Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:12

ik hoef ook bijna nooit in te komen hoor, echt heel zelden.

Maar als het moet, dan doe ik het ook gelijk goed.

ben het wel met Hobby eens........... bel Steffy eens

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:14

leuk in dit te lezen...
mijn paard had een maand geleden ook opeens het idee gekregen niet meer voor mij te willen werken en bij iedere overgang naar voren werd dat dus stilstaan, naar achteren lopen en dan tot slot stijgeren.
ik wist egt niet wat ik er mee aan moest.
als we de straat op gingen draaide hij om en wou terug mocht dat neit kreeg je het zelfde stilstaan, naar achtere lopen en dan weer stijgeren.
echt neit leuk meer dus..

mijn lesgeefster heeft me toen gezegt handen naar voren rustig been... geen reactie oke dan de zweep steets iets harder tot dat hij het niet meer doet..
voordat hij door had dat het m echt pijn deed was je wel ff kwatier vedder maar sins dien doet hij het dan ook niet meer...
het is wel even zielig maar het werkt wel hij moest toch even leren luisteren anders moest hij er toch echt uit..

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:23

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Eerlijk gezegd ben ik het met Kiwoko eens (grotendeels). Als alle fysieke problemen zijn uitgesloten (inclusief zadel) dan is het een kwestie van doorzetten. Dat houd in gaan zitten en niet opgeven tot er een keer gebeurd wat jij wilt. Waarschijnlijk heb je hem toch zelf (of de vorige ruiter) geconditioneerd (zonder het te willen). Onlangs kwam een kennis van mij met hetzelfde probleem. We hebben daar een goede ruiter op gezet. Geen zweep dat niet. Gewoon een grote helm op en zitten. Vooruit is de missie. In eerste instantie is straffen niet altijd nodig. Compleet negeren kan heel goed uitpakken. Zo hebben wij het gedaan (althans zij, de ruiter). Alle gestaak, gebok, gesteiger enz enz... compleet genegeerd en voorwaarts blijven vragen, zonder druk maar met contact. Dat ging super. Elke stap voorwaarts werd natuurlijk hemels beloont.

Misschien een middenweg tussen jullie manier en die van Kiwiko. Kan je het zelf niet (je moet echt goed kunnen zitten en goed kunnen timen) dan zou ik een goede ruiter vragen...

Maar eerst compleet uitsluiten dat er iets is. En inderdaad Steffi is de aangewezen persoon hiervoor. Succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:26

Ik ben absoluut een voorstander van belonen........... ik ben van mening dat een paard meer leert van de beloning dan van een tik

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:29

absoluut. Daarnaast heb je de 'vechters'.. die je alleen maar over de zeik helpt op die manier. Je hebt gewoon paarden waar je met straffen echt nergens komt...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:31

klopt als een bus......... Maaarrr als je zo een k loo tzak onder het zadel hebt die jou tegen de muur wil pletten omdat HIJ zijn zin niet krijgt. kom je er niet met lieve woordjes

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:32

MIJN PONY (arabiertje) DOET PRECIES T ZELFDE!!!!!!!
bokken wel minder, maar stijgeren egt teveel!!!!
Als ik haar straf word het erger net of ze je wil terug pakken.. en als ik wil aan galoperen dan pakt ze me terug.. (maar ben er nog nie afgevallen!) Als ze iets doet als ik wil aanspringen of wil aandraven, dan begin ik gewoon weer rustig op nieuw en laat ik met me stem horen dat ik het niet wil, Daarop reageert ze best goed.. ik zie tenminste vooruit gang...
Successs!!!!
dit is een foto toen ik net op haar begon te rijden.. en ze ging stijgeren...
Afbeelding

hiltje1973

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:36

Nou ik vind echt heel veel zielig .

Maar steigeren? Net als schoppen, bijten en gevaarlijk bokken.......

Dat vind ik zielig voor de ruiter.

En ik zou het zelf niet durven maar als je zeker weet dat het etteren is en iemand dat paard ongenadig de waarheid verteld dan heb ik daar alleen maar bewondering voor.

Ik heb bij omgang een topic over straffen gestart en daarbij zeg ik ook dat ik wel even dacht dat er tussen mij en mijn verzorgpaard nooit een onvertogen woord zou vallen.
Misgedacht begreep ik al na 10 minuten en nu is dit nog een rustig paard waar echt helemaal geen kwaad in zit (en haar vergrijpen zijn ook kinderspel vgl dit verhaal).

