon paard, en ik er op en dan konden we ook gewoon alles doen. (stap, draf, galop, voltes, etc.)
Een ander paard op stal rijdt ik eigenlijk nooit met bit. Ik doe hem dan een touwhalster om voor de zekerheid en maak gewoon buitenritten enzo. Hij heeft daar nooit speciale training in gehad, maar hij luistert gewoon

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:45

In de laatste mensport staat een artikel waarin bitloos mennen wordt getoond evenals longeren, dit wordt gedaan met een aansnoerneusriem een touwtje, kost weinig en werkt prima zelfs voor een aanspanning

NemoEeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:43

Bij mij zitten alle knoppen er dan gewoon aan zegmaar

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:16

NemoEeke schreef:
Bij mij zitten alle knoppen er dan gewoon aan zegmaar

Je post op een topic van 7(!!) jaar oud! :o
Zijn vast wel recentere bitloze topics te vinden hier op bokt lijkt mij ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:59

whaha, ik denk hu? dit topic heb ik echt heeeeeel lang geleden gepost.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:30

Ik zet hier even een slotje :-) Het topic is inderdaad 7 jaar oud.