Alisaya onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:43

RZDLover schreef:
ligt jouw zadel wel goed? misschien is dat wel een van de redene dat ze dwars, gespannen en tegen de hand is? laat haar eerst ontspannen en tot rust komen, voordat je verder dingen van haar gaat vragen zoals balkjes lopen enz. Ik vind het niet raar dat ze steigerde om dat balkje. Ze kende het niet en ze was al helemaal gestresst.
wel een mooie pony en in ieder geval nog succes met haar.

woops had de rest van dit topic nog niet gelezen

ellenlouise

Re: Alisaya onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:45

ChingYi schreef:
jezus wat een gezeik..

Jullie kennen mij niet, en vooral het paard niet, je kan wel zeggen koop dit nieuw en dat nieuw maar een zadel kost nou eenmaal wat...dit zadel is net nieuw, en het is niet eens mijn paard..

Het is geen gezeik, het zijn mensen die zowel jou als de pony voor ongelukken willen behoeden!

Laat de eigenaar als eerste eens zorgen voor behoorlijke spullen. Het is duidelijk dat hij niet alleen weinig om de pony geeft maar ook om jou. Met het inrijden van een paard geef je hem de basis voor de toekomst mee. Als dit niet goed gebeurt eindig je met een verreden, kapotgereden of zelfs gevaarlijk paard. Wil jij die verantwoording echt dragen???? Als je echt om de pony geeft dan dring je er bij de eigenaar op aan dat dit door een professioneel (of heel ervaren) persoon gebeurt en stap je er zelf voorlopig niet meer op.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:50

heb de vorige reacties niet gelezen, dus mischien zeg ik alles voor de honderste keer

Je hebt een niet passend zadel, en waarschijnlijk daarom doet ze zo vervelend. Ze zakt niet met haar hoofd, ze loopt heel gespannen omdat dat ding op haar rug niet goed zit. Trek nooit aan de teugels als je gaat steigeren! Neem eerst goed les, want dit komt anders nooit goed...

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:54

hoi

ik zal vast wel een grote zijkert zijn en ik doe het denk ik vast ook veel dingen fout

maar ik vind die foto's echt veelste gespannen
ik bedoel als je dat beesie aant inrijden bent dan ga je toch als je voelt dat hij/zij in draf al super gespannen is toch neit gelijk gallopeeren dan bouw je dat toch even op

voor de rest vind ik het echt een leuk beest

veel succes verder

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:04

ChingYi schreef:
Laurine: Ja idd, ik hoop het

SjAnnepAn: Neej, tuurlijk is het niet altijd even leuk als een paard bokt maar ik schiet nou eenmaal in de lach, maar na een tijdje wordt ik wel kwaad.. Naja en ze wou wel een foto proberen te maken van die acties.. dus snap het niet helemaal
Dankje

OMG dus je word boos op je paard omdat jij geen goed passend zadel kan vinden? Dat is echt niet eerlijk, jij bent de oorzaak dat je paard bokt!

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:10

Ook ik vind dit alles behalve ontspannen.

Het paardje ziet er gestressed uit. Laat hem eerst stappen totdat hij dat ontspannen doet. Dan leert hij het gewicht kennen en op zijn benen staan. Dan ga je een keertje draven totdat dat ontspannen en goed gaat.
En als het draven ook goed gaat dan pas galloperen en zeker niet gelijk op de volte.
Dit is veel te veel ineens. Ookal is hij/zij 10 dit is nog allemaal onbekend.
Het ligt aan het paard hoelang het duurt voordat je naar de de draf of galop kan. Je kunt nu beter rustig aan doen dan heb je er later alleen maar profijt van.

De hierboven beschreven manier is een manier die ik heel goed vind, ik wil het straks ook zo met die van mij doen.
In ieder geval probeer minder dingen tegelijk te doen en meer te concentreren op de ontspanning.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:12

Ben het eens met lorenzolover en findira

Ik denk dat je het beste een ervaren iemand erbij moet halen.
Daar leer je ook nog van en is het beter voor je pony.

Wees namelijk heel erg voorzichtig bij zulke onervaren pony's
Doe alles gewoon rustig en stapje voor stapje.
Dan zal het helemaal goedkomen!