En wat doen paardenfluisteraars? Inderdaad niet slaan en plein public maar de join up (een paard flink bij je vandaan blijven jagen) lijkt misschien ' liever' maar vindt een paard ook niet gezellig. En ik heb thuis ook een boek van een soort NH man. Allemaal geweldige ideeen en geen zweep te zien maar wel scherpe bitjes, touwhalsters met nog meer touwconstructies e.d. Ziet er misschien gezelliger uit dan een zweep maar ook Natural Horsemanships gaan niet alleen op theevisite bij hun paarden om vlechtjes in de manen te breien, hoor.

Overigens, heb ook het boek van Monty Roberts gelezen. Daar vertelde hij over een dekhengst bij hem op stal die echt LEVENSGEVAARLIJK was. En denk je dat Monty dat eruit gefluisterd heeft? Nee hoor, toen ook het begeleiden door twee man met een ijzeren staaf aan het halster niet meer lukte hebben ze een loopstal voor hem gemaakt zodat hij niet meer aangeraakt hoefde te worden om naar de dekruimte te gaan. Tegenwoordig worden die hengsten niet meer als dekhengst goedgekeurd, lijkt me maar beter ook. En zelfs Monty was niet zo gek om daar tegen te gaan fluisteren.

Overigens hoop ik dat de TS het gewoon kan oplossen. Haar paard hoeft natuurlijk geen duivel te zijn, alleen eentje die niet snapt dat steigeren voor ons mensen echt een probleem is (en dus ook voor hem een probleem gaat worden).

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:37

@anne-kaszmir
mijn lesgeefster heeft me toen gezegt handen naar voren rustig been... geen reactie oke dan de zweep steets iets harder tot dat hij het niet meer doet..
voordat hij door had dat het m echt pijn deed was je wel ff kwatier vedder maar sins dien doet hij het dan ook niet meer...
het is wel even zielig maar het werkt wel hij moest toch even leren luisteren anders moest hij er toch echt uit..

Daar ben ik het niet mee eens! missch doet het paard het wel omdat hij/zij bang is? en dan straf jij hem/haar.. wat dus alleen maar negatief is.......
mijn paardje loopt in het begin erg netjes buiten maar op het laatste moment als we weer bijna thuis zijn gaat ze stil staan achter uit lopen tot stijgeren aan toe... ik stap af en dan loopt ze netjes mee.. de keren daarop zie en voel ik vooruit gang,We komen steeds een stukje dichtter bij huis...

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:38

Nee is ook wel zo, ik weet het.

Maar er is altijd een oorzaak voor het ontstaan van het gedrag. Dr moet wel voor volle 300% worden uitgesloten dat dat iets ermee te maken heeft.

ultima

Re: Bokken/stijgeren tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:42

Stap nooit af!!!!

Je paard doet dit om jou duidelijk te maken dat het hier helemaal geen zin in heeft.

Als je afstapt bevestig je zijn gedrag , hij is dan immers klaar met zijn werk en heeft bereikt wat het wilde:Niet werken.

Longeer je paard ook eens met de beugels naar beneden om hem aan het gevoel van benen aan zijn zij te laten wennen.

Ook kun je van een oude broek een soort pop maken , deze broek/overal vul je met stro zodat het gewicht krijgt. Hier longeer je je paard mee.

En anders kun je hem naar een proffesionele africhtingsstal brengen.
(wij krijgen vaak paarden met dit soort problemen)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:44

Als lichamelijke gebreken en harnachement zijn uitgesloten dan zijn er maar twee oorzaken over.......... de ruiter OF het paard.......... in negenentachtich procent is het dan de ruiter........ en soms gewoon het paard.

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:45

mischien vind jou paard het gewoon vreemd als er iemand op zijn rug komt zitten, voor zulke paarden kan het helpen om elke dag gezellig (buiten de manege) te wandelen en zo een sterke band op te bouwen, waarschijnlijk wil een paard waarmee je een hele goede band heb graag voor je werken

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:45

Een osteopaat is voor volgende week geregeld, maar om eerlijk te zijn ik denk niet dat het daar aan ligt.
In stap kan je alles met hem doen todat je wil gaan draven. Tikken geven heeft hij er al duizenden gekregen maar bij elke tik ga hij hooger. Ik heb 2 keer vlak achter elkaar me arm gebroken doordat ik er af ben gevallen+ heel wat flinke hersenschudingen, dus ben zelf nu best wel voorzichtif kwa tikken geven. Als hij door de osteopaat goed wordt gekeurdt, laat ik nog een professionele ruiter en rijden. Verder weet ik het echt niet meer.
Ik heb hem zo gekocht. Ik wist het alleen niet van te voren want ik had hem proef gereden toen er iemand anders met een zweep in de bak stond en dan gedraagt hij zich keurig.

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:46

meestal is het de ruiter (bewust of niet)
In ons geval was de lieve meid te voorzichtig. Dacht dat elke keer als ie ging staken wat mankeerde. Uiteindelijk kende het dier alleen staken en wist niet meer wat vooruit was. Ze heeft dr een jaar of 4 naast gelopen geloof ik. En nu rijd ze heerlijk rond

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:48

misschien heeft je paard wel iets aan zijn rug

en ik heb een hekel aan mensen die zich gaan moeien met een longeerzweep .. zo ga je echt niets oplossen hoor ! De ruiter moet het oplossen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:49

en als de ruiter het niet op kan lossen moet de grondpersoon het oplosssen..........

damn wordt er soms simpel gedacht zeg

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:51

nee.. als de ruiter het niet aankan , moet misschien iemand erop met meer ervaring ,durf en doorzettingsvermogen

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:57

er zijn als meerderen mensen met ervaring opgeweest; mijn instructeur, collega van mijn instructeur, professioneel voor "probleempaarden",nog en "probleempaarden"professioneel en dat nog zonder allen anderen mensen te tellen.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:58

en geen resultaat??

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:01

Afstappen is inderdaad slecht!! maarja.. ze gaat toch steeds een stukje verder naar huis toe.. en ik heb eggtttt geen zin om in een sloot te gaan liggen met het paard boven op me.....
Longeren gaat prima met haar.. af en toe een raar sprongetje.... haar rug is gecontroleerd evenals t zadel...ook zonder zadel wil ze gaan stijgeren... zo'n erg probleem vind ik het niet wel irri natuurlijk.. Ben niet bang op een paard.. want IK ben gwn DE baas!en Soms moet het wel even kwaadwils.....maar hoe ze tot nu toe stijgerd geeft ze me niet het gevoel achter over te klappen..(gelukkig) Hoop dat als het mooie weer er aan komt het gek doen wel over is.....

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:06

nee jammer genoeg geen enkel resultaat

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:07

mhh vind ik wel heel vreemd
DA al eens laten komen?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:27

Afstappen is niet per definitie slecht. Ik heb een merrie gereden die bij buitenritten ineens kon 'bevriezen' (freeze). Op zo'n moment ging het paard niet vooruit, niet achteruit, het bleef gewoon stilstaan. Ik heb heel wat stil gestaan met dat paard (ik was ook van mening om nooit af te stappen) en heb ook wel een zweep erop stuk geslagen, maar het paard bleef stilstaan. Uiteindelijk kwam ik er achter dat afstappen, een paar meter lopen en er dan weer op effectiever was. Het paard is het na deze oplossing niet meer gaan doen dan daarvoor, maar werd wel veel sneller uit de 'freeze' gehaald.

Mocht het bezoek van de osteopaat niks opleveren (naast rugklachten kunnen er bijvoorbeeld ook orgaanproblemen naar voren komen), dan denk ik dat jouw paard op een verkeerde manier is ingereden. Bij mijn merrie vermoeden we dat er iets gruwelijk verkeerd is gegaan tijdens het inrijden, maar helaas is zij inmiddels te gevaarlijk onder het zadel om haar opnieuw goed in te laten rijden. Ik hoop dat jij er dan nog op tijd bij bent bij jouw paard. Persoonlijk zou ik het paard dan naar een professionele stal brengen, voordat je er zelf mee verongelukt.

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:33

ja het zou best kunnen dat ze verkeerd is in gereden.. ik ken die gene persoonlijk.. en die gene is er van af gevallen en durfde niet meer op te stappen en toen heeft ze een aantal maanden stil gestaan.... maar inmiddels is ze al 9jaar... Als ik terug kijk toen ik net op haar begon te rijden gaat het egt stukken beter ze is wel erg gehecht aan 'huis' en aan een veulen wat niet haar veulen is..... ook loop ze redelijk aan de teugel.. als ze eenmaal voorwaards is.... Hoop op een voorspoedige teokomst samen