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:18

Mee eens Wieteke en Lorenzolover.
Echt geen fijn beeld om naar te kijken, veelste gespannen.
Paard wil niet meer voor je werken, nee het paard wil je eraf werken.
Ik denk persoonlijk ook dat dit komt omdat het zadel niet goed past. Je hoeft deze reacties ook niet op te vatten als zeiken. Jij zet dit op bokt, krijgt reacties van mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij zelf, word je boos? Sorry maar dat vind ik niet kunnen hoor, iedereen probeert hier na te denken wat hier aan de hand zou kunnen zijn en dan krijgen ze dit er voor terug?
Ik zal maar eens een zadelmaker laten komen, die ziet direct of het zadel niet of wel goed op de rug van het paard ligt.
Bespaart jou veel moeite om op het paardje te blijven zitten en misschien nog wel DA kosten ook. Zo doorrijden heeft niet bepaald veel zin vind ik persoonlijk.
heel veel succes.
Ohja: Ik vind het wel een mooi paardje en ik vind het knap dat je er nog op blijft zitten. Nog een tipje: Als je paardje steigert zo ver mogelijk naar voren gaan zitten en heel veel teugels geven. Vooral niet trekken daar komen ongelukken van
Boos overkomen wil ik niet, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:43

Het ziet er niet fijn uit. Veel te gespannen, zoals bijna iedereen zegt.. Het is geen gezeik wat iedereen zegt.. Maargoed, als je niks aan wilt nemen, dan maar niet.

Op bijna elke foto heb je de teugels los hangen..
Het is erg belangrijk dat je contact hebt, en dat je aanleuning hebt..

Dat je haar eerst op eigen benen wil laten lopen komt later wel, die aanleuning is nu eerst belangrijker denk ik.

Als die beter is, heb je haar/hem ook wat meer ontspannen denk ik. Met balkjes en springen zou ik daarom ook wachten als ik jou was.

Waarom ben jij eigenlijk gevraagd om deze pony in te rijden? Niet verkeerd bedoeld ofzo..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:45

Sorry hoor maar nu gaan jullie echt te ver! Overdrijven is ook een vak appart. De hele boel word naar mijn inzien weer eens opgeblazen en erger gemaakt dan dat het is.

Nee het is niet allemaal ontspannen. Maar ik vind haar absoluut niet slecht overkomen tegenover het paardje. Ze lijkt vrij vriendelijk. Goed, een halsriempje voer het stijgeren kan uitkomst bieden. Maar voor de rest valt het allemaal nog wel mee hoe slecht ze volgens jullie is.

Ze bedoeld het beste tegenover het paardje lijkt me. Beter dan al dat gepluk en geruk van sommige anderen.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:47

Hoe het paard met z'n hoofd loopt zeg ik ook niks over, maar met een niet passend zadel rijden terwijl je weet dat het niet past, dat vind ik niet eerlijk naar je paard toe.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:58

Manda schreef:
Sorry hoor maar nu gaan jullie echt te ver! Overdrijven is ook een vak appart. De hele boel word naar mijn inzien weer eens opgeblazen en erger gemaakt dan dat het is.

Nee het is niet allemaal ontspannen. Maar ik vind haar absoluut niet slecht overkomen tegenover het paardje. Ze lijkt vrij vriendelijk. Goed, een halsriempje voer het stijgeren kan uitkomst bieden. Maar voor de rest valt het allemaal nog wel mee hoe slecht ze volgens jullie is.

Ze bedoeld het beste tegenover het paardje lijkt me. Beter dan al dat gepluk en geruk van sommige anderen.

Ze bedoelt het idd vast goed. De meeste op bokt btw in HUN ogen
Maar als er al tig topic op bokt geplaatst zijn en ze wil nog niet luisteren, dan kan je dit soort commentaar verwachten.

Ik ga volkomen met MissJ mee op de vorige blz.

Aan de TS: doe wat met de kritieken en tips die hier gegeven worden.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:08

Zo pittig ding! Leuke foto's hoor, verdere commentaar is al gegeven!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:35

Manda schreef:

Geruk en gepluk is zeker niet goed, maar ook daar word op bokt fel op gereageerd.

Maar sorry hoor, een paard inrijden met een zadel waar ze duidelijk pijn van heeft, en dan ook nog boos worden als het dier het laat merken, valt onder dieren mishandeling. Als ze écht vriendelijk tegen over het paardje was dan zou ze er niet op gaan voordat er een goed zadel op ligt.

Op deze manier verkloot ze het arme dier voor de rest van haar leven. Het dier gaat rijden asocieren met pijn, en zal, als ze zo doorgaat, later nooit meer gewoon te rijden zijn. En het uitzicht voor een paard waar niet gereden op kan worden is erg somber....
ChingYi heeft nu genoeg reacties gehad waaruit zij kan halen dat wat zij doet niet goed is voor het paard. Natuurlijk kan ze het uit onwetendheid zo doen, maar na al die reacties moet toch wel duidelijk zijn dat ze het dus niet slim aanpakt. Als ze nou werkelijk om het dier gaf accepteerde ze het, en zou ze wat veranderen. Maar nee, wij worden uitgemaakt tot 'zeikerds'.

Ik vind het een prachtig dier, zou ChingYi zo vriendelijk willen zijn mij te vertellen wie de eigenaar is?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:43

Ik sluit me aan bij MissJ en de meeste anderen. In vorige topics vond ik wel dat het er steeds beter uitzag trouwens, alleen dit is echt niet eerlijk tegenover het paard ...

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:45

dankjulliewel: zoals al gezegd, ik wil echt wel wat met de tips doen hoor maar kan het nou eenmaal niet hebben(kan aan mij liggen, dat het meeste verkeerd overkomt) als het zo moet..

Maarja, nou komt het wat beter over en kan ik ook zonder stress reageren

MissJ: neej, khad het niet over jou
Begeleiding is uiteraard een volwassenen, maar aangezien ze zelf een gezin heeft, zelf een eigen paard, werk enzo heeft ze dus niet altijd tijd om even met mij mee naar Kelpen te gaan
Verder bedankt voor de tips

Mandybrandt: Neej, alleen op 2. Op Badirah(daar is ie eigenlijk van) en op deze dan.. Daar hebben ze 2 zadels en het was de bedoeling dat ik op dat andere zadel ging rijden, maar aangezien dat nog veeeeel slechter ligt heb ik toch maar deze gepakt, maar deze ligt idd ook niet erg netjes.. maar dat zadel is net nieuw en was erg duur, dus zal hij niet zomaar even een nieuw zadel kopen voor mij.. hij doet niks met deze pony, wantrouwt haar, dus ik kan er ook niks aan doen

moyra: ik snap dat je wilt helpen
Maar ik dacht dat het goed was om de pony dus eerst met een los teugeltje op eigen benen te laten lopen, maar kennelijk zit ik fout.
Ik zal in het vervolg de teugels gewoon op maat houden en haar begeleiden

ellenlouise: Ik heb hem heel vaak aangeraden om haar weg te brengen en haar door een proffecioneel iemand te laten inrijden maar wou hij niet, als ik er al niet was had ze waarschijnlijk heel haar leven op stal doorgebracht en soms in de wei..
Hij is wel erg lief voor zijn dieren hoor

findira: even in het begin ergens naar een van mijn reacties lezen
Zoals ik al eerder zei: ik ga nu gewoon stappen totdat dat goed gaat en dan pas verder
Op een of andere manier kan ze niet op de hoefslag galopperen... dus vandaar dat we op de volte galoppeerden

Juultj: ik snap dat je niet boos overwilt komen en me wilt helpen, bijna iedereen hier wel denk ik.
De zadelmaker hoeft niet te komen, het ligt idd ook niet geweldig..
Maar ik kan me nou eenmaal geen nieuw zadel veroorloven(en tuurlijk zou ik dat heel graag willen maar het gaat nou eenmaal niet allemaal, ik kan niet alles krijgen wat ik ook maar wil), zeker niet voor een paard dat niet van mij is, dan krijg ik me ouders op me dak..

Giloni: ok, aanleuning dus.
Omdat ze mij vertrouwt in het algemeen en ik een band met haar heb opgebouwt, ze doet niet vrek tegen me en trapt ook niet naar me, zou dat wel nog het geval zijn(zoals in het begin) had ik er ook nooit aan mogen beginnen

Manda: ik bedoel het idd ook goed tegenover het paard maarja..

Toydoll: Harry, hoe zo?

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:47

Waarom rijd je er dan überhaupt nog op als je weet dat het zadel niet past?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:54

ChingYi schreef:
ellenlouise: Ik heb hem heel vaak aangeraden om haar weg te brengen en haar door een proffecioneel iemand te laten inrijden maar wou hij niet, als ik er al niet was had ze waarschijnlijk heel haar leven op stal doorgebracht en soms in de wei..
Hij is wel erg lief voor zijn dieren hoor

Over het algemeen krijgt een paard daar helemaal niks van hoor
Waarschijnlijk vinden ze dat alleen maar fijn in plaats van werken.

Wat ik zou doen als ik jou was, is niet meer rijden totdat er een ander zadel opligt. Tis jammer dat je niet kan rijden, maar het bespaart je een hele hoop ellende en gevechten, ik kan je op een briefje meegeven dat het staken alleen maar erger zal worden.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:00

Dus met andere woorden je gaat gewoon door met dit paardje !!!

Hoezo wat doen met tips ?????

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:19

Ben het helemaal eens met de reacties van slimmerik. Ik zie jou altijd in een of ander moeras ponys over half verotte hindernissen heenjagen met een zadel dat niet past.
Voor passende zadels is nooit geld maar idd wel voor setjes, mexicaanse neusriemen en weet ik wat voor spullen.
Beetje jammer dit, vooral voor de pony, op deze manier krijgt ze geen plezier in het rijden

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:30

Nouja, het ziet er niet altijd zo erg uit als dit hoor ...
Maar waarom ga je niet eerst een tijdje gewoon af en toe zonder zadel stappen? Met een zadel rijden waarvan je weet dat het niet past, kan je gewoon echt niet maken ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:43

Okee; Boktpeople!, ik denk dat ching nu onderand wel weet, wat ze "fout' doet, waarom moeten jullie altijd haar hebben? Je kan toch wel een beetje positief blijven, dan allemaal achter elkaar lopen en gaan vechten wie het meeste fouten dignen uit de foot's kan halen? Ik heb mesnen nog veel slechter zien inrijden, daar had je echt wel commentaar op kunnen geven, maar ja, Ik vind dat het er ook niet al te best uitziet, maar ja wat moet je verwachten als je een pony gaat inrijden? Dit is beter dan gelijk allemaal bijzet teugels erbij en dat arme beestje moet gelijk ZZ dressuur onder de vingers nemen...
Als je weet dat ching een topic plaats en je niks beters hebt te doen dan afzeiken en afkraken.. etc! kijk dan gewoon niet... zo moeilijk is dat toch niet?... En er wordt.. gewoon elke keer hetzelfde gezegt.. lees het topic eerst voordat je wat gaat plaatsen.. is misschien ook wel zo handig.. kijk ik snap als er 100 pagina's zijn adt je het niet allemaal gaat lezen.. maar ja.. reageer dan gewoon niet.. Je mag best zeggen wat je vind, maar geef dan GOEDE tips, bijv, Laat de eigenaar zelf beoordelen of het zadel goed ligt.. zo niet.. nou daar kan ching toch niks aan doen? en sommige reactie's vind ik echt te ver gaan.. het lijkt net of jullie express de topics gaan opzoeken om te zeiken? niks beters te doen?.. Ching is een vriendin van mij! en ik vind dat ze wel eerlijk tegen over de pony's is!, het is jammer dat ze niet dichtbij woont, anders had ze ook nog op die van mij gereden!..
nou ik heb denk ik wel gezegt wat ik wou zeggen..
(let aub niet op mij want ik ben zo chagrijnig als het maar kan.. maar moest ff mijn agressie kwijt... heb je wat te melden TEGEN mij!, pb me maar..)

Groetjes [***]

@ching Nog een tijdje en je kan zo het circus in

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:59

1 woord luister aub naar iedereen

en het zou het beste zijn als je stopt met rijden totdat je een passend zadel hebt. ik vind dit zo oneerlijk tegen over je pony..

beestje protesteert uit pijn... ik zou een instructiece nemen.

ow ja. breng het paardje maar hierheen mijn instructiece heeft dat beestje zo ontspannen... op de goede manier...

het hoeft geen prof. instructiece te zijn maar gewoon iemand die vaker les geeft en weet hoe je paarden moet inrijden "doorrijden"

mijn instructiece staat bij ons op stal.. en doet het er gewoon bij voro het geld. zij is volgens mij geen prof. en ze geeft hartstikke goed les.

uni die rende dus steeds keihard naar het hek(uitgang van de bak) en ging dan of links of rechts in 1 keer.. en dan lag je eraf..

met hulp van haar.. doet hij dat nu al een poosje niet meer. doormiddel wel van hulp teugels maar die worden dan wel op de "goede" manier gebruikt .. dus die worden alleen gebruikt als het echt nodig was.

mijn advies dus.. neem een instructiece die je 1x per week les geeft.. en rij er dan ook niet vaker dan 1 a 2x per week op.. tis nog een jong beestje.

en da tje geen zadel kan kopen kan ik begrijpen maar blijf dan bij de eigenaar zeuren dat dit paardje een passend zadel nodig heeft. en je kan misschien vragen of je dit zadel mag verkopen zodat je voor dat geld een passende kan kopen.

en inderdaad wel setjes enz. kopen??? laat dat dan zitten en spaar je geld op voor een nieuw zadel.

en ga dus nu niet gewoon verder met rijden.. dat is niet goed voor de rug van je pony en zou hij dus alleen maar vervelender worden.. en misschien wel on handelbaar onder het rijden.

nou hoop dat het goed komt..

groetjes miranda

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:02

[***] schreef:
zo niet.. nou daar kan ching toch niks aan doen? en sommige reactie's vind ik echt te ver gaan..

Daar kan ze wél wat aan doen, ze wordt toch niet gedwongen om er op te klimmen.
Als het zadel niet past ga je er gewoon niet op met zadel. Zonder zadel lijkt me bij deze pony geen optie, dus dan rijd je gewoon niet.

miranda1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:05

o ja nog 1 ding. je zegt dat ze niet op de hoefslag wil galoperen. dan heb je al 1 ding dat ze er nog niet aan toe is en paardje moet naar jou luisteren niet andersom. als jij over de hoefslag wil dan moet ze dat doen. die pony weet nu dat ze een loopje kan nemen met je... je moet concuquent zijn in wat je doet.. als je dat niet weet wat dat betekent kan je nu net zo goed stoppen